Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Hector AKA Heikki Harma

Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten (47 kommenttia)
Mietin jonkun verran ainakin kannattaako ja onko ansaittua avata oma palsta Hectorille. Mietinnän tulos oli ehdottomasti kyllä, sillä onhan mies tehnyt aikalailla historiallisen vaikutuksen suomirokkiin ja sen lyriikkaan. Kyseessä on siis henkilö joka muistetaan ja johon palataan vielä monien monien vuosikymmenien jälkeen.

Linkkejä:
Wikipedia
Hector.fi


+/- saldo : 0 |

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ...pääasiallinen kimmoke Hector-palstan avaamiselle tietysti oli hänestä käyty keskustelu KOKEMUKSEN ÄÄNTÄ KAIVATAAN, OSA 1-palstalla:

    Markkutapio: Mulla on Hector-maraton ollut mielessä jo pitkään, ketä lähtee mukaan?
    OldfieldOlli: Mä voisin lähteä
    Kcrimso: Mä passaan. En yhtään ymmärrä Hectoria.
    OldfieldOlli: Sä oot liian nuori. Hector on huippu.
    OldfieldOlli: Tosin 16v tyttäreni on todella kova Hector-diggari
    Kcrimso: En ymmärrä miksi se olisi ikäkysymys. Tykkään mä Bob Dylanistakin. Ja jostain muistakin Keekkiä edeltäneistä artisteista.
    OldfieldOlli: Ja jonka kanssa olen menossa Hectorin keikalle ensi kuussa Tampere-taloon.
    OldfieldOlli: Ei kai se ikäkysymys olekaan. Itse kuuntelin isoveljen Hector-levyjä 70-luvulla ja ne vaan kolahti. Veikkaan, että et pidä Hectorin sanoituksista. Säveltäjän lahjoja tuskin kiellät.
    Markkutapio: Mulla se oli Hector joka herätti ensin kiinnostuksen rokkiin -70-luvun alussa ja sitten herätti myös kuuntelemaan sanoituksia ja ajattelemaan asioita itse.

    Tokihan Hectorista on aiemminkin Sokrussa kirjoiteltu useammassa yhteydessä kuten esim. laulujen sanoituksissa ja levylautasella ja jatkoa varmaankin piisaa.

    Kcrimso kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Veikkaan, että et pidä Hectorin sanoituksista. Säveltäjän lahjoja tuskin kiellät.
    No eipä ole Hectorin sävellykset ja ainakaan se miten ne esitetään tehnyt minkäänlaista vaikutusta. Iskelmärokkia. Sanoituksiin en ole erityisemmin tarttunut paitsi niihin muutamiin joita on väkisinkin joutunut kuulemaan niin paljon ne suunnilleen tahtomattaan osaa ulkoa.

    R2-D2 kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vahvistan ettei ole ikäkysymys. Mä olen vanha jätkä enkä ole koskaan erityisesti välittänyt vaikka on sillä muutama ihan hyvä biisi. Niinku toi Traktori... eiku sehän olikin sliippareiden biisi. :)

    endbrax kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Teini-iässä pidin Hectorista kovasti. Hectorock I ja Herra Mirandos olivat muistaakseni eniten kuuntelemani levyt. Nyt 30 vuotta myöhemmin harvemmin.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hectorin tunnetuimmat biisit eivät edusta parhaimmistoa, vaikka esimerkiksi Lumi Teki Enkelin Eteiseen ihan hyvä biisi onkin. Kovimmat jutut minun mielestäni ovat albumit Eurooppa ja Linnut Linnut, jotka tulivat 1980-81. Ne eivät ole yhtä tunnettuja, kuin esim. Hectorock I tai Varjot ja Lakanat, mutta niissä on mahtava biisimateriaali. Myös sanoituksellisesti nuo levyt ovat miehen parhaimmistoa.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Se on vielä Heikistä sanottava, että äijällä on todella hieno lauluääni. Se on samaan aikaan rauhoittava ja vakuuttava. Varsinkin livenä toimii. Vaimo ja keskimmäinen tytär puhuvat ihan samaa.

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Viimeeksi konsertissa H. kertoi lavalla että käyttää suihketta jotta saa kurkkuun oikean kosteuden ja hyvän äänen... kehui tiedettä siitä ja suihkautti samontein.

    Hezzu kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0



    Hezzu kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lapsuuden loppu ei ollut Hectorock I -albumillla: http://youtu.be/xf_mXAV0XVI


    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eipä ollut niin, jos joku oli sellaista väittänyt. Se löytyy ainakin kokoelmasta "Hector 72-74", joka mulla muuten löytyy edelleen c-kasettina. Lapsuuden loppuhan tehtiin Syksyn sävel-ohjelmaa varten.

    Kcrimso kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voi ei! http://www.hs.fi/m/kulttuuri/a1412474769383?jako=3061e027d8d62689805c4ec04a61d209&ref=og-url


    Jimi kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Harman ohjelmaa tuli kuunneltua, kun sen nimi oli Pop eilen - tänään. Oliko tuo nimimuunnos saman ohjelman toinen tuleminen?

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yli kaksi viikkoohan tuossa meni kuunnellessa kaikki 21 studioalbumia. Ei jaksanut ihan putkeen vaan muutakin piti saada väliin. Joskus vielä kuunnella pitää nuo livet ja joitain kokoelmia. Tästä on hyvä jäädä odottelemaan marraskuuta ja "Hauras"-albumia.


    Jukez kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hectorin syksyn 2014-kiertueella mukana Esa Kotilainen!

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Esa oli mukana edelliselläkin kiertueella ja taitaa olla Hectorilla vain vähän sellaisia albumeja jolla hän ei olisi mukana.


    Jukez kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Just tänään Jyväskylän keikalla kertoi Esan olleen mukana eka soololevystä asti. Hieno keikka näin tuoreeltaan. Hyvät spiikit ja mukavaa huumoria. Biiseissä joitakin soitannollisia vitsejä ja uusiksi oli monia tuttuja viisuja sovitettu. Setin avasi Kotilaisen Tähtien takana-kollaasi.
    Kun kiertueen ekalla keikalla oltiin, niin ilmassa haistoi pientä jännitteen tuntua, joka sitten hälveni viimeistään toisessa setissä.
    Uuden 'kakkoskitaristin' sooloissa vielä sekavuutta (yli-innokkuutta), parikolme miksausmissiä (viulusoolot ja Kotilaisen haitari kadoksissa). Pariin kohtaan oli tungettu nuoren viulistin 'piristäväksi' tarkoitettu soolo, joiden sisältö oli aikalailla hukassa.
    Hectorin ääni toimi koko keikan loistavasti! ei siis huolta ikärasitteista ;)

    Encorena Kaikki tahtoo... ja Lumi...

    9+

    Kunpa pääsisi stekkaamaan jonkun kiertueen keikan vaikkapa tuolta puolivälistä. Harmi, kalakukkokaapunti on ohjelmassa jo lauantaina.


    kaapo kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kiitos repsasta. odotan innolla perjantaita, kun haauras ilmestyy ja marraskuun Tampereen keikkaa. Soittiko enää MacArthur Parkkia tai kadonneet lapset materiaalia. Niitä odottelen. Varsinkin se parkki on sellainen veto että oksat pois.
    Se uusi biisikin (jos lehmät...) on hieno sovitus vaikka tekstit onkin aika fuubaa

    Markkutapio kirjoitti noin 10 vuotta sitten+/- saldo : 1
    Se uusi biisikin (jos lehmät...)

    Siis biisihän ei ole uusi vaan 60-luvulta ja David McWilliamsin (löytyy vielä helposti URLit-osastolta). Sen on aika moni suomalainenkin artisti versioinut. Hector on vaan tehnyt siihen nyt uudet sanat.


    Janus kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hesarissa pitkä juttu:
    http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1414555997325

    Markkutapio kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hector oli Ylen pääuutisten aiheena tänään. Huomioitiin että H on tehnyt musiikkia viidellä vuosikymmenellä. Tänään H sai myös kultalevyn Hauras-albumista. Hauras-kiertue päättyy tänään Hartwall-Areenalla. H oli myös saanut uuden kitaran ja sanoi sen tehneen jo uusia lauluja hänelle. Sanoi vielä uudesta kitarastaan että "Hän on hyvä".


    Hezzu kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miten niin viidellä? Kainny kuudella?

    Markkutapio kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aiva niin kun laskee. Olikohan se sitten niin uutisissa että on tehnyt musiikkia 50 vuotta.

    retrou kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nää on kyllä hemmetin typeriä nämä "tehnyt sitä ja tätä X eri vuosikymmenellä."

    Markkutapio kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 1
    Typeriä voivat olla, mutta niin maan perusteellisesti tosiasioita.


    kaapo kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 1
    Tampereen keikalla Hector sanoi Palkkasoturin täyttävän kohta 50 vuotta, ja sehän on levytetty 65, joten Uskomatonta. Kaveri on tehnyt musiikkia 50 vuotta ja on edelleen noin kovassa vedossas. propsit!

    R2-D2 kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin on Matti ja Teppokin, milloinkas se Kissankultaa tulikaan.. :)

    OldfieldOlli kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Matti ja Teppo levyttivät vasta 70-luvulla

    R2-D2 kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tsekkasin, Matti & Teppo: Täyskymppi 1969?79 (1979)

    Albumeita tehtiin vasta -70 luvulla, mutta niin teki Hectorkin, omia sooloja.

    JiiPee kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sliipparit olivat aika kelvoton pumppu, mutta tekivät yhden hauskan levyn, nimittäin "Sings Matti ja Teppo".


    Ylivertaisia biisintekijöitä nuo Ruohosen veljekset. Nostan hattua.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllähän Sleepparit teki montakin hauskaa juttua. P-Piisi on ihan huippu.

    Markkutapio kirjoitti noin 9 vuotta sitten+/- saldo : 0
    HH. palaa radioon vetämään Pop eilen-toissapäivänä-ohjelmaa kesäkuussa. Ohjelma kuullaan nyt Radio Novalla vanhaan malliin sunnuntaisin aamupäivällä. Hieno homma että hyvä ohjelma palaa takaisin.


    Markkutapio kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin se vaan Hectorkin meni TV-ohjelmaan "Vain Elämää". Hyviä versioita Hector on vetänyt ohjelman muiden artistien kappaleista, mutta muiden vedot Hectorin tuotannosta olivat mielestäni pintapuolisia lukuunottamatta Kuustosta joka laitto esitykseensä energiaa jota ei hänellä normaalisti esiinny.
    Jokunen viikko sitten satuin citymarketissa Hectorin kanssa samaan aikaan hedelmä-osastolle. Mulkaistiin toisiamme, mutta edellisillan rankasta vaikutuksesta en alkanut juttusille vaikka mieli teki kysellä muutamaa juttua.

    Kcrimso kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko Epitaph jo versioitu?

    OldfieldOlli kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikael Gabriel räppäsi 10 minuutin version Epitaphista.

    Kcrimso kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Peterin poika?

    OldfieldOlli kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Äpärä

    Jukez kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hector on aivan omalla tasollaan tuotantonsa suhteen vrt muut ohjelman vieraat..

    Markkutapio kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko Epitaph jo versioitu?

    Covereita ei coveroida.

    Markkutapio kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hectorilla nyt 50-vuotisjuhlakonsertti la 10.12.2016 20:00 Hartwall Arenalla. Jäähyväiskonsertit pidettiin jo jokunen vuosi sitten, joten nyt alkaa varmaan olemaan viimeisiä mahdollisuuksia nähdä itse legenda estradilla.


    Jukez kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hieman ristiriitaisin tuntein seurasin Hectorin JKL-konserttia. Biisivalinnat eivät olleet mieleeni, mutta mitäs minä olen niistä itkemään. Näin pitkän uran tehnyt artisti saa vallan mainiosti valita ne biisit ihan vapaasti, mitä soittaa. Ääniongelmia oli, liekö vilustumista ollut mukana? Ei haittaa, ihan ok konzertti oli. Muutaman vuoden takainen 'jäähyväissetti' oli minulle parempi.
    Ehkä seuraava kiertue olisi sitten niin, että kaivettaisiin muita, kuin 'hittejä'. Tosin vaikuttimena tässä kiertueessa oli paljolti se tv-esiintyminen...

    Markkutapio kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tosin vaikuttimena tässä kiertueessa oli paljolti se tv-esiintyminen...

    Toki Hectorkin tajuaa että "rautaa on iskettävä silloin kun se on kuumaa".
    Aikaisempien haastattelujen perusteella piti levykin ilmestyä nyt jouluksi, mutta ymmärrettävästi tv-esiintymiset ja kiertueet sotkevat suunnitelmia... ehkäpä sitten keväällä levy(?). Itse toivon uudelta levyltä ettei sinne sotkettaisi uusia versioita vanhoista kappaleista tai covereita muiden kappaleista... sellaiset jutut ainakin minulla vähentävät albumin arvostusta ja hankkimiskynnystä.


    Markkutapio kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    H. vietti 70-vuottaan 20.4. Tänään myös Radio Suomessa klo 18 jälkeen vietetään Hector-iltaa jossa isäntä itse mukana.
    Jälkeenpäin voi myös kuunnella http://areena.yle.fi/1-4076755


    Markkutapio kirjoitti noin 6 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hectorilla taitaa mennä lujaa tällä hetkellä. Kiloja lähtenyt n.30 pois. Muistelmakirja osa1. "Asfalttihippi" on ilmestynyt äsken. Ja nyt tällä viikolla 70v. special-konsertit Finlandia- ja Tamperetalossa sekä Logomossa... joihin Sokrulaisetkin suurin joukoin suunnistavat;)
    Jostain luin että levykin olisi tulossa ensi vuoden alkupuolella, mutta siihen kyllä suhtaudun varauksella kun ennenkin on luvattu ja on sitten jopa vuosien päästä ilmestynyt.

    Kcrimso kirjoitti noin 6 vuotta sitten+/- saldo : 0
    joihin Sokrulaisetkin suurin joukoin suunnistavat;)

    Jää väliin.

    Jammo kirjoitti noin 6 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jää väliin -2.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 6 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kirja hankittu. Odottaa lukemista tuossa olkkarin pöydällä.

    Markkutapio kirjoitti noin 6 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse en ainakaan vielä hanki kirjaa... pitää säästää Joulupukkia lahja-mietinnältä:)