Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Expedition Europe

KimmoVesajoki kirjoitti noin 19 vuotta sitten (0 kommenttia)
Ai minnekö matkalle kannattaa heinäkuussa suunnata? Älä mieti enää; ota ja aja Keski-Eurooppaan! Niin minä tein viime vuonna ja tässä on tulos. Heinäkuun viimeisten 15 päivän aikana tuli matkustettua yhteensä 4250 km autolla, 2 vuorokautta laivalla sekä 5 tuntia junalla.

Matkareittimme oli seuraavanlainen:

Jyväskylä - Hanko - Rostock -Bremen - Duisburg - Essen - Frankfurt - Heidelberg - Freiburg - Titisee - Basel - Interlaken - Lauterbrunnen - Jungfraujoch - Lauterbrunnen - Wassen - Lugano - Menaggio - Tremezzo - Lenno - Torbole - Brennero - Innsbruck - München - Saalburg - Potsdam - Rostock - Hanko - Jyväskylä.

Lounaspaikkamme Hangossa

Rantauduttuamme Rostockiin suuntasimme pitemmittä pohdinnoitta tapaamaan pikkusiskoani Ruhrin aluella sijaitsevaan Duisburgin kaupunkiin, jossa hän oli tuolloin opiskelemassa. Duisburgista suuntasimme Essenin ja Frankfurtin kautta luonnonkauniiseen Etelä-Saksaan, jossa kohteenamme oli kuuluisan Schwartzwaldin jylhän luonnon keskellä sijaitseva Titisee niminen käkikellokylä. Tätä ennen yövyimme historiallisessa Heidelbergin kaupungissa, jossa tutustuimme yhden hellepäivän ajan paikallisiin nähtävyyksiin.

Heidelbergin ilta

Heidelbergin linna

Näkymä Heidelbergiin

Schwartzwaldin ”musta metsä” ja idyllinen Titisee eivät pettäneet odotuksiamme ja saimme nauttia niistä auringon paisteessa Titisee-järven selällä potkuveneessä loikoillen. Järven rannalla oleva leirintäalue oli oikein mukava mutta päätimme jättää telttailun toistaiseksi ja suunnata kohti Sveitsin Alppeja. Ajoimme Baselin kautta Interlakeniin, josta jatkoimme ohutta solaa pitkin päämääräämme Lauterbrunneniin, josta olimme kavereiltamme kuulleet ylisanoja ja superlatiivejä kyllästymiseen saakka. Kun saavuimme perille, avautui eteemme uskomaton näkymä – kuin jostain sadusta – ja ymmärsimme heti kavereittemme ylistyksen.

Lauterbrunnen ja vesiputoukset (kuva skannattu postikortista)

Lauterbrunnenin kylä

Näkymä huoneemme ikkunasta

Paikka ei tosiaankaan jättänyt ketään kylmäksi. Idyllinen vuoristokylä keskellä kauneinta Bernese Oberlandia jyrkkien vuortenseinämien ja vesiputousten saartamana. Lauterbrunnenin camping-alue on oikein miellyttävä ja tarjolla on myös muita majoitusvaihtoehtoja kuin telttapaikkoja. Lisätietoja löytyy osoitteesta: www.camping-jungfrau.ch. Lienee sanomattakin selvää, että suosittelen paikassa vierailua lämpimästi kaikille! Kavereiden kehuja tärkeämpi syy tänne saapumiseen oli kuitenkin se, että olimme jo pitkään halunneet nähdä Alpit myös huipulta ja mikäs sen parempi tapa päästä huipulle kuin ottaa juna. Kyllä, kuulit oikein; hyppäsimme Lauterbrunnenin asemalta Interlakenista lähteneeseen junaan, jonka määränpäänä oli Jungfraujoch lähes 4000 metrissä! Juna ei toki ollut aivan tavallinen vaan siinä oli rataspyörä kiskojen välissä kolmantena pyöränä, joka takasi sen että välillä melko jyrkätkin nousut sujuivat mukavasti. Lisätietoja Jungfraun rautateiden sivuilta osoitteesta: www.jungfraubahn.ch. Näkymät junan ikkunoista olivat mykistyttävät.

Lauterbrunnenin laakso

Lumihuiput lähestyvät

Ikijäätä näkyvissä

Olo oli hieman absurdi noustessamme junasta sen vuoren sisässä sijaitsevalla päätepysäkillä jossain 3500 metrin korkeudessa ja kävelimme kesävaatteissamme tunnelia pitkin jäätikölle, jossa lämpöä oli vain 8 astetta, Interlakenin lähes 30 asteeseen verrattuna. Jungfraujoch on turistien suosiossa ja se näkyi myös tänään varsinkin koska sää oli näille korkeuksille harvinaisen selkeä ja aurinkoinen. Jungfraujoch tarjoaa jäätiköllä liukastelun lisäksi mahdollisuuden vuoristokiipeilyyn ja rauhallisempaan patikointiin (varoitus happi loppuu helposti, joten ei kannata alkaa riehumaan!), upeat näkymät vuoren huipulle rakennetun Sphinx laboratorion näköalatasanteelta, jääpatsaita jäätikön alla sijaitsevan jääpalatsissa, täyden palvelun ravintolan ja paljon muuta. Lisätietoja löydät mm. osoitteesta: www.wengen.com ja www.panoramaphoto.ch.

Jungfraujochin jäätikkö Mönchin ja Jungfraun huippujen välissä

[img]juttukuvat/matkailu/keurooppa/Jungfraujoch4.jpg" class="colorbox">

[img]juttukuvat/matkailu/keurooppa/Jungfraujoch4.jpg" border="0"/ style="width:98%">

Kävelyllä jäätiköllä

Sphinxin näköalatasanteella

Lauterbrunnenista matkamme jatkui Alppien yli Luganon kautta kohti Pohjois-Italiaa ja eritoten Lago di Comoa eli Como järveä, jonka tavoittamisen olimme kotisuomessa asettaneet matkamme onnistumisen mittariksi. Subjektiivinen näkemykseni on, että Como järvi on Euroopan kauneinta aluetta. Toki Euroopasta löytyy muutakin komeaa katseltavaa mutta minulle vastaan ei toistaiseksi ole tullut mitään joka olisi vetänyt vertoja Como järvelle. Onneksi makuasioista voi kiistellä ja niin voi tehdä tämänkin arvion osalta. Joka tapauksessa Como järvi on upea kokemus ja aivan erinlainen kuin läheinen turistien kansoittama Garda järvi. Como järven maisemat ovat upeat, sen rannat ovat täynnä kulttuuria ja paikallista elämää. Lisää alueen tarjonnasta löydät mm. osoitteesta: www.ilporticcioloviaggi.com.

Kaunista Como järveä ympäröi palmut

Idyllisen Tremezzon kylän rantaviivaa

Como järven rantojen idylliset kylät antoivat paljon ja Balbianellon kaltaiset historialliset villat mykistivät kauneudellaan. Villa Del Balbianello on muuten tuttu myös valkokankaalta; täällä mm. Anakin Skywalker meni naimisiin Padmensa kanssa Star Wars Episode II:ssa ja Danny Ocean kävi vaimonsa Tessin kanssa moikkaamassa kilpailijaansa François Toulouria Oceans 12:ssa. Hillitsen itseni, enkä ala suoltamaan tämän enempää detaljeja tällä kertaa…

Villa
Del Balbianello on yksi Como järven kauneimmista historiallisista rakennuksista

Como järven jälkeen aloitimme paluumatkan kohti kylmää pohjolaa, muttei tietenkään samaa reittiä pitkin! Como järveltä huristelimme Garda järvelle, jonka pohjoispäässä yövyimme ennen Itävallan rajan ylitystä. Italian maksulliset moottoritiet jäivät vähän harmittamaan, niihin upposi parikymmentä euroa, vaikken ajellut niillä kuin pakolliset siirtymät. Itävallassa vietimme päivän Insbruckissa, joka oli oikein viehättävä kaupunki ja jatkoimme yöksi Saksan Müncheniin. Münchenistä matkamme jatkui entisen Itä-Saksan poikki Rostockiin, josta hyppäsimme Hankoon menevään laivaan.

Suihkulähde keskellä katua Inssbruckissa

Saalburg oli paluumatkan miellyttävin pysähtymispaikka, jossa olisi voinut viettää pitempäänkin aikaa

Rostockissa on hansakaupungin tunnelma tallessa