Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

DRM on raivostuttava

harmaa kirjoitti noin 16 vuotta sitten (14 kommenttia)
Päätin ruveta nykyaikaiseksi ja ostin suomalaisesta nettimusiikkikaupasta kotimaisen albumin (Jenni Vartiainen : Ihmisten edessä) DRM-suojattuina tiedostoina. Albumin hinta 12,90 euroa.

Soittaminen ei ensinnäkään onnistunut Linuxilla vaan piti buutata windowsiin ja päivitellä lisäksi ohjelmia.

Mutta mikä oli vielä suurempi raivostuksen aihe niin tämäpä albumi ei suostu toistumaan kannettavassa musiikkisoittimessani (Nokian kännykkä). Nettikaupan helpdesk antoi ymmärtää ettei puhelin tue DRM:ää.

Maksan (kirosana) aika kovan hinnan aineettomasta levystä enkä voi edes itse valita millä soittimella sitä kuuntelen.

Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen DRM-suojattu levy minkä ostin.

Niin, miten homma sitten pitäisi hoitaa? Avoimilla tiedostomuodoilla, tietenkin. Piratismia ei ainakaan estetä tuollaisella DRM:llä. Päinvastoin, tuollaiset suojaukset vain melkein pakottavat levyn laillisesti ostaneetkin piratismiin. Haluanhan kuunnella ostamaani musiikkia missä käyttöjärjestelmässä ja laitteessa itse haluan, ei se kuulu levy-yhtiölle.

(Onneksi tuo levy on aika huono joten menetys ei ollut suurin suuri.)

+/- saldo : 0 |

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voin kuvitella raivosi. Minulla on vasta yksi CD-levy, joka ei pelitä tietokoneella, ja sekin nostaa verenpainetta. Mutta uskoakseni tämä on vain ns. siirtymäkauden rätinää, ei suojaukset voi olla elinkaareltaan kovin pitkä käytäntö.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jäbä voi suhteellisen hyvällä omallatunnolla hakee torrentilla tuon levyn.

    12,9€ ? Huh..

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä ostin ton kyllä ihan levynä. Hyvin meni kovalevylle ja soi ihan missä vaan. Taisin maksaa 16 e tai jotain.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Just tuli levyjen suojauksesta YLEX:n uutisissa. Radioheadin levynmyynti ei laskenut, vaikka sen sai ladata haluamallaan summalla netistä..

    off the topic:

    Internetin ehdottomasti parhaita puolia on www.discogs.com ja sinne perustaa oman "want listin". En uskonut ikinä löytäväni jotain painoksia, mutta tuolta löytää mitä vain..

    harmaa kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei se nyt itse asiassa kauheasti raivostuta. Oletin, nimittäin, että DRM-suojaus vain hankaloittaa asioita ja estää joustavan toiminnan. Vanhana musiikki- ja tekniikkaharrastajana kiinnosti tietenkin tietää, miten on asian oikea laita, ja tuli sitten kokeiltua. Ja käsitys vahvistui - DRM on ihan oikeasti perseestä.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tämä on lohdutus-video, jos haetaan tekniikan haavoittuvuuden hauskoja puolia.

    Mitä tulee tähän tekniikan ja turvallisuuden akselille, niin nykyään pystytään kevyellä ohjelmalla laskemaan esim. kattotuolin palkkien rasitukset. pari minuuttia vie se lasku, mitä -70 luvulla vielä laskettiin päiväkausia (X, Y, Z -kordinaattien etäisyyksiä). Mutta ei niiden katot ole vieläkään tullut alas. Kiitos ****ksen ja vast. että kuka tahansa "osaa" laskea sopivat varmuudet. viittaan viimevuosina romahtaneihin kattotuoleihin/lujuuslaskuihin/menetelmiin/asenteisiin/urakoiden pilkkomiseen/ ja tiedonkulkuun työmaailmassa. huh

    8)

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tottahan se on että noi rajoitteet on ihan syvyyksistä. Mä kokeilin joillakin irtobiiseillä jotka oli suojattu ja huono oli lopputulos joten se sai jäädä. Jatkan edelleenkin cd-levyjen parissa. Olen vissiin tosi vanhanaikainen kun olen pitänyt cd-formaattia hyvänä jo 17 vuotta. :roll:

    Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    "Hyväksyn kaiken"

    Trilogy kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikäs siinä, kun ihmiset ovat jo vuosia kiltisti maksaneet näistä räpellyksistä ja vielä aivan helvetin kovaan hintaan. Ei oikeita alennusmyyntejä, varmuuskopiointi jää ostajan tehtäväksi...

    Välillä oikeasta levykaupasta saa sen CD:n halvemmalla kuin kaikenkarvaisista iTuneseista. :<

    Väitän, että CD tulee elämään vielä pitkään. Eihän vinyylikään ole vielä kuopattu.

    Janus kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joskushan oli puhetta että jonkun Oldfieldin Amarokin saa ladattua edullisesti kun siinä on vaan se yksi biisi ja biisin hinta oli fiksattu tietylle tasolle pituudesta riippumatta. Onko tuo muuttunut mitenkään?

    Doc.B.D kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Väitän, että CD tulee elämään vielä pitkään. Eihän vinyylikään ole vielä kuopattu.

    Eikös tiedostolatausten perusidea ole kuitenkin palvella niitä ihmisiä, jotka kuluttavat musiikkia pääosin mp-soittimen kanssa, ja jotka siis haluavat välttyä optisen median kanssa sähläämiseltä. Levyjen rippaaminen on vaikeaa hommaa, jos ei ymmärrä esim. tiedostoformaattien eroja.. tai edes tiedä mitä koko sana tarkoittaa.

    Kcrimso kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joskushan oli puhetta että jonkun Oldfieldin Amarokin saa ladattua edullisesti kun siinä on vaan se yksi biisi ja biisin hinta oli fiksattu tietylle tasolle pituudesta riippumatta. Onko tuo muuttunut mitenkään?


    Mulla on semmoinen mielikuva että toi asia on jotenkin "korjattu" ja että tarjouspäivät pitkien biisien kohdalla on ohi. Varmasti en tiedä, kun ei tule noita latauskauppoja käytettyä.

    harmaa kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Eikös tiedostolatausten perusidea ole kuitenkin palvella niitä ihmisiä, jotka kuluttavat musiikkia pääosin mp-soittimen kanssa,


    Käytännössä ainakin tuo kokeilemani musiikkilataamo perustuu siihen, että tietokoneessa on tietty amerikkalainen suljettu käyttöjärjestelmä, eikä läheskään kaikkia kannettavia soittimia (esim. omaani) ole tuettu.

    Musiikin kerääjille tuollainen systeemi ei tietenkään tule kyseeseen. Miten käy kun tietokone päivitetään vuoden päästä uuteen jossa on ehkä eri käyttöjärjestelmä? Entä jos haluaa varmistua että biisi on soitettavissa vielä 10 vuoden päästä? Jne.

    Joo, lähinnä kai tuollaiset systeemit soveltuvat niille joiden musiikin hankkiminen perustuu lähinnä uuden soittoäänen lataamiseen tekstarilla kännykkään...

    Itselläni ei ole yhtään DRM-suojattua cd:tä mutta helpointahan on ripata cd:t joiden raitatiedot on noudettu cddb:stä wav-tiedostoiksi kovalevylle, jossa ne voi konvertoida vaikka 192kbps:n mp3-muotoon vaikka lamella. Nettikauppakin olisi ihan OK jos möisivät vaikka 256/192/128kbps mp3-tiedostoja eikä tuollaisia häiriköintiformaatteja.

    EberkJuho kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aiheeseen etäisesti liittyen tietokoneohjelmien product keyt ärsyttää myös. Mulla on aito kaupasta ostettu Age of Mythology -peli, jota en nyt voi asentaa (laillisin keinoin) kun oon hävittänyt pelin kuoret jossa lukee product key ja asennus vaatii sitä. CD:t mulla on erikseen tollasessa kuljetuskansiossa.