Vuoden 2014 parhaat asiat
Kcrimso kirjoitti noin 9 vuotta sitten (19 kommenttia)
Tänne voi listailla omia suosikkijuttujaan vuodelta 2014. Itse tulen luultavasti keskittymään musiikkiin ja elokuviin, mutta kukin makunsa mukaan.
Aloitan vuoden parhaimmilla "historiallisilla" musiikkilöydöillä:
1. John Greaves & Peter Blegvad: Kew.Rhone. (1977)
2. Michael Mantler : The Hapless Child And Other Inscrutable Stories (1976)
3. Nick Mason's Fictitious Sports : s/t (1981)
Eli kyse vanhasta musiikista jonka löysin vasta tänä vuonna. Kahdesta ensimmäisestä en ollut käytännössä kuullut koskaan aiemmin ja Fictititious Sportsin oletin virheellisesti olevan jonkinlaista yhdentekevää kasaripoppia. Hupaisaa on että jazz-muusikot Michael Mantler ja Carla Bley (Fictitious Sports on oikeasti Carlan levy...) ovat mukana kaikilla kolmella levyllä (Niin ja Robert Wyatt laulaa kahdella jälkimmäisellä). Mutta näinhän minun musiikillinen horisontti on alusta asti laajentunut: olen huomannut jonkun lahjakkaan tyypin jollain levyllä ja hankkinut sen jälkeen usein varsin sokeasti lisää saman kaverin muuta musiikkia. Harvoin tämä metodi on pettänyt. Ehkä minusta olisi pitänyt tulla kykyjen etsijä tai manageri. Olisin ollut loistava bongaamaan lahjakkuuksia joilla ei ole kaupalista potentiaalia! :D
Anyway, Kew.Rhone.on selkeä mestariteos ja kaksi jälkimmäistä eivät välttämättä jää kovin kauaksi tuosta statuksesta. The Hapless Childia olen kuunnellut vasta muutaman kerran joten odotan että sen arvo nousee yhä.
Aloitan vuoden parhaimmilla "historiallisilla" musiikkilöydöillä:
1. John Greaves & Peter Blegvad: Kew.Rhone. (1977)
2. Michael Mantler : The Hapless Child And Other Inscrutable Stories (1976)
3. Nick Mason's Fictitious Sports : s/t (1981)
Eli kyse vanhasta musiikista jonka löysin vasta tänä vuonna. Kahdesta ensimmäisestä en ollut käytännössä kuullut koskaan aiemmin ja Fictititious Sportsin oletin virheellisesti olevan jonkinlaista yhdentekevää kasaripoppia. Hupaisaa on että jazz-muusikot Michael Mantler ja Carla Bley (Fictitious Sports on oikeasti Carlan levy...) ovat mukana kaikilla kolmella levyllä (Niin ja Robert Wyatt laulaa kahdella jälkimmäisellä). Mutta näinhän minun musiikillinen horisontti on alusta asti laajentunut: olen huomannut jonkun lahjakkaan tyypin jollain levyllä ja hankkinut sen jälkeen usein varsin sokeasti lisää saman kaverin muuta musiikkia. Harvoin tämä metodi on pettänyt. Ehkä minusta olisi pitänyt tulla kykyjen etsijä tai manageri. Olisin ollut loistava bongaamaan lahjakkuuksia joilla ei ole kaupalista potentiaalia! :D
Anyway, Kew.Rhone.on selkeä mestariteos ja kaksi jälkimmäistä eivät välttämättä jää kovin kauaksi tuosta statuksesta. The Hapless Childia olen kuunnellut vasta muutaman kerran joten odotan että sen arvo nousee yhä.
+/- saldo : 0 | Tweet
Kew.Rhoneen täytynee tutustua ihan suosituksesi pohjalta, pidän sen verran kovasti Fictitious Sportista, että sillä mennään ;)
70-luku on kyllä ihan miltei tyhjentymätön aarreaitta, aina sieltä vaan löytyy uutta ja hyvää... kiitos osittain Esotericin uudelleenjulkaisupolitiikan. Upeita julkaisuja tullut heidän kauttaan 'vanhoista' levyistä!
Michael Mantlerilta Movies ja More Movies ovat suositeltavia (instrumentaalia jazz-rockia). Joku myöhempi levy taas oli aika pitkästyttävä.
2014 Top-20 elokuvat:
1. Martin Scorsese: The Wolf Of Wall Street ****1/2
2. Spike Jonze: Her ****1/2
3. David Fincher: Gone Girl ****1/2
4. Wes Anderson: The Grand Budapest Hotel ****1/2
5. James Gunn: Guardians Of The Galaxy ****
6. Mike Leigh: Mr. Turner ****
7. Richard Linklater: Boyhood ****
8. Lars Von Trier: Nymphomaniac Vol. 1 ****
9. Joel Coen & Ethan Coen: Inside Llewyn Davisi ****
10. Anthony Russo & Joe Russo: Captain America: The Winter Soldier ****
11. Steve McQueen :12 Years A Slave ****
12. Matt Reeves: Dawn Of The Planet Of The Apes ****
13. Christopher Nolan: Interstellar ****
14. Paolo Sorrenti: La grande belazzo ****
15. Jean-Marc Vallée: Dallas Buyers Club ***1/2
16. Dan Gilroy: Nightcrawler ***1/2
17. Andy McKay: Anchorman 2 ***1/2
18. David Ayer: Fury ***1/2
19. Bryan Singer: X-Men Days Of Future Past ***1/2
20. Steven Knight: Locke ***1/2
Paras asia oli varmaan se, kun poika oppi lukemaan. 4-vuotiaaksi ihan hyvin vielä.
Jopo kesti kuin kestikin yli puolen vuoden työmatkat. Matkakorttisäästöä tuli n. 300 euroa. Ensi kaudeksi joko uusi pyörä tai vanhaan täysremppa.
Parasta musiikkia tarjosi John McLaughlin livelevynsä muodossa.
Ainoa elokuva, jonka katsoin, oli kehnohko Godzilla. Loput katsotaan sitten joskus Netflixistä.
Jopo kesti kuin kestikin yli puolen vuoden työmatkat.
Nyt on esim. Wigglen nettikaupassa hyviä fillaritarjouksia. Ostin sieltä syksyllä fillarin, ja tuotiin mukavasti kotiovelle.
Myös huoltoliikkeissä on talvialennuksia.
Miten pitkä työmatka sulla on?
Työmatka on noin 5,5 km yhteen suuntaan. Paikallinen pyörähuolto on tarjonnut niin hyvää palvelua, että ajattelin tukea sitä.
Mulla kertyi pyöräilykilometrejä tänä vuonna 3069. Oma ennätykseni. Iloinen asia siis sekin.
Kuunnelluimmat bändit top-20 vuonna 2014:
1. Yes (40)
4. Mike Oldfield (38)
3. Pink Floyd (38)
4. Gong (30)
5. King Crimson (27)
6. Genesis (22)
7. Peter Gabriel (22)
8. Camel (19)
9. Univers Zero (18)
10. Magma (17)
11. Peter Hammill (16)
12. Bob Dylan (15)
13. IQ (15)
14. Jethro Tull (15)
15. Opeth (15)
16. The Beatles (14)
17. Future Islands (14)
18. Van Der Graaf Generator (14)
19. Anathema (12)
20. Caravan (12)
(Suluissa kokonaisten albumeiden kuuntelumäärä)
Paras asia oli varmaan se, kun poika oppi lukemaan. 4-vuotiaaksi ihan hyvin vielä.
Isäkö opetti? :) Oma faijani opetti minua ja opin myös 4 vuotiaana lukemaan. 5-vuotiaana luin kaikki Viisikko-kirjat. :)
Joo. Isä ja äiti vähän opettivat, mutta pojalla oli kova halu opetella myös itse.
Vuoden 2014 kuunnelluimmat levyt:
Mike Oldfield: Man On The Rocks (18)
Univers Zero: Phosporescent Dreams (14)
Yes: Heaven & Earth (14)
Future Islands: Singles (13)
Tim Bowness: Abandoned Dancehall Dreams (12)
Nick Mason?s Fictitious Sports: s/t (10)
Knifeworld: The Unravelling (10)
IQ: The Road Of Bones (9)
Opeth: Pale Communion (9)
Gong: I See You (9)
John Greaves & Peter Blegvad: Kew. Rhone. (9)
Transatlantic: Kaleidoscope (8)
Pink Floyd: The Endless River (8)
The Opium Cartel: Ardor (7)
Ian Anderson: Homo Erraticus (7)
Rahmann: s/t (7)
Kaukasus: I (7)
Aranis: Made In Belgium II (7)
Jethro Tull: A Passion Play (6)
Robert Wyatt: Shleep (6)
Kuunnelluimmat eivät ole täsmälleen sama asia kuin parhaat (se lista luvassa myöhemmin). Kuunnelluimpiin vaikuttaa luonnollisesti se että alkuvuodesta ilmestyneet saavat enemmän kuunteluita ja myös ns. nostalgiset syyt vaikuttavat kuuntelumääriin. Eli ikisuosikkini Oldfield ja Yes ovat saaneet huimasti enemmän kuuntelumääriä kuin musiikin laatu puhtaasti ansaitsisi. Mutta kun minä niin haluaisi pitää noiden artistien tuotoksista! :) Oleellinen ero kuunnelluimmat listassa vuoden parhaisiin on tietenki myös se että tätä ei ole rajattu ilmestymisvuoden mukaan, mutta eipä tähän listalle toisaalta päässyt kuin levyjä jotka olen hankkinut tänä vuonna. Vanhat klassikot harvemmin pääsevät enää nykyisin kovin kummoiseen tehosoittoon.
Top-20 levyt
1. Univers Zero: Phosphorescent Dreams
2. Aranis: Made In Belgium II
3. Tim Bowness: The Abandoned Dancehall Dreams
4. Gong: I See You
5. Future Islands: Singles
6. Kaukasus: I
7. Knifeworld: The Unravelling
8. Mike Oldfield: Man On The Rocks
9. Aquaserge : A l'amitié
10. Scott Walker + Sunn O))): Soused
11. PoiL: Brossaklitt
12. Andy Jackson: Signal To Noise
13. Pink Floyd: The Endless River
14. Magma: Rïah Sahïltaahk
15. Opeth: Pale Communion
16. Flying Colors: Second Nature
17. Gazpacho: Demon
18. Sonar: Static Motion
19. IQ: The Road Of Bones
20. Bob Drake: Lawn Ornaments
Varsin laadukas musiikkivuosi. Suurimmiksi pettymyksiksi jäi Yesin uutukainen, Peter Hammillin yhdessä Gary Lucasin kanssa tekemä levy ja tietenkin Oldfieldin häpeällinen kappale Sailing.
Hammillin omaa uutta soololevyä en ole vielä saanut käsiini. Siltä odotan suuruuksia.
Vuoden parhaat levyt:
1.Pink Floyd:The Endless River
2.Mike Oldfield:Man on the Rocks
Hector:Hauras
Opeth:Pale Communion
Ian Anderson:Homo Erraticus
Steve Hackett:Live at the Royal Alber Hall
Peter Gabriel:Live in London
Asia:Gravitas
Uriah Heep:Outsider
v/a:Celebreting Jon Lord
Transatlantic:Kaliveoscope
Yes:Heaven&Earth
Bruce Springsteen:High Hopes
Steven Wilson:Cover Version
IQ on kuulematta. Varmaan menis listalle.
Kate Bushin ja Peter Gabrielin konsertit.
Kovin montaa keikkaa en nähnyt vuonna 2014, mutta Steve Hackettin ja Hans Zimmerin konsertit miellyttivät eniten. Peter Gabrielin keikka oli vähän valju.
En mä nyt mitenkään valjuna osannut pitää Gabrielin konserttia. Oikein hyvin ukkelit veti mun mielestä. Johtuu varmaan siitä, että saan hilattua ahterini tosi harvoin keikoille ja olen oikein ilahtunut, kun mulle joku livenä soittaa :) Tulipa siis nähtyä David Rhodes oikein kahteen kertaan.
Jo viiden vuoden ajan olen koonnut Spotify-soittolistoja joihin lisään joka (no en ihan!) päivä "päivän suosituksen" eli biisin joka on sinä kyseisenä päivänä sykähdyttänyt eniten. Näitä biisejä olen sitten jakanut mm. Facebookiin. Tässä Päivän suositukset 2014 -lista teidänkin mahdolliseksi iloksenne: http://open.spotify.com/user/kcrimso/playlist/0bPdKkrBRN7du1Vcm2FoyC
Niin ja jos joku haluaa seurata reaaliajassa tämän vuoden listan syntyä niin se löytyy täältä: http://open.spotify.com/user/kcrimso/playlist/18IT5Rz5PCzKy0g8RzEinp