Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Emerson, Lake & Palmer - mistä aloittaa?

stormtrooper kirjoitti noin 20 vuotta sitten (44 kommenttia)
Kuuntelin eilen Radio Suomen progeiltaa, ja illan avausbiisi, ELP:n "Hoedown" jäi mieleen varsin positiivisena yllätyksenä. Tuli mieleen, että kenties ELP:hen kannattaisi tutustua paremminkin. Ensimmäistäkään heidän levyään minulla ei ole; kysymys kuuluu siis "Mistä aloitan?".

Musiikkimakuni on melko monipuolinen, mutta mainittakoon progerintamalta että suosikkejani ovat perinteiset kotimaiset - Wigwam, Pressa, "pienemmät" nimet kuten Haikara jne. - kotimaan rajojen ulkopuolelta diggailen esim. King Crimsonia ja Pink Floydia. Yes ei oikein nappaa, sori... :mrgreen:

+/- saldo : 0 |

    Peikko kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Viisi ensimmäistä ELP-levyä ovat aivan loistavia:
    Emerson,Lake& Palmer, Tarkus, Pictures At An Exhibition, Trilogy ja Brain Salad Surgery.

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hyväksi aloituslevyksi käy se eka levy (Emerson, Lake & Palmer). Muut hyvät levyt ovat Trilogy ja Brain Salad Surgery. Kokoelmaa voi halutessaan täydentää Tarkuksella ja ehkä vielä Pictures at an Exhibitionilla.

    Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Viis ekaa kaikki hyviä. Tasalaatuisimmat kokonaisuuvet on varmaankin Trilogy ja Pictures At An Exhibition.

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kannattaa aloittaa Trilogysta tai ekasta levystä. Varmaan tasalaatuisimmat levyt ELP:ltä. Brain Salad Surgery on myös todella hyvä, mutta saattaa olla liikaa aloittelijalle. :wink: Tarkus on osittain loistava, mutta sisältää myös aika kamalia biisejä.

    Pekka kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aloita Love Beachilla, sitten In The Hot Seat ja Black Moon. Jos vielä uskoa riittää noiden jälkeen, niin kokeile vaikka Trilogyä.

    Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Black Moon on ihan hyvä ;)

    Boogie kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Love Beachista saa oivan frisbeen koiralle puistoon, ja Black Moonista tuhkakupin jos osaa taitella.Siihen ovat oivia kiekkoja nuo kaksi.In The Hot Seatia en ole kuullut, eikä liene tarpeellistakaan.

    Heikkikerkkanen kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Heh, tuli mieleen hyvä ystäväni joka oli kuullut ELPiltä pelkästään Workseja ja Love Beachia kun sattuivat olemaan hänen kesätyössään käyttämän lava-auton hanskalokerossa, ja hän piti yhtyettä jonkinlaisena Koe-eläinpuisto-tason bändinä. Kun sitten soitin Trilogyä niin mies oli äimänä&käkenä: "tämähän on hyvä!"

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No eihän Worksit nyt niin huonoja ole. Vaikkeivat toki kovin mestarillisiakaan. Hyvää musiikkia niiltäkin kuitenkin löytyy.

    Albert kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No eihän Worksit nyt niin huonoja ole. Vaikkeivat toki kovin mestarillisiakaan. Hyvää musiikkia niiltäkin kuitenkin löytyy.


    Niin, ja Black Moon on oikeasti "ihan hyvä", vaikka sitä ei ensikosketukseksi bändiin voikaan suositella.

    -A

    Pseudonyymi kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mun eka kosketus ELP:iin oli Isle Of Wight Festival-levyltä. Ja yleensäkin kun on kyseessä uus bändi mistä innostun, yritän hommata levyt suht. kronologisessa järjestyksessä.

    EberkJuho kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse olen kuullut Trilogya, josta tykkään kovasti, ja vähän Tarkusta, joka sekin vaikuttaa ihan hyvältä.
    Hoedawnin liveversio on muuten paljon kovempi, löytyy ainakin trilogyn remasterilta.

    Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    yritän hommata levyt suht. kronologisessa järjestyksessä.


    Kronologia rulez! Anonyymit kronologistit united!

    Tämä ei tietenkään aina toimi, heräteostotilanteet ei varsinkaan suosi kronologisuutta ;)

    Adam kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ELP:n versiot klasariteoksista ovat kautta linjan hienoja, mutta oma matsku epätasaisempaa. Tästä syystä Pictures At An Exhibition on kokonaisuutena mielestäni vahvin levy. Bändin omista sävellyksistä itseäni ovat viehättäneet esim. "Take A Pebble" ja "The Endless Enigma" Mittavat "Tarkus" ja "Karn Evil 9" ovat myös korkeatasoisia, joskaan eivät varsinaisesti omia suosikkejani.

    fitchet kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse kuuntelin Tarkuksen, enkä ole sitä pidemmälle päässyt. Ei bändi huono ole, mutta en vain ole jaksanut kuunnella muita levyjä. Tarkuskin oli ... eh ... hieman omituisesti koottu albumi (vaikka proge-levy onkin) ... jälkimmäiset raidat eivät napanneet kauheana, ainoa mikä tuossa viehättää on itse nimibiisi.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin, sellaisesta melodisemmasta kamasta pitävälle Emersonin Teknoflash on monesti liikaa, se Aivosalaattikirurgia oli aika paljon sitä, sen takia niille alettiin vittuilla tyyliin "...ne saa hynää jokasesta soitetusta nuotista, siks niitä on paljon..." ja samat Mahavisnulle. Tämä kritiikki siis jo 70-luvulla. Monelle Lake veti Emmoa korkeammat pisteet kotiin.

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ELP olisi ollut kyllä aika mitätön yhtye (LP?) ilman Emersonia. Kyllä ne parhaat jutut yleensä aina oli Emersonilta peräisin. Ihan sävellystenkin kannalta.

    Janus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kcrimso, miltä vaikuttaa Love Beach?

    Kcrimso kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kcrimso, miltä vaikuttaa Love Beach?


    Paskalta.

    Lerxst kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mahavisnu Orchestra kolahtaa paremmin meikäläiselle, vaikkei sekään mitään kestokuuntelukamaa minulle ole. Tarkus ja Brain Salad ovat kuriositeetteina ihan ok, voi niitä joskus kuunnella. Aika möhköfanttia menoa kuitenkin.

    Jukes kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sen verran täytyy puolustella LoveBeachia, että se 'kakkospuolen' pitkä kokonaisuus on mielestäni oikein hyvä ja josta olen aina pitänyt. Ykkösen biitsit ovat sitten ihan kauheata
    sillisalaattia. On sielläkin pari hyvää juttua; se instrumenttaali ja joku laulettukin biisi !!!
    Triloooki ehdottomasti mielestäni paras.
    Brain Salad on minulta aina mennyt yli hilseen ja siksi olenkin siirtynyt pikkuhiljaa hilsesamppoolle. Se pitkä nimipiisi on aivan käsittämättömän överiksi vedetty !

    Kcrimso kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sen verran täytyy puolustella LoveBeachia, että se 'kakkospuolen' pitkä kokonaisuus on mielestäni oikein hyvä ja josta olen aina pitänyt.


    No, minäkin ajattelin ennalta että kyllä se pitkä kappale varmasti vähän pelastaa tilannetta, mutta ei, ihan kuraahan sekin on. Se kuulostaa hyvältä vain jos vertaa levyn muihin kappaleisiin. No instrumentaali Canario on kyllä ihan ok.

    ELP on kyllä yhtye jolla on varmaankin suurin taso ero uran huippulevyjen (Brain Salad, Tarkus) ja pohjanoteerauksien (Love Beach, In The Hot Shit) välillä.

    OldfieldOlli kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulle ei ole ELPpi kolahtanut ollenkaan.Yritetty on kyllä kovasti :wink: Tarkus löytyy,samaten on ollut nuo muutkin alkupään levyt mutta ei vaan vetoa meikäläiseen.Joitakin yksittäisiä parempia hetkiä levyiltä löytyy mutta mikään ELPin levy ei kokonaisuutena jaksa kiinnostaa.

    EsaJii kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Älä vaan sanoja kuuntele, Greg Laken sanat progen karmeimpia...kuten Lucky Man ja Trilogyn suurin osa.

    Janus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Älä vaan sanoja kuuntele, Greg Laken sanat progen karmeimpia...kuten Lucky Man ja Trilogyn suurin osa.

    Tutustupa saksalaisiin proge-levyihin.

    Kcrimso kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hirveimmät progi-sanoitukset mihin minä olen törmännyt löytyvät saksalaisen Eloyn Power And The Passion levyltä. Ah, niitä myötähäpeän tunteita.

    harmaa kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hirveimmät progi-sanoitukset mihin minä olen törmännyt löytyvät saksalaisen Eloyn Power And The Passion levyltä. Ah, niitä myötähäpeän tunteita.


    Todisteita?

    Kcrimso kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tässä vähän maistiaisia:

    In this lonely room
    Where my father plays with science
    On some hair-brained scheme
    He lives in a dream
    But he can't do much for me now

    I've spent all my life
    Eating knowledge at school
    Driven hard to pass exams like a fool
    But now they're all behind me
    Success has come to remind me
    Where do I go from here?

    Hey, what's this, I'm disappearing
    Seeing strange things, hey, what's happening?
    I don't understand what it's meant to be
    Is it something in my drink or is it me?

    What are all these things around me
    I'm coming down, I'm coming down
    Surrealistic sights surround me
    I'm coming down, I'm coming down
    And who's that smart chick over there?
    But they're old-fashioned clothes to wear!

    Koko levyn sanoituksiin voi perehtyä täällä:
    http://pf4.phil.uni-sb.de/projekte/progrock/Eloy/disco/power.htm


    Vyötiäinen kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hehe, onneks en oo sen tarkemmin Eloyn sanoituksiin perehtynyt, enkä pidemmälle aio perehtyäkään. Hirveetä! Musiikki sen sijaan on mahtavan suureellista, jotensakin huvittavaa myös. Ei sitä aivan tosissaan voi kuunnella. Mutta hyvää se kyllä on, ei siitä pääse mihinkään.

    harmaa kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hehe, tuo "Journey into 1358" sai minut ihan vilpittömästi naurahtamaan. :-)

    EDIT: Mutta jos tuo on tositarina ja perustuu johonkin trippikokemukseen? Kai se sitten pitää ottaa tosissaan?!

    Fastro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ärsyttää vaa ku sitä Nutcrackeria vaan kuuluu, vai mikä onkaan. urpo biisi. jotain tiluprogea muka

    EsaJii kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nutrocker. B Bumble and the Stingers alkup. Se on se hullu heppu joka Tombstone Valentinen tuotti, en muista nyt nimeä.

    Kcrimso kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kim Fowley

    Mikael kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Emersonia kannattaa myös kuunnella hänen aikaisemmaltaan kokoonpanolta Nice. Eräs helmi on Sibeliuksen Karelia-sarjasta Intermezzo osa joka jyrää.

    EsaJii kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aivan, samaa ajattelin.

    ELP pitää aloittaa tietenkin The Nicesta. Ekat levyt vähän kummia, mutta Five Bridges oli aika hyvä. Elegyä en omistanut, muuta siitä on kokoelmalla pari raitaa. Mikä mahtaa ollla Third Movement Elegyllä? Olisko sama Pathetque ilam orketeria? Jos on, sekin on hyvä, oli kerran LP:llä keith Emerson With the Nice.

    PeterBird kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mites täällä ei ole näkynyt minkäänasteista hehkutusta tai kauhistelua ELPin paluusta?

    http://www.emersonlakepalmer.com/news.html

    Tässä enempi puuttumatta tuohon äijien omaan hehkutukseen megalomaanisesta paluusta on kuitenkin harmiteltava ettei tuota festivaalia ole tullut huomattua aiemmin, aika käypä esiintyjälista tapahtumalla. Kukaan menossa?

    http://www.emersonlakepalmer.com/news.html

    Muokattu 09.07.2010 14:31 by PeterBird.

    PeterBird kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Lisälukemista aiheesta:

    http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-1293214/Spinal-Tap-We-real-kings-prog-rock-say-Seventies-showmen-Emerson-Lake-Palmer.html

    Janus kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    "Adult rock festival"?

    Kcrimso kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä olen menossa High Voltage festareille. Kyllä ELP-reunioni kiinnostaa. Kolmikko on kuitenkin akoinaan tehnyt läjän "maailman parhaita levyjä".

    PeterBird kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä olen menossa High Voltage festareille.

    Keikkaraporttia pukkkaa?

    Harmi ettei saa sumplittua lomia enää niin että ois ehtiny tuonne ihan ajan kanssa, ei viitsisi hätäillen lähteä. Tämä ei muuten taida enää varsinaisesti aiheeseen enää liittyä, mutta taidan olla liian laiska aloittaakseni uutta ketjua.

    Janus kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Soittaisivat vaan. Kanuunat ja muu rekvisiitta voi olla aika nolokin juttu.

    Kcrimso kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kunnon show vaan pystyyn! Kuuluu ELP-henkeen. Veikkaan että tykeillä ainakin ammutaan.

    PeterBird kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miltäs se High Voltage näytti?

    Kcrimso kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ELP oli erittäin hyvä! Tarkempaa kommentointia seuraa myöhemmin. Ehkä.