Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

David Bowie

CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten (73 kommenttia)
Onko kukaan muu täällä minun lisäksi tulossa David Bowien keikalle Helsingissa lokakuussa?

Mitkä ovat mielestänne Bowien parhaat levyt? Muita mielipiteitä?

Itse pärjäsin kauan muutamalla vähän uudemmalla levyllä (1. Outside, Earthling, Black Tie White Noise) + The Singles Collection-tuplalla, joka kattaa vanhat hitit erinomaisesti (moni biisi on kuitenkin single-edit). Toisaalta, Bowiellahan on paljon kokeellisia ja mielenkiintoisia ei-hittejä, joten olen nyt jo kohta vuoden hankkinut enemmän albumeja.

Tykkään vielä paljon 1. Outsidestä ja Earthlingista. Heathen on myös oikein mukava, eli IMHO Bowie on melkein parhaimmillaan vanhana rockpieruna. :)

Vanhemmista levyistä Berliini-trilogia (Low, "Heroes", Lodger) ovat tällä hetkellä lähellä sydäntä, varsinkin tunnelmallinen Low. Scary Monsters vaikuttaa myös hyvältä (Fripp määrää!), mutta siihen en ole vielä ehtinyt päästä kunnolla sisään.

Minulla on näitten lisäksi myös Hunky Dory ja Ziggy Stardust. Ihan hyvää glampoprockia, mutta ehkä Bowien tuotannossa yliarvostettuja? Ainakin mun mielestä ne on aika peruskamaa ja Bowien laulutapakin oli sillon vielä aika ärsyttävä. No joo, persoonallinen kai se on... :) Iso yleisö tietenkin tykkää enemmän suhteellisen tavallisesta rockista kuin jostain Bowie/Eno/Fripp-jutusta.

Niin, joo. Tin Machinen molemmat levyt ovat myös hyllyssä. Löytyi halvalla käytettynä kauan sitten. En koskaan kuuntele niitä. II on vähän parempi kuin ykkönen, mutta Tin Machine oli yllättävän tylsä vaikka siinä oli Bowien lisäksi mainio kitaristi Reeves Gabrels.

Bowie top 5 tällä hetkellä (jotkut levyt puuttuu siis):
1- 1. Outside
2- Low
3- Earthling
4- Heathen
5- "Heroes"

+/- saldo : 0 |

    Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hunky Dory on paras :)

    Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olin juuri sanomassa samaa. Ziggy Stardust ei jää paljon jälkeen. Ei voi käsittää miten joku voi pitää Earthlingiä näitä parempana.

    Kcrimso kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse en ole kuullut läheskään kaikkia Bowien levyjä, mutta toistaiseksi parhaalta on vaikuttanut Low. Ja se onkin ainoa jonka toistaiseksi omistan. Seuraavaksi hankin varmaan Heroesin.

    CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei voi käsittää miten joku voi pitää Earthlingiä näitä parempana.


    :) Earthlingin musiikkityyli ja tuotanto on vain paljon mielinkiintoisempi minun mielestäni, ja esim. I'm Afraid of Americans, Seven Years in Tibet, Looking for Satellites Dead Man Walking ja Little Wonder ovat kaikki loistavia yksittäisiä biisejä.

    Kyllä Hunky Dory ja Ziggy Stardust ovat omassa lajissaan hyviä levyjä, mutta se 70-luvun brittiglamrock ei näköjään vain ole minun juttuni. Mieluummin kuuntelen sitten vaikka vanhaa Alice Cooperia. Kun ostin ZS:n olin myös ehkä lukenut liikaa hehkutusta siitä - ei se voinut täyttää odotuksia. Se on vain jotenkin niin suoraa rockia. :)

    Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eipä glam rock minunkaan suosikkityyleihini kuulu, mutta Hunky Doryn ja Ziggy Stardustin biiseissä on silti jotain käsittämätöntä magiaa mistä ei Earthlingilla ole jäljellä hippuakaan. Eihän sekään huono levy ole vaan pikemminkin aliarvostettu (pystyynkuolleesta soundimaailmasta huolimatta), mutta jotain rajaa.

    Tai kyllähän Ziggy kuulosti aluksi liian normaalilta suoralta rockilta, mutta kuuntelukertojen myötä nyanssit löytyivät.

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Bowie on paras. Alkupään tuotanto on sellaista helmeä helmen perään että ei voi kuin ihmetellä. Low:n ja Heroesin jälkeen mielenkiintoni Bowien tekemisiin hiipuu pikkuhiljaa, Lodgeria en ole edes kuullut. Young Americansista en myöskään kauheasti piittaa, ja Pin Ups on Bowie-albumi vain puoliksi, koska biisit ovat covereita, tykkään kyllä siitäkin. Mutta, kenellä toisella artistilla on esittää yhtä pitkä rivi tasaisen loistavia albumeita?(oma viittellinen suosikkijärjestys):
    1. Aladdin Sane
    2. Diamond Dogs
    3. Hunky Dory
    4. Ziggy Stardust
    5. Space Oddity
    6.The Man Who Sold The World
    7. Station To Station
    8. Low
    9. Heroes
    10. Pin Ups



    CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tai kyllähän Ziggy kuulosti aluksi liian normaalilta suoralta rockilta, mutta kuuntelukertojen myötä nyanssit löytyivät.


    No joo, onhan siinä nyansseja. Olen kuullut sinkkubiisit levyltä paljon enemmän, tuplakokoelmalta siis, ja kesti aika kauan ennen kuin totuin Bowien vanhaan soundiin ja huomaisin niistä biiseistä tiettyjä yksityiskohtia ja sitä syvyyttä. Eihän ne sentään mitään yksinkertaisia jammailua ole (vrt. esim. T-Rexiin), vaan kunnolla sävellettyjä. Ehkä Ziggy joskus vielä avautuu enemmän minulle, mutta tuskin se silti hakkaa Earthlingin. :P

    Mun mielestä Bowiessa on magiaa vieläkin. Ei ehkä samanlaista kuin ennen, mutta kun mies laulaa "I'm afraid of Americans, I'm afraid of the world, I'm afraid I can't help it"... kyllä siinä on sitä jotakin!

    Tämä on muuten mielenkiintoinen Bowie-site:
    http://members.cts.com/crash/p/phil/bowielps.html

    Kyllä tuollakin miehellä riittää outoja mielipiteitä, mutta kivaa luettavaa se on. :)

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Bowien eka "s/t" -albumi on aika koomista 60-luvun poppia, Space Oddity oli huima harppaus eteenpäin. Heathen on tosiaan ihan kelpo lätty, pientä paluuta klassiseen Bowie -soundiin. 80-luvun levyistä olen kuullut Scary Monstersin ja Tonightin, joista
    jälkimmäinen on varmaan kaikkien aikojen paskin Bowie. Scary Monstersin hitti "ashes to ashes" on ihan tarttuva kipale, mutta muuten levy ei kauheasti innosta. Earthlingiä yritin joskus kuunnella, mutta siitä ei tullut mitään, hengetöntä paskaa...sitä myöten myös muut 90-luvun bowiet on jääneet kirjaston hyllyyn.




    CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eikö jo Hours kuulemma ollut vähän paluuta klassiseen Bowie-soundiin? Itse en ole kuullut kuin pari biisiä. Sekin levy on kyllä hankintalistalla.

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hours on kuulematta, joten en osaa sanoa. Nyt tuli muuten mieleen
    että harmittaa vietävästi kun ei ollut nopea silloin kun Helsingin keikan liput myytiin:( Bowie on niitä harvoja vanhoja staroja jotka
    haluaisin nähdä.

    Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olisi kyllä varmaan Bowie-lippu jäänyt itseltäkin saamatta ellei olisi kavereita töissä oikeissa firmoissa. Maailmassa on virhe.

    CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, itse olin seitsemästoista Turun Lippupalvelun jonossa heti sinä aamuna kun liput tuli myyntiin ja sain silti ihan paskan piippuhyllypaikan. Myyjät olivat kyllä luvattoman hitaita avaamaan kassoja myös, mutta silti! :mad:



    Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lippujen varaaminen netistä auttaa, King Crimson -liputkin tulivat sinne myyntiin tuntia ennen Lippupalvelun toimipisteiden avautumista. En tiedä oliko Bowien kanssa sama juttu, mutta eipähän tarvitsisi kärvistellä henkilökunnan hitautta.

    Vielä kun joku kertoisi milloin Iron Maidenin marraskuun keikalle aletaan myydä lippuja...

    Taneli kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Imperiumi.netissä liikkuu huhu, jonka mukaan Maidenin liput tulisi myyntiin jo ensi maanantaina 11.8. Mitään varmaa tietoa tämä ei ole.

    Bowieen liittyen... mun mieletä Major Tom on paras biisi. Vai mitä Cosmic Jazz? :D;):cool:

    CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, Major Tom on hieno. Noista vanhoista se Wham Bam Thank You Ma'm iskee vielä paremmin. ;)

    Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hei Viukkis! Iron Maidenin lipuista!

    Myynti alkaa maanantaina 11.08. klo 9 Lippupalvelun myyntipisteissä, puhelinpalvelussa 0600-10-800 (1,30 euro/min + pvm) ja 0600-10-020 (4,93 euroa/puhelu + pvm) sekä netissä www.lippupalvelu.fi. Liput 45 ja 49 euroa. Kentän seisomapaikoille myydään enintään 5 lippua ostajaa kohden (edit: johtuen Kuopion lippupalvelun toiminnasta).

    MelancholyMan kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jaahas, Bowie-keskusteluun sentaan pitaa osallistua taalta Namibiastakin kasin..

    Elikka keikka jaa nakematta kun en oo maassa, harmittaa hiukan..

    Suosikkilevyt ovat: Diamond Dogs, Low, Hunky Dory seka Alladin Sane.

    Mutta hyvia biiseja on joka ikisella albumilla, jopa Let's Dancella: Cat People.

    Heathenista ja Hoursista tykkaan myos, uusimmista paras on kuitenkin 1. Outside



    Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Let's Dancehan on hyvä levy, ehkä viimmenen hyvä Bowie ;)

    Janus kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Parasta on Aladdin Sane. Sekava kokonaisuus, mutta siinä on jotain jännää tunnelmaa, Ziggyn jälkeistä krapulaa. Kunniamaininnat levyille Hunky Dory, Ziggy Stardust, Low ja Heroes. Tykkään levyistä Let’s Danceen asti, mitä nyt ihan eka levy, Pin-Ups ja Young Americans ovat vähän heikompia esityksiä. Tonight ja Never Let Me Down ovat kehnoja, samoin kuin Tin Machinet ja uudemmista olen kuullut vain Outsiden, jossa oli noin puolet ihan ok tavaraa.

    Bowien keikka olisi ehkä kiinnostanutkin, mutta lienee loppuunmyyty.

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miltäs Bowien uusin, "Reality" vaikuttaa? Ainakin CosmicJazz näkyy kuunnelleen sitä.

    CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ihan hyvältä vaikuttaa, mutta jotenkin yllättävän retrorokkia. Ei ole oikein mitään uutta tai kokeilevaa tällä kertaa. Vähän samantyylinen kuin Heathen, mutta vielä enemmän retro, sanoisin. Muutama biisi on sellainen, että jopa glamrock-Bowien ystävät varmaan tykkäävät.

    Loistavat soundit ja hyvät kannet.

    Paras biisi IMHO on ehkä pitkä pianoballadi "Bring Me the Disco King". Kiva kun Mike Garson on taas mukana.

    Kyllä ensivaikutelma Heathenista oli parempi.

    Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko kellään havaintoa Baal:sta cd-muodossa?

    PeeHoo kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Liput on keikalle!:) Tosin piippuhyllylle. :(

    Omia suosikkejani löytyy kaikilta Bowien kausilta, kuten:
    Hunky Dory, Ziggy.., Scary Monsters ja Earthling.

    Ihan turhaa vääntää kättä siitä, onko joku Earthling parempi kuin ZS vai päinvastoin..Molemmat omassa lajissaan loistavia teoksia!

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jee, onnellisen tapahtuman johdosta yksi kpl Bowie -lippuja on rantautunut plakkariini. Pääsee sittenkin keikalle! :)
    Saas nähdä mitä vanhalla friikillä on tänään tarjottavana Helsingin arvovaltaiselle, tod. näk. hyvinkin bisnesmieshenkiselle yleisölle.

    Janus kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hittikavalkaadia ei kuulemma ole luvassa, sen sijaan uudelta levyltä kuulaan paljonkin tavaraa.

    PeeHoo kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    didja kirjoitti 10/10/2003 klo 09:41Saas nähdä mitä vanhalla friikillä on tänään tarjottavana Helsingin arvovaltaiselle, tod. näk. hyvinkin bisnesmieshenkiselle yleisölle.


    Jaa, eikös Bowie itsekin ole nykyään aika bisneshenkinen... Sillähän oli jopa oma rahoitusyhtiö. ;)


    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Bowie saattaa olla hyvinkin bisnesmiestä. Mutta lähinnä ajoin takaa
    ajatusta, että firmat pruukaavat varata ison osan lipuista heti kättelyssä ja vievät sinne asiakkaitaan. Varsinkin näissä isojen starojen konserteissa. Näin ollen moni tosifani jää ilman himoitsemaansa lippua, kun taas yleisössä saattaa olla semmoistakin
    väkeä jota koko tapahtuma ei liiemmälti edes kiinnosta. En mä tiedä
    meneekö se ihan noin, mutta semmoinen tuntuma ainakin on.


    EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    MelancholyMan kirjoitti 7/8/2003 klo 06:26: Jaahas, Bowie-keskusteluun sentaan pitaa osallistua taalta Namibiastakin kasin..

    Elikka keikka jaa nakematta kun en oo maassa, harmittaa hiukan..

    Suosikkilevyt ovat: Diamond Dogs, Low, Hunky Dory seka Alladin Sane.



    Siinä on aika hyviä, mutten omista muita kuin Lown. Aika proge levy..tai oliko lähempänä Pink Floydia?

    Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voi jumpe mikä keikka. Kyllä vielä lähtee vanhasta miehestä komea ääni ja karisma täytti vaivattomasti koko Areenan. Välispiikitkin olivat poikkeuksellisen hurmaavia. Se eturivin tyttö joka ojensi Bowielle valkoisen ruusun sai kyllä muisteltavaa kiikkustuoliin kun seuraavassa spiikissään Bowie kiitteli ainakin minuutin verran sitä että piikitkin oli vaivauduttu poistamaan :D Encoreputki Bring Me the Disco King -> Slip Away -> Let's Dance -> Suffragette City -> Ziggy Stardust oli silkkaa murhaa, vaikka Ziggy jouduttiinkin ottamaan puoleentoista kertaan Bowien pudotettua lavalta pienen askin joka ilmeisesti liittyi jotenkin korvanappimonitorointiin. Ja vaikka uusia biisejä ei säästelty, niin se ei juuri menoa haitannut. Vanhoista klassikoista kuultiin ainakin Ashes to Ashes, Fame, "Heroes", White Light / White Heat, China Girl, Modern Love, Under Pressure, akustinen Loving the Alien ja lievänä jokerina Fantastic Voyage. Ja Heathenin euforinen avausraita Sunday sai ihokarvat kohoamaan lievästi pystyyn. Mike Garsonin mainio sormiotyöskentely kruunasi kattauksen.

    CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Täysin samaa mieltä Viukkiksen kanssa, voisin toistaa melkein kaikki nuo kommentit! :) Keikka oli reilusti yli kaksi tuntia, ja settilista erittäin onnistunut. Parhaat biisit IMHO olivat Hallo Spaceboy ja The Motel ("This is a big favourite, at least with the band and me..."). Klassikoista varsinkin Ashes to Ashes ja Under Pressure (basisti Gail Dorsey lauloi Freddy Mercuryn osat) oli hienoja. I'm Afraid of Americans oli tietenkin myös loistava, ja Cactus, Afraid, jne, jne.

    Bowien ääni, karisma ja huumori teki kokemuksesta loistavan piippuhyllylläkin. Mieshän on ihan huippukunnossa! Bändikin oli mahtava - varsinkin Mike Garson (Bring Me the Disco King...)

    Paljon hienompi keikka kuin uskalsin odottaa. Kannattaa maksaa 50 euroa huonostakin paikasta. Yllättäen soundi oli erittäin hyvä siellä katon alla.

    :cool::):D:)

    Koko settilista:
    1- New Killer Star
    2- Modern Love
    3- Fame
    4- Afraid
    5- Cactus
    6- China Girl
    7- Hallo Spaceboy
    8- Sunday
    9- Under Pressure
    10- Pablo Picasso
    11- White Light/White Heat
    12- Ashes to Ashes
    13- Never Get Old
    14- The Motel
    15- Fantastic Voyage
    16- Loving the Alien
    17- Looking for Water
    18- I’m Afraid of Americans
    19- ”Heroes”
    20- Heathen (The Rays)
    ---
    21- Bring Me the Disco King
    22- Let’s Dance
    23- Slip Away
    24- Suffragette City
    25- Ziggy Stardust
    \n
    [Muokattu 11/10/2003 / CosmicJazz]

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yhdyn kanssa kehuihin, tykkäsin ihan hulluna keikasta. Piippuhyllyllä paikat, ja hyvältä kuulosti sielläkin. Meinasi kusi tulla
    housuun kun ei malttanut käydä vessassa, taukoa kun ei oikein ollut. Encore oli mahtava, olen aina halunnut kuulla livenä kun
    Bowie vetää sen "wham bam thank ya ma'am"....Tänks!:)

    PeeHoo kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No huhhuh, olipa keikka! Mies ei ollut vanhentunut päivääkään sitten viime näkemän, 97-Ruisrockin! Ääni oli mahtavassa kunnossa ja Bowiella tuntui olevan hauskaa itselläänkin.
    Hieno ja tyylikäs valoshow, soundit OK ottaen huomioon että oltiin Areenalla. Vuoden keikka tähän mennessä! Paljon sanottu, ottaen huomioon että on tullut nähtyä Crimsot, Gabrielit sun muut.. :)

    Itselleni kohokohtia olivat Ashes to Ashes (pidennetty versio Carsonin killeri-soololla), I'm Afraid of the Americans, Hello Spaceboy ja lopun Ziggy-biisit. \n[Muokattu 13/10/2003 / PeeHoo]

    Janus kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0



    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Uusi boksi saa viileän vastaanoton:

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDCASS70401220752381485&sql=A5jw67uw030jd

    CosmicJazz kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Soundissakin haukuttiin sitä boksia, suunnilleen samoista syistä.

    PeeHoo kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen samaa mieltä. Sain tuon boxin lahjaksi ja vaikka olenkin siitä otettu en varmaankaan olisi itse investoinut...

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    IS:

    Seinäjoella kesäkuussa järjestettävän Provinssirockin esiintyjäkaarti on vahvistunut useilla koti-ja ulkomaisilla artisteilla ja yhtyeillä.

    Kesäkuun puolen välin jälkeen järjestettävän festivaalin pääesiintyjä on brittiläinen rocksuuruus David Bowie. Hänen lisäkseen festareilla rokkaavat amerikkalainen Exodus, hiphop-ryhmä The Roots, ruotsalaiset The Hives ja Hypocrisy, amerikkalainen punkpopryhmä The Distillers sekä färsaarelainen Teitur.

    Suomalaisittain yksi kohokohdista on lovemetallin suurlähettiläs HIM, joka soittaa kesän ainoan Suomen-keikkansa Provinssissa.

    Festivaalin lipunmyynti alkaa maanantaina 1. maaliskuuta.

    YrjöAlkio kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voisin mennä katsomaan. Leimahti uudestaan David Bowie rakkaus, kun kuuntelin Hectorin 20 suosikkia.

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En erityisemmin innostunut tuosta Realitysta. New Killer Star, The Loneliest Guy ja Bring Me The Disco King miellyttivät, mutta muuten aika vaisua. On Bowiella silti kehnompiakin levyjä.

    JiiPee kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ziggy, Hunky Dory, Space Oddity, Low, Scary Monsters, Heroes, Station To Station, jne. kaikki loistavia levyjä. Let's Dance oli vielä hyvä levy mainstream-hypestä huolimatta. Tonight oli kaikkien aikojen pettymys. Never let me Down sitten taas toimi joten kuten.

    Sitten tuli Tin Machine ja pari muuta surkeaa levyä. Ne tappoivat lopullisesti kiinnostukseni Bowien musiikkiin. Uusista levyistä en tiedä kun en ole ostanut/kuullut.

    Olisiko niissä jotain wanhalle Bowie-diggarille?

    Viukkis kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Osta Heathen, koska tuolta pohjalta tulet pitämään siitä varmasti. Vähän varovaisemmin kannattaa tsekata Reality ja Outside - ellei sitten jälkimmäinen ole yksi noista "parista muusta surkeasta levystä".

    glasspider kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    www.bowiefinland.cjb.net

    Mr.Walker kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen viime päivina kuunnellut enemmänkin David Bowien tuotantoa. Syynä on se, että olen lukenut David Buckleyn kirjoittamaa Bowie- elämänkertaa.
    Tälläkin hetkellä soi taustalla suhteellisen tuore tekele vuodelta 2002 "Heathen", joka tuntuu paranevan kerta kerralta.

    Olen aina kuunnellut Bowieta sujuvasti, mutta sen kummemmin en asiaan ole koskaan syventynyt. Ennen kuin nyt.
    Onko kukaan muu koskaan tullut ajatelleeksi, että äijän eka levy ilmestyi vuonna 1967. Tarkoittaa sitä, että takana on yli neljänkymmenen vuoden ura. Ja vieläpä koko ajan huipulla.

    Mies on loistava esimerkki siitä, että usko omaan itseensä ja tekemiseensä voi viedä mihin tahansa. Valtavirtojen luomien uomien sivussakin voi luovia menestyksekkäästi.

    David Bowie on yksi aikamme suurimmista ja vaikutusvaltaisimmista artisteista.

    Markkutapio kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ensinnäkin pieni korjaus.... eka levy on merkattu vuodelle -66... ei tuota vuotta niin ole tullut ajateltua, mutta selvähän se että Bowie on koko ajan ollut huipulla.

    Jokunen kerta vuodessa tulee kuunneltua Bowien tuotanto läpi... ehdottomasti yksi suurimmista, karismaattimimmista ja nautittavimmista esiintyjistä.

    Vuosikymmenten aikana Bowiella on ollut tyylivaihteluja... mutta ne on aina tehty ajanmukaisella ja hyvällä tyylillä.

    retrou kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    mutta selvähän se että Bowie on koko ajan ollut huipulla.


    Ei nyt ehkä 80-luvulla ja sen jälkeen ihan terävimmällä huipulla. Selvähän se, että 70-luvun sarja loistolevyjä siivittää pitkälle.

    Eli kärjistettynä kehäraakki. :D

    JiiPee kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Bowieta olen kuunnellut tuolta 70-luvun lopulta saakka, ja miehen ura on tuttu.

    Väitettä, että Bowie olisi ollut koko ajan "huipulla" en kyllä todellakaan allekirjoita. Ainakaan omassa musiikillisessa arvomaailmassani huipulla olemista ei mitata rahassa.

    Voi olla, että kaupallisessa mielessä Bowie on koko ajan ollut "huipulla" (areenat ovat täyttyneet), mutta artistina hän on suoltanut ulos myös aivan uskomatonta paskaa (mm. koko Tin Machine-viritys 80-luvun lopulla).

    Ihan uusimpia en ole kuullut. Ylipäätään kaikki Let's Dancen jälkeiset albumit ovat aina olleet itselleni melkoisia pettymyksiä (muutamia valopilkahduksia lukuunottamatta).

    Parhaat levyt (kaikki huippualbumeita):

    Ziggy Stardust
    Low
    Heroes
    Statiotostation
    Scary Monsters
    Hunky Dory
    Space Oddity

    ja varauksin

    Diamond Dogs
    Aladdin Sane
    Let's Dance
    Man Who Sold the World
    Young Americans

    Heathenia en mene haukkumaan, kun en ole jaksanut kuunnella tarpeeksi. Muistaakseni joskus 80-luvun loppupuolella (en jaksa Googlettaa) julkaistu "Never Let Me Down" oli omalla tavallaan kai aika ok, vaikka aluksi kuulostikin hirveältä. Kyllä se kiinnostava Bowie loppui tuonne kauas 80-luvun alkuun, ainakin omalta kohdaltani.

    Tonight oli mielestäni ensimmäinen umpisurkea albumi. Kuuntelin juuri toissapäivänä, ja se oli jopa huonompi kuin muistinkaan. Käsittämätön tekele Let's Dancen jälkeen, joka hittimaineestaan huolimatta on todella vahva kokonaisuus.

    Kyllähän äijä nero oli, ja teki monta upeaa levyä. Painotus nimenomaan imperfektissä.

    -rh kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nämä mä pidin:
    Ziggy Stardust
    Hunky Dory
    Space Oddity
    Man Who Sold the World


    Kyllähän tietysti joku Young Americans´kin, kun se soi esimerkiksi suorastaan mestarillisten Lars von Trierin elokuvien lopussa, hieno. Mite sitten omassa koneessa toimisi, en tiedä.

    EberkJuho kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jatkanpa tänne, enkä tuonne uuteen topiciin.

    Omat Bowie-suosikit löytyvät herran Glamrock-jakson ja Let's Dancen väliseltä ajalta, eli Top 3: Station to Station, Low ja "Heroes".

    Näiden jälkeen muita suosikkeja ovat mm. Hunky Dory ja Young Americans. Suurin osa muistakin "kultakauden" levyistä toimii. Lodger ja Scary Monsters löytyvät hyllystä, mutta tarviavat lisäkuuntelua. Uusista levyistä Heathen toimii parhaiten.

    Bowie on muuten vieraana Extras-sarjan toisessa kaudessa!

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Bowie on muuten vieraana Extras-sarjan toisessa kaudessa!


    Oli hauska cameo.

    Oma top-3:
    Scary Monsters
    Low
    Hunky Dory

    EberkJuho kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Bowie on muuten vieraana Extras-sarjan toisessa kaudessa!


    Oli hauska cameo.


    Joo. Ite tykkäsin toisesta kaudesta paljon enemmän kuin ensimmäisestä.

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [quote]

    Bowie on muuten vieraana Extras-sarjan toisessa kaudessa!


    Oli hauska cameo.
    [/quote]

    Joo. Ite tykkäsin toisesta kaudesta paljon enemmän kuin ensimmäisestä.


    Mä olen nähnyt vasta tokan kauden kolme ensimmäistä jaksoa, mutta tähän mennessä on tosiaan vaikuttanut paljon paremmalta kuin ensimmäinen kausi.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    80-luvulla diggasin Bowieta aika tavalla.Vinyylinä löytyi koko tuotanto Tonightiin asti.Sitten innostus lopahti aika totaalisesti ja myin kaikki pois 90-luvun alussa.Sittemmin on taas tullut hankittua jokunen Bowie cd muodossa ja kyllähän se täytyy myöntää,että miehen kynästä on lähtenyt monta klassikkoa.Ashes to ashes on edelleen huikean hieno.Pistänpä tähdityksetkin niistä levyistä mitä olen kuullut:
    Space Oddity **1/2
    The Man Who Sold the World **
    Hunky Dory **1/2
    Ziggy Stardust ****
    Aladdin Sane ***
    Pin Ups ***
    Diamond Dogs ****
    Young Americans ***
    Station to Station ****1/2
    Low ****
    Heroes *****
    Lodger ***
    Scary monsters ****1/2
    Let's Dance ****1/2
    Tonight ***
    Tin Machine *

    Parhaana ehkä pidän Enon kanssa tehtyä Heroes-albumia.Lähelle pääsevät kyllä Station to Station ja Let's Dance,sekä Scary Monsters jolla on hyytävän nimikappaleen lisäksi Bowien paras biisi,eli Ashes to Ashes.
    Ihan alkupään tuotanto ei ole koskaan isommin kolahtanut.Tin Machinea suorastaan vihaan ja uudemmat on jäneet kuulematta muutamaa biisiä lukuunottamatta.Tosin tämän topicin innoittamana tilasin juuri Earthlingin ja Heathenin sekä muutaman vanhemmankin.

    Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Heh, harvemmin näkee Pin Upsin saavan enemmän tähtiä kuin Hunky Dory.

    harmaa kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Myös tuoreemmat tuotokset Earthling ja Outside ovat kovia albumeita.

    Varhaisempaan materiaaliin en ole vieläkään tutustunut kovin kattavasti. Sieltä tunnen yksittäisiä biisejä, jotka ovat nerokkaita - sanan varsinaisessa merkityksessä.

    Esimerkiksi Space Oddity ja Life on Mars voisivat molemmat kuulua kaikkien aikojen rock/pop-biisien top-5:een.

    EberkJuho kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Bowien musiikki on tärkeässä osassa Wes Anderssonin The Life Aquatic with Steve Zissou-leffassa, jossa se on tosin pääosin brasilialaisen Seu Jorgen akustisena esittämä (ja portugaliksi laulettu). Hyvin onnistuneita kovereita.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Heh, harvemmin näkee Pin Upsin saavan enemmän tähtiä kuin Hunky Dory.


    Totta puhuen kumpikaan ei oikein enää jaksa innostaa.Hunky Dorylla on muutama klassikko,mutta se on kyllä jotenkin niiiin wanha :wink:

    OldfieldOlli kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuli sitten ostettua Earthling ja Heathen joista varsinkin jälkimmäinen on erinomainen.Earthling on hieman epätasainen ja tosiaan hieman jo vanhentunut,mutta muutama oikein hyvä biisi on silläkin.
    Heathen sen sijaan on jo lähellä viiden tähden levyä.Ei ehkä nyt ihan täydellinen levy mutta kuulostaa jo aivan siltä Bowielta jonka minä muistan.Täytynee varmaankin hankkia vielä Hours ja Reality

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Station to station ja muutenkin tämä galsempi Bowie on lämmittänyt mieltä.

    JiiPee kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Heh, harvemmin näkee Pin Upsin saavan enemmän tähtiä kuin Hunky Dory.


    Niin. Eipä tuohon voi muuta sanoa, kuin että makunsa kullakin.

    Hunky Dory on kyllä minusta hieno levy. Pin Ups taas on mielestäni melko turha tekele.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Heh, harvemmin näkee Pin Upsin saavan enemmän tähtiä kuin Hunky Dory.


    Niin. Eipä tuohon voi muuta sanoa, kuin että makunsa kullakin.

    Hunky Dory on kyllä minusta hieno levy. Pin Ups taas on mielestäni melko turha tekele.


    Onhan se Hunky dory kai ihan jees.Sanotaan nyt sitten että se on myös kolmen tähden levy mulle.Onhan siinä hieno Changes.Mutta muuten en vaan enää jaksa isommin Hunky Dorysta innostua.

    Mutta Pin Upsilla on kolme hienoa kappaletta,eli Sorrow,I Can't Explain ja See Emily Play.Myös Where Have All The Good Times Gone on kohtuullinen.Muut on tuollakin levyllä aika huttua.

    ttt kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ohimennen vaan: ei kai kukaan luule että biisi China Girl tosiaan kertoo kiinalaistytöstä?

    Pekka kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minulle selvisi ihan pari päivää sitten, että San Franciscon funk -miehet Greg Errico (rummut, ex- Sly) ja Doug Rauch (basso, ex- Santana) soittivat Bowien bändissä syyskuun 1974 kiertueen. Bootleginkin sitten kuulin (äänitetty Los Angelesissa 5 syyskuuta) ja aika funkysti toimii mm. "Moonage Daydream". Muistaakseni keikka oli kuvattukin BBC:n toimesta?

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Belew in Bowie.
    http://www.youtube.com/watch?v=vWGiitLomrc


    Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ohimennen vaan: ei kai kukaan luule että biisi China Girl tosiaan kertoo kiinalaistytöstä?

    Mahtaako tuohon löytyä yksiselitteistä tulkintaa. Monien mielestä biisi kertoo huumeista, mutta mites sitten se I'll give you television -läppä?

    Markkutapio kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    RIP David Bowie 10.1.2016:
    Bowie nousi nyt lopullisesti huipulle ja pysyäkseen siellä.


    Markkutapio kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oho! :(
    RIP

    Onko Blackstarissa muuten jäähyväis/testamentti -tematiikkaa havaittavissa?
    Edit. No varmaan on, kun tiesi kuolevansa.

    On varmasti teema ollut selvä kun 18 kk aiemmin oli syöpä diagnisoitu. Hieno homma käyttää odotteluaika uuden levyn tekoon.


    Jammo kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    RIP Kiitollisena muistelen monia hienoja Bowie-musiikin helmiä

    Kcrimso kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    David Bowie top 5 albumit (satunnaisessa järjestyksessä):

    Low
    Scary Monsters
    Heroes
    Blackstar
    Hunky Dory

    R2-D2 kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nuo on hyviä. Ja sitten vielä Ziggy Stardust, Lodger, The Next Day. Uusin on vielä tilauksessa.

    Helposti löytyy 10 hyvää...


    retrou kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rateyourmusic kunnioittaa Davidia. Arvostelujen tähdet ei olekaan enää kultaisia, vaan...

    JiiPee kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Teinivuosieni tärkeimpiä artisteja, ellei tärkein (sooloartisteista).

    RIP.

    Parhaat:

    Ziggy
    Low
    StationToStation
    Hunky Dory
    Scary Monsters
    Space Oddity

    ja mustana hevosena Let's Dance, jota tuli kuunneltua loputtomiin. Huippulevy sekin.

    Jammo kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Cygnet Committee pelittää edelleen kiihkeästi kuten aikoinaan. Upea nousujohteinen biisi.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 8 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tyylillä lähti Bowie. Blackstar on hieno levy. RIP :(