Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

New York pt. 2

Raimokala84 kirjoitti noin 15 vuotta sitten (0 kommenttia)
P1020568.jpgUuteen päivään lähdettiin hieman erilaisella suunnitelmalla, käytiin Manhattan Gourmet Foods merkkisestä delistä (55/56 katujen välissä) hakemassa aamiaistarvikkeet. Jos edellisenä aamuna oli matkan nopeinta palvelua niin nyt oli ylimielisintä. Tiskin takana tirskuneet aikuiset ties monennenko polven maahanmuuttajamiehet kieltäytyivät ymmärtämästä tilausta kun eivät ensimmäisellä kerralla kuulleet mitä asiakas halusi. Pitihän se nähdä vielä tämäkin.

Lopulta kuitenkin eväät mukanamme suunnattiin kohti Central Parkia parin korttelin päässä, sieltä sopivan lokosen löydettyämme nautittiin retkimeiningillä aamiaista ja ihmeteltiin muitakin samalla asialla olevia sekä valtavaa määrää lenkkeilijöitä. Central Parkia ei tarvitse pitkälle kävellä kun kaikki liikenteen melu katoaa ainakin huonokuuloisen korvin, lentomelu on ainoa mistä voi vielä päätellä että ollaan miljoonakaupungin keskellä.

Jonkin aikaa puistoa kierreltyämme päätimme suunnata metro-asemalle ja ajaa Chinatowniin. Chinatownin tunnistaa jo hajusta metro-asemalla, asemalta kadulle kiivetessä alkaa kaupustelu ja rihkaman tyrkyttäminen, jokaisella kauppiaalla on erikoistarjous vain minulle. Kuinka yksilöllistä. Ihmeellisintä koko kaupunginosassa ja sen bisneksessä on että kaikki kaupustelevat samaa roskaa, sama kuin olisi yksi kaupunginosa täynnä Tiimareita. Chinatown jatkuu italialaisena kaupunginosana, siellä palvelu muuttuu tyrkyttämisestä flegmaattiseksi jurottamiseksi, saapahan ainakin katsella rauhassa. Hölmönä ehdttiin lounastamaan Chinatownin Burger Kingissä, Little Italyn tarjonta olisi selkeästi päihittänyt ketjupikaruokaravintolan. Käytiin neuvoa antavalla iltapäiväoluella ja suunnattiin SoHoon viimeistelemään shoppailutavoitteet täyteen. Päättömän haahuilun päätteeksi ajeltiin metrolla hotellille ja sieltä jatkettiin parin korttelin päässä sijaitsevaan The Shops at Columbus Circle ostoskeskukseen, joka ilahdutti eurooppalaisella arkkitehtuurillaan, väljillä myymälöillä ja tungoksen puutteella. Muutoin liikkeiden tarjonta on tyyriimmän puoleista, mutta mestasta löytyy esim. Samsung Experience, missä on varsin kattavasti kaikki valmistajan tuotteet esillä ja kokeiltavissa sekä varsin laaja kirja/levykauppa Borders, jossa käsittääkseni vierailee päivittäin nimekkäitäkin kirjailijavieraita ja puhujia.

Matkalla takaisin hotellille törmättiin ensimmäiseen supermarkettiin Manhattanilla, siis sellaiseen oikeaan ruokakauppaan. Myöhemmin selvisi että Manhattanilla oma keittiö on asunnoissa sellaista luksusta, että harvalla on varaa ja kun on varaa niin vieläkin pitää käydä ruokaostoksilla Manhattanin ulkopuolella ostoskeskuksissa. Tai jos on vielä enemmän varaa niin ei tarvitse itse enää huolehtia mistä ruokansa ostaa. Muuten eletään valmisruokailemalla aamusta iltaan ja läpi yön.

Illalliselle ajettiin takaisin Little Italyyn, nähtiin matkalla jonkinlainen palomiesten seremonia, missä laskivat USAn lipun katolta peittämään talon julkisivun ja syötiin ihan kohtuullisessa ravintolassa. Illallisen jälkeen oli tarkoitus vierailla illan hämärryttyä Empire State Buildingissa, mutta se oli suljettu hissin rikkoutumisen takia. Kyseltiin hieman vaihtoehtoisia paikkoja, muut olivat suljettuja kellon ollessa jo yli 22. Päädyttiin sitten viereiseen panimoravintolaan viimeistelemään pettymys, oli nimittäin aivan järkyttäviä ne ravintolan "palkitut laatuoluet". Ajettiin metrolla hotellin liepeille ja käytiin siellä vielä lähipubissa huuhtomassa laatuoluen maku suusta. Sen pituinen se ja taivaalla loistaa kuu.