Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Apua Kuusumun profeetta -tyyppisiin vieroitusoireisiin...?

athene kirjoitti noin 18 vuotta sitten (27 kommenttia)
Moi!

Osaisikohan joku teistä suositella minulle joitakin bändejä, jotka olisivat musiikissaan jotakuinkin samankaltaisella linjalla Kuusumun Profeetan kanssa? Olen kuunnellut kyseisen yhtyeen musiikkia viime aikoina tosi paljon ja jotenkin se vaan kolahtaa enemmän kuin mikään pitkiin, pitkiin aikoihin. Nyt alkaa kuitenkin olla jo lievää yliannostuksen makua ilmassa ja kaipuu löytää jotakin uutta yhtä inspiroivaa ja koskettavaa on valtava.

Toivomuksena olisi siis löytää erityisesti uudehkoja, mielellään tässä ajassa tapahtuvia proge, folk, jazz, psy yms bändejä. Kotimaisuus olisi plussaa, mutta muutkin toki käy. Tykkään erityisen paljon Kuusumun kahdesta ensimmäisestä (suomenkielisestä) levystä - eli herkkyys, kauneus, syvyys, tarinankerronta ja kokonaisvaltainen taiteellisuus musiikissa olisi ideaali. Vaan tummiakin sävyjä saliitaan.

Ohhoh...Onpas siinä vaatimusta jo kerrakseen! :roll: Mut jos sattuu tulemaan joitakin helmiä mieleen, niin kertokaahan toki.

*Kiittää ja kumartaa*

+/- saldo : 0 |

    Hezzu kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Wojciech.

    Astro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Äh, lue arvosteluja?

    Janus kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kiila voisi ehkä tulla kysymykseen. Siis ehkä. Ja levyn nimi on Silmät sulkaset.

    Astro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, vanhempi Kiila on lievästi sanottuna hieman kokeellisempaa... Mut toi Silmät sulkaset varmasti joo uppoaisi. Hezzun arviohan löytyykin täältä Sokrusta, mun arvio täältä:
    http://www.unimeri.com/PsychotropicZone/reviews_2004.fi.php


    Hyvää suomalaista folkkiahan on kanssa toi Kosmos, jonka arvio löytyy kanssa Sokrusta.

    Ulkomailtahan näitä uudempiakin akteja löytyy ihan mieletömästi, omista suosikeistani mainittakoon vaikka Fit & Limo, Stone Breath ja Holy River Family Band.

    athene kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kiitos vinkeistä! :) Ainakin Wojciech ja Kosmos osui ja upposi tähän tyttöön. Joskin Wojciechissä on vähän samaan tapaan kuin Liekissäkin se miinuspuoli, että biisien sanat eivät tunnu kovinkaan syvällisiltä/koskettavilta. Kuusumun jälkeen on kai vain vaikeaa olla tyytyväinen mihinkään.. :roll: Mutta onnellinen täytyy olla siitä, että on ylipäätänsä saanut kokea sen ilon, että on siihenkin bändiin törmännyt!

    Niin, lisää vinkkejä otetaan mielellään vastaan. On meinaan sellainen musiikin suurkulutusvaihe meneillään.. :wink:

    Ja Astrolle piti vielä sanomani mun, että ihan aiheellinen kuittaus oli tuo "lue arvosteluja". Olen niitä lukenutkin ihan valtavat määrät viime aikoina ja kuunnellut jos jonkin näköisiä bändejä. Pöydät notkuu aina levypinoista täällä kotona, mutta siltikään en ole kovin montaa oikeasti hyvää, tai siis itselleni kolahtanutta, juttua niiden joukosta löytänyt. Siksipä ajattelinkin kysäistä täältä apua, sillä yleensä olen kaikki helmet löytänyt jonkun ihmisen vinkkauksen kautta.

    Astro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    OK. Ihmistä tuntematta on vaan aika vaikea arvata, mikä hänelle kolahtaisi... Tsemppiä vaan etsinnällesi!

    Astro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ai niin, jos psyke/happofolkki kiinnostaa, niin täältä löytyy PALJON tietoa:
    http://psychedelicfolk.homestead.com


    athene kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kiitos Astro tuosta linkistä! Vierähtikin mukavasti tässä heti alkuun reilu pari tuntia noita tutkiskellessa (vaikka tenttiin olisi tarkoitus lukea... :roll: ) ja taisinpa löytää muutaman uuden mukavan tuttavuudenkin. :)

    pinulk kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ostin vihdoin ensimmäisen Kuusumun Profeetta levyni ja olen myyty mies. Pidän aivan hulluna Kuusumun Profeetta : Sanansaattaja oraakkeli salamurha hyökkäysvaunu ja se soi monta kertaa päivässä. Ostan perjantaina lisää, lisää, lisää.

    Millaisia ovat nuo Moon Fog Prophet levyt? Ovatko vain "cover"-levyjä KS-levyistä vaiko ihan eri levyjä?

    Miten sitten Rättä ja Lehtisalo- levyt? Ovatko nekin yhtä komeita teoksia?

    Hezzu kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Enkunkielinen Kuusumu on melko erilaista... eka ja Mern on loistokkaita! Ei ne mitään cover-levyjä oo, bändi vaihto vaan yhesä vaiheesa enkusta suomeen.

    Rättö & Lehtisalo -levyt on popimpaa ja hauskempaa (?) musiikkia, komea on varmaan väärä sana kuvaamaan niitä ;)

    jooxa kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rättö ja Lehtisalo on perverssiä.

    Astro kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rättö ja Lehtisalo on perverssiä.


    Melkoisen vekkulia kamaa joo...

    malakapeeli kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itselleni kolahtaa myös kuusumun levyt, varsinkin kaksi ensimmäistä. Sitä on vaikea selittää miksi, niissä on vain sitä jotakin . Mieleeni juolahtaa ainakin Pekka Streng, jota voisin suositella. Häneltä on ilmestynyt kaksi albumia Magneettimiehen kuolema ja Kesämaa. Ja sitten Pink floydin eka albumi on maaginen; piper at the gates of dawn, ainut floyd lätty missä Syd Barrett on mukana. Barretilta on myös ilmestynyt kaksi soolo levyä, jotka ovat loistavia. Tästä kun nyt pääsin alkuun niin juolahtavaa mieleeni Nick Drake, herkkää folkkia, itse pidän levyistä five leaves left ja pink moon.

    ps. Rätön ja Lehtisalon uusin tuotos on super positiivinen yllätys.

    jooxa kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja sitten Pink floydin eka albumi on maaginen; piper at the gates of dawn, ainut floyd lätty missä Syd Barrett on mukana.


    Ääp! Saucerful of Secretsillä on Barretin Jugband Blues.

    malakapeeli kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja sitten Pink floydin eka albumi on maaginen; piper at the gates of dawn, ainut floyd lätty missä Syd Barrett on mukana.


    Ääp! Saucerful of Secretsillä on Barretin Jugband Blues.


    Terävä huomio :idea:

    athene kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minulle ei kyllä kolahtaneet yhtään ne englanninkieliset moonfoggailut... Tosi harmillista kyllä! Rättö&Lehtisalon Kopernikus-levy on kutkuttavan mukavaa kuunneltavaa, mutta se toinen pervoilulevy, jonka nimeä en juuri nyt muista, ei iskenyt alkuunkaan. Muita en ole kuullut, enkä ole kyllä tarkemmín selvilläkään niistä.. Mutta onnittelut vaan kuusumumaailmaan sukeltamisesta! :) Se alkuhuuma on onnellista aikaa!

    *uutta levyä odottel*

    Dundelion kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse hankin tässä tuon "Maailmaa pelastamaan.." ja "Hymyilevien laivojen satama" lätyt. Molemmat mielestäni erittäin hyviä.

    Miten nuo Kuusumun muut levyt eli "Kukin kaappiaan.." ja "Sanansaattaja Oraakkeli", ovatko myös kannattavia hankintoja.

    Kuulin myös pari biisiä tuota Moon Fog Prophetia, se ei niin kovasti iskenyt jostain syystä.

    jani kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    itse tossa kuuntelin Sepi Kuuta ja tiettyjä yhtäläisyyksiä löytyy... tunnelma välillä yhtä hämyistä

    boredom99 kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miten nuo Kuusumun muut levyt eli "Kukin kaappiaan.." ja "Sanansaattaja Oraakkeli", ovatko myös kannattavia hankintoja.


    Kukin kaappiaan... on ehdottomasti paras levy, mahtavaa kuulasta, jatsahtavaakin folkkia. Jos tykkää tokasta levystä niin luulisi tuon maistuvan. Sanansaattaja oraakkeli sen sijaan on enempi hevimeininkiä progekuorrutuksella, ei ihan minun juttuni.

    pinulk kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tänään sunnuntaina tuli Yle Teemalta ohjelma

    18.30 Takamaa
    Takamaa on kuuden dokumenttielokuvan matka suomalaisuuden ytimeen ja marginaaleihin, populaarimusiikin historian henkilöhahmoja ja merkkipaaluja hyödyntäen. Osa3: Kuukkarilaiset. Stereo.


    Se oli kuulemma Kuusumun Profeetta dokumentti. Onko kellää se tallennettuna?

    JarkkoH kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Taitaa tulla uusintana tiistaina 16.5. Eli huomenna siis. YLE Teemalta klo 23:35 - 00:05.

    J

    Markkutapio kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tänä syksynä oon kuunnellut eka kertaa Kuusumun Profeettaa ja tykkäsin.
    Tuohon tobicin avauksen kysymykseen (samankaltaisia bändejä?) olisiko väärin vastata ainoastaan Lyhtykujan kuuntelun perusteella, että Kuusumun Profeetta on suomalainen versio VDGG:sta?

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onkos kukaan kuullut Kirvaston kaunista levyä Täydellisiä Kysymyksiä Täydellisiä Vastauksia...?
    Entäs Krautrockin Circle-osastoa, Golem : Orion Awakes...?

    Leppari kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    John McGregor : Maa ei oo pimee Jokos tuo on mainittu/tsekattu? Vähäeleistä fiilistelyfolkkia. Ei nyt mitään Kuusumua vaan enempi voisi verrata Sufjan Stevensin seven swans -levyyn. Niin ja Sufjan Stevenssiä kannattaa kokeilla.

    EsaJii kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miten sitten Rättä ja Lehtisalo- levyt? Ovatko nekin yhtä komeita teoksia?

    onhan nekin hankinnan arvoisia, mutta Rätön "laulaminen" on semmoista muminaa, comic relief.

    Kcrimso kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tänä syksynä oon kuunnellut eka kertaa Kuusumun Profeettaa ja tykkäsin.
    Tuohon tobicin avauksen kysymykseen (samankaltaisia bändejä?) olisiko väärin vastata ainoastaan Lyhtykujan kuuntelun perusteella, että Kuusumun Profeetta on suomalainen versio VDGG:sta?


    Olisi se vähän väärin koska kaikki Kuusumun Profeetan levyt ovat aika erilaisia. En kyllä muutenkaan niin varma tosta VdGG-vertauksesta ole.

    Katalaani kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tässä muuten athenelle vielä yksi vinkki: Spirogyra. Brittiläinen 1970-luvun alkuvuosina kolme mahtavaa albumia julkaissut Spirogyra ei sinänsä profeetoilta kuulosta, mutta minusta niiden asenteessa ja otteissa on jotain samantapaista. Spirogyran musa on hankalasti kuvailtavissa tai kategorisoitavissa, yleisin määritelmä on kai prog folk tai acid folk. Vahvaa laulua ja väkevää viulunvingutusta joka tapauksessa.