Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

cd-hylly

Kcrimso kirjoitti noin 21 vuotta sitten (48 kommenttia)
Tässä on kohta muutto edessä ja tarkoitus olisi hankkia lopultakin kunnollinen cd-hylly jossa olisi myös kasvunvaraa kokoelmalle. Tavalliset kirjahyllyt ei oikein sovellu tarkoitukseen kun niiden hyllyköt ovat niin korkeita, että turhaa tilaa jää aivan älyttömästi levyjen yläpuolelle. Tietääkö kukaan mistä saisi asiallisia cd-käyttöön soveltuvia hyllyjä? Kyse ei ole siis mistään cd-torneista.

+/- saldo : 0 |

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Alota nyt vaikka Ikeasta..

    Jimi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos pelimerkkejä löytyy, niin sitten...

    http://www.pienihyllykauppa.net/


    Kcrimso kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ikeasta ei oikein löydy sopivaa, mutta tuo Pienihyllykauppa vaikuttaa lupaavalta. \n[Muokattu 19/1/2003 / Kcrimso]

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kas kun eivät ole laittaneet arvioita miten paljon kuhunkin mahtuu. Varmaa on se, että yhteen ei mahdu mitään. Osta sitten kolme 300 erkin hyllyä. :( Mielluummin ostaa samalla rahalla levyjä ja säilyttää niitä vaikka pahvilaatikossa. Kyllä nykyelämä on sitten monimutkaista, pieni ihminen joutuu pohtimaan päänsä puhki, että mihin levyt laitetaan.

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [Muokattu 19/1/2003 / Kcrimso]


    Ai sinäkin puusilmä huomasit että siellä on hinnat ja kaikki. ;)

    Jimi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Galleriasta näyttää löytyvän yksi cd-hyllymalli mitoiltaan 50 x 200 cm ja hinta 340 euroa. Tuohon mahtunee n. 500 cd:tä. Ei tuota halvaksi voi kehua, mutta on varmasti tukeva ja ilmeisesti myös hyvän näköinen. Itse olen harkinnut (jo kohta vuoden) n. 1000 cd:n hyllyn teettämistä. Pitänee joskus käväistä tuolla kyselemässä hintaa.

    Kcrimso kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mieluitenhan sitä nuo hyllyrahatkin levyihin tietenkin sijoittaisi, mutta kyllä alkaa pikkuhiljaa ketuttamaan kun levyjä lojuu joka paikassa. Eikä levyjen lisääntyminenkään näytä ainakaan hidastuvat.

    MelancholyMan kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lundian perushylly toimii kyllä mainiosti cd-hyllynäkin, turhaa tilaa ei juurikaan jää tasojen väliin ja yhteen hyllyyn saa helposti mahtumaan yli 1000 levyä.

    Lazer kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on Iskusta ostettuja hyllyjä. Niihin menee jotain 330 per systeemi, mutta niitä oli kyllä kolmea eri kokoakin. Tuosta Sturenkadun puodista oli joskus lehdessäkin juttua ja sieltähän voi tilata myös juuri sellaisen kuin haluaa ja hintakaan ei nyt aivan järjettömyyksiin kohoa.

    Jimi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mieluitenhan sitä nuo hyllyrahatkin levyihin tietenkin sijoittaisi, mutta kyllä alkaa pikkuhiljaa ketuttamaan kun levyjä lojuu joka paikassa.


    Näinhän se on ja liian usein juuri se levy, jota haluaisi kuunnella, löytyy vaatekaapin perimmäisestä nurkasta. Kummallista, miten etsittävä levy löytyy aina vasta viimeisistä pinoista. :)

    Aranwe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lundian perushylly toimii kyllä mainiosti cd-hyllynäkin, turhaa tilaa ei juurikaan jää tasojen väliin ja yhteen hyllyyn saa helposti mahtumaan yli 1000 levyä.


    Aivan. Toimii erittäin hyvin cd-hyllynä ja on muokattavissa oman maun mukaan. Hinta tietysti on ongelma tässäkin...

    EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen haaveillut semmoista, jossa olisi auki vedettävät laatikot. Pitää pölynkin pois, joten ei ole pakko edes kuunnella.;)

    Voffe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minullakaan ei ole kovin tehokasta arkistointijärjestelmää noille levyilleni. Ne lähinnä lojuvat pinoissa ympäriinsä. Onneksi levykokoelmani ei vielä ole kovin suuri, joten ne sentään varmaan mahtuisivat johonkin parempaankin paikkaan, jos jaksaisi järjestää.

    darshan kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minulla on tällä hetkellä tuommonen outo pahvinen CD-torni - mistä lie tiimarista tullut - joka on kuitenkin ollut täynnä jo pari vuotta, jättäen ison kasan levyjä lojumaan epämääriisiin pinoihin ympäri kämppää. Olen suunnitellut seuraavan hyllyn nikkaroimista itse, se kun on kivaa, mutten ole jaksanut vieläkääään raahautua lautatarhaan.

    Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ostinpa iskusta 500 cdtä vetäviä hyllyjä 3 kpl,hinnaksi tuli yhteensä 378e.Suosittelen.

    varessäikänhippi

    Jake kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olisi jollekin puusepälle melkoinen bisnes rakentaa sellaisia perusmallisia, järeitä cd-telineitä sadoille levyille kohtuuhintaan. Materiaalikustannukset kun ovat todennäköiseti jotain 5% luokkaa noissa kaupasta saatavissa, designista harvemmin voidaan puhua saati sitten laadusta. Parhaat näkemäni "levyhyllyt" ovat olleet jotakin aivan muuta tarkoitusta varten tehtyjä, ovat vain sattumalta olleet sopivan kokoisia cd-levyjen pitelyyn.

    Alkaa olemaan itselläkin ongelmana että cd-levyjä on kymmenissä pinoissa työpöydällä, [u:886ab11cd9]kirja[/u:886ab11cd9]hylly täynnä monessa kerroksessa ja pari muuta hyllyäkin vastentahtoisesti pitelevät levynippuja. Joskus aikoinaan sain idean että siirrän kaikki atk-aiheiset levyt kansioihin, mikä toimikin jonkin aikaa, mutta maksavat nuo cd-kansiot aika perkeleesti ja levyjä kertyy nykyään samaan tahtiin kuin korppuja aikoinaan.

    EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    CDitä lienee, CDR kopiot mukaanlukien, joku 800. Yhdessäkään hyllyssäni ei ole enmmän kuin sata, mutta muutamia 30 CDn muovisia juttuja on pinossa. Mikään ei ole tieteenkään aakkosjärjestyksessä, mutta klassiset säveltäjät ovat omissa pienissä ryhmissään, tiedän kyllä missä. Lokeroita, musiikkilajeja, olen itse keksinyt. Kenkälaatikossa on Mozart ja Haydn, yksi laatikollinen molempia.

    Nettituttavalla on joku 30 tai 50 tuhatta albumia, suurin osa kasetilla. Laatikoita on kuulemma sängynkin alla..\n[Muokattu 20/1/2003 / EsaJii]

    Stello kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on suurin osa CDita kirjahyllyssa, kahdessa paallekkaisessa rivissa joiden valilla ohut pahvi (ettei ylarivi valahda, kun otan alarivista levyja). Kolmatta rivia ei mahdu kirjahyllyn rakenteen takia, mutta muutamia levyja on kuitenkin toisen rivin paalla kyljellaan.. Koko komeuden eteen jaa viela tilaa, jossa mulla on pari helposti siirrettavaa esinetta, esim. valokuvakehys *yms*

    Tosin nykyisin kun vietan enemman aikaa miniatyyrieni parissa pikkuhuoneessa, niin mulle on kertynyt tanne jo ihan liikaa CDita, jotka ovat pitkin lattioita.. :o

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tässä on kohta muutto edessä ja tarkoitus olisi hankkia lopultakin kunnollinen cd-hylly jossa olisi myös kasvunvaraa kokoelmalle.

    Millaiseen ratkaisuun päädyit? Itsekin pitäisi vähän hyllyjä katsella.

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tälläiseen: http://www.yliruusi.com/kuvat/isotkuvat/hyllyt.jpg


    Nuo Kodin Anttilasta peräisin. Yksi tuommoinen maksoi jotain viisi- tai kuusikymppiä.

    Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oiskohan vastaavia, mutta 20 kertaa leveempiä saatavilla mistään?

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pointtihan on siinä, että levynkeräilijä on epäonnistunut, jos levyt mahtuvat johonkin hyllyyn. Levyjä pitää olla joka paikassa, mm. lattia ja ruokakaappi tuovat katu-uskottavuutta.

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Siivoaminen, varsinkin pölyjen pyyhkiminen on rasittavaa, kun levyjä lojuu joka paikassa.
    Pitäisi minunkin investoida uuteen levyhyllyyn.

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oiskohan vastaavia, mutta 20 kertaa leveempiä saatavilla mistään?


    Ostat vaan tarpeeksi monta tuollaista hyllyä rinnakkain.

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pointtihan on siinä, että levynkeräilijä on epäonnistunut, jos levyt mahtuvat johonkin hyllyyn.


    Niin varmasti. Onneksi minä en olekaan mikään nolo keräilijä! :D

    Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tulee liian kalliiksi ostaa moisia läjäpäin.

    JarkkoH kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vastaus Hezzun kysymykseen: On saatavilla, ne ovat sitten niita Lundian hyllyja ;)

    Tosin vinyylit kannattaa laittaa korkeintaan 50cm patkiin, muuten saattaa hylly painua keskelta levyjen painosta. Tai no metrisessa tulee liikaa painoa, 80cm on kokeilematta.

    Vahemman kuunnellut cd:t voi sitten laittaa takariviin, ellei niita malta myyda pois. Sopivan levyinen pahviliuska tuohon eturivin ja takarivin levyjen valiin pitaa eturivin sopivasti saatavilla. Tai voishan tuohon hyllyn pitaan naputella muutamalla naulalla jonkinlaisen ohuen riman estamaan niitten levyjen painuminen hyllyn syovereihin.

    Saapi juuri sopivan korkuiset valit cd:lle ja LP:lle. DVD-levyjen ylapuolelle ja muutama sentti hukkatilaa muistaakseni, ei paljoa kuiteskaan.

    Tosin Lundian hinnalla ostaakin sitten taas jo monta levya. Tai lajan niita Ikean lapsityovoimalla tehtyja lastulevyharpakkeita.


    J

    Boogie kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lundiaa suosin minäkin, tasoja pitäisi vaan ostaa lisää ja monta.Osa levyistä on rivissä päälekkäin, mikä saataa aiheuttaa romahduksen.huh.

    Lazer kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mull on aika samannäköisiä kuin Yliruusilla. Niissä ei ole tuota dvdlisätilaa ollenkaan. Iskusta ostin muinoin, oli ainakin kolmea eri kokoa. ( ei Hezzu, ei niin leveitä)

    edit: katos, olen maininnut noista jo aiemmin tuolla

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei noissa minunkaan hyllyissäni ole erityisesti tilaa dvd-levyille, mutta noita välipalojen korkeutta voi säädellä joten minä olen jättänyt niillekin tilaa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Siivoaminen, varsinkin pölyjen pyyhkiminen on rasittavaa, kun levyjä lojuu joka paikassa.


    Pölyyntyneet hyllyt kuulu tietenkin peittää uusilla ja puhtailla levyillä.

    YrjöAlkio kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä aivastan pölystä. Siksi harrastaan siivoamista. Mutta, aika harvoin.

    Viukkis kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Levyhyllyyn kertyneestä pölystä aivastaminen on kunniamerkki vähän kuin soturien kasvoille kertyvät arvet joissain kulttuureissa.

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    "Tosin Lundian hinnalla ostaakin sitten taas jo monta levya. Tai lajan niita Ikean lapsityovoimalla tehtyja lastulevyharpakkeita. "

    Meillä on molempia. Ikean tavaroilla on se etu, ettei lapset riitele perinnöstä kunneivät ne kestä niin kauan. :mrgreen:

    Lazer kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei noissa minunkaan hyllyissäni ole erityisesti tilaa dvd-levyille, mutta noita välipalojen korkeutta voi säädellä joten minä olen jättänyt niillekin tilaa.

    Noi mun on ihan kiinteitä. Kolomäärä on sama eli sun hyllys on snadisti korkeampi, kun on pari riviä dvd:itä.

    waka/jawaka kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Uuden kämpän seiniin ei saa naulata/porata (ainakaan kauheasti) reikiä. Nykyiset cd-hyllyt eivät siis tule kyseeseen, joten jokin muu ratkaisu pitäisi kehitellä. On muuten vaikea dilemma, sillä kaupoista ei kovin helposti tahdo löytyä sopivia hyllyjä. :(

    EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    CDitä lienee, CDR kopiot mukaanlukien, joku 800. Yhdessäkään hyllyssäni ei ole enmmän kuin sata, mutta muutamia 30 CDn muovisia juttuja on pinossa. Mikään ei ole tieteenkään aakkosjärjestyksessä, mutta klassiset säveltäjät ovat omissa pienissä ryhmissään, tiedän kyllä missä.


    Perusrock on nyt jotenkin aakkosjärjestyksessä eri hyllyissä, vasemmalta oikealle. Luen vaan ekan kirjaimen, joten C:t on ihan sekaisin ym.

    Proge, 80 luku, Wigwam ja Zappa yhdessä nurkassa eriksen muusta, sekä Beatles omassa. Suomirock ja muu suomalainen ihan sekaisin mutta erikseen muusta.

    Muutamassa hyllyssä on tila loppunut, joten niissä on noin 5 irtonaista päällä vaan.

    Kyllä mä tartten sen laatikollisen jutun joskus. Sitten kun parempi kaukoputken jalusta on hankittu. :) :( :roll:

    Tarttis soittaa kaikki poletut CDRt ja tutkia mikä on jo viallinen. Heittäis pois, tulis tilaa.

    Lädi kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minulla kolme noin kolmesataa cd:tä vetävää perushyllyä, jotka on aikanaan hankittu Askosta, ovat palvelleet ihan hyvin, joskin maksoivat myös maltaita. Loput cd-kokoelmasta on sitten kirjahyllyn etureunalla kirjojen edessä (vaikeuttaa muuten pirusti kirjojen ottamista esiin sieltä takaa).

    Levyjärjestyksestä sen verran, että kyllä isompi kokoelma pitää olla ehdottomasti artistin mukaan aakkosellisesti järjestetty. Kaverillani levyt on järjestetty "temaattiseen" järjestykseen, mikä tarkoittaa sitä, että kukaan muu kuin omistaja itse ei voi löytää sieltä hakemaansa. Tämä on tietenkin oiva etu, kun kaveri saa soittaa pelkästään omia valintojaan perinteisissä levyilloissamme.

    Onkos näistä levyjen järjestelemisestä ollut puhetta aiemmin?

    Velmu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    On noista levyhyllyn järjestelemisistä jotain puhetta ollut täällä joskus, mutten muista missä.

    Liputan edelleen temaattisen järjestyksen puolesta, aakkosjärjestys on mielikuvitukseton ja liian helppo. Siirryin kyllä vastikään itsekin aakkosjärjestykseen, syynä valikoiman karttumisesta aiheutunut kirja-/levyhyllyn uudelleenjärjestely. Nyt kotimaiset ja ulkomaiset levyt ovat erikseen aakkostettuina (luokittely kotimaisiin ja ulkomaisiin onnistuu meikäläisen kokoelmassa yllättävän kivuttomasti, rajatapauksia on vähän), lisäksi hyllyyn mahtumattomat huonommat jämälevyt ovat omana ryhmänään sivummalla.

    Meikäläisen kohdalla temaattisesta järjestyksestä ei ollut juuri haittaa, koska kaveripiiri ei valikoimastani muutenkaan haluamiaan levyjä löydä. Omassa mielessäni järjestys oli äärimmäisen looginen, levyt olivat bändeittäin, jotka oli ryhmitelty genreihin tai oikeammin niin, että eri tavoin toisiinsa liittyvät bändit ovat keskenään lähekkäin. Toisiinsa liittyminen tarkoittaa samoja soittajia, jonkin bändi nimeämiä omia esikuvia tai jos tietyt bändit "yleisesti liitetään" samaan genreen. Joskus sama levy-yhtiökin riittää kytkökseksi.

    Sanokaa mitä sanotte, mutta tähän järjestelyyn palaan heti kun hyllytila sen taas mahdollistaa. Ongelmia aiheutuu korkeintaan silloin, jos tyttöystävä joskus roudaa levynsä samaan huusholliin.

    Kcrimso kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Liputan edelleen temaattisen järjestyksen puolesta, aakkosjärjestys on mielikuvitukseton ja liian helppo.


    Itse pyrin näissä asioissa ainakin maksimaalisen helppouteen. Mielikuvitus säästetään työnantajan käyttöön.

    Sami kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Liputan edelleen temaattisen järjestyksen puolesta, aakkosjärjestys on mielikuvitukseton ja liian helppo.


    Arkistoinnissa, eli levyjen säilytyksessä, ei ole kysymys mielikuvituksesta tms. Kysymys on yksiselitteisesti "preussilaisesta" tarkkuudesta. Eli seuraavasti; aakkosjärjestys artistin mukaan ja artistin sisällä levyt loogisesti julkaisujärjestyksessä. Eri musiikkityylien erittely on tietyllä yleistasolla ok. Eli esim. jazz omassa osastossaan, mutta tarkempi pirstaloiminen vain sekoittaa asiaa.

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yhdyn edelliseen kirjoittajaan. Kaikki vaan aakkosjärjestykseen.

    Kokoelmat mulla on kyllä nykyään omana ryhmänään, nyt ensimmäistä kertaa. Ja ne ei kyllä ole missään aakkosjärjestyksessä, myönnettäköön... Ne onkin vähän hankalampi aakkostaa. Laittaisitteko esim. eri bändien tribuuttilevyt kyseisen bändin nimen mukaan, vai levyn nimen mukaan vai miten? Entäs lehtien ja kirjojen mukana tulleet? Lehden nimen mukaan, vai mahdollisen levyn nimen mukaan?

    Velmu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Eri musiikkityylien erittely on tietyllä yleistasolla ok. Eli esim. jazz omassa osastossaan, mutta tarkempi pirstaloiminen vain sekoittaa asiaa.
    [/quote]
    Yleistason luokittelu genreihin sekoittaa asiaa usein vielä enemmän, kun joutuu runnomaan bändejä tiettyihin genreihin, kun taas samojen soittajien sivuprojekti joutuisi johonkin toiseen luokkaan. Joustavuus on tärkeämpää, kunhan loogisuus omassa päässä säilyy.

    [quote]
    Liputan edelleen temaattisen järjestyksen puolesta, aakkosjärjestys on mielikuvitukseton ja liian helppo.

    Oli vähän tyhmästi sanottu, tärkeintä toki on se, että löytää levyt mahdollisimman helposti. Meikäläisen entisellä systeemillä ongelmia ei ollut enempää kuin nytkään.

    Paljon on tietysti kiinni siitä, onko tarvetta järjestää levyt esittelytarkoituksessa niin, että kaveritkin löytävät. Silloin kannattaisi ehkä siirtyä kirjastojen käyttämään luokittelejärjestelmään ja liimata hyllyyn lappu: "78.8921 Blues ja roots" ... tai jotain.

    EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jonkin verran rotuerotteluakin harrastan. Musta blues on erikseen muovisessa laatikossa varastopuolella. Niin harvoin kuuntelen. Valkoiseten blues ja muu on rock osastossa.

    jusu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Muutaman vuoden ollut maa, genre jaottelulla aakkosta ei tule kun näin löydän paljon paremmin mitä haluan kuunnella. Muut ei kyllä helposti löydä mitä haluaa mutta ei sillä olekkaan väliä. ;)

    spiralake kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on myös genren mukaan ainakin suunnilleen. Beatleseita on sen verran, että löytyvät omasta kolostaan. Suomalaiset levyt löytyvät myös omasta osiostaan. Pääasia, että itse löytää. Voi sitten neuvoa kaveria jos on tarvetta.

    Edit: Niin joo ja yleensä kronologisessa järjestyksessä eri artistien tuotannot.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lundiat on olleet hyvin toimiva ratkaisu jo yli kymmenen vuotta. Lisää aina yhden tason kun tulee täyttä. Tässä reilun vuoden takainen tilanne.




    Levyt järjestettynä tietenkin esittäjän mukaan aakkosjärjestykseen. Saman esittäjän levjä en ole enää aakkostettuna sillä vaikka yhdeltä esittäjältä olisi 30 levyä niin niiden joukosta on kuitenkin suht nopea löytää haluttu.

    Kesän aikana tapahtunut ihme: olen "löytänyt" Marillionin Anoraknophobian ja marillion.comin. Eihän noissa montaa vuotta mennytkään.

    juuffo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    T:reen asematunnelissa näkyy olevan melko eksoottisia sekä epä käytännöllisiä cd-hyllyjä myytävänä. Eme suosittele.