Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

kirkko

Hezzu kirjoitti noin 17 vuotta sitten (84 kommenttia)
Oon aatellu erota kirkosta...

Onkohan eroakirkosta.fi -sivusto turvallinen/oikea tapa hoitaa eroaminen, vai miten se tehdään? Ilmotus maistraattiin vai miten?

+/- saldo : 0 |

    gershon kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    mie ainakin erosin sitä kautta ja se kyllä toimii.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä erosin jo ennen internet-aikaa. Menin kirkkoherranvirastoon ja sanoin että haluan erota kirkosta. En muista pitikö täyttää joku lomake. Olin silloin alaikäinen joten tarvitsin lisäksi vanhempien kirjallisen suostumuksen.

    pinulk kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mää erosin -75.

    MZ kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, hyvin pitäisi eroakirkosta.fi -systeemi toimia. Ainakin Vapaa-ajattelijoiden s-postilistan viestien mukaan. Kirkkohan on jossain päin yrittänyt vastakampanjaakin samantyyppisellä sivustolla.

    Minä erosin -93, kolme päivää sen jälkeen, kun olin täyttänyt 18. Olisin tosin varmaan saanut aiemminkin vanhemmilta luvan. Silloin piti mennä maistraattiin ja täyttää lomake, jossa muistaakseni kyseltiin syytäkin erolle.

    Janus kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, hyvin pitäisi eroakirkosta.fi -systeemi toimia.

    Onpas tämäkin asia tehty helpoksi. :o

    Heikkikerkkanen kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mää erosin vuonna 2002 kirkosta. Kävin kirkkoherran virastossa, siellä oli vieläpä päivystävä pastori, jonka juttusille mut ohjattiin.
    Sen kanssa käytiin sangen mielenkiintoinen keskustelu elämästä, uskonnon merkityksestä ihmiselle, siitä mitä "totuus" tarkoittaa, ja millä perusteella ihminen voi toimia yhteiskunnallisena aktiivina. Se oli ensimmäinen fiksu pappi jonka tapasin. Se ei kuitenkaan mun päätä saanut käännettyä. Sellaiset taitavat kuitenkin olla vähemmistönä kirkon piirissä.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin kauan kun Turun tuomiokirkon pihalla on patsas, jolla kunnioitetaan punakapinan kukistaneita valkoisia marttyyreja - patsas toistaa teemaa, jossa Pyhä Yrjö rusikoi jalkoihinsa Saatanan, tässä variaatiossa idän lohikäärmeen - minä maksan kirkollisveroa kernaasti. Lisäksi Luther oli mies, joka onnistui naimaan nunnan, joten ei hän mikään tyhjänpuhuja voinut olla.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lukisitte Dostojevskinne uusiksi.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lukisitte Dostojevskinne uusiksi.

    Nah, todellisuudessa Jumala on perfektionisti ja jos oma naama on kuin pystykorvan arkiperse, kait sitä on vaikea uskoa moraaliseen maailmanjärjestykseen.

    Gerbiili kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minäpä kuulun kirkkoon, en tosin tiedä miksi. Pitäisköhän erota, vai antaa senkin asian olla, niinkuin kaiken muunkin...

    MZ kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eilistä tietoa eroakirkosta.fi:stä:

    "Arvioitu eroluku tänään kello 21.15 mennessä sivuston koko olemassaolon
    aikana oli 50943. Ylitimme siis 50000 aivan huomaamatta!
    Tässä kuussa eronneita on 3225."

    Sivusto on varsin hyödyllinen juuri Gerbiilin kaltaisille.

    kite kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eroakirkosta.fi-sivuston kautta erosin minäkin. Asiaa aloin harkitsemaan jo noin 16 vuotta sitten, joten eipä ollut hätäinen päätös... :wink: Kirkollisverolla ei ollut mitään tekemistä eroamispäätöksen kanssa.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on semmonen käsitys, että aika moni kirkosta joskus eronnut sitten vanhoilla (viimeisillä) päivillään liittyy siihen takaisin "kaiken varalta".

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä en aio erota kirkosta, vaikka en mitenkään uskontomielisesti asioita ajattele. Kirkon piirissä on kuitenkin paljon hyödyllistäkin toimintaa kasteiden, häiden ja hautajaisten lisäksi, kuten nuorisotoimintaa, päihderiippuvaisten tukea, päivähoitoa ja -kerhoja ja muuta semmoista.

    Viukkis kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on semmonen käsitys, että aika moni kirkosta joskus eronnut sitten vanhoilla (viimeisillä) päivillään liittyy siihen takaisin "kaiken varalta".

    Helpottaahan se perikunnan elämää, kun ei tarvitse itse hautajaisia järjestää.

    MZ kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla on semmonen käsitys, että aika moni kirkosta joskus eronnut sitten vanhoilla (viimeisillä) päivillään liittyy siihen takaisin "kaiken varalta".

    Helpottaahan se perikunnan elämää, kun ei tarvitse itse hautajaisia järjestää.


    Ei kai siihen muuta syytä voi ollakaan, varsinkin kun ennen hautapaikastakin joutui maksamaan enemmän jos ei kuulunut kirkkoon. Ei kai luterilaisuudenkaan mukaan kirkkoon kuulumalla pelastu, vaan uskomalla jumalaan? Luulisi, ettei sellaista kaikkivoipaa pysty hämäämään.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei kai luterilaisuudenkaan mukaan kirkkoon kuulumalla pelastu, vaan uskomalla jumalaan? Luulisi, ettei sellaista kaikkivoipaa pysty hämäämään.

    Ei pelastu edes uskomalla. Niitä ihmisiä on hirveen paljon, jotka elävät jatkuvasti kuin olisivat itse piruja ja käyvät sitten kerran viikossa pyytämässä, ja omasta mielestään myös saamassa, syntinsä anteeksi.

    Jammo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä erosin kirkosta samoin kuin pinulk v. -75, mutta liityin sitten takaisin -81, kun nykyisen vaimoni isä otti asian "vakavasti" eli olen siitä saakka ollut täysateistina kirkon jäsenenä. Olen siis liitttynyt kirkkoon naisen takia! :shock:
    Kyllä mä tykkään käydä laulamassa kauneimpia joululauluja, mutta muuten en juuri kirkossa aikaani kuluta. Häät ovat mukavia ja hautajaiset kivoja! 8)

    Mielikuvituslapsi kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kirkon piirissä on kuitenkin paljon hyödyllistäkin toimintaa kasteiden, häiden ja hautajaisten lisäksi, kuten nuorisotoimintaa, päihderiippuvaisten tukea, päivähoitoa ja -kerhoja ja muuta semmoista.


    Totta tuokin, mutta itse mielummin laitan säästämäni rahat vaikka suoraan hyväntekeväisyyteen. Vaikka olisin kristitty, en silti kuuluisi kirkkoon kun ei kiinnosta olla mukana sovinistisessa ja homoja syrjivässä yhteisössä.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miksi muuten kirkolle pitää vielä maksaa veroa. Käsittääkseni kirkolla on jo niin suuri omaisuus että sen sijoitustuotoilla ne pärjäisivät hyvin.

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    TV Smith: This is "New Church"
    Yleisöstä joku: Old Church!
    TV S: Fuck the old church --- Here we goo! One two three four..

    Advertsit livenä.

    Gerbiili kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuli sitten erottua kirkosta nettipalvelun kautta, hupsista keikkaa!

    Jammo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ihminen tarvitsee laumaa. Palasokeritouhu tyydyttää ilmeisesti samaa tarvetta olla yhteydessä muihin ihmisiin kuin kirkollinen toiminta siihen kiintyneitä. Täysin omissa oloissansa olevaa ihmistä kutsutaan autistiksi, ja tuota tilaa pidetään vajavuutena ellei jopa sairautena.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kuuntelevatko kirkosta eronneet Mooseksen ensimmäistä kirjaa? :wink:

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jaahas.. eli tuon lomakkeen täyttäminen johtaa vain siihen, että maistraatti lähettää eropaperit, koska erota ei voi edes pelkällä faksilla saatikka sähköpostilla.

    - Hei, olemme vapaa-ajattelijoita ja suosittelemme että eroat sellaisesta falskista yhteisöstä kuin kirkko. Itse toimimme ja tiedotamme tasan yhtä falskisti, sillä olemmehan pääosin vanhoja stalinisteja.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oho, näinkö nopeasti se patsas kaadettiin?

    Gerbiili kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jaahas.. eli tuon lomakkeen täyttäminen johtaa vain siihen, että maistraatti lähettää eropaperit, koska erota ei voi edes pelkällä faksilla saatikka sähköpostilla.

    - Hei, olemme vapaa-ajattelijoita ja suosittelemme että eroat sellaisesta falskista yhteisöstä kuin kirkko. Itse toimimme ja tiedotamme tasan yhtä falskisti, sillä olemmehan pääosin vanhoja stalinisteja.


    Hmm eli mä voin vielä kuiteski miettiä lomakkeita silmäillessä, että suksinko jeesuksen kaa tän talven vai en!
    Kaikenlaisiin porukoihin kuuluminen on minulle melko vastenmielistä (joihinkin on silti "pakko" kuulua). Viihdyn silti ihmisten parissa enemmän, kuin siivouskomerossa! :wink:

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kirkkoon kannattaa kuulua sen takia, että tulee sosiaalitoimelle halvemmaksi hoitaa jämät monttuun kuoleman jälkeen. Meinaan seurakunta kynii itseensä kuulumattomalta rajun korkeempaa vuokraa haudasta kuin siihen kuuluvalta....

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin jos haluaa nimenomaan ja välttämättä hautapaikan..

    MZ kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jaahas.. eli tuon lomakkeen täyttäminen johtaa vain siihen, että maistraatti lähettää eropaperit, koska erota ei voi edes pelkällä faksilla saatikka sähköpostilla.


    Tuohan riippuu seurakunnasta. Turussa kaikki on vaikeaa. Taisi joku oikeusasiamieskin ottaa kantaa siihen, että jossain on eroaminen liian vaikeaa.

    MZ kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kirkkoon kannattaa kuulua sen takia, että tulee sosiaalitoimelle halvemmaksi hoitaa jämät monttuun kuoleman jälkeen. Meinaan seurakunta kynii itseensä kuulumattomalta rajun korkeempaa vuokraa haudasta kuin siihen kuuluvalta....


    Ei saa enää nykypäivänä olla hintaeroa kirkkoon kuulumisen perusteella, vaikka jossain sitäkin yritetään kiertää.

    EsaJii kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kun nyt saatan olla taas Suomen kansalainenkin, tuli kauhuna mieleen että saatan jopa kuulua kirkkoon. En siis veroja maksavana. No, voihan sen jollain reissulla korjata. Hautapaikkoja en tarvitse, vaikka vanhempani kyllä hautasin jostain syystä Tampereelle.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuohan riippuu seurakunnasta. Turussa kaikki on vaikeaa. Taisi joku oikeusasiamieskin ottaa kantaa siihen, että jossain on eroaminen liian vaikeaa.

    Pitäisikö tässä nyt itkeä vai nauraa.. periaatteessa olen sitä mieltä, että uskontokunnasta eroamisen pitäisi olla helppoa, mutta toisaalta oikeusasiamiehen luulisi osata lukea lakia:

    "Henkilön, joka tahtoo erota uskonnollisesta yhdyskunnasta, tulee ilmoittaa eroamisesta kirjallisesti yhdyskunnalle tai maistraatille."

    EsaJii kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kelpaisikos se ilmoitus vaikka tupakka-askin kannessa näinollen?

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ...Meinaan seurakunta kynii itseensä kuulumattomalta rajun korkeempaa vuokraa haudasta kuin siihen kuuluvalta....

    Mitäs jos jättää maksamatta... sattuneesta syystä? Antavatko häädön haudasta? :wink:

    EsaJii kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Se kai otetaan käyttöön aika pian, jos on uurna. Tuhkat menee semmoseen eri paikkaan jossa ei ole erillisiä hautoja.

    MZ kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuohan riippuu seurakunnasta. Turussa kaikki on vaikeaa. Taisi joku oikeusasiamieskin ottaa kantaa siihen, että jossain on eroaminen liian vaikeaa.

    Pitäisikö tässä nyt itkeä vai nauraa.. periaatteessa olen sitä mieltä, että uskontokunnasta eroamisen pitäisi olla helppoa, mutta toisaalta oikeusasiamiehen luulisi osata lukea lakia:

    "Henkilön, joka tahtoo erota uskonnollisesta yhdyskunnasta, tulee ilmoittaa eroamisesta kirjallisesti yhdyskunnalle tai maistraatille."


    Siinähän se jeesustelun paikka on: kaikki eivät pidä sähköpostia riittävän kirjallisena, jossain se taas kelpaa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin kauan kun sähköposteja ei voi allekirjoittaa kuulakynällä, se ei ole juridisesti katsoen kirjallinen tapa ilmoittaa asioita.

    Nykyihminen on niin laiska, että helvettipaikkakin pitää voida varata on-line???

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla ei koskaan oo tullut selvitettyä mitä se on se digitaalinen allekirjoitus. Kannattaako sitä hankkia? Onko sillä juridista voimaa?

    Hezzu kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Raahen maistraattiin riitti sähköpostilla ilmotus erosta, ei vaajittu mitään allekirjotuksia, tänään saapu kirjallinen vahvistus erosta.

    Gerbiili kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Toissa päivänä tuli myös ilmoitus Tampereen maistraatista. Nyt se on sitten virallista.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Teen kantelun oikeusasiamiehen lain tulkinnasta ja teidän virtuaalieroamiset tullaan mitätöimään. Joudutte kaikki taivaaseen, jossa pidetään pyhäkoulua 24h vuorokaudessa iänkaikkisesti.

    Gerbiili kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Teen kantelun oikeusasiamiehen lain tulkinnasta ja teidän virtuaalieroamiset tullaan mitätöimään. Joudutte kaikki taivaaseen, jossa pidetään pyhäkoulua 24h vuorokaudessa iänkaikkisesti.



    AAAAAARRRRRGGGHHHH! Fucking AAAAAAARRRRRGGGHHH!

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    AAAAAARRRRRGGGHHHH! Fucking AAAAAAARRRRRGGGHHH!

    Älä pillastu. Doc on jo vuosia sitten luvannut mainita, kun on tosissaan.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Siis mihin perustuu tuo käsitys, että sähköinen ilmoitus ei missään tapauksessa vastaa kirjallista ilmoitusta?

    Mitenkäs esimerkiksi faksitse lähetetty sopimuspaperi jossa siis käsin kirjoitettu allekirjoitus? Kelpaako?

    Jos kelpaa, niin miksei myös liitetiedostona lähetetty pdf-tiedosto jossa skannattu nimikirjoitus?

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Perustuu tietenkin termin "kirjallinen" määritelmään. Kirjallinen on perinteisen juridisen määritelmän mukaan jotakin, joka on paperilla ja johon voi laittaa mustetta.

    Faksi kelpaa, jos lähettää alkuperäisen perässä, näin minuille kerrottin. En lähtenyt tarkistamaan juristilta, koska tulkinta kuulostaa johdonmukaiselta. PDF? Mikäs taikasana se sitten on? Miksei yhtä hyvin tee ilmoitusta Windowsin paintilla ja piirrä hiirellä allekirjoitusta. PDF ja paint-tiedosto ovat kummatkin yhtä immateriaalisia perinteisen tulkinnan kannalta.

    didja kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä marssin kiltisti joskus teini-iässä isiltä ja äiskältä saatu lupalappu taskussa kirkkoherranvirastoon, se oli sitä myöten selvä. Tilillä taisi silloin vieläkin olla rippilahjaksi saatuja rahoja, nettosin aika mukavasti sillä riesalla, vittu sitä "isämeidän"-litaniaa. En ole mikään tekopyhä tietenkään.

    Oon yhä vieläkin katkera siitä, kun pienenä ekaluokkalaisena jouduin värittämään Jeesuksen seikkailuja Hyvä Paimen -vihkoseen. Oli meinaan vastenmielistä puuhaa, en tiedä miks, yleensä tykkäsin värittämisestä.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voi olla että tuo on perinteinen juridinen määritelmä. Missäköhän tämä perinteinen juridinen määritelmä on tehty?
    Onko mikrofilmille siirretty asiakirja kirjallinen teos?
    Juristit ovat kyllä tosiaan ihmiskunnan mätäpaise.
    Ihan oikeasti käytin varmaan 30 sekuntia sen miettimiseen, mahtaako mikrofilmi olla kirjallinen.
    Voi jumalauta.

    EsaJii kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Se Jeesushan oli hyvä heppu, vanha hippi ja sosialisti. Meidän kansakoulun kirjassa lapsi Jeesus vielä savilintuja oikeiksi. Ne vanhantestamentin jutut enemmän lietsoo kaikenlaista fundamentalisti juttua.

    Jouduin rippikouluun asti roikkumaan luterilaisena, ja pääsin jopa naimisiin kirkossa. Se oli ihan kiva seremonia, pastori Billy Bob hoiti. Vaimoani ei ole koskaan kastettu, muta ei sillä niin väliä.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Se Jeesushan oli hyvä heppu, vanha hippi ja sosialisti.

    Niin joo, Jeesus eli viimeistä päivää vähän kuin nykyiset Sonera-Volvo-sosialistit.

    Jos vakavasti puhutaan, puheet Jeesuksen vasemmistolaisuudesta ovat melkoista puppua. Jos Jeesus oli sitä mieltä, että tavara pitää jakaa, se johtui siitä että hänen mielestään jumalan valtakunta tulee yhden sukupolven aikana, joten omistamisessa ja säästämisessä ei ole paljon järkeä. Tasa-arvon ja yhteiskuntajärjestyksen suhteen Jeesus oli kuin kuka tahansa rabbi: köyhät ovat aina keskuudessanne, antaa kuolleitten haudata kuolleet ja antakaa keisarille se mikä keisarille kuuluu. Ja mitä hippeyteen tulee: en ole tullut tuomaan rauhaa maan päälle, vaan miekan, parempi katkaista käsi, kuin että koko ruumis mene helvettiin jne.

    MZ kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Viittaatko tuolla tavaran jakamisella Maria Magdalenaan?

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos Jeesus oli sitä mieltä, että tavara pitää jakaa, se johtui siitä että hänen mielestään jumalan valtakunta tulee yhden sukupolven aikana, joten omistamisessa ja säästämisessä ei ole paljon järkeä.

    Olet Doc jossakin topicissa aiemmin kertonut käyneesi jonkin aikaa pappisseminaaria. Todistaako tuo lause mielestäsi Jeesuksen huijariksi, vai sen että jumala tosissaan hylkäsi hänet, kuten Jeesuksen kerrotaan ristillä lausuneen ("miksi hylkäsit minut")?

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olet Doc jossakin topicissa aiemmin kertonut käyneesi jonkin aikaa pappisseminaaria. Todistaako tuo lause mielestäsi Jeesuksen huijariksi, vai sen että jumala tosissaan hylkäsi hänet, kuten Jeesuksen kerrotaan ristillä lausuneen ("miksi hylkäsit minut")?

    Juu eikun opiskelin uskontotiedettä. Se on uskonnon tieteellistä tutkimista. On täällä Palasokerissa yksi teologikin, ei sen puoleen - ilmoittautuu palvelukseen, jos haluaa.. Joka tapauksessa, ei tuo asia nyt automaattisesti tee Jeesuksesta huijaria, mutta kyseenalaistaa muutamia kristologisia dogmeja. Jeesus siis sanoi, että hänen aikainen "sukupolvi" tulee näkemään maailmanlopun. Tiettävästi näin ei käynyt. Toisaalta Jeesus sanoi myös, että vain Isä tietää maailmanlopun tarkan ajankohdan. Eli voitaisiin sanoa, että Jeesus arvasi vähän pieleen, mutta tässä tulee sellainen ongelma, että Jeesuksen piti olla "yhtä" Isän kanssa, joten hänen pitäisi tietää samat asiat kuin Isä. Onkin aika ilmeistä, että teologinen käsitys Jeesuksen ja tämän Isän olemuksellisesta samankaltaisuudesta on myöhäinen tulkinta, eikä aivan sitä mitä Jeesus itse ajatteli tai koki. Kysymys jumalan valtakunnan tulemista on ylipäätään melko hämärä konsepti. Yhtäältä sen pitäisi tulla kovalla ryminällä, mutta toisaalla Jeesus saattoi sanoa, että jumalan valtakunta on jo tullut maan päälle. Sellainen ilmaisu, että "jumalan valtakunta on teissä sisäisesti", voi olla huono käännös, sillä se voi tarkoittaa myös "jumalan valtakunta on teidän keskellänne; samalla tapaa kuin ihminen on piirin keskellä. Jollakin symbolisella tavalla jumalan valtakunta oli jo Jeesuksessa tullut ihmisten keskelle, mutta toisaalta eskatologinen hässäkkä antoi vielä odottaa itseään.

    PeeHoo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Niin joo, Jeesus eli viimeistä päivää vähän kuin nykyiset Sonera-Volvo-sosialistit.



    Mitähän v****a tuokin taas tarkoittaa? Pitäis varmaan olla sosiologian tai uskontotieteen loppututkinto että pysyis jotenkin mukana..
    Nooh, Kerkkäsen kirjotuksia en edes yritä ymmärtää.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mitähän v****a tuokin taas tarkoittaa? Pitäis varmaan olla sosiologian tai uskontotieteen loppututkinto että pysyis jotenkin mukana..

    Jeesus odotti maailmanloppua, ts. eli lopunaikoja. Sonera-Volvo-sosialistit ovat työväen ystäviä, joilla on miljoonien osakesalkut ja usein poliittinen virka, ja heillä on tapana - ainakin oikeiston retoriikan mukaan - tehdä sellaisia päätöksiä, joissa ei oteta huomioon tulevaisuutta (mm. hyvinvointiyhteiskunnan rahoittaminen lainarahoilla). Äkkiä ei tullut mieleen muuta yhtäläisyyttä Jeesuksen ja sosialistien välillä..

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nuo valaistuneet ihmiset kuten Sokrates ja Jeesus eivät koskaan kirjoittaneet mitään itse. Siihen on ihan selvä syykin. Mutta jos heistä kertovia kansantarinoita ja toisen käden juoruja haluaa lueskella niin UT ja Platon ovat ihan mielenkiintoisia. Kannattaa kuitenkin keskittyä yhteneväisyyksiin eikä hämmentyä kaiken maailman sössötyksistä.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, ei ollut isä-poika suhteessa luottamusta näköjään. Tai sitten oli, isä vain vähän narrasi poikaansa. En minäkään kerro kaikkea omille pojille ja narratakin pitää aina välillä, tosin hekin narraavat sitten vuorostaan minua. Narrasikohan Jeesus koskaan isäänsä? Saatto se sen tehdäkin ja isä ei ymmärtänyt huumoria vaan hylkäsi.

    Janus kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    HS:

    Ihmisiä erotettu kirkosta tietämättään

    Suurissa kaupungeissa on tullut ilmi tapauksia, joissa henkilö on täyttänyt toisen puolesta internetissä olevan kirkosta eroamisilmoituksen. Asiasta kertoi Kotimaa-lehti verkkosivuillaan tiistaina.

    Esimerkiksi Tampereella ilmoitukset johtivat kahden ihmisen eroamiseen kirkosta. Toinen tapauksista tuli ilmi, kun seurakunnassa tarkistettiin kummiksi pyydetyn oikeutta ryhtyä kummiksi. Tällöin asianomaiselle henkilölle selvisi yllättäen, ettei hän kuulukaan kirkkoon.

    Oulussa sähköpostitse jätetty eroilmoitus johti hetkellisesti yhden henkilön eroon kirkosta. Helsingissä puolestaan asianomaiset saivat maistraatista postia, jossa heidän kerrottiin eronneen kirkosta. Henkilöt peruivat ilmoitukset.

    Kotimaan haastattelema Helsingin maistraatin rekisteripäällikkö Tuovi Kontio luonnehtii tapauksia yksittäisiksi, jonkinlaisiksi "polttaripiloiksi", eikä hän näe aihetta muuttaa nykykäytäntöjä. Eri asia on, jos vahingonteon kohteeksi joutuneet haluavat itse tehdä asiasta rikosilmoituksen.

    EsaJii kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No, ne voivat sitten olla iloisesti born again kristittyjä taas kun liittyvät uudelleen. Ei kai siinä mitään etuja menetä jossei ole jatkuvasti jäsen tässä isossa seurassa?

    Markkutapio kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kirkko on viime aikoina valitellut tulojen pudonneen n. 30 %. Tarvittaisiin lisää rahaa hautuumaiden hoitamiseen. Ehdottivat verojen korotusta.

    Mitäpä jos TE kaikki jotka olette eronneet kirkosta, palaisitte takaisin vastaamaan kuolleiden maatumisprosessin ulkoisesta kauneudesta ja tukemaan opiskelua turvaamalla opiskelijoiden kesätyöpaikkoja.

    Markkutapio kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Usein näkee vaatimuksia että kirkko ja politiikka pitää pitää erillään (vai miten se oli?).
    Mitäs kuitenkin ootte mieltä kun ortodoksipiispa isä Mitro ryhtyy nyt eurovaaliehdokkaaksi?

    Isä Mitrohan on ihmistyyppinä mainio ja hyvä puhumaan. Minun puolesta saa ryhtyä politikoimaan... ainakin otaksuisi homman olevan kieroilematonta ja rehellistä... tosin lobbauksessa varmaan joutuu joskus mukaan "hevoskauppoihin".

    Yeti kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meinasin penkiltä pudota, kun kuulin tuosta radiosta. Mielummin olisin kuullut häntä keskusteluohjelmissa pappina, kuin politikkona.

    juuffo kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kuinkahan tosissaan puolueet ottavat koko eu vaalit? Ko parlamentti taitaa olla "pakollinen paha". Sinne viedään kotimaan taistoissa rampautuneet kehäraakit tai niinkuin nyt, julkimoita. Kaikista puolueista oli Mitroakin kyselty ehokkaasi. Isä kuluttaa kasvojaa julkisuudessa molemmistapäistä. Jospa Mielenterveyden keskusliiton Hyvän mielen lähettiläs vuonna 2006 saisi sitäkin ilosanomaa rysseliin viijä.
    Parempi hailakka punapappi kuin mustanpuhuva pappi.

    Markkutapio kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Imatralla ainakaan ei ole uskonnon opetukset ja saarnat menneet perille:

    Papin sukupuolenvaihdos karkotti seurakuntalaisia (lainaus 6.1.2010 MTV3.fi uutisista)

    Imatralla seurakunnasta eronneiden määrä lisääntyi rajusti viime vuonna aiempiin vuosiin verrattuna.

    Lähes 600 ihmistä jätti Helsingin Sanomien mukaan viime vuonna taakseen yhteisön, jota on kuohuttanut kirkkoherra Marja-Sisko Aallon paluu töihin. Aiemmin eronneita on ollut Imatralla keskimäärin noin 150 vuodessa.

    Lähes 600 seurakunnasta eronnutta on merkittävä määrä, sillä seurakunnassa oli vuoden vaihtuessa 23 600 jäsentä.

    Seurakuntaa johtanut Olli Aalto ilmoitti edellisvuonna korjaavansa sukupuoltaan miehestä naiseksi. Hän palasi marraskuussa töihin Marja-Siskona.

    Osa seurakunnasta suhtautuu Aaltoon arkaillen. Töihin palaamisensa jälkeen, hän on siunannut vain yhden ihmisen hautaan, eikä häntä ole pyydetty häihin tai kastetilaisuuksiin.


    juuffo kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Korjausliike ottaa aikansa. Kyllä se siitä.

    Doc.B.D kirjoitti noin 14 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Viime vuonna kirkkoon liittyi väkeä enemmin kuin moneen vuoteen aikaisemmin. Vapaa-ajattelijoiden Eroa kirkosta -kampanja otti takapakkia, mikä on hyvä muistutus siitä että vapaa-ajattelijoiden taustaideologia on todella kaukana ns. humanismista.

    Markkutapio kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Taas ovat ihmiset suurella joukolla eronneet kirkosta. Tuon aiheutti Ylen2:n Ajankohtaisohjelma "Homoilta". Itsellä ei tullut tuota katsottua, mutta sen verran lehtiä silmäilin että voisi sanoa että... homot panivat kirkon epäuskoisen kansan hämmentyneen epäuskoiseen mielentilaan ja panettelemaan kirkkoa...
    http://yle.fi/alueet/turku/2010/10/arkkipiispa_toivoo_kirkosta_eroamisen_sijaan_keskustelua_2062367.html


    MZZ kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ohjelma löytyy varmaan Ylen Areenasta. Itse katsoin sen osittain, ja fiilis oli, etten tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa. Näin heteronakin olisin sen jälkeen eronnut kirkosta, jos en olisi sitä tehnyt aiemmin.

    Markkutapio kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No ei tuota ole joutanut, eikä varmaankaan jouda katselemaan Areenalta. Luulin alkuun että kirkosta eroamisruuhka olisi johtunut siitä että kirkko olisi muuttanut kantaansa hyväksymällä homot ja sitten tavalliset ihmiset enemmistönä eivät halunneet kuulua homokirkkoon, mutta asia näkyykin olevan toisinpäin... ohjelmassa on kirkko väheksynyt homojen ihmisarvoa... mutta miten tämä voi aihuttaa kirkostaeroamisruuhkan, kun asia on ollut tiedossa ennestäänkin?


    JiiPee kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä luulen, että moni erosi sen takia kun sitä eroakirkosta.fi saittia on mainostettu joka paikassa. En katsonut ohjelmaa, eikä kiinnosta. Tota homojuttua tulee joka tuutista nykyään muutenkin.

    Se Sillä Silmällä ohjelma oli kyllä mielenkiintoinen, kun tavallisen näköisestä heteromiehestä piti väkisin tehdä homon näköinen.

    Suomi on kyllä niin poliittisesti korrekti sosiaalipornon ydinpesäke, että välillä yököttää. Onhan se nyt ihan hirveää, jos jollain on ylipäätään mielipide johonkin asiaan. Pääministeri meillä on sopiva... sillä ei taatusti ole MITÄÄN mielipidettä mihinkään asiaan.


    PeterBird kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Veikkaisin että osaltaan tuo eroamisruuhka aiheutui hyvin ajoitetusta mainoskampanjasta ja moni eroamistaan muutenkin miettinyt muisti suorittaa toimenpiteen näin loppuvuodesta mihin yleensäkin se erohuippu taitaa ajoittua. Että ei tuo välttämättä pelkkää homojen ansiota ollut.

    Kcrimso kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä mä veikkaisin että suurin osa eroamisista menee ihan puhtaasti Päivi Räsäsen piikkiin. Mitään mainoskampanjaa en ole edes huomannut.

    MZZ kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En ole minäkään Räsäsen masinoimaa mainoskampanjaa lukuunottamatta huomannut muuta.

    Mitä tulee pääministerin mielipiteisiin, niin kyllä sillä niitä ajoittain on, mutta niillä on taipumusta vaihtua kuulijakunnan mukaan.

    Markkutapio kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En minäkään huomannut mitään mainoskampanjaa, joten pitänee tehdä päätelmä että homot tai homomieliset eroavat suurin joukoin kirkosta.
    Toisaalta taas Räsäsen puolue on saanut nyt lisää jäseniä. Räsäsen paistatellessa tästä lisäyksestä tyytyväisyyttä itseensä voi hänelle olla yllätys kun selviää että näistä liittyneistä suurin osa on homoja jotka ovat aloittaneet taistelun muutoksen tielle. Kirkollisvaaleihinkin on nyt kuulemma asettunut ehdokkaiksi useita tähän vähemmistöryhmään kuuluvia tunnettuja kansalaisia.


    Kcrimso kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä olen tehnyt johtopäätöksen että ihmisten tasa-arvoista kohtelua kannattavat ihmiset eroavat nyt kirkosta. Voin olla väärässäkin.

    Markkutapio kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aivan oikeassa olet. Olisinpa keksinyt tuohon aikaisempaan kommenttiini "homomieliset" tilalle sanan "tasa-arvomieliset"... mutta toki tuo jäljempänä mainittu pitää sisällään myös ensinmainitun ryhmän.


    MZZ kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Samaa mieltä Kcrimson kanssa. Kysymys oli paljon muusta kuin homovihkimisistä. Armoa jakeleva kirkko jakaa sitä armoaan varsin säästeliäästii, ja moni tavan vuoksi siihen kuulunut sai tarpeekseen. Voi, kun tämä johtaisi vakavaan keskusteluun kirkon ja valtion suhteesta.

    Sinänsä hieno salaliittosysteemi Markkutapiolla: kaikki homot ja ateistit liittykäämme kd-puolueeseen, ja tehdään siitä Ateistinen sateenkaaripuolue..

    MZZ kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tekisi mieli heittää kommentti, että mitä kertoo yhteiskunnasta se, että kirkostaeroamista pidetään jotenkin katastrofina? Voitaisiinko tutkia vaikka koululaitosta, ja sen luonnontieteiden ja uskonnonopetuksen suhteesta?

    PeterBird kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin, mä tarkoitin tuolla mainoskampanjalla nimenomaan tätä homoillan kirkkoparaatia ja suurin osa meneekin varmaan tuohon tasa-arvoa arvostavien eroajien kategoriaan, mutta on joukossa varmaan niitäkin, joille tämä toimi vain muistutuksena että ko. putiikista voisi erota näin loppuvuodesta, alkuvuodestahan ei kannata erota jos kirkolla sattuisi olemaan vaikka erityisohjelmanumerona jäsenistölleen ilmainen viinatarjoilu vappuna.

    Tuo salaliittosysteemi kuulostaa vähän samansuuntaiselta kuin jenkeissä joku poliitikko kehoitti hankkimaan sen kiistaa aiheuttaneen mokseijan naapurista kiinteistön ja perustaa siihen homobaarin...

    Muokattu 22.10.2010 14:31 by PeterBird.

    EsaJii kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kirkosta voi erota, jumalasta voi päättää ihan ykistyiesti. Ei se jumala, jos se on jumala, mitään papereita vaadi.

    Mutta luterilaisuudesta ei pääse eroon. Säästän edelleen narua ja paikkaan pyörän sisäkumit, vaikka ostankin aina uudet. Vanhoja on jo kasa.

    Jake kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meilläpäin ollaankin sitten vähän vielä suorasanaisempia;

    http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/kahden-ehdokkaan-homokommentit-saivat-l%C3%A4hd%C3%B6t-vaalikoneesta/611661

    Markkutapio kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oho, peräti 70% valitsee edustajan homoasian perusteella... no tulipas siitä nyt iso asia. Sainkohan väärän kuvan vai olisikohan näin että suurempi osa ihmisistä kuitenkin haluaa homot pois kirkosta? Oikeastaan se kirkkopiirissä olisikin parempi niin... sairastuvat lapset vielä aidsiin.


    PeterBird kirjoitti noin 13 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Veikkaisin että osaltaan tuo eroamisruuhka aiheutui hyvin ajoitetusta mainoskampanjasta ja moni eroamistaan muutenkin miettinyt muisti suorittaa toimenpiteen näin loppuvuodesta mihin yleensäkin se erohuippu taitaa ajoittua.


    http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/105151-eroakirkostafi-%E2%80%9Dtassa-kirkon-joukkopaon-todellinen-syy%E2%80%9D