Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Äidin vierailu (Garda, Dolomiitit ja Verona)

KeTu kirjoitti noin 20 vuotta sitten (0 kommenttia)
Parisen viikkoa sitten oli äitini viikon ajan Garda-järvellä. Garda-järvi on noin 130 kilometrin päässä Milanosta. Toisinsanoen ihan lähellä, ja alkumatkan aikana äiti kävikin myös vierailulla Milanossa. Joten pääsin lopulta näyttämään kaikille perheen jäsenilleni kaupungin, jossa olen viimeiset kuukaudet viettänyt. Kävimme katsomassa lähinnä päänähtävyydet ja syömässä paikallisia herkkuja. Käynti Milanossa meinasi saada huonon lopun, sillä rautatieasemalla päästyämme huomasimme radan Gardalle päin olevan tukossa. Kaikki junat olivat myöhässä vähintään puoli tuntia. Ja tarkoituksena oli ottaa yksi viimeisistä junista, jolla oli vielä jatkoyhteys varsinaiseen majapaikkaan. Joten ei hyvältä näyttänyt :( Onneksi kuitenkin Trenitalia yllätti kerrankin positiivisesti, ja järjesti uuden junan myöhässä olevan tilalle. Ja sillä pääsi sitten perille. Hieno homma, sillä taksikyyti juna-asemalta olisi maksanut jonkin verran.

Loppumatkan aikana kävimme sitten yhdessä muutamassa kylässä Garda-järven alueella. Kävimme Sirmionessa järven eteläpäässä. Tämä kaupunki on yksi kauneimmista ja sitä kautta tottakai turistirikkaimpia. Kaupunki oli ok, ja onneksi turismi ei ollut sitä ihan kokonaan vielä pilannut. Päivän aikana menimme myös bussilla järven länsipuolta pohjoisosaan. Mussolini on aikoinaan rakennuttanut tiet järven ympäri ja ne sisältävät yhteensä yli 70 tunnelia. Joten matka oli ihan mukava ja erilainen kuin normaalisti. Itse vietin yöni Riva del Gardan keskustassa nuorisohostelissa 13 euron hintaan. Suosittelen paikkaa lämpimästi. Vaikkakin ekana yönä oli joku erehdyksissä rikkonut minun sängyni ja laittanut tavaransa siihen :( Mutta asia ratkesi, ja yön sai hyvin nukuttua. Seuraavana päivänä kävin illasta myös Malcesine:ssä, jota eräs tuttuni kehui. Kauniita paikkoja kaikki. Jotenkin itselleni tuli ensimmäisenä mieleen Sisilia, sillä järvi on eteläpäätä lukuunottamatta ympäröity vuorilla. Harmittavasti en päässyt missään vaiheessa minnekään näköalapaikkaan, mutta kyllähän paikat näkee maantasoltakin.

Osallistuin myös matkatoimiston järjestämällä bussimatkalla Dolomiitti vuoristoon. Yleensä en järjestetyistä retkistä pidä, mutta tässä tapauksessa bussimatka oli parempi vaihtoehto. Pääsi näkemään muitakin kuin pelkästään yhtä vuorta (jos olisi ollut patikoimassa). Matka kesti aamuyhdeksästä iltakuuteen, joten aika pitkään olimme reissun päälle. Toki pysähdyimme riittävän monta kertaa syömään yms., joten siinä mielessä ei ollut hätää. Matkan kohokohta itselleni oli vierailu vuoristojärvelle, joka oli noin 1500 metrin korkeudessa. Vesi oli todella puhdasta ja kaunista.. Lisäksi menimme monen vuoristokylän ohitse. Parissa niissä toki pysähdyimme. Ja olipa matkan varrella myös Val de Fiemmen talviurheilukeskus.

Seuraava päivä olikin sitten äitin viimeinen matkapäivä. Joten tein pysähdyksen matkallani Veronaan aamupalan ajaksi hänen majapaikkaansa. Halusin samalla reissulla käydä Veronassa, sillä sitä on kehuttu. Ei kai Shakeaspeare turhaan ottanut kaupungia ja sen historiaa pohjaksi Romeoon ja Juliaan? Julian parvekkeella käynti olikin oma kokemuksensa, sillä paikalle päästyäni pelmahti yhtäkkiä kolme eri turistiryhmää paikalle! No hetken odotuksen jälkeen pääsin sitten vierailemaan parvekkeen alla. Parveke, ja siihen johtava porttikäytävä, on rakastavaisten suosiossa. Joten lemmenilmauksia olikin todella paljon. Lisäksi parvekkeen alla on Julian patsas, jonka oikeata rintaa koskemalla saa uuden rakastajan! Taikauskoihin en normaalisti usko, mutta pitihän sitä tämän kerran :) Muutoinkin Verona oli yllättävänkin hyvin säilynyt kaupunki. Toinen kuuluisa paikka on vanha roomalainen teatteri, johon mahtuu 20 000 katsojaa. Teatterissa vietetään kuuluisia Veronon oopperajuhlia, mutta valitettavasti itse lähden juuri juhlien aattona. Olisihan tuokin omanlainen kokemuksensa..

Äidin vierailu oli mukava ja samalla pääsin itsekin käymään vähän erilaisissa paikoissa. Kuvia eri paikoista on täällä