Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Kraftwerk...

Jammo kirjoitti noin 10 vuotta sitten (17 kommenttia)
Just nyt menee Teemalla Kraftwerk- dokkari. Viime vuonna olin Flow-festarilla tsekkaamassa bändin nykykuntoa. Ostin ekan levyni Ralf and Florian jo 70-luvun alussa. Näin. Vuosien varrella on tullut törmättyä bändin faneihin mitä oudoimmissa ympyröissä. Pojallani - joka on erityisesti elektroniseen musiikkiin perehtynyt heppu - taitaa olla useimmat bändin levyt, ja lisäksi mm. 300 Tangerine Dream-äänitettä... Gentle Giant Helsinki-tapaamisessa 2004 kiersimme Brasialaisen filosofin Charbel El-Hanin http://www.gorgg.org/MiniGORGG/2004/Helsinki/04-Charbel_and_Jarmo.jpg
kanssa mm. Helsingin levykauppoja. Charbel osti vahvasta suosituksestani XL:n Jukolan silloin vielä toiminnassa olleesta Popenkelistä (lopettanut toimintansa parisen vuottta sitten), mutta tämän jutun poitti onkin se että Charbel oli suuri Kraftwerkin fani! Tuolloin rupesin minäkin tutkimaan bändin meriittejä. Ei siitä oikein mitään silti tullut. Trans-Europe Express on likimain ainoa bändin biisi, jonka kelpuutan parhaaseen A-luokkaan. Suurin osa ryhmän tuotoksista on, hm, vähemmän minua kiinnostavaa. Suoraan sanottuna, älkääkä tätä käyttäkö minua vastaan, Kraftwerkin musiikki kuulostaa suorastaan lapselliselta.

+/- saldo : 0 |

    OldfieldOlli kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lastenmusaahan se onkin. On mullakin tuossa levyhyllyssä jokunen KW. Varsinkin mun lapset ovat tykänneet niistä 2-6 vuotiaina. Itse kuuntelen yhtyettä nykyään todella harvoin, mutta olihan heillä hetkensä.

    Jammo kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    LOL! Pari hetkeä.

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tulihan tuo dokkari katsottua. Tärkeimmät annit olivat että D. Bowie muutti suuntaansa Kraftwerkia kuultuaan ja heidän musiikkinsa seisoo kuulemma vuosisatojen kuluttua Mozartin ja Bachin musiikin rinnalla. Ja sitten vielä se että kun valkoiset ottivat aikoinaan vaikutteita mustien musiikista rockkiin, niin Kraftwerk on maksanut valkoisten velan takaisin vaikutteilla mustien hipetihoppiin ja teknoon.

    Kcrimso kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oon mä hetkittäin Kraftwerkin musiikista iloakin saanut, mutta kovin tylsältä kuulosti tänään Autobahn.

    Jammo kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kraftwerk vetoaa tietokoneajan murroksen lapsiin. Tulevat polvet ovet sitten jo aivan eri asia. Heille luodaan oma musiikkinsa, eivät he enää Kraftwerkiä kuuntele. Näin ennustan. Ja palataan aiheeseen 10-20 vuoden päästä ja katsotaan miten on käynyt - sikäli kuin hengissä ollaan.

    Hezzu kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En kahtonu dokkaria. Aika jännää miten Autobahnista lähtien bändiä pidetään elektroonisen musiikin uranuurtajana, vaikka kyllähän Radioactivitykin on vielä tosi epäkaupallista ja menee sulavasti sinne kokeellisen varhasen krautrockin osastolle. Trans Europe Expressistä eteenpäin on vasta jonkinlaista hittihakuisuutta. Ja kyllähän joku Ultravox ammensi täältä hirveästi, Vienna-levyllä on aika suoraa tributointia tms. Millään tapaa uranuurtajana en pysty bändiä pitämään, mutta hvviä levyjä ne kaikki on, myös viimmesin Tour De France Soundtracks on aika kova.

    Hezzu kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tai no tavallaan siinä mielesä edellä aikaansa, että varta vasten olivat konebändi, eikä soundeisa yritetty kopioida "oikeita" instrumentteja. Vähä vaikia näin jälkikäteen hahmottaa, ois pitäny olla kuulemassa yleistä musamaailmaa 70-luvun lopussa.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja kyllähän "joku" Tangerine Dream hoiti hommat jo ennen kuin KW

    Hezzu kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mutta TD oli ihan erityylinen juttu, poppia tekivät vasta 80-luvulla, Kraftwerk jo aiemmin.


    OldfieldOlli kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, mutta mun mielestä TD oli ihan uniikki juttu. Siis 70- ja 80-luvulla.


    Hezzu kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oli toki, TD:hän oli parasta ikinä, sillon ku ne oli parasta ikinä.

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aika jännää miten Autobahnista lähtien bändiä pidetään elektroonisen musiikin uranuurtajana,

    Kyllä se uranuurtajuus tuli dokkarissa ilmi... jätkät joutuivat rakentamaan itse elektroniset soittolaitteet jotta saavat omat soundinsa aikaan.

    Janus kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Autobahnia edeltäviä levyjä ei ilmeisesti noteerattu lainkaan dokkarissa?

    Hezzu kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En oo perehtyny, mutta joskus ainaski bändi itekään ei noteerannu juuri nuita varhasia levyjä, tuliko remastereitakaan vasta ku Autobahnista lähtien?

    Hezzu kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ekan levyn jälkeen äänitetty, tv:ssä kai näytetty ja hyvälaatusena bootleggina saatava Live On Radio Bremen on enempi Neu!:ta ku Kraftwerkkia :)

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Autobahnia edeltäviä levyjä ei ilmeisesti noteerattu lainkaan dokkarissa?

    Eipä mainittu edeltäviä. Lyhyesti käsiteltiin vaan -60/-70-vaihteesta kun soittivat Can'in kanssa yhdessä ja etsivät omaa soundiaan.

    Kcrimso kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olipas hemmetin tylsä dokumentti.