Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Grand Tour of Italy

KeTu kirjoitti noin 20 vuotta sitten (1 kommenttia)
Milano, Venetsia, Rooma, Siena, Firenze, Pisa ja Cinque Terre. Kolme Italian jalokivea, Italian talouden keskus ja kaksi vielä tuntemattomampaa paikkaa. Tämä on kertomus kahden erasmus opiskelijan kierroksesta Italiassa. Mitkä paikat jäi mieleen, mitkä olivat pettymyksiä ja mikä on tuomio eri paikkojen osalta... Kaikki kuvat reissusta on täällä. Mutta jos haluat vain parhaat, niin tsekkaa ne täältä.

Matkan lähtökohta
Olen itse ollut Milanossa erasmus vaihdossa viime syyskuusta alkaen. Olemme matkakumppanin Lauran kanssa kumpikin Jyväskylästä samalta laitokselta, ja olleet tekemisessä ennen vaihtoon lähtöä. Ja kun Laura lähti vaihtoon Pariisiin tammikuun lopulla, niin syksyn aikana vahvistui yhteinen ajatus matkoista niin Italiassa kuin Ranskassa. Alkukeväästä olimmekin sitten usein yhteydessä, ja keskustelimme matkakohteista ja ajankohdasta. Meillä suurena erona oli se, että olin itse jo kerinnyt aikalailla Italiaa nähdä kun Laura ei ollut vielä täällä käynyt. Joten maata enemmän tuntevana yritin tehdä sellaisen matkasuunnitelman, että se sisältäisi tärkeimmät paikat. Siksi olikin helppo ottaa mukaan Venetsia ja Rooma. Lisäksi Firenzeä on usein kehuttu, joten se sisällytettiin mukaan jo matkareitinkin takia: ohitse olisimme menneet joka meno- tai paluumatkalla Roomaan. Siena ja Cinque Terre olivatkin sitten minun ehdottomia kohteita. Siena on vanha keskiaikainen kaupunki ja Cinque Terre on viiden kylän luonnonpuisto/maailmanperintökohde meren rannalla. Pisa tuli sattumalta mukaan, sillä huomasimme joutuvamme siellä pysähtymään Firenzen ja Cinque Terren välissä. Joten Laura kerkesi näkemään kaltevan torninkin :) Rahallisesti olimme (ja matkojen jälkeen olemme :) tiukoilla, joten mitään huippupaikkoja ei katseltu majoituksen ja syömisen suhteen. Mutta etukäteen kuitenkin varasimmme paikat, ja kokonaisuutena voi olla tyytyväinen niihin. Hinta kuitenkin oli keskimäärin 20 euroa per yö/nuppi. Joten eräänä huhtikuisena lauantaina Laura sitten "lopulta" saapui Milanoon, ja matka alkoi.

Milano 10.4.2004
Lauran saapumisen jälkeen lähinnä heitimme tavarat kämpille ja lähdimme kiertelemään kaupunkia. Myöhemmin Pariisissa ollessani sanoin usein kyselijöille, että Milano on kaunis kaupunki parin päivän ajan. Tämä siis tarkoittaa sitä, että pääsin näyttämään niitä parhaimpia paikkoja kaupungista. Tuntui siltä, että Duomo oli vieraalle se merkittävin vierailukohde (varsinkin yksityiskohdat). Mutta mitenkään hirveästi ei tullut kierrettyä, ja illalla keskityimme suht rauhalliseen illanviettoon. Onneksi muuten saimme yösijan kyseiselle yölle, joten ei ollut paniikkia olla ulkona koko yötä. Illan aikana kävimme myös kaljalla, ja sen jälkeen nukuimmekin varsin maireasti seuraavan yön. Jopa niin, että missasimme ensimmäisen junan Venetsiaan (joka tosin lähti 7.20). Ajatuksena oli kyllä mennä läheiseen yökerhoon, mutta sisäänpääsy olisi ollut 15 euroa :(

Venetsia 11.4-12.4.2004
Venetsiaan saavuimme neljän aikoihin sunnuntaina. Kävimme ensin heittämässä tavarat majapaikkaan, joka oli läheisessä Mestren kaupungissa. Bussilla kuitenkin pääsi hyvin välin, joten välimatka ei haitannut. Pienen välipalan jälkeen otimme ensimmäisen venekyydin, ja menimme Grand Canalia pitkin bussiasemalta San Marcon torille. Matkalla alkoi vahvistumaan käsitys siitä, että Venetsia on hassu ja kaunis kaupunki! Kaupunkin kauneutta ei voi kiistää, mutta erikoisuuden ymmärtääkseen pitää käydä paikan päällä. Kaikkialla kanaaleja gondoloineen ja siltoja niiden ylitse. Monissa taloissa ainoa ovi kanaaliin päin ja pyykit roikkumassa parin metrin korkeudessa talojen välissä.. Ja ne turistit! San Marcon tori oli täynnä turisteja, ja kaikki lähikadut välillä rautatieasema-tori vilisi väkeä. Kuitenkin itse kaupungissa on asukkaita "vain" noin 65 000, joten enemmistö päivittäisestä väestä on muualta.

Matkan aikana kävimme vain lasistaan tunnetulla Muranon saarella, sillä kaksi päivää oli lähinnä riittävä näkemään parhaimmat osat kaupunkia. Paljon kirkkoja, paljon ravintoloita kanaalin äärellä ja välillä paljon turistikamaa. Ainakin itselle kaupunki tuntui varsin romanttiselta, ja olisi sellainen johon voisi tulla uudestaan esimerkiksi häämatkalla tai kosintareissulla (toiv. tuleva vaimo ei lue tätä :). Valitettavasti jo tässä vaiheessa alkoi myös näkymään ensimmäisiä merkkejä riistohinnoista museoissa ja kirkoissa, ja myöhemmin käsitys vain vahvistui. Italiassa maksaa käydä ko. paikoissa! Toki ei aina kirkoissa, mutta museot ovat yllättävän kalliit.. Pienenä vinkkinä muuten: Venetsiasta ei kovin helpolla löytynyt ruokakauppoja, joten kannattaa mahdolliset välipalat ostaa aina kun on mahdollista. Onneksi muuten ei vierailumme aikana ollut tulvaongelmia, joten ei päässyt näkemään Venetsiaa tulvan aikana.

Tuomio: Kävisin vaihtovuoden jälkeen uudestaan, mutta lähinnä jos matkalla olisi jokin romanttinen tarkoitus. Muutoin riittää se, että on kerran käynyt. Käynen täällä vielä päivän verran äidin vierailun aikana näyttämässä kaupunkia.

Rooma ja Vatikaani 13.4-15.4.2004
Venetsiasta otimme yöjunan Roomaan, ja saavuimme tiistai aamuna vähän seitsemän jälkeen ikuiseen kaupunkiin. Tavarat säilöön hostelliimme, ja eikun menoksi. Ensimmäisen päivän aikana kerkesimme käymään käytännössä suurimmassa osassa kaupunkin "turistikohteita"!! Ei toisaalta ihme, sillä kahdeksan aikoihin lähdimme liikenteeseen ja iltakahdeksalta palasimme hostelliin.. Vaikuttavia paikkoja tuli vastaan useita! Trevi Fountain, Pantheon, Colosseum, Vittoriano ja Chiesa del Gesu luetellakseni vain kuuluisimpia. Chiesa del Gesu on kirkko, jonka omistajan on aikoinaan sanottu omistaneen sillä hetkellä Rooman kolme kauneinta asiaa: ko. kirkon, palatsin ja tyttären. Nähtyäni kirkon olisin todella paljon halunnut nähdä myös tyttären :) Kuitenkin tiistai meni kohteita kierrellessä (kävelimme kaikkialle!), ja hostelliin päästessä jaksoikin lähinnä syödä ja mennä nukkumaan... Keskiviikkona teimme ekan vierailun Vatikaaniiin, ja tämä vierailu maksoi sveitsiläisen linkkarini! Nimittäin samaan aikaan sattui olemana paavin puhe, ja oli turvatarkastukset aukiolle. Ottivat linkkarini, ja sitä ei yllättäen löytynyt kun menimme sitä kysymään! Kuka lie vienyt, mutta välillä ihmettelen miten roomalaiset ovat pystyneet maailman valloittamaan :( Saa nähdä mitä vakuutusyhtiö asiasta tykkää...

Muutoin keskiviikko meni varsin rauhallisesti, sillä muutamia paikkoja kävimme katsomassa. Enimmäkseen otimme päivän kuitenkin rauhallisesti, ja varsin paljon pysähdyimme eri paikkoihin rentoutumaan (erityisesti Espanjalaisille portaille ja Trevi Fountainille). Keräsimme iltaa varten voimia, jotta jaksaisi lähtea pyörimän kaupunkilla. Teimmekin niin, että vähän viiniä ruuan kanssa ja sitten muutaman matkaevään kanssa kohti menopaikkoja. Tällä hetkellä Rooman keskustan suosituin paikka taitaa olla Piazza Farnese ja sen pubit/ravintolat. Joten pysähdyimme ensiksi siihen, mutta valitettavasti olut paikassamme maksoi 6 euroa! Ei oikein huvittanut montaa sillä hinnalla juoda.. Joten vähän vielä katselimme aukiolla menoa, ja suunnistimme joen toiselle puolelle Trasteveren alueelle. Kyseisellä alueella on paljon ravintoloita, mutta yöelämä ei näyttänyt mitenkään erikoiselta. Kuitenkin yksi matkan parhaimmista asioista tapahtui juuri täällä: menimme nimittäin lopulta hyvään pubityyppiseen pikkupaikkaan. Tullessamme paikalla oli pari asiakasta (jotka lähtivät pian), ja paikka oli virallisesti menossa kiinni varsin pian kello yhden aikoihin. Lopulta paikasta lähdimme kello neljä!! Aloimme nimittäin juttelemaan omistajan kanssa, ja kohta tuli paikalla omistajan kavereita ja myöhemmin tuli lisää kavereita käymään :) Joten ei nuo ajat täällä ihan niin justiinsa ole :) Oli tosi mukava jutella näitten tyyppien kanssa (englanniksi). Ja samalla nautiskella välillä tarjotuista juomista ja välillä ostetuista. Huomasi selvästi sen, että etelä-Italiassa ollaan paljon rennompia ja mukavampia. Milano on sen verran rahakaupunki, että se näkyy monessa asiassa. Ehdottamasti haluaisin käydä kyseisessä paikassa joskus uudestaan, ja luulen tämän illan jäävän meille kummallekkin pitkäksi aikaa muistiin..

Torstai olikin sitten viimeinen päivä Roomassa, ja se meni aikapitkälti Vatikaanimuseossa / Vatikaanissa käymisessä. Museo muuten maksoi 8 alta 25:lle ja 12 vanhemmille. En tiedä oliko paikka hinnan väärti, mutta kyllähän siellä paljon nähtävää oli. Varsinkin Sistine Chapelin Michalengelon Creation of Adam ja Last Judgment. Ehkä voisi tosi rikkaana käydä museossa joskus uudestaan, mutta silloin ehdottomasti pitäisi ottaa opaskirjoja yms. mukaan. Jokatapauksessa kannattaa varautua jonottamiseen, sillä aina ohimennessä oli paljon porukkaa jonossa. St Peters Basilica ja Piazza San Pietro olivat toki myös kauniita nähtävyyksiä, joten toki kannatti käväistä täälläkin. Illalla kävin itse vielä kiertelemässä kaupunkia, ja ottamassa yökuvia. Tällä reissulla tuli vastaan yksi kreikkalainen ja yksi espanjalainen työmatkaaja, jotka kyselivät missä on yöelämä. Olin yhdestä paikasta kuullut (ei siis sama kuin ylläolevat), ja neuvoin heitä sinne. Päätin sitten itsekin käydä siellä katsomassa menoa, ja täytyy sanoa menon olleen pettymys. Esimerkiksi yhteen baariin olisi ollut ko. iltana vapaa pääsy, ja siinä puoli yhden aikoihin ei ollut kuin kourallinen ihmisiä baarissa! Tämä vahvisti sitä käsitystä, että italialaiset eivät hirveästi juhli. He menevät kyllä usein lasillisella tai kahdelle illaksi, mutta vähemmistö jatkaa yöelämään..

Tuomio: Menisin ehdottomasti uudestaan. Ei siksi, että olisi jäänyt jotakin tärkeää näkemättä. Vaan siksi, että kaupunkina teki vaikutuksen. Kaikki se historia, meno, rentous ja halpuus olivat positiivisiä asioita. Rooma tosiaan oli halvempi kuin Milano ja paljon halvempi kuin Pariisi.

Siena 16.4.2004
Sienaan pysähdyimme yhdeksi päiväksi, ja tottakai juuri sinä päivänä satoi vettä :( Kaupunki on tosi hyvin säilynyt keskiaikainen kaupunki, joka on pienelle kukkulalle rakennettu. Aikoinaan kaupunki on taistellut Firenzen kanssa, joten ihan vaatimaton se ei ole ollut. Lisäksi täällä törmäsimme Siniin & Miikkaan, jotka alkoivat bussipysäkillä puhumaan ensin keskenään suomea :) He olivat tulossa samaan paikkaan yöksi, jossa meillä oli huone. Mutta tosiaan valitettavasti sateen takia kiertelimme lähinnä jonkin verran paikkoja, pidimme sadetta ja välillä kärsimme siitä. Loppuillasta näemme Sinin&Miikan uudestaan, ja kiertelimme yhdessä kaupunkia jonkin aikaa. Ei paljon sanottavaa, sillä keli ei ollut suotuisa.

Tuomio: pitää ehdottamasti käydä uudestaan, sillä sade jäi kaivelemaan. Ehkä käväisen silloin, kun kaupunkin aukiolla juostaan hevoskilpailu (vuosittainen perinne).

Firenze 17.4-18.4.2004
Itse kävin Firenzessä yhdessä espanjalaisten kanssa viime joulukuussa, joten tärkeimmät paikat olin kerinnyt jo näkemään. Mutta toki paljon oli paikkoja näkemättä, joten eka päivä meni kierrellessä. Toki mieleenpainuva hetki oli käydä kukkulalla Michalengelon aukiolla, josta on kaunis näkymä kaupunkiin. Valitettavasti auringonlasku ei ollut paras mahdollinen. Illalla matkaväsymys sitten iski, ja ei tullut lähdettyä mihinkään iltaa viettämään. Toisena päivänä kumpikin tahollamme kiertelimme jonkin verran kaupunkia, mutta kolmen aikoihin lähdimme jo eteenpäin. Oli sellainen tunne, että eiköhän tämä ole jo nähty. Syynä tähän "eroamiseen" oli se, että olisin halunnut käydä Uffizissa ja parissa muussa museossa. Lopulta vain yhtään pääsin, joten olisi ollut sama mennä yhtä matkaa koko päivä. Joten jos Uffiziin haluat, niin osta etukäteen lippu! Kumpanakin päivänä oli hirvittävät jonot, joten jäi käymättä. En oikein osaa tässä vaiheessa kaupungista enempää kirjoittaa, joten pitää ehkä Lauralta kysyä kommentteja kaupunkin osalta. Syynä aikaisempi käyminen, ja kaupunkin samankaltaisuus niin monen muun kaupunkin kanssa.

Tuomio: ei tarvitse enää käydä. Monet sanoo "Jos menet Italiaan, niin mene Firenzeen" - en yhdy tähän. Ok kaupunki, mutta ei mielestäni erikoinen. Ehkä sitten, jos kävisi museoissa ja kirkoissa urakalla?

Välipysäkki Pisassa
Firenzen ja Cinque Terren välillä pysähdyimme tunniksi junanvaihdon takia Pisaan, joten minä jäin tavaroiden kanssa asemalle ja Laura kävi katsomassa sen kuuluisan tornin (täälläkin tuli itse käytyä espanjalaisten kanssa). Mitä olen yhdeltä Pisassa opiskelevalta britiltä kuullut, niin välttämättä hirveästi ei kaupungista muuta löydy. En osaa sanoa, sillä ei tullut kierrettyä muita osia.

Cinque Terre 19.4-20.4.2004
Saavuimme Riomaggioreen (yksi kylistä) myöhään sunnuntaina, ja onneksemme majapaikan isäntä oli vielä toimistossa. En nimittäin ollut huomannut varoitusta, että pitäisi saapua tiettyyn aikaan. Saimme kuitenkin huoneen, joka kylmyyttä lukuunottamatta oli ihan hyvä. Varsinainen yllätys tuli kuitenkin siinä vaiheessa, kun lähdimme takaisin baanalle kiertelemään kaupunkia. Kadulle tullessamme nimittäin bongasimme (ja he bongasivat) terassilta pari tyyppiä, jotka olimme nähneet Roomassa hostellissamme! Joten ei muuta kuin juttelemaan. Paljastui heidän olevan amerikkalaisia, jotka olivat pidemmällä matkalla eurooppaa kiertelemässä. Tosi hyviä tyyppejä, ja siinä muutaman lasillisen kerkesimme juomaan ennen seuraavia vieraita. Seuraan nimittäin liittyi kolmen amerikkalaistytön seurue, jotka myös olivat kiertelemässä eurooppaa. Vähän kyllä harmitti, kun kertoivat edellisiltana olleen hyvät pippalot/illanvietto rannalla. Paikalla oli kuulemma ollut tosi paljon porukkaa, joten harmitti ettei tullut päivää aikaisemmin paikalle :( No siinä jatkoimme illanviettoa, ja lopulta jatkoimme sitä tyttöjen huoneessa kahvia juoden ja kaikennäköistä jutellen. Hyviä tyyppejä, ja pitää laittaa postia heille piakkoin. Varsinkin jo pelkästään otettujen kuvien takia! PS: Paikka, jossa iltaa vietimme, myi kaikkia viskejä 4,5 eurolla. Ei toki ollut mitään hirmuhyviä, mutta hyvin kohtuullisia oli (mm. Glennfiddich). Ihan hyvä :)

Seuraavana päivänä näimme amerikkalaiset vielä aamiaisella, mutta sen jälkeen tiemme erosivat. He olivat jatkamassa omiin suuntiinsa, ja meillä oli vielä yksi yö jäljellä. Valitettavasti aamiaisen aikoihin satoi kaatamalla, joten piti aamulla odottaa ennenkuin pääsi mitään tekemään. Lopulta sade hiljeni, ja lähdimme kiertelemään kyliä. Kävimme päivän aikana yhtä lukuunottamatta kaikissa pikkukylissä ja lisäksi La Speziassa. Mutta sateinen päivä antoi mahdollisuuden vain kiertelyyn kaupungeissa. Mutta onneksi viimeisenä päivänä olikin sitten aurinkoinen päivä, ja pääsimme tekemään kävelyretken kylien välillä. Nimittäin kylien välillä menee polku, jota on käytetty aikoinaan ainoana yhteysväylänä niiden välillä. Maisemat olivat todella kauniit! Ja kylien näkeminen ylhäältä/alhaalta/sivusta oli loistavaa. Muutamia todella hyviä kuvia sai otettua. Alue on tosiaan luonnonpuistoalue ja Unescon maailmanperintölistalla. Joten mistään ihan tusinakohteesta ei ole kyse. Suosittelen ehdottamasti käyntiä täällä - varsinkin off-seasonin aikaan, jolloin saa suht rauhassa olla. Toki nytkin oli turisteja paikalla sekä paljon kouluryhmiä. Mutta kokonaisuutena ei haitannut, ja aina pääsi rauhaan kun halusi. Loistava paikka!

Tuomio: Ehdottamasti tulisin uudestaan. Syksyllä tapasin yhden tanskalaisen, joka sanoi käyvänsä täällä aina kun on mahdollista. Tuntuu samalta!

Takaisin Milanoon & Aftermath
Tiistaina 20.4. tulimme takaisin Milanoon tarkoituksena nukkua yö ja tyhjentää kameran muistikortit koneelleni. Muistikorttien tyhjentäminen onnistui hyvin, ja annoin toisen omistani Lauralle hänen tulevaa Espanjaa matkaansa varten (seuraavan kerran näimme tiistaina 27.4 Lyonissa sen jälkeen, kun Laura oli ollut Espanjassa ja minun veljeni sekä siskoni oli ollut vierailulla. Mutta tämä on toinen tarina :) Loppujen lopuksi Laurakin sai yön nukuttua asuntolassa, vaikka siinä jouduttiin sääntöjä rikkomaan yhdessä portsarin kanssa.. Mutta ei siitä enää sen enempää. Kuitenkin keskiviikkona 21.4 aamulla tiemme erosivat, kun minä jäin odottamaan seuraavaa vierailua ja Laura suunnisti Espanjaan.

Kokonaisuutena matkoista jäi monia asioita mieleen. Firenzeä lukuunottamatta pidin kaikista paikoista. Rahallisesti reissu oli ihan ok, mutta valitettavasti tosiaan museot / nähtävyydet olivat kalliita. Esimerkiksi Colosseumin sisällä meneminen Roomassa olisi maksanut 8 euroa! Välillä oli sellainen tunne, että eivätkö ne halua tänne turisteja :) Muualla kuin Roomassa ei tullut paljon juteltua italialaisten kanssa, mutta kuitenkin jäi joka kaupungissa tunne rennommasta meiningistä verrattuna Milanoon. Ulkona olisi voinut olla paljon enemmän, mutta paikkojen kalleus ja meidän ultimate kiertely kaupungeissa vähensivät tätä. On kuitenkin hyvä muistaa, että 13 päivän aikana emme paljoakaan busseja käyttäneet, vaan menimme kävellen kaupungeja ympäri. Siinä mielessä sattui tosi hyvin, että huomasimme olevamme varsin samanlaisia matkaajia: ei haitannut pitkät kävelyt, ja ei ollut pakko mennä pelkästään museoihin tai olutpaikkoihin. Joten kaikenlaista tuli koettua ja nähtyä. Lisäksi yksi todella hyvä asia oli matkustamisen halpuus: minä matkustin junilla, ja kaikki matkat yhteensä olivat noin 75-80 euroa! Eli ei todellakaan paha. Kuitenkin jos vertaisi Suomessa matkustavan Helsingistä lähelle Oulua ja siitä parin välipysähdyksen kautta takaisin. Ja vielä lopuksi: arvelimme etukäteen sään olevan hyvä matkamme aikoihin, mutta parempikin se olisi voinut välillä olla. Mutta sillä ei voinut mitään.

[b]Summa summarum: loistava reissu, paljon tuli nähtyä, ei tullut liian kalliiksi ja mainion matkaseuran kanssa paikat saivat vielä enemmän eloa itseensä! Omasta puolesta ei tarvitse katua mitään matkan osalta, sillä kaikkinensa matka oli loista. Sää tosin olisi voinut olla parempi parina päivänä. Ehdottomasti suosittelen näitä kohteita kaikille matkaajille - eniten suosittelen Roomaa ja Cinque Terrea![b]

+/- saldo : 0 |

Astro kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hienoja kuvia! Itse en ole vielä Italiaan päässyt, mutta mieli kyllä tekisi...