Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

stadin slangi kadonnu

escape kirjoitti noin 17 vuotta sitten (38 kommenttia)
tsenare!

mistä johtuu ettei jengi enää bamlaa stadin slangii? :? ku ei tsennaa jos skriivaa meses tai skiiaa jossai muual.. nii :shock:

+/- saldo : 0 |

    Lazer kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Slangia kun ei ole sidottu mihinkään säädöksiin muuttuu se vieläkin nopeammin kuin yleinen puhekieli. Viime vuosina on ilmaantunut tästä huolimatta jotain puupäisiä stadin slangi puristeja, joista stadin slangi on sitä mitä puhuttiin joskus isoisän aikaan. Kieli muuttuu ja edes mun teini-iässä saati sitten nykyteinien kesken ei esim. sanaa "bamlaa" käytetä.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://koti.mbnet.fi/joyhan/index.html


    Fastro kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    joo siis lähinnä vois sanoa että vanha stadin slangi.. tai... slangi on ehkä pienemmän ryhmän, joten ehkä nykyisestä sekokielestä voisi puhua etelä-Suomen murteena.

    Stadin slangista en sitten tiedä.. voiko sitä pelastaa?

    escape, minkäs ikänen oot?

    escape kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    joo siis lähinnä vois sanoa että vanha stadin slangi.. tai... slangi on ehkä pienemmän ryhmän, joten ehkä nykyisestä sekokielestä voisi puhua etelä-Suomen murteena.

    Stadin slangista en sitten tiedä.. voiko sitä pelastaa?

    escape, minkäs ikänen oot?


    liian vanha :D kylhän Andyki skiias et "meitsi vaa skulaa skepaa" ;)

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Antti Hulkko on Pelkosenniemeltä kotoisin - tuskin mikään stadin slangin auktoriteetti.

    JiiPee kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Stadin slangihan on alunperin maalta muuttaneiden työläisten kieli. Eivät oikeat helsinkiläiset sitä koskaan "bamlanneet". Kallio, Valkka, Sörkka ja Hermanni oli jotain kamalaa Itä-Helsinkiä, jossa asui vain puolirikollista ainesta.

    Ja mitä se helsinkiläisyys nykyään sitten tarkoittaakin... suurin osa alkuperäisistä helsinkiläisistä asuu Espoossa tai Nurmijärvellä... ainakin sen jälkeen, kun baari-ikä menee ohi ja tulee perhettä, jne. Tai "Pitäjän" puolella, niinkuin allekirjoittanut.

    Itse en slangeista, ym. paljon perusta. Kaikenlainen nurkkakuntaisuus on tylsää, ja sitä ei (onneksi) paljon Helsingissä ole... kun suurin osa ihmisistä on muualta kotoisin.

    escape kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    kun baari-ikä menee ohi ja tulee perhettä, jne.


    ja mitähän toi meinaa? :?

    JiiPee kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    kun baari-ikä menee ohi ja tulee perhettä, jne.


    ja mitähän toi meinaa? :?


    No mitähän se nyt meinais... tarvitsee enemmän tilaa, ja ei halua/ei pysty maksamaan puolta miljoonaa euroa sadan neliön perheasunnosta kantakaupungissa.

    retrou kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    baari-ikä menee ohi? Milloin? :D

    escape kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [quote]kun baari-ikä menee ohi ja tulee perhettä, jne.


    ja mitähän toi meinaa? :?[/quote]

    No mitähän se nyt meinais... tarvitsee enemmän tilaa, ja ei halua/ei pysty maksamaan puolta miljoonaa euroa sadan neliön perheasunnosta kantakaupungissa.


    Suamessa? :roll: ehkä jos on joku ökyrikas nii mikäs siinä

    EsaJii kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Syytän ruotsin leimaamista pakkoruotsiksi.

    Ruotsi ja venäjä, slangin ainekset, katoavat. Englanti tilalle.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onneksi Porvoon slangia ei tunnu olevan. Täällä puhutaan ruåttia ja suamea ja hyvä niin.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Täällä puhutaan ruåttia ja suamea ja hyvä niin.

    Lääkkeeksi suositellaan...

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onneksi Porvoon slangia ei tunnu olevan.


    Porvoossa puhuttu ruotsi on murteena kyllä hyvin ominainen alueelle.

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    miks hesasta puhuessa kyseessä on slangi, kun muiden kaupunkien kohdalla puhutaan murteesta?

    Lapsena sain traumoja, kun sanoin hesassa myö (me), työ (te) linkki (linja-auto). Nämä sanat aiheuttivat juntti tunteen. Toisaalta Jyväskylään palatessani, olin aina hieman maailmaa enemmän nähnyt ja pari Hesan slangi sanaa varastossa, oikein pahan paikan tullen käytettäväksi. Olis se aika mahtava hetki, kun koulun kovis tuli pyytämään tulta, niin pääsi sanomaan että stendari jäi himaan ja stidit loppu just. toivottavasti tämä viesti ärsytää krapulaisia.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onneksi Porvoon slangia ei tunnu olevan.


    Porvoossa puhuttu ruotsi on murteena kyllä hyvin ominainen alueelle.


    Mutta ei tule slangivaikutelmaa.

    escape kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    miks hesasta puhuessa kyseessä on slangi, kun muiden kaupunkien kohdalla puhutaan murteesta?

    Lapsena sain traumoja, kun sanoin hesassa myö (me), työ (te) linkki (linja-auto). Nämä sanat aiheuttivat juntti tunteen. Toisaalta Jyväskylään palatessani, olin aina hieman maailmaa enemmän nähnyt ja pari Hesan slangi sanaa varastossa, oikein pahan paikan tullen käytettäväksi. Olis se aika mahtava hetki, kun koulun kovis tuli pyytämään tulta, niin pääsi sanomaan että stendari jäi himaan ja stidit loppu just. toivottavasti tämä viesti ärsytää krapulaisia.


    ja mikä homman pointi on?!

    EsaJii kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vain Hesassa on stadi. Remukin tietää, siks se asuu niin lähellä että sinne voi aina ajaa.

    escape kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vain Hesassa on stadi.


    ei! vaan Hesa = STADI!!! :roll: luulis ny jengin tollasen tsennaavan..

    AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    miks hesasta puhuessa kyseessä on slangi, kun muiden kaupunkien kohdalla puhutaan murteesta?



    Amatöörianalysointia:
    Murteessa sanoja on vain muovattu hiukan, lisäämällä tai poistamalla kirjain tai kaksi, myös intonaatiota muovataan.
    (stadin) slangissa taas sanat on korvattu täysin erinlaisilla ja ernäköisillä sanoilla, jotka useimmiten tulevat englannista tai ruotsista.
    Esimerkiksi, suomalainen kyllä ymmärtää mitä täysverinen pohjanmaalainen sanoo, vaikka se kuinka vyäntää, kun taas samainen henkilö ei välttämättä tajua vittuakaan, että mitä helvettiä se etelän vetelä hesan kolli mongertaa.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko krapula?

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    miks hesasta puhuessa kyseessä on slangi, kun muiden kaupunkien kohdalla puhutaan murteesta?

    Lapsena sain traumoja, kun sanoin hesassa myö (me), työ (te) linkki (linja-auto). Nämä sanat aiheuttivat juntti tunteen. Toisaalta Jyväskylään palatessani, olin aina hieman maailmaa enemmän nähnyt ja pari Hesan slangi sanaa varastossa, oikein pahan paikan tullen käytettäväksi. Olis se aika mahtava hetki, kun koulun kovis tuli pyytämään tulta, niin pääsi sanomaan että stendari jäi himaan ja stidit loppu just. toivottavasti tämä viesti ärsytää krapulaisia.


    ja mikä homman pointi on?!


    no se pointti

    escape kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    miks hesasta puhuessa kyseessä on slangi, kun muiden kaupunkien kohdalla puhutaan murteesta?


    intonaatiota muovataan.

    Esimerkiksi, suomalainen kyllä ymmärtää mitä täysverinen pohjanmaalainen sanoo, vaikka se kuinka vyäntää, kun taas samainen henkilö ei välttämättä tajua vittuakaan, että mitä helvettiä se etelän vetelä hesan kolli mongertaa.


    :D mitä meinaa intonaatio? Käytetää nii ihme sanoja ettei ymmarra.. =/ no ne on sit vissii jtn daijuja, ku ei tsennaa mitä bamlataa.. tsennaaks? =) sun pitää ottaa niinku riläks, eikä ressaa joka jututst =)) sillee se homma skulaa.. :wink:

    EsaJii kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vain Hesassa on stadi.


    ei! vaan Hesa = STADI!!! :roll: luulis ny jengin tollasen tsennaavan..

    Ai. Kun mä asuin siellä, mentiin bussilla stadiin. Stadi alkoi jossain Kulosaaren jälkeen sillan ylitettyä. Bussi oli 82, muistaakseni. Meni ihan keskustaan silloin.

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä mulla murteet menee aika mukavasti sekaisin. Oikeastaan joka STADISTA missä olen asunut on puheeseen tarttunut jotain. Kymmenen vuotta tarttui MIE(prkle) silloiselta emännältä. Kunnon juubassa en tajua itekkään slagniani menee se niin Remutalkiks jossain hutikkapromilleissa.

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0

    :D mitä meinaa intonaatio? Käytetää nii ihme sanoja ettei ymmarra.. =/ no ne on sit vissii jtn daijuja, ku ei tsennaa mitä bamlataa.. tsennaaks? =) sun pitää ottaa niinku riläks, eikä ressaa joka jututst =)) sillee se homma skulaa.. :wink:


    Kylläpäs onkin kamalan kuuloista. Tälläisinä hetkinä voi olla onnellinen että olen vain espoolainen joka on joutunut maanpakoon Vantaalle.

    escape kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    :D mitä meinaa intonaatio? Käytetää nii ihme sanoja ettei ymmarra.. =/ no ne on sit vissii jtn daijuja, ku ei tsennaa mitä bamlataa.. tsennaaks? =) sun pitää ottaa niinku riläks, eikä ressaa joka jututst =)) sillee se homma skulaa.. :wink:


    Kylläpäs onkin kamalan kuuloista. Tälläisinä hetkinä voi olla onnellinen että olen vain espoolainen joka on joutunut maanpakoon Vantaalle.


    hmph! eipäs oo!!! paljas jalkane stadilainen osaa slangia!! =)

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0


    hmph! eipäs oo!!! paljas jalkane stadilainen osaa slangia!! =)


    Vaikka olisin stadilainen niin käyttäisin kenkiä.

    escape kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    hmph! eipäs oo!!! paljas jalkane stadilainen osaa slangia!! =)


    Vaikka olisin stadilainen niin käyttäisin kenkiä.


    hmph! no en ny iha KIRJAIMELLISESTI meinannu!!! 8-) ihme jengii, ku ei tsennaa METAFOREJA tai mikskä niitä sanotaankaa.. enivei.. siin ohjelmas mis oli Petelius ja Mäkelä nii ne bamlas oikeeta slangii ;) ei tainnu kettää tsiikaa sellastkaa.. nii tsennaisitte mitä skriivataa.. =)

    Stonehead kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    hmph! eipäs oo!!! paljas jalkane stadilainen osaa slangia!! =)


    Vaikka olisin stadilainen niin käyttäisin kenkiä.
    Tonnin stifflat kuulostaa kyllä hienolta. Mullakin on jalassa byysat vaikka olen savolainen. Sanoilla leikkiminen on mukavaa.

    escape kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    :shock: donan pläägät? =/ no kliffa et joillaki on byysät klabeissa.. :D toisin ku niil sorsil Ankkalinnas!!! ja sellast näytetää pennuille!!! =/ ei oo normaalia..

    Ollie79 kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vain Hesassa on stadi. Remukin tietää, siks se asuu niin lähellä että sinne voi aina ajaa.


    Oli pakko rekisteröityy tänne kun kaikkia faktoja ei oo näköjään vielä tuotu ihmisten ilmoille.
    Eli siis kyllähän vanhemman poljen stadilaisetkin käyttää Helsingistä nimeä Hesa, ei siinä oo mitään väärää. Mut Hesan slangista ei voi puhuu vaan Stadin slangista.
    Ja toinen pointti; Suomi on täynnä stadeja eli kaupunkeja mut on olemassa vain yksi (isolla alkukirjaimella) skrivattava Stadi.

    Eiköhän tää topiikki oo taas ihan yhtä ajankohtainen kun näyttää Nelosen lauantaissakin olemassa taas Handu pumpulla uusintarundilla.

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tonnin stiflat on kalliolaisten kansallislaulu, heh.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Stikkaa lamppuun mun eldis, mä kohta delaan jengist vex... Vai miten Hantsa lauloikaan?

    Ollie79 kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Valkoisen sprigin mulle jostain slumppaat kalsaan skrubuun mut kohta slepataan.

    escape kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Valkoisen sprigin mulle jostain slumppaat kalsaan skrubuun mut kohta slepataan.


    :D kliffa juttu hei!! =) jengin öögäthä stondaa daijus ku ei ne tsennaa mitn.. ja handu pumpul on huisin kliffa ohjelma =)

    PeeHoo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [Ai. Kun mä asuin siellä, mentiin bussilla stadiin.


    Stadilaiset ajaa kylläkin dösällä?

    Ollie79 kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    :D kliffa juttu hei!! =) jengin öögäthä stondaa daijus ku ei ne tsennaa mitn.. ja handu pumpul on huisin kliffa ohjelma =)


    Jep jep. Pitää tsiigaa fiksusti!