Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Roskilde 2003

Sunkka kirjoitti noin 21 vuotta sitten (8 kommenttia)
Roskilden megafestivaaleista on kuultu ja puhuttu niin pitkän aikaa, että johan oli Palasokerin iskuryhmänkin lähdettävä tarkastamaan tilanne paikan päällä. Metallica, Iron Maiden, Björk ja 100.000 ihmistä. Kovin erilaista kuin kotimaassa.

[img]juttukuvat/roskilde/Roskilde001.jpg" border=0 alt="Tsekkaa myös kuvagalleria">
Vanhaan kunnon rockfestivaalihenkeen päätimme lähteä matkaan –73 Kuplalla. Volkswagen Kleinbus olisi ollut vielä hipimpi, mutta sellaista ei nyt ole käytössämme. Kuplalla pöristelimme ensin Helsingistä Suomen Turkuun ja sieltä SeaWindillä yli Stockikseen. Stokiksesta pyyhälsimme tuulen lailla E4:sta etelään, aina Malmååhön saakka, josta sillan yli Tanskaan, suoraan Kööpenhaminan keskustaan. Jätimme yhden laukuistamme hotellin narikkaan (Scandic Hotel Copenhagen) odottelemaan paluutamme festareilta ja aiheutimme hämmennystä hotellin business centerissä, jossa oli Ciscon IT-seminaari. Kuplamme sai hotellin oven edestä siirtokehoituksen, mutta mihinkäs siirrät, kun kaikenmaailman rahvas oli tukkinut parkkipaikat Mersuillaan ja Porscheillaan. Jotenkin tuntui, että emme shortseissa ja bändipaidoissa oikein kuuluneet joukkoon…

Hotellivälikohtauksen jälkeen siirryimme pikapikaa Roskildeen, kolmenkymmenen kilometrin päähän Köpiksen keskustasta, ja puutteellisen viitoituksen ”opastamana” saavuimme festarialueen parkkipaikalle keskiviikkoiltana klo 20:00. Festarien leirialue oli auennut jo sunnuntaina, mutta varsinaiset festarit olivat alkamassa vasta seuraavana päivänä, torstaina. Luulimme siis olevamme ajoissa paikalla ja hyvillä mestoilla. Paskan marjat, leirialue oli tupaten täynnä ja telttapaikan löytäminen tuntui lähes mahdottomalta. Muutaman kilometrin harhailtuamme löytyi pieni pala vapaata maata, johon saatoimme iskeä vaarnamme, kunhan muutamaa ruotsalaistelttakuntaa oli ensin hätistelty tiivistämään välejään. Teltta pystyyn, rinkat telttaan ja autolle hakemaan lisää tavaraa. Auto oli linnuntietä kilsan päässä, mutta koska alueen läpi kulkee junarata ja käytössä on vain yksi sen ylittävä silta, kävelymatkaa autolle tuli käytännössä reilusti yli kaksi kilometriä, ja saman verran takaisin. Onneksi matkan varrella oli kaljakojuja.

[img]juttukuvat/roskilde/Roskilde002.jpg" border=0 alt="Tsekkaa myös kuvagalleria">

Tässä päästäänkin heti yhteen matkan hämmästyttävimmistä havainnoista: Kaljapullo (Tuborg) leirintäalueen tiskiltä maksoi 18 DKK eli noin 2,4 euroa!! Mutta kun paikalliseen tapaan osti kolmenkymmenen pullon korin Tuborgia, korin hinta oli vain 140 DKK, joten juoma-annoksen kappalehinnaksi tuli 62 senttiä! Arvannette, että telttalämmintä Tuborgia tuli hieman kiskottua! Ja paikalliset kantoivat ja kärräsivät koreja selkä vääränä, tapahtuma oli todellakin ”Sponsored by Tuborg”, niin kuin joka paikassa mainostettiin!

Tosiaan, säät suosivat, lämpötila hipoi kolmeakymmentä ja pilvenhattaroita ei näkynyt. Nestetasapaino pysyi silti Tuborgilla jokseenkin hallinnassa. Telttapaikkamme oli vähän hankalasti sivussa molemmista service centereistä mutta alue oli rauhallinen ja lähellä oli sentään vessat, vartiotorni ja myöhemmin myös vesipiste.

Torstaiaamu, päivä jolloin festarit olivat todella alkamassa, valkeni pilvettömänä. Totuttelimme leirielämään ja tutustuimme leirialueeseen. Jo pelkkä leirialue on käsittämättömän iso ja tarjoaa paljon nähtävää. Service centereistä löytyy lähes kaikki mahdollinen pesuloista kännyköiden lataamoihin, partureihin, kappeliin, leffateatteriin ja tietysti ruoka- ja juomakioskeihin. Ruokakojujen korkea laatu säväytti: saatavana oli vaikka minkälaista asiallista sapuskaa, paksuja pihvejä, kevyitä salaatteja ja eksoottisia pöperöitä eri puolilta maailmaa. Kotoista raakaa pyttipannua ja palanutta makkaraa ei löytynyt hakemallakaan ja hintataso oli varsin kohtuullinen.

Illalla aukenivat varsinaisen festarialueen portit ja pääsimme viimein asiaan! Muovituoppi Tuborgia maksoi saman 18DKK/2,4e kuin pullossa ja soittotelttoja oli Päälava (orange stage), Pavillion, Arena, Ballroom, Metropol ja Odeon. Monilla näistä jumputtivat erilaiset teknoartistit kaikenlaista konemusaa, mutta me suuntasimme päälavan etumaastoon.

[img]juttukuvat/roskilde/Roskilde003.jpg" border=0 alt="Tsekkaa myös kuvagalleria">

22:00 aloitteli Metallica ja jatkoi seuraavat, yli kaksi tuntia! Ohjelmisto käsitti pääasiassa vanhempaa tuotantoa, joskin uutukaiselta St. Anger-levyltä kuultiin kaksi biisiä. Master of Puppets tuntui soivan lähes kokonaan ja jopa Kill ’em All-klassikko Seek & Destroy kuultiin. Paikallinen Roskilde Daily-lehti antoi Metallicalle arvostelussaan kuusi tähteä kuudesta. Rumpali Lars Ulrich puhui sujuvaa tanskaa ja kävi monesti innostuttamassa yleisöä kappaleiden väleissä laulaja/kitaristi James Hetfieldin mikrofonin ääressä. Metallican uusimman levyn raakoja soundeja pelästyneille voi sanoa, että festarisoundit olivat perinteiset metallisoundit, joskin perkeleen tarkat ja munakkaat. Törkeän hyvä keikka. Yleisöä oli festarilehden mukaan noin 60.000 henkeä. Roskilde Daily-lehden mukaan torstai-iltaan mennessä oli festareille saapunut jo yhteensä 73.000 henkeä, vain 2000 lipun ostanutta puuttui enää. No huh huh, aika hyvissä ajoin saapuvat nämä tanskalaiset paikalle. Ja tosiaan, siinä, missä kotimaiset festarijärjestäjät ilmoittavat kävijämäärät yhteenlaskettuna joka päivältä, oli Roskildessa tosiaan koko ajan 75.000 maksanutta asiakasta paikalla, joka päivä. Lisäksi kahdenkymmenentuhannen hengen vapaaehtoistalkooporukka järjestäjiä, 5,700 median edustajaa (eikä siihen laskettu edes Palasokeria!), sekä 160 bändiä henkilökuntineen ja vieraineen. Pitkälti yli 100.000 henkeä joka päivä.

[img]juttukuvat/roskilde/Roskilde004.jpg" border=0 alt="Tsekkaa myös kuvagalleria" align=right vspace=5 hspace=1>Perjantaiaamuna oli taas pilvetöntä ja teltassa 40 astetta. Aamulla 12:00 kävimme keittopaikalla kilometrin päässä kokkailemassa Trangialla pasta carbonarat lämpimien olusien kera ja taas oltiin valmiina päivän rientoihin. Totesimme, että leirialueen suihkuihin oli sadan metrin jonot, joten ajelimme paikallisjunalla Roskilden keskustaan (2e) uimahalliin pulikoimaan ja peseytymään. Paluumatkalla kävimme Elviksen näköisen turkkilaisen pizzeriassa, jossa Hawaiian pizza juomineen maksoi n. 5,30e. Sitten junalla kaikki 3 kilometriä takaisin festareille.

Illalla lavalla nousi Iron Maiden ja me pääsimme livahtamaan tyylikkäästi lavan edustan karsinaan, joita on rakennettu vuoden 2000 tragedian jälkeen, kun 9 henkilöä liiskautui kuoliaaksi eturivissä. Nyt lavan edusta oli jaettu omiksi karsinoiksi eikä minkään näköistä tunkua ollut. Takanamme velloi Roskilde Daily-lehden mukaan n. 60.000 katsojaa. Maiden soitti yli kaksi tuntia ja setti koostui lähinnä vanhoista klassikoista mutta mukaan mahtui myös uusi, vielä julkaisemattomalta levyltä poimittu Wildest Dreams. Biiseistä voisi mainita loistavat The Trooper, Run to the Hills ja Fear of the Dark, sekä yllättävät Revelations, the Clairvoyant ja 22 Acacia Avenue. Koko bändi tuntui olevan loistavassa vedossa ja näytti nauttivan Roskilden keikastaan. Bruce Dickinson teki taas kaikki perinteiset temppunsa ja huudatti yleisöä tuttuun tapaansa. Totuttuun tapaan Iron Maiden-nimikkobiisin aikana neljämetrinen kuningas Eddie tuli ja otti lavan haltuunsa.

[img]juttukuvat/roskilde/Roskilde005.jpg" border=0 alt="Tsekkaa myös kuvagalleria">

Coldplaytä tiirailimme takarivistä jonkin aikaa, mutta läksimme sitten teltalle nukkumaan. Teltallekin, noin 1,5km:n päähän soundit olivat jykevät ja tarkat…

Lauantaiaamu valkeni jälleen pilvettömänä. Nyt oli jo jalat poltettu sillä lailla, että piti vetää pitkälahkeista päälle. Minulle riitti aurinkorasvaksi niukka 20 kerroin, Sami sipaisi kutosrasvaa vain vähän vienosti eripuolille. Nyt lähdimme tutustumaan Roskilden kaupunkiin oikein kunnolla ja kävelimme edestakaisin viihtyisillä ostoskaduilla, myöhästyimme uimahallista ja sen jälkeen ruokakaupoista ja junasta. Saavuimme paikalle bussilla. Myöhästyimme myös Melvinssin keikalta, jonka olisimme halunneet nähdä. Tästä suimiintuneena menimme teltalle ja aloimme kiskoa juomaa. Naapuriteltan viiskymppinen iskä 16-vuotiaan tyttärensä kanssa tuli tekemään tuttavuutta, oltiinhan asuttu selät vastakkain jo kolme päivää. Juotimme hänellekin vähän ja lähdimme joukolla katsomaan Bluria ja Gardiganssia. Näistä ei ole juurikaan sanottavaa, ilmeisesti oli ihan hyvät keikat, mitään ei muisteta. Meillä oli ainakin ihan kova meininki ja ruotsalaisäijjäkin oli ihan jees.

Sunnuntaiaamu oli kaamea. Ruotsalaisäijjä kävi ilkkumassa aamupäivällä meidän teltalla ja vahvisti, että meillä oli kyllä ollut ”ihan kivaa”. Kun viimein iltapäivällä pääsimme liikkeelle, pakkasimme teltan ja kamat kasaan ja raahasimme ne, kuin ristin Via Dolorosalla, autolle. Tämä oli ehkä elämäni pisimmältä tuntunut matka. Kiikutimme tavarat Köpikseen hotelliin, majoittauduimme, peseydyimme ja ajoimme parrat, sekä tyhjensimme kamerat kannettavaan tietokoneeseen ja hyppäsimme junaan ja ajoimme takaisin festareille katsomaan vielä Björkiä. Olimme kehuneet naapuriteltan ruotsalaismiehelle, että asumme kyseisessä hotellissa, ja tämä oli sanonut että ”kas kun ette enää kalliimpaa löytäneet, tai oikeastaan ei kalliimpaa Köpiksessä olekaan”. Kyseessä olivat kuitenkin Scandic Clubin vapaayöt ja itseasiassa löysimme kaupungista vielä kalliimman oloisen hotellin. Tosin meidänkin hotellissa halvin yö olisi maksanut kuulemma 1000DKK, eli 130e. Junamatkaa varten ostimme yhdeksänkymmenenkruunun paikallisliikenneliput, joilla sai huristella 24 tuntia edestakaisin erilaisilla kulkuvälineillä. Takaisin tulimme kuitenkin bussilla, jonka luulimme menevän Roskilden asemalle, mutta joka tulikin suoraan Köpikseen.

Myöhästyimme The Hellacoptersseista ja Queens of the Stone Agesta, mutta Björk nähtiin ja se oli tosi kummallinen ja konsertti huipentui spektaakkelimaiseen ilotulitukseen. Björkin taustabändi oli tällä kertaa jousista ja teknomiehistä koostuva, vaikka konebiittejä ei kuultukaan. Konsertin jälkeen oli bussipysäkillä melkoinen ruuhka, vaikka vaikutti siltä, että suurin osa ihmisistä oli jäämässä vielä yhdeksi yöksi leirialueelle. Isot kokot paloivat alueella, niissä poltettiin rituaalinomaisesti telttoja ja muuta omaisuutta.

[img]juttukuvat/roskilde/Roskilde006.jpg" border=0 alt="Tsekkaa myös kuvagalleria">

Maanantaina kiertelimme Köpiksessä ja kävimme EU:n ulkopuolella Christianian vapaakaupungissa. Christianiasta voisi kirjoittaa toisenkin artikkelin ;) Sitten ajelimme metrolla edestakaisin käyttääksemme edellisenä päivänä ostamamme paikallisliikennelipun hyödyksemme. Metro oli automaattiohjauksessa ja siksi matkustajat saattoivat istua etuikkunassa ja katsella eteenpäin, kun juna syöksyi eteenpäin tunnelissa. Upeaa!! Illalla hyvissä ajoin menimme hotelliin ja jumahdimme Discovery Channelin ääreen, sieltä soljui kiinnostavia, toista maailmansotaa käsitteleviä dokkareita. Tarkoitus oli kyllä lähteä bailaamaan, mutta historia vei voiton…

Tiistaina satoi. Kävimme elokuvissa pettymässä Charlien Enkelit kakkoseen, mutta leffan jälkeen olikin taivas jo kirkastunut. Otimme kaupunkipyörät haltuumme ja ajelimme parisen tuntia pitkin keskustaa. Illalla pistäydyimme Tivolissa, jossa oli ihan ryöstöhinnat sekä laitteissa, että elintarvikkeissa: esim. kalja 50DKK (vrt. 18DKK) ja vuoristorata 60DKK, eli 7,90e per lärvi.

Keskiviikkoaamuna läksimme kotimatkalle ja ajoimme Kuplalla sateisen Ruotsin läpi ilman sen kummempia kommelluksia, mitä nyt laturin hihna pamahti kerran päreiksi. Matka jatkui vaihdettuamme varahihnan perkeleellisessä vesisateessa. Kotiin palattuamme totesimme ottaneemme yhteensä 750 valokuvaa kahdella digikameralla.

Oliko hyvä reissu? Oli. Parempi kuin hyvä. Ensi vuonna festarit ovat 1.-4. heinäkuuta, ihan vaan tiedoksi teillekin ;). Tsekkaa festarikuvat galleriasta! ja lisää Roskilde-aiheisia kuvia löytyy netistä mm. osoitteesta: http://www.kraglund.net/fk/ros/2003/index.html

+/- saldo : 0 |

Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hitto, kaksi kertaa olen Roskildessa ollut ja uudestaan kyllä haluan joskus taas mikäli rahatilanne antaa myöten.

MrBungle kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No hitto kun en muistanut kirjautua sisään, eli minä se tuossa kommentoin.

Cace kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No hauskalta ainakin kuulosti meininki Roskildessa, pitää päästä käymään joku vuosi

Paljonkos tuohon koko reissuun loppuen lopuksi meni rahaa?

Sunkka kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jaa että kuinka paljon meni rahaa? Perkeleesti.

Laivaliput halvimmalla vaihtoehdolla 220€ (yhteensä kaikkineen), festariliput jotain 150€ per henki, polttoaineet ees taas halki Ruotsin virtaviivaisella Kuplalla, siltamaksu Tanskaan (silta ees taas yht. 62 €), syöminen ja juominen (voitte kuvitella...) ja kaikenlainen ylimääräinen krääsä ja pikkuostokset, junat, bussit ja muut. Ei oikein uskalla laskea... No, rahaa jäi kyllä vähän yli, mutta aika paljon oli mukana. Ja Visakin vinkaisi muutamia kertoja.

didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Roskilde on ihan ehdoton mesta, tänä vuonna jäi väliin, ja hieman harmittaa. 4 edellistä kertaa olen käynyt. Tanska muutoinkin on mahtava maa, etenkin
    Köpis ja se Christiania:) Yleinen ilmapiiri on jotenkin
    sata kertaa rennompi kuin Suomessa. Raporttia vapaakaupungista odotetaan, kaipa söitte sieniä? ;)

Sunkka kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hienoja kuvia Roskildesta tarjoaa Rockphoto. Erityisesti ilmakuvat ovat hauskoja, koko alue ei ole sopinut yhteenkään niistä.

Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo no má olin Roskildessa oli mahtavaa!!!
    Paitsi mulle se ei kyl tullu kamalan kalliiksi kun ite asun Tanskassa... Làhellá roskildea...=)