Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Vegaani vai Tarzani

Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten (83 kommenttia)
Mites tämä ruokavaliopuoli käyttäjien keskuudessa.. moniko on vegaani tai vegetaristi tai laktovegetaristi tai mikä.

Itse syön eläimiä tällä hetkellä ja pidän sitä hieman ongelmallisena, koska en saisi kuitenkaan niitä itse tapettua tarpeen tullen. Ihmisten tappamisen suhteen minulla ei ole mitään erityisiä emotionaalisia esteitä (kuuntelenhan paljon jytämusiikkia), mutta se lienee pääosin laitonta. Tässä suhteessa kyseinen ruokavaliovaihtoehto ei tule kysymykseen.

Sanottakoon että olin noin 6 vuotta sitten laktovegetaristi, mutta kohtasin sittemmin sen verran hankalia terveysongelmia, että katsoin parhaaksi maksimoida proteiinien saannin eläinruokavaliolla.

+/- saldo : 0 |

    Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, kyll mie oon ihan lihansyöjä. Vaikka siis no harvoin sitä mitään oikeeta lihaa tulee syötyä, makkaraa tai lihapullia kylläkin ;)

    Stello kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse syön eläimiä tällä hetkellä ja pidän sitä hieman ongelmallisena, koska en saisi kuitenkaan niitä itse tapettua tarpeen tullen.



    Sama taalla.

    Me asutaan pienen teurastamon vieressa - valilla iskee huono omatunto, kun tulevat ateriat kiljuvat matkalla sinne... :(

    Kcrimso kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lihaa säästämättä.

    Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vegaani vuodesta 1996, vaikka sitä ei välttämättä pystykään vyötärönympäryksestä päättelemään.

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vegaani vuodesta 1996, vaikka sitä ei välttämättä pystykään vyötärönympäryksestä päättelemään.

    Olutta ei tehdä eläimistä? :D

    Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Riippuu oluesta. Esim. Guinness, Kilkenny ja useimmat viinit suodatetaan jonkun trooppisen kalan uimarakosta tehtävällä liivatteella, eivätkä siten ole edes vegetaristisia. Mutta minähän olen enemmän yrttimiehiä muutenkin.

    Janus kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lihansyöjä olen.

    Jake kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voisipa tähän lyhyesti tokaista että liha maistuu, mutta kerrotaanpa vielä pizzasta, jota kutsuvat asuinseutuni erikoisuudeksi ja on ostoslistalla aina krapulapäivinä.

    Kuokkala special: kinkkua, kebabia, jauhelihaa ja pekonia. :D

    Aranwe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Liha maistuu, vaikka joskus vegetaristi-piru istahtaa olkapäälle ja saa pysymään muutaman viikon kasvispuolisella ravinnolla. Pari vuotta taaksepäin opiston ruokalassa kuukauden kasvisputki katkesi, kun kasvis-ihmisille oli ruokana jotain papusoppaa ja muut vetivät kyljyksiä. Meinasi itku päästä.

    Eikös pizzeria Mariassa ole ns. Vege-special? Taitaa olla samat täytteet, kuin tuossa Kuokkalan erikoisessa.

    Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Edellisessä työpaikassa oli kyllä välillä vittuilua hipovia vegaanisafkoja. Vähintään kerran viikossa jotain sellaista missä on hirveät läjät punajuurta eikä juuri muuta, ja toisinaan kun peruskasvisvaihtoehdosta ei saanut luontevaa vegaaniversiota aikaan eteen kannettiin lautasellinen höyrytettyjä porkkanoita sekä kukka- ja parsakaalia. Eihän se tietenkään miltään maistunut. Mutta nyt elämä hymyilee kun duuni on Helsingin ydinkeskustassa ja kulman takaa löytyy Bamboo Center, jonka ruokalistalla on toistakymmentä vegaanista annosta joista yhtäkään ei jaksa syödä kerralla loppuun. Tarinan moraali: vegaaneilla on helpointa mahdollisimman keskellä asfalttiviidakkoa.

    KimmoVesajoki kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kuokkala special: kinkkua, kebabia, jauhelihaa ja pekonia. :D [/quote]

    [quote]Eikös pizzeria Mariassa ole ns. Vege-special? Taitaa olla samat täytteet, kuin tuossa Kuokkalan erikoisessa.


    Marian pizzalistalta (vai oliko se Salsa-Orkidean listalla?) mun suosikki on Dos Hermanos tai jotain sinnepäin, eli kinkkua, jauhelihaa, salamia ja jotain muuta lihaa... Nam! Eli siitä voi päätellä meikäläisen ruokataipumukset.

    No joo, mutta jos tosissaan puhutaan, niin syön paljon etnoruokaa jossa lihalla ei ole niin merkittävää roolia ja se on monesti korvattu esim. soija pavuilla tai vastaavilla. Vuosittainen vajaan kuukauden mittainen paasto kuuluu myös meikäläisen tapakulttuuriin ja silloin ei tule hirveemmin lihaa vedettyä.

    Aranwe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No eipä maaseudulla taida vegaaneja niin kauheasti olla, kun siellä on totuttu hyödyntämään eläimiä ravinnonhankinnassa siinä missä perunamaatakin. Eikä mielestäni eläinravinnossa ole mitään vikaa niin kauan, kun sitä ei tehdä massatuotantona.

    Jokaiselle oma navetta, muutama lehmä, kanala ja pari possua sen peruna- ja naurismaan lisäksi. Viljapellosta puhumattakaan. Saadaan maaseutukin asutettua ja työttömille tekemistä. Tämä opetusministerimme voisi kehittää vaikkapa maanviljelijän maisterintutkinnon suoritettavaksi kotimaisiin yliopistoihin. :D

    Jake kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tämä opetusministerimme voisi kehittää vaikkapa maanviljelijän maisterintutkinnon suoritettavaksi kotimaisiin yliopistoihin. :D

    Tämän haluaisin nähdä, kohta olisi Suomessa maanviljelijöitä, jotka olisivat täysin kykenemättömiä itse kyntämään peltoa koska heidän mielestään olennaisen tärkeää olisi tilata konsultti luomaan strategiasuunnitelma kyntöuran leveydestä ja syvyydestä sekä ajosuunnitelma mahdollisimman optimoidun urajaon kannalta. Lisäksi pellon kynnön suunitteluun kuluisi vähintään kolme vuotta jos muut vastaavat projektit maatilalla eivät käynnisty samanaikaisesti. Ja toteutus tehtäisiin vielä muutamaan kertaan kun suunnitelmista paljastuisi virhe kynnön ollessa jo puolessa välissä. Tämä arvio ei vielä sisällä maanviljelystieteessä tuona ajanjaksona mahdollisesti tehtäviä tutkimuksellisia läpimurtoja, jotka saattavat vaikuttaa oleellisesti kynnön optimoinnin suunnitteluun. :P

    kite kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kasvissyöjä. Kalaa joskus hyvin harvoin. Maitotuotteita lähinnä silloin, kun on saatavissa luomuna.

    mikko kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Periaatteesta en vastusta mitään ruokaa, vaikkakin ilmaiset lounaat ovat parhautta.

    Aranwe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Maanviljelyksen saattamisessa akateemiseksi alaksi voisi olla maailmanlopun alku. Pian tarvittaisiin insinöörejä suunnittelemaan kärryteitä ja ojituksia ja kirjanpitoa varten tarvitaan ulkopuolisia it-palveluita.

    Eiköhän samantien perusteta kolhooseja ja sovhooseja, joissa maatalousmaisterit ja tohtorit istuvat tärkeinä toimistoissaan pyörittelemässä papereita.

    Ja haluaisinpa nähdä listan pro-gradu töistä kyseiseltä alalta, joissa verrattaisiin vaikkapa vehnänjyvän paksuuden suhdetta maaperän hiekkapitoisuuteen.

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hmm.. meillä on ainakin mökkinaapurina akateeminen luomuviljelijä. Muistais vain tittelin, ei se agronomi ainakaan ollut.
    Ja onhan olemassa maa- ja metsätaloustieteen maistereita.

    EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kaikenlaista sitä syödään. Leipää ja perunaa ja limua aika rajoitetusti. Siis voileipä voi olla ateria, mutta muuten ei leipää syödä. Turhaa lihotusta.

    Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vegaani viime kesästä lähtien. Aika paljon tulee syötyä.

    MelancholyMan kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Syön lihaa.



    apazuzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pihvi miehiä!:P

    Sunkka kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, kuolleen eläimen poltettua lihaa. Mikä on parempaa? Vaikkei ihmistä alunperin ole edes tarkoitettu lihansyöjäksi, raateluhampaat puuttuvat...

    Viivissä ja Wagnerissa Wagner, se sika, mainitsi kerran olevansa "anti-vegaani" ja kertoi sen tarkoittavan, ettei syö edes sellaisten eläinten lihaa, jotka syövät kasviksia.

    Aranwe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onhan ihmisellä lihan raateluun sopivat kulmahampaat. Ihminen on kaikkiruokainen eläin.

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hmm.. mulla on ainakin ihan hyvin lihan järsimiseen soveltuvat kulmahampaat. :) Lähes kaikki kädelliset syövät lihaa toisinaan, lukuuottamatta jotain hippiäisprogeapinoita ja gorilloita - jälkimmäiset ovat vissiin niin laiskoja että eivät jaksa saalistaa muuta kuin kasveja.

    EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olemme alunperin jopa haaskalle ilmaantuvaa väkeä. Osasimme murtaa luut kivellä ja syödä ytimen, se jäi petoeläimiltä haaskaan. Silloin joskus, ainakin kunnes osattiin parempia aseita tehdä.:cool:

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olemme alunperin jopa haaskalle ilmaantuvaa väkeä.

    Näinpä taitaa olla. Simpassitkin taitavat käydä haaskalla ja lihan syönti on niille jonkinlainen statusasia. Hmm..pitääkin kaivaa esille Freudin Toteemi ja tabu.

    PS. toi sun uusi avatar on aika paljon sun valokuvan näköinen :D:P

    Voffe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Metro-lehdessä oli muuten hieno otsikko ~viikko sitten:
    Kasvisruualla ei ehkä älykkääksi!

    Ihan vaan vinkkinä.

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei ihan mahdotonta, yleisesti älykkyys yhdistyy tietynlaiseen aggressiivisuuteen. Ja jos lihasta saa mukana sopivasti eläinhormooneja, niin ehkä ne auttavat kasvattamaan aivot, jotka ovat hieman ärhäkämmät. Oho.. sori.. pitää mennä avaamaan ovi, kun tuovat jo Nobelin palkintoa etukäteen..

    Voffe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Se taisi perustua siihen, että jos lapsena syö liian yksipuolisesti kasviksia, niin ei saa tarpeeksi kaiken maailman hivenaineita, jotka vaikuttavat aivojen kehitykseen. Täysipainoisella ja kunnolla mietityllä kasvisruokavaliolla saa kyllä luultavasti tarpeellisen määrän kaikkia tarvittavia aineita. Varsinkin jos sitä vielä terästää jollain vitamiinipillereillä.

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin, on hyvä muistaa että maailmassa on jokunen (lakto)vegetaristi: kaikki hindut ja valtaosa buddhalaisista.

    Voffe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hahaa, nythän meillä on tieteellinen peruste arjalaisen herrarodun ylivertaisuudelle: aasialaiset ei voi olla fiksuja, kun ne ei syö lihaa!

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hmm.. itse asiassa ajattelin tuon juuri päinvastoin: Intiasta tulee läjäpäin lahjakkaita ohjelmoijia jotka on kasvatettu kasviksilla.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nyt jos on totta, että ihminen on sitä, mitä se syö, niin eikö meidän silloin pitäisi popsia ihmisiä, että tulisimme ihmiseksi?

    ..."Onks pakko jos ei taho? sano narkkari kuolemalle."....

    muumeni kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    lakto-ovo-vegetaristi

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, kyll mie oon ihan lihansyöjä.


    Ihan kokonaan en oo lihaa hylänny, mutta melko kasvisvoittosta nuo syömingit nykysin on.

    Uni kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Näin kun on maha täynnä erilaisia lihaisia grilliherkkuja niin on aika helppo esittää oma mielipide.... Röyh!

    Lerxst kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kunnon pihvi on hyvää. Ja makkara. Ja kaikki muut lihapaistokset. Jouluna hörpin kinkunpaistolientä hullunkiilto silmissä, mutta toisaalta tuorevihannekset ja niistä tehdyt salaatit ovat poikaa myös. Kasvisliemikuutiot ovat paremman makuisia kuin lihaliemikuutiot.

    Mutta, mutta - keitetyt tai höyrystetyt vihannekset (kukkakaali, porkkana, lanttu jne.) haisevat & maistuvat pahalle sellaisenaan. Ne menevät siis pilalle kun tuoreus poistetaan. Maitotuotteita en käytä kun niistä tuleepi iso kakka.

    Olut on hyvää ruoansulatukseen ja aamuisen kaurapuuron päälle voi syödä ihan mitä vaan.

    Kala on hyvää. Myös silli :lol:

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ihminen on biologialtaan sekaruuan syöjä.
    Itse suosin liha/kalavoittoista pääruokaa vaikka aamulla haluankin ruisleipää.
    Olen syönyt kasvisruokaakin
    :lol:
    Suosikkiruokalaji: uunissa kypsytetyt palsternakkasiivut pekonin kera, njam!

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä syön mitä vaan ruuaksi kelpaavaa. Syöminen ja kokkaus on kivaa! Improvisointi on oleellinen osa ruuanlaitossa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikä ei kuulu joukkoon:
    Kissa, hamsteri, juottovasikka, koira.

    feralis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lakto-ovo-vegetaristi, joka satunnaisesti maistelee kalaa.

    MZ kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kaikkiruokainen olen, joskus jopa kasvisruokakin menee alas. Kalaruokia syön mieluiten.

    EberkJuho kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen jonkin aikaa harkinnut vegeks ryhtymistä, mutta en oikein vielä osaa päättää. Toistaiseksi minulla on kaksi päivää viikossa, jolloin syön vain kasvisruokia, mutta muuten sekaruokainen. En kyllä edes juuri pidä lihasta, joten sinänsä siitä luopuminen ei olisi vaikeata. Kinkkua inhoan yli kaiken, sitä en yksinkertaisesti pysty syömään.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen jonkin aikaa harkinnut vegeks ryhtymistä, mutta en oikein vielä osaa päättää. Toistaiseksi minulla on kaksi päivää viikossa, jolloin syön vain kasvisruokia, mutta muuten sekaruokainen. En kyllä edes juuri pidä lihasta, joten sinänsä siitä luopuminen ei olisi vaikeata. Kinkkua inhoan yli kaiken, sitä en yksinkertaisesti pysty syömään.


    Suurin osa lihajalosteista (vai kaikki?) sisältää säilöntäaineena natriumnitriittiä (E 250), jonka voin synteesikemistinä taata potentiaaliseksi myrkyksi. Sen takia sitä lihatuotteissa käytetäänkin... Se tappaa tehokkaasti erilaisia mikrobeja. Ongelmana on se, että se tuottaa aina elimistössämme olevista aminohapoista pieniä määriä ns. N-nitrosoaineita , jotka ovat karsinogeeneja (siis syöpää aiheuttavia).
    Itse syön runsaasti lihatuotteita, mutta aina tuota nitriittiä omissa synteeseissäni käytettyäni tulee lyhyt kausi, jolloin vältän makkaroita, kinkkua ja muita jalosteita. Tällöin vain käsittelemätön liha kelpaa, johon ei siis nitriittiä ole lisätty

    Jake kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lisää lisäainepelotuksia ja -mörköjä kehiin niin ei tarvitse syödä niin paljon kun alitajunnassa vaan E:t vilistää ja syöminen ahdistaa. Tämän voisi nimetä vaikka sokrudieetiksi.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lisää lisäainepelotuksia ja -mörköjä kehiin niin ei tarvitse syödä niin paljon kun alitajunnassa vaan E:t vilistää ja syöminen ahdistaa. Tämän voisi nimetä vaikka sokrudieetiksi.


    Pedon luku on kuulemma laskettu väärin; ei se olekaan 666, joten pelätkää kaikkia E-lukuja... :P

    EberkJuho kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Muistutetaan myös että mitä korkeammalla eläin on ravintopyramidissa, sitä enemmän siinä on ympäristömyrkkyjä. Tämän takia mm. petokaloja ei ole hirveän terveellistä syödä jne.

    MZ kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eläminen ylipäänsä ei taida olla kovin terveellistä, aina se johtaa kuolemaan.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eläminen ylipäänsä ei taida olla kovin terveellistä, aina se johtaa kuolemaan.


    Näin meidän tavallisten kuolevaisten on hyvä uskoa... 8)

    EberkJuho kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin toisaalta liiallinen miettiminen johtaa vain ongelmiin ja pulmiin.

    spiralake kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin toisaalta liiallinen miettiminen johtaa vain ongelmiin ja pulmiin.


    Ongelmat ja pulmat voi aina ratkaista!
    ...ainakin jos ne johtuu liiallisesti miettimisestä.
    (Ei liiallista miettimistä ole olemassakaan) ;)

    Lähinnä tulee sellanen olo, että ylenannan jos joku tarjoilee pihviä, mutta en usko, että silti voisin täysin vegaaniksi kääntyä :P ...ainakaan sormia napsauttamalla ;)

    PeeHoo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voi herranjestas, varmaan ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa tämmöisiä on varaa ja aikaa ajatella. Tuon logiikan mukaan koko maapallon ekosysteemi on jollain tavalla "epäeettinen". Enemmänkin tulisi funtsia sitä paljonko lisäaineita ahdamme itseemme ja kuinka paljon myrkkyjä syydämme ympäristöön!

    Mun 2 centtiä näin grillikauden kynnyksellä. :P

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voi herranjestas, varmaan ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa tämmöisiä on varaa ja aikaa ajatella. Tuon logiikan mukaan koko maapallon ekosysteemi on jollain tavalla "epäeettinen". Enemmänkin tulisi funtsia sitä paljonko lisäaineita ahdamme itseemme ja kuinka paljon myrkkyjä syydämme ympäristöön!

    Mun 2 centtiä näin grillikauden kynnyksellä. :P


    Järkipuhetta, PeeHoo! :D

    Trilogy kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hmm, kebabia.

    Me Tarzan.

    didja kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulle ihan sama mitä kukin syö. Itse olin vuosia kasvis-maitotuotteet-kananmuna ruokavaliolla. Viimeiset n. puoli vuotta on myös kala maistunut. Lihaa ei oikeastaan tee edes mieli.
    Ei se mitä syö, vaan se kuinka paljon syö, ylensyönti on oksettavaa. Minussa asuu paha läskipoliisi. Ei se voi olla niin vaikeaa syödä sen verran mitä kuluttaa, ja pysyä ihmisen mitoissa.

    feralis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voi herranjestas, varmaan ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa tämmöisiä on varaa ja aikaa ajatella. Tuon logiikan mukaan koko maapallon ekosysteemi on jollain tavalla "epäeettinen". Enemmänkin tulisi funtsia sitä paljonko lisäaineita ahdamme itseemme ja kuinka paljon myrkkyjä syydämme ympäristöön!


    Eihän kasvissyönti mikään uusi juttu ole. Kasvissyöjiä on ollut ainakin antiikin Kreikasta lähtien. Viitteeksi tähän käy vaikka Plutarkhoksen vuosi sitten suomeksi ilmestynyt Lihansyönnistä-kirja.

    En usko, että useimmat kasvissyöjät ovat sitä mieltä, että nimenomaan ekosysteemi olisi epäeettinen, ts., että kaikkien tulisi olla kasvissyöjiä ja että silloin maailma olisi parempi paikka. Sehän on aika utopistinen ajatus, kuten usein tuonkaltaiset "slippery slope" -päätelmät ovat. Sen sijaan tehokkuuteen pyrkivä tuotantotalous voi olla se, mikä toimii epäeettisesti.

    Kasvissyöntiinhän voi olla useita syitä. Itselläni tärkeimpiä ovat olleet ensinnäkin se, että tuotantoeläinten olot ovat huonot (epäeläimelliset, jos näsäviisaita halutaan olla), enkä halua tukea sitä. Toisekseen tajusin reilut 10 vuotta sitten, kuinka helppoa (minulle) kasvissyönti on ja että en välttämättä tarvitse lihaa. Olin tuolloin kasvissyöjäystäväni kanssa reissussa pari viikkoa kasvisruokavaliolla eikä tullut mieleenkään, että olisin erikseen ostellut itselleni lihaa lisukkeeksi. Itse siirtymä kasvissyöntiin tuli sitten muutaman vuoden kuluttua tästä ensikosketuksesta asiaan.

    Viukkis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voi herranjestas, varmaan ensimmäisen kerran ihmiskunnan historiassa tämmöisiä on varaa ja aikaa ajatella. Tuon logiikan mukaan koko maapallon ekosysteemi on jollain tavalla "epäeettinen". Enemmänkin tulisi funtsia sitä paljonko lisäaineita ahdamme itseemme ja kuinka paljon myrkkyjä syydämme ympäristöön!

    Pointtisi pätee ainoastaan siinä tapauksessa että metsästää itse luonnosta syömänsä lihan. Mikäli taas ostaa lähikaupasta pääosin ulkomailta tuodulla soijarehulla tehokasvatetun karjan lihaa, niin on turha esittää mitään väitteitä siitä että lihansyöntiin ei liity ekologisia ongelmia. Aika paljon enemmän maata pitää viljellä saman ihmismäärän ruokkimiseksi jos rehut kierrätetään karjan aineenvaihdunnan läpi että saadaan aikaan suuresta määrästä syömäkelpoisia kasviksia huomattavasti pienempi määrä lihaa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kasveillakin on tunteet.

    PeeHoo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [Pointtisi pätee ainoastaan siinä tapauksessa että metsästää itse luonnosta syömänsä lihan. Mikäli taas ostaa lähikaupasta pääosin ulkomailta tuodulla soijarehulla tehokasvatetun karjan lihaa, niin on turha esittää mitään väitteitä siitä että lihansyöntiin ei liity ekologisia ongelmia. Aika paljon enemmän maata pitää viljellä saman ihmismäärän ruokkimiseksi jos rehut kierrätetään karjan aineenvaihdunnan läpi että saadaan aikaan suuresta määrästä syömäkelpoisia kasviksia huomattavasti pienempi määrä lihaa.


    En minä ainakaan ole esittänyt mitään väitteitä siitä, etteikö lihansyöntiin liittyisi ekologisia ongelmia niinkuin ihmisen toimintaan yleensäkin, vai olenko? Jos päämääränä on kasvattaa
    ihmispopulaatiota yhtä mahdotonta vauhtia kuin tähänkin asti, niin silloin tuo sinun strategiasi toimii kaikkien ruokkimiseksi.
    Parempi kuitenkin olisi yrittää hillitä väestönkasvua ja siihen lienee valistuksella ja elintason kasvulla on päästy parhaimmin tuloksin.

    PeeHoo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [Kasvissyöntiinhän voi olla useita syitä. Itselläni tärkeimpiä ovat olleet ensinnäkin se, että tuotantoeläinten olot ovat huonot (epäeläimelliset, jos näsäviisaita halutaan olla), enkä halua tukea sitä. .


    Kiitos hyvin perustellusta vastauksesta! Tuohon on paha väittää vastaan. Vaikea kysymys: sääliikö leijona kaatamaansa seepraa, säälinkö minä avaamaani sika-nauta purkkia? Ovatko "onnellisten kanojen munat" todella lähtöisin onnellisista kanoista - kuka niiltä mitään on kysynyt?
    Laitan viime kädessä uskoni markkinavoimiin ja valvontaan. (niin masentavalta kuin se kuullostaakin)

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Söinpä eilen miekkakalaa. Oli niin hyvää, että ajattelin pitää saman linjan vähän aikaa. Mitä seuraavaksi? Sapelihammastiikeri?

    No ei vaiskaan, mutta olen täysin pimahtanut sushiin.

    JiiPee kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kasveillakin on tunteet.


    Se on totta. Siksi pidänkin Ilkka Kanervasta kirjoitettuja häväistysjuttuja loukkaavina.

    Markkutapio kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pitäisikö mielestäsi asettaa "läskivero", vai alentaa terveellisten ruokien hintoja?

    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1297694


    Minun mielestä terveysruokien hintoja pitää alentaa, koska opiskelijoilla ei kuitenkaan ole varaa terveysintoilla ruualla.

    Jammo kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Terveellinen ja täysipainoinen ruoka on aina ollut roskaruokaa kalliimpaa ja ennenkaikkea sen valmistaminen kestää kauemmin.

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Haittavero nakeille, makkaroille, pizzoille, suklaalle, makeisille, limunaadeille ym. kuulostaa hyvältä ajatukselta.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Haittavero nakeille, makkaroille, pizzoille, suklaalle, makeisille, limunaadeille ym. kuulostaa hyvältä ajatukselta.


    Makeisista viis, mutta roskaruokaan ei kosketa! Grrrr!

    harmaa kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    roskaruokaan ei kosketa!


    Se olisi juuri sen haittaveron tarkoitus.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En löytänyt ruokamyrkytys topicia.

    Kyllä olen kohta kasvissyöjä. Tuli syötyä roskaruokaa (voihan se pöpö tulla siitä salaatistakin) ja nyt on ruokamyrkytys. Ainakin kaikki wikipedian oireet. Sappinesteiden jälkeen tuli punaista yrjöä. Siinä vaiheessa aloin syömään suolaa, ennen vesihuikkaa, että nestettä ehtisi imeytyä kehoon. Nyt toi oksentelu sujuu jo ihan hyvin, tietää missä kohdin lopettaa, ettei läpinäkyvä oksennus muutu punaiseksi.

    Ei toi liha lisää agressiivisuutta varmaan ole ihan tuulesta temmattu. Eräs vanhempi Irakilainen pitsapaikan pitäjä sanoi, että minusta näkyi päälle, että olin kasvissyöjä. Ei muut kyllä mitään huomanneet. Hän sanoi, että veget ovat rauhallisia. 7 vuotta olin joku-ihmeen-kasvissyöjä (maitoa join, osaan lypsää eikä eläin kärsisi silloin, suuhuni lensi itikka, kun ajoin polkupyörällä. Nukuin sen yön hyvin. Joissain pullissa saatoin syödä kananmunia, mutta en tietoisesti popsinut sikiöitä. Maitoa join, koska sitä tarjottiin heti äidin rinnasta, kun aloitin maailman valloituksen. Liivatettakin varmaan jossain hyytölössä tuli syötyä. Niin että mikäs vege sitä nyt sitten oltiinkaan?). Nyt olen pari vuotta keskittynyt lihaisaan ravintoon. Olemus on muuttunut, painoa on tullut ja yleistä velttoutta. Hyviä puolia on liharuoan helppo saatavuus (siis niinkuin ravinto-opillisesti), koululla syön usein kasvisruokaa, koska se on parempaa, kiitos Amigan. Kummisetä sanoi laittavansa minut laiduntamaan narun päähän pihalle. Mutta sanoi, että kasveillakin on tunteet. Ei ole, ne "vain" kasvavat, eläimet elävät. Hampaat eivät muokkaudu 3-5 milj. vuodessa, mutta aikaisemmin olikin hyvin perusteltu tämä purukaluosasto. Huonosti jäsennelty jne.. ei jaksa..

    Aukeis kaupat, niin sais jaffaa. Mitäköhän hyötyä siitäkin on? Ripulia on ollut tietysti joskus, mutta ekat ruokamyrkytykset on päällä. En suosittele kenellekkään, suhteellisen tuskallista menoa.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ...

    MissLemon kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nyt sitten vaan vettä, vettä ja vettä. Kivennäisvesi olisi parempi vaihtoehto kuin jaffa, tosin jaffasta saa energiaa sokerin muodossa. Ei tuohon nyt muu auta kuin kova nestetankkaus, vaikka nesteet samantein lentäisikin ulos. Pari päivää menee punkan pohjalla naama vihreänä, jos olet ruokamyrkytyksen saanut. Voi sentään...

    Kasvissyönti on ok. Olen sitä mieltä, että söipä sitä sitten mitä hyvänsä, on aina parempi valmistaa kaikki ruoka itse. Einekset, pitsat sun muut lisäainepaukut pois, tilalle tuoretta ja laadukasta ruokaa. Itse en usko mihinkään dieetteihin, mielestäni kaikkea voi syödä, jos nyt edes vähän katsoo, mitä suuhunsa laittaa. Sitäpaitsi kokkaaminen on hauskaa ja hyvästä ruuasta kieltäytyminen rikos.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jep, 3-4 pulloa limua ja vissyä haettava. Vesi ei pysy sisällä. Ajattelin kohta keittää aamukahvit ja käydä kaatamassa sitten ne pönttöön (siihen keraamiseen). Jos otan vettä, niin 5 min päästä alkaa tuskailu ja viim. 15 min päästä tulee ulos. En ole varma, onko mulla ruokamyrkytys. Mutta kaikki oireet on. Nyt on vain hieman kuumeinen olo, kun ei ole juonut mitään wc:n jälkeen. Mutta hirvee jano on. Jospa noi jaffat ja vissyt pysyis paremmin sisällä..


    Meinasinkin, että en ala niin "jämptiksi" kasvissyöjäksi. Kyllähän sian kasvojänteitä ja Parman kinkkua pitää välillä päästä maistamaan. Tosin kasvissyöjän ei olisi hyvä olla "puoliksi kasvissyöjä", kasviksista saatava ravinto ei imeydy, jos syö silloin tällöin lihaa? Nuorempana painoi noi eettiset jutut paljon, nyt tämä julma maailma on kovettanut tunteeni. Silti aina yllätyn, kun jossain kuvataan esim. eläinkuljetuksia, niin ihmiset lähtevät joukoin liikkeelle. No joillain on varmaan kyky olla tiedostamatta (mikä on varmaan ihan hyvä asia), että ihminen tekee rahaa ja maksimoi sen saannin, oli ammatti mikä tahansa. Toki monet pesevät kätensä asioista, vetoamalla, että ei kuulu heidän vastuualueeseen jne.. Mutta oli veke tahi lihastelija, niin kannattaa rohkeasti maistaa joskus kasvisruokaakin. Etenkin opiskelijat, se on puolet halvempaa ja usein paljon parempaa. Joku miettii, että eihän sitä jaksa opiskella/tehdä töitä. Kyllä jaksaa, kun syö hyvin! Usein nämä kyseenalaistajat ottavat yhden perunan, viisi lihapullaa ja lasin mehua.

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Makeisista viis, mutta roskaruokaan ei kosketa! Grrrr!


    Kuka perkele tuo on joka tuollaista puhui reilu vuosi sitten... :oops: :shock:

    Yetin kommenttiin kasvissyönnistä: Oma ruokavalio koostuu suurinpiirtein seuraavasti: 80% tuorevihanneksia, papuja tms. ja hedelmiä ja ruisleipää, sekä n. 20% kanaa/kalaa. Lihaa syön ainoastaan silloin tällöin kinkkuleikkeleinä leivän päällä. En ymmärrä noita ravinnon imeytymättömyysteorioita muuten kuin sillä tavalla (viimeaikaisesta kokemuksesta) että ainakin oma ruoansulatusjärjestelmäni on muuttunut siten, että punainen liha ei tahdo oikein sulaa, sen vuoksi sitä ei edes tee mieli syödä. Liian raskasta. Turhia hiilihydraatteja välttelen, perunaa ei mene muuten kuin satunnaisesti jossain keitossa jos sattuu olemaan mukana. Nestettä eli vettä ja pilsua menee monta litraa päivässä.

    Yeti kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Teeppäs Lerxst poikkeus ja katso 26 min TV:tä, netistä tosin. Ylen elävästä arkistosta maailman paras dokumentti Johan on Venninen Tosi tarina (otteita) 26 min. Saa muutkin katsoa. Saa vähän perspektiiviä omaan elämään. Siis Venninen on sokea, 100 v. yksineläjä. Hän kasvattaa kukkia, louhii kalliota (ympärivuotinen vesilähde), syö vain kasviksia ja kukkia. Teroittaa työkaluja, suunnistaa kalareissuilta omilla konsteilla takaisin kotia. Aivan uskomaton video. Menee ihan kananlihalle, olen tosin herkässä iässä. Niin pointti oli, että tuossa Venninen puhuu kasvissyönnistä ja siitä, että jos ei ole kokonaan kasvissyöjä, niin kasveista saatu hyöty ei ole maximaalinen? Tiedä sitten, uutta tietoa toi minulle ainakin oli, kun viimekesänä katsoin noi dokumentit.

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Teeppäs Lerxst poikkeus ja katso 26 min TV:tä, netistä tosin. Ylen elävästä arkistosta maailman paras dokumentti Johan on Venninen Tosi tarina (otteita) 26 min. Saa muutkin katsoa. Saa vähän perspektiiviä omaan elämään. Siis Venninen on sokea, 100 v. yksineläjä. Hän kasvattaa kukkia, louhii kalliota (ympärivuotinen vesilähde), syö vain kasviksia ja kukkia. Teroittaa työkaluja, suunnistaa kalareissuilta omilla konsteilla takaisin kotia. Aivan uskomaton video. Menee ihan kananlihalle, olen tosin herkässä iässä. Niin pointti oli, että tuossa Venninen puhuu kasvissyönnistä ja siitä, että jos ei ole kokonaan kasvissyöjä, niin kasveista saatu hyöty ei ole maximaalinen? Tiedä sitten, uutta tietoa toi minulle ainakin oli, kun viimekesänä katsoin noi dokumentit.


    No miepäs vilkaisen tuon ko netistä näkee...! :wink: Mutta itse en ainakaan pelkistä kasviksista saa tarpeeksi proteiinia vaan joutuu kanaa syömään kyllä jonnii verran siihen lisäksi. Kalaa olen syönyt viime aikoina niin paljon että saan siitä allergisia oireita :( ja joudun pitämään kalat paitsiossa jonkin aikaa. Mutta, kommentoin lisää jahka olen tuon dokkarin vahtinut.

    Hezzu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Soijarouheesa on enemmän proteiinia (n. 50 %) ku jauhelihasa.

    Teimmä esim. tuosa eilen porkkana-sipuli-soijarouhepihvejä uunissa, nam.

    Yawn kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kaverini, joka ei muuta söisi kuin lihaa kaikessa muodossa, ihmetteli kuinka hyvää pöperöä olin kerrankin tehnyt texmex-pohjalta. En ikinä unohda tyypin ilmettä kertoessani, että kyseessä on puhtaasti soijapohjainen ruoka...

    Hezzu kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Soijasta saa hyvää lasagneakin, nam.

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Soija on hyvä ruoka-aine. Sen proteiinikoostumus ei kuitenkaan ole täysin optimaalinen, joten muitakin proteiinlähteitä tarvitaan. Kananmunia ja kalaa, ehkäpä?

    JarkkoH kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Palkokasveja, viljatuotteita, pähkinöitä ja siemeniä, ehkäpä?


    J

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Palkokasveja, viljatuotteita, pähkinöitä ja siemeniä, ehkäpä?
    J


    Pähkinöitä ei missään nimessä, rasvaa sisältävät runsaasti eli melkoisia energiapommeja. Viljatuotteista vältän vehnää niin paljon kuin mahdollista. Siemenistä en tiedä kun en ole lintu, avatarista huolimatta... :lol: Palkokasvit ovat kyllä jees. Ruskeat ja valkoiset pavut erityisesti.

    Lerxst kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Palkokasveja, viljatuotteita, pähkinöitä ja siemeniä, ehkäpä?
    J


    Pähkinöitä ei missään nimessä, rasvaa sisältävät runsaasti eli melkoisia energiapommeja. Viljatuotteista vältän vehnää niin paljon kuin mahdollista. Siemenistä en tiedä kun en ole lintu, avatarista huolimatta... :lol: Palkokasvit ovat kyllä jees. Ruskeat ja valkoiset pavut erityisesti. Soijan käyttöä myös tarkkailen, koska maitoproteiinin kanssa meikäläisellä on pysyvä ongelma.

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vehnä on sopimatonta ruokaa (gluteeni!) hyvin monille ihmisille, mutta koska se on >halpaa< edit. tuottoisaa, saa elintarviketeollisuus siitä mahtavat katteet. Jälkimmäinen pätee myös perunaan, joka ei sisällä edes kovin laadukasta proteiinia.

    Jammo kirjoitti noin 16 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vehnä on sopimatonta ruokaa (gluteeni!) hyvin monille ihmisille, mutta koska se on >halpaa< edit. tuottoisaa , saa elintarviketeollisuus siitä mahtavat katteet. Jälkimmäinen pätee myös perunaan, joka ei sisällä edes kovin laadukasta proteiinia.


    Ups, kaura onkin itse asiassa Suomessa halvempaa...