Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Muusikot, ihmettelyä kotiäänittämisestä

AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 17 vuotta sitten (28 kommenttia)
Menköön nyt tälle palstalle.

Eli homma on se, että itse nauhottelen musiikkia välineillä kannettava tietokone(ja siinä Audacity-ohjelma)+halpa mikrofoni.
Yksi ongelmakohta vain on se, että jos esim. kitaralla nauhottaa kunnon sointusoittoa tai jotain "noisefriikkailua", tai jos rummuilla mäiskii hevimäisen ahkerasti, niin nauhotuksen äänenlaatu on alut pari sekuntia ihan okei, mutta sitten ääni tavallaan vähän "puuroutuu" ja vaimenee. Matalat äänet myös ehkä nauhoittuu huonommin kuin korkeat.
ELI, liekö tässsä nyt kyse mikin huonoudesta vai jostain tietokoneen äänikortin alkeellisuudesta? Oi asiantuntijat jeesiä!

+/- saldo : 0 |

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ehkäpä sinulla pitäisi olla joku etuaste siinä mikin ja äänikortin välissä, että saisi tasot hallintaan. Tulee mieleen, että tuo ilmiö saattaisi johtua siitä, että aloittaessa ääntä tulee liian lujaa kortille ja menee ruvelle, elikäs yliohjautuu? Onko sulla mitään laitetta, millä saisi signaalin ensin linjatasoiseksi ja sitten vasta äänikorttiin?

    Jos tuota äänittelyä harrastelee paljonkin, kannattaa ehkä hankkia joku halpa etuaste, kuten vaikka tällainen halpa ART tube. Sitä voi käyttää kitarankin DI-Boxina.

    Voihan tietysti olla, että se halpa mikki ei kestä äänenpainetta ja se aiheuttaa koko ilmiön. Miten äänität kitaran, mikitätkö kombon?
    Vaikka se pahin pörinä johtuisikin siitä mikistä, niin joku etuastesysteemi kannattaa olla.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kotiäänityksissä itse otan kitaran ainakin linjasta, oli sitten kyseessä mallintava tai putkivahvari. Näin saa nuo hallitsemattomat kuviot kuriin mikkien & suhinoiden suhteen, koska en kuitenkaan odota kotitouhulta mitään demotasoa kummempaa, oikeat työt tehdään sitten studiossa. Jos haluaa paljon sijoittaa kotihommiinkin, niin silloin täytyy alkaa ostelemaan ihan oikeita studiolaitteita. Itse olen hyväksi havainnut Fostexin digitaaliraiturin, jossa on CD-asema. Kätsy peli vailla PC:n hankaluuksia, ja hinta on kuitenkin käytettynä jo nykyään varsin edullinen.

    Jake kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yksi syyllinen tuohon äänen vaimenemiseen voi olla ääniliitäntään sisäänrakennettu limitteri ja/tai äänitystason säätö. Ja onhan mikrofoni liitetty mikrofoni-liitäntään eikä esim. line in tökkeliin?

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse olen hyväksi havainnut Fostexin digitaaliraiturin, jossa on CD-asema. Kätsy peli vailla PC:n hankaluuksia, ja hinta on kuitenkin käytettynä jo nykyään varsin edullinen.


    Ja tuostahan saa sitten materiaalin tiettarille piuhalla tai CD:llä. Eli tuota Fostexiakin voi käyttää etuasteena, koska siinä saa säädettyä tulevan signaalin tasot kohdilleen. Minäkin olen joskus käytellyt vastaavaan tarkoitukseen Rolandin VS-880EX:ää. Eihän se nyt mikään kunnon etuaste ole, mutta hätävara. Ja äänittelyhommissa sen näppärä puoli on se, että etulevyssä on mankan näppäimet, mistä saa play/rec/stop/alkuun tosi näppärästi, ilman, että tarvitsee hiirellä osoitella.

    Jake kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jätkä on täällä esittelemässä huonoja käytäntöjään just kun noi pahimmat mutkat tuotannossa on saatu oiottua. ;)

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jätkä on täällä esittelemässä huonoja käytäntöjään just kun noi pahimmat mutkat tuotannossa on saatu oiottua. ;)


    Joo eiku hankitkin heti samantien ProTools HD-systeemit ja maailman parhaat mikit ja tilat. Eli latvasta puuhun ;)
    Tulen sitten ihailemaan sun systeemejä...

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minäkin puhuin vaan paskaa, kotona on oikeasti automaattipöytä, kolme mäkkiä ja Genelecit... 8)

    Jake kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joop, kysehän oli vaan tuosta äänitysketjun suoraviivaistamisesta, eli jos lähtötilanne on että haluaa audiota tietokoneelle niin en suosittelisi siihen raituria, josta saadaan jollain vetkuttimella tai vimputtimella siirreltyä sitten ääntä koneelle raita kerrallaan analologisesti, jotain usb-audio interfaceja kun saa muutamalla kympillä ja varmasti ajavat asiansa pieneen näpräämiseen.

    Eri asia on sitten jos vaikka tykkää istua treenikämpillä kaverinaan viskileka ja raituri ja ulostaa talteen kaiken tuskansa, siihen tommonen raiturihässäkkä on varmaan monin verroin luotettavampi kaveri kuin läppäri ja kasa epämääräisesti toimivia kilkattimia.

    Lähiaikoina tulossa artikkeli "Palasokeri rakentaa kotistudion", siinä on sitten ainoat oikeat toimintamallit lueteltuna... ;)

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lähiaikoina tulossa artikkeli "Palasokeri rakentaa kotistudion", siinä on sitten ainoat oikeat toimintamallit lueteltuna... ;)


    Tämä kiinnostaa! Saapuispa se basso ja muut loput lelut pian niin pääsisimme lukemaan artikkelia.

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oi asiantuntijat jeesiä!

    Onko noista jutuista (yllä) mitään apuva? Vastaamme myös jatkokysymyksiin mielellämme, vaikka alunperin peräänkuulutitkin asiantuntijoita... :)

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ..jaksaako joku tommonen keskihintainen läppari äänittää (eli pakata, tallentaa yms.) kovinkaan korkealaatuista ääntä lennosta. Luulisi että jo dynamiikan suhteen olisi isoja rajoituksia..

    Jake kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vaikka kanavatolkulla.

    Doc.B.D kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joku Celeron, jossa on 512 muistia? En kiistä, ehkä omassa koneessa on vikaa, mutta joskus pelkän puhenäänen nauhoittaminen isolla bitratella on tuottanut hankaluuksia - kovlevy ei pysy perässä yms. Mutta siis joo.

    Jake kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Loppiaisena äänitettiin muistaakseni 8 x 44,1 KHz livenä firewiren läpi eikä tainu tehdä tiukkaakaan, kokoonpano jotakuinkin yllämainittu (Sunkka osannee kertoa enempi). Eihän tuosta tule datastreamiksi paljon mitään, jo digitaalisen videon tallentaminen kysyy enepi resursseja ja sitäkin olen tehnyt joskus PII 450 MHz masiinalla. Isompi ongelma voi olla äänen tallentamisen kanssa kiintolevyjen hakuajat jos noita raitoja tallentaa kerralla vielä enempi, siinä kun levyoperaatioissa kuluu enemmän aikaa sen kirjoituspään edestakaisin viuhtomiseen kuin itse kirjoittamiseen.

    Jake kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Asiaan suoranaisesti liittymättä, mutta esimerkkinä voi kertoa että ei tuo reaaliaikainen äänenkäsittely enää nykyisellään mitään jumalattomia kiukaita vaadi, parhaillaan kuuntelen kotikoneelta mp3:ia reaaliaikaisesti uudelleenpakattuna pienemälle bitratelle että mahtuvat adsl-letkusta ulos samaan aikaan kun samainen kone pakkaa webbikamerakuvaa flash-videostreamiksi ja lähettää eteenpäin (webbikamerastreami kestävyystestissä ennen varsinaisten Palasokerin live-lähetysten aloittamista).

    Ja molemmat "pakkaajat" pyörivät vielä virtuaalikoneen sisuksissa, eli tehohukka on hirvittävä, mutta 1,6 GHz Celeron tuohon vielä taipuu...

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Loppiaisena äänitettiin muistaakseni 8 x 44,1 KHz livenä firewiren läpi eikä tainu tehdä tiukkaakaan, kokoonpano jotakuinkin yllämainittu (Sunkka osannee kertoa enempi).


    Joo, se on Katin läppäri, en minä tiedä niistä sen tehoista mutta ikää masiinalla taitaa olla about 3 vuotta eikä ollut mikään kallis läppäri silloinkaan. Eihän siinä ole edes firewire-liitäntää, piti ostaa sellainen PCMCIA-kortti että saa fiwit kiinni. Ja tosiaan, 8 erillistä raitaa sisään, niitä tuuppasi Alesiksen Multimix 16 FireWire. Elikäs 8 mikkiä kiinni mikseriin (kyseisessä mikserissä on kohtuulliset etuasteet ja asiallinen A/D-konvertteri) joten mikseristä kulki tavaraa letkussa digitaalisena läppäriin.

    Minä olen käsittänyt, että tosiaan se varsinainen analogisesta digitaalimuotoon-muuntaminen kysyy voimia ja laatua ja sitä varten kannattaa hankkia joku parempi äänikortti (kuten minulla varsinaisessa pöytäkoneessa jo vanha M-Audion kortti). Tässä uudessa mikserissäni taas on monta muunninta, sieltä saisi tarvittaessa ulos jopa 16 kanavaa valmiiksi digitaaliseksi konvertoituna, mutta en minä niin paljolla mitään tee. Tällä hetkellä otetaan 8 kanavaa, keväällä jo 12 (kunhan hankin tarvittavat mikit). Mutta kyllä se kovalevy jo kerran yskäisi (pani poikki) kahdeksallakin. Pitänee viritellä ulkoinen kovalevy (ne on nopeampia). Sitten saa riittävästi rumpuja mikitettyä... :)

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Audacity-ohjelma


    Minun mielestäni tuo ohjelma soveltuu lähinnä vaikka mp3-näytteiden editointiin... :roll: Mutta helppokäyttöinen se toisaalta on.

    AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ostin tuommosen halvan USB-äänikortin. Nyt on vaan se ongelma, että kun työnnän mikin siihen niin se ei äänitä mitään. Kun kokeilen pieniä halpiskuulokkeita, niin äänitys toimii.???
    Mikrofonisssa ei siis ole vikaa koska äänitys toimii koneen oman sisäisen audiosisäänmenon kanssa.
    ?
    Tää on taas tätä...

    Prodigal kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ostin tuommosen halvan USB-äänikortin. Nyt on vaan se ongelma, että kun työnnän mikin siihen niin se ei äänitä mitään. Kun kokeilen pieniä halpiskuulokkeita, niin äänitys toimii.???
    Mikrofonisssa ei siis ole vikaa koska äänitys toimii koneen oman sisäisen audiosisäänmenon kanssa.
    ?
    Tää on taas tätä...


    Mikäs äänikortti sulla on? Tuli vaan mieleen, että onko laitteessa varmasti etuaste, jos siinä ei ole mikkietusta, ei voi tullakaan ääntä. Tuossa tapauksessa tarvitset erillisen etuasteen (näitä saa halvimmillaan kolmella kympillä - Behringeriltä). Anna malli niin voidaan kertoa enemmän.

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ostin tuommosen halvan USB-äänikortin. Nyt on vaan se ongelma, että kun työnnän mikin siihen niin se ei äänitä mitään. Kun kokeilen pieniä halpiskuulokkeita, niin äänitys toimii.???
    Mikrofonisssa ei siis ole vikaa koska äänitys toimii koneen oman sisäisen audiosisäänmenon kanssa.
    ?
    Tää on taas tätä...


    Millä ohjelmalla äänität? Sillä Audacityllä? Näkyykö se uusi äänikortti Audacityn 1-2 kanavissa? Onko mittareissa mitään eloa kun kopsautat mikin verkkoa? Tunnistaako Audacity sen uuden äänikortin vai onko siinä edelleen asetuksena se vanha?

    AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Millä ohjelmalla äänität? Sillä Audacityllä? Näkyykö se uusi äänikortti Audacityn 1-2 kanavissa? Onko mittareissa mitään eloa kun kopsautat mikin verkkoa? Tunnistaako Audacity sen uuden äänikortin vai onko siinä edelleen asetuksena se vanha?



    Kyllä ohjelma tunnistaa kortin. Tietokoneen äänisäädöissä ei liene vikaa, sen verran olen niitä runkkaillut.
    Ja äänitysmittari ei värähdäkään vaikka räjäyttäisi atomipommin mikin vieressä.

    AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Mikäs äänikortti sulla on? Tuli vaan mieleen, että onko laitteessa varmasti etuaste, jos siinä ei ole mikkietusta, ei voi tullakaan ääntä. Tuossa tapauksessa tarvitset erillisen etuasteen (näitä saa halvimmillaan kolmella kympillä - Behringeriltä). Anna malli niin voidaan kertoa enemmän.


    Halvimmat mitä löysin:ART TUBE MP, SM PRO AUDIO XP1, SM PRO AUDIO XP200. Onkohan vitusti eroja?

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Halvimmat mitä löysin:ART TUBE MP, SM PRO AUDIO XP1, SM PRO AUDIO XP200. Onkohan vitusti eroja?


    Tuo "SM PRO AUDIO XP200" ei taida olla ihan sitä, mitä tarvitset ja tuo "SM PRO AUDIO XP1" on aika etäisesti sitä. Mutta noista itse itse valitisisin tuon Art Tuben, koska siinä on enemmän liitäntämahdollisuuksia.

    AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Halvimmat mitä löysin:ART TUBE MP, SM PRO AUDIO XP1, SM PRO AUDIO XP200. Onkohan vitusti eroja?


    Tuo "SM PRO AUDIO XP200" ei taida olla ihan sitä, mitä tarvitset ja tuo "SM PRO AUDIO XP1" on aika etäisesti sitä. Mutta noista itse itse valitisisin tuon Art Tuben, koska siinä on enemmän liitäntämahdollisuuksia.


    Mikä muuten on etuasteen konkreettinen tarkoitus?

    Jake kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tähän aiheeseen etäisesti liittyen; onko kenelläkään tiedossa kompaktia esivahvistinta, jolla saisi mikrofonisignaalin linjatasoiseksi? Kompakti tarkoittaa tässä taskuun mahtuvaa, mieluiten paristokäyttöistä laitetta. Ei siis mitään phantom-syöttäjä tms. ole tarvis vaan ihan selkeästi vahvistusta heikohkoon mikrofonisignaaliin että sen saa line in-tökkelistä äänityslaitteeseen sisään.

    Prodigal kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    [quote]Halvimmat mitä löysin:ART TUBE MP, SM PRO AUDIO XP1, SM PRO AUDIO XP200. Onkohan vitusti eroja?


    Tuo "SM PRO AUDIO XP200" ei taida olla ihan sitä, mitä tarvitset ja tuo "SM PRO AUDIO XP1" on aika etäisesti sitä. Mutta noista itse itse valitisisin tuon Art Tuben, koska siinä on enemmän liitäntämahdollisuuksia.[/quote]

    Mikä muuten on etuasteen konkreettinen tarkoitus?


    Tuo vahvistaa mikistä tulevan heikon signaalin linjatasoiseksi. Esivahvistimissa on eroja gainin (käytännössä volyymin) ja kohinan suhteen. Tuo Art on kai hintaansa nähden ihan hyvä vehje. Mikäli et muuten välitä välttämättä uuden perään, niin voit katsella myös huuto.nettiä tai muusikoiden.netin tori-palstaa. Keskiverto mikseripöydässä (lukuunottamatta DJ-miksereitä) on yksi mikkietunen per monokanava, vaihtoehtoisesti voisitkin ostaa pienen kuusi kanavaisen mikserin (uutena ~80-100 euroa ja käytettynä 40-60 euroa) ja liittää sen äänikorttiisi. Esim. tällainen http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_802.htm. Noita pikkumiksereitä saa muuten ihan Suomestakin kilpailukykyisiin hintoihin. Tarvitset muuten sitten piuhat väliin.

    Helpottaa työskentelyä huomattavasti, kun voit pitää kaikki johdot kiinni aina ja valita äänilähteen vain liukukytkintä käyttämällä.

    AcidMothersBadenbaden kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Tuo vahvistaa mikistä tulevan heikon signaalin linjatasoiseksi.


    Ihan muuteen vaan tämmönen, luultavasti helvetin tyhmä kysymys, mutta mitähän tarkoittaa "linjatasoinen signaali"?

    Sunkka kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Äänisignaalit kulkevat kolmena vahvuutena joita ovat:
    -mikkitaso, noin 0,002 volttia
    -linjataso (0,316 volttia (-10 dBV) balansoiduissa ja 1,23 volttia (+4 dBV) balansoimattomissa kamoissa)
    -kaiutintaso, noin 20 volttia.

    Elikäs mikrofonin signaali on oleellisesti linjatasoa heikompi, joten se pitää vahvistaa. Ja tähän tarkoitukseen on etuaste tarpeen. Etuaste on erityisesti tarpeen, jos käytetään konkkamikkiä (kondensaattori) joka vaatii toimiakseen 48 volttista virtaa (tai joskus patterin) jota saadaan etuasteesta.