Levyjen keräilyä suljetulla osastolla
Lazer kirjoitti noin 22 vuotta sitten (39 kommenttia)
On jälleen aika puhua levyjen oston ihanuudesta ja kurjuudesta. Mielipiteitänne siitä mikä on järjellinen määrä levyjä hyllyssä. Jotkut kaverit pitää mun sadoissa (1000
+/- saldo : 0 | Tweet
mutta toisaalta tiedän tyyppejä joilla on yli 10000 levyä
Itse olen niin kranttu, että en osaa eläytyä ajatukseen, että maailmassa oli 10000 omistamisen arvoista levyä.
Mitä rationaalisuuteen tulee, niin olen yleensä enenpi huolissani siitä että jääkö rahaa "pakollisiin" levyhankintoihin, eikä niinkään vaatteisiin, matkustamiseen, sosiaaliseen elämään tms. Sopii mulle!
Mielipiteitänne siitä mikä on järjellinen määrä levyjä hyllyssä.
Ideaalinen tilanne olisi, jos omistaisi vain kaksi levyä. Soittimessa olisi se levy, jota haluaisi juuri sillä hetkellä kuunnella ja levyhyllyssä - joka olisi siis kätevän pieni - odottaisi se levy, jonka haluaisi kuulla seuraavaksi. Koska tähän tuskin kukaan pääsee, ainoa järjellinen määrä on järjetön määrä. :D
Niin, eihän levyjen keräilysä oo kyse järjellisestä toiminnasta, kuten ei minkään muunkaan jutun keräilysä, jotku kerää jopa postimerkkejä!!
Minulla on jotain 500+ CD-levyä. Mielestäni se alkaa olla jo liikaakin... Kokoelmani on laajahko mutta erittäin suppea, käsittäen lähinnä levyjä, joilla on muitakin tahtilajeja kuin 4/4.
Minun isäni kerää postimerkkejä, vanhoja rahoja ja jääkiekkokortteja. Hän ymmärtää 2000 levyn kokoelmaani huomattavasti paremmin kuin äiti, joka kerää ainoastaan minun ja veljeni lapsena tekemiä piirroksia. Mutta hän onkin perheen ainoa järki-ihminen.
Mutta minulla ei ole hätää niin kauan kuin voin katsella levyhyllyäni ja nähdä enimmäkseen sellaisia levyjä jotka olen hyviksi havainnut ja joita aion kuunnella vielä kymmeniä ellen satoja kertoja, sekä satunnaisia Anttilasta markalla ostettuja camp-helmiä.
Levyjä alkaa olla jo niin etteivät oikein mahdu hyllyynkään, niitä on päälle 1500. Välillä poistankin jotain, sellaisia “ihan kiva” –tasoisia levyjä joita ei kuitenkaan tulisi kuunneltua. Eipä tuo levyhomma ole kuitenkaan muuta elämääni pahemmin häirinnyt eikä pakkomielteeksi muodostunut. Eikä mulla ole pitkiin aikoihin ollut mitään suunnitelmallisuutta tuossa hommassa, hyvin paljon tulee käytettyjä levyjä osteltua ja se hankintalista on loppujen lopuksi melko pieni. Kompletismista luovuin vuosia sitten. Kyllähän monet kokoelmaani ihmettelevät, mutta kaikkihan on niin suhteellista. :)
Pitkälti toista kymmentä. Metriä.
Harmillisen vähän kokemuksia siitä kuinka tuli järsittyä vanhoja kengänpohjia viikko, jotta saisi haluamansa uutuudet. Doc sentään avautui elämän tärkeysjärjestyksistään. Pasi mukavasti oli mieltä toiseen suuntaan, löytyisikö vielä joku joka pitää kaikkia edellä kirjoittaneita kajahtaneina. Onko tullut ikinä ostohuuman jälkeistä "krapulaa" eli kotona pinon ääressä hiki otsalla pohdittua kuinka paljon rahaa menikään :D
Silloin kieltämättä tuli pieni krapula kun posautin yksillä levymessuilla 200 puntaa opintolainaa. Mutta katua ei ole tarvinnut.
Onko tullut ikinä ostohuuman jälkeistä "krapulaa" eli kotona pinon ääressä hiki otsalla pohdittua kuinka paljon rahaa menikään
Ei levyostosten jälkeen. Tuo tunne iskee aina ruokakaupasta palattuani. :)
Onko tullut ikinä ostohuuman jälkeistä "krapulaa" eli kotona pinon ääressä hiki otsalla pohdittua kuinka paljon rahaa menikään
Joo!! Näinhän se on että ruokaan tulee tuhlattua enemmän ku ois tarvis, parempi se ois nekin rahat sijottaa levyihin :D
Tuo onkin jännä ilmiö, ihan tuttua. Levyihin voi syytää huoletta rahaa mutta ruokaostoksissa sitten muka "säästää" ja syö halvimpia juttuja. :D
Niin tai levyihin voi laittaa kuukaudessa 3000 FIM mutta jos pitäisi ostaa uusi sänky, niin "ei ole varaa".
Isot kertasijoitukset ovat ongelmallisia. Levyjä on helpompi ostaa yksi silloin ja toinen tällöin, mutta jos palkkapäivänä pitäisi tuhlata iso summa johonkin yhteen asiaan niin eihän se onnistu kun kokemuksesta tietää, että sitten ei ehkä ostetakaan levyjä kuukauteen.
Niin, tuossa Venäjällä vierailussa oli rahanmenon kannalta niitä hyviä puoliakin... Ja jossain 30 cdn kertaostoksessa onkin sit kuuneltavaakin jo pitemmäksikin toviksi....
By the way, ei kukaan halluaisi joulukorttina kasetillista siperialaista punkkia tai avant-gardea?
Huomaan levynostotahtini selvästi kiihtyneen viime aikoina. Mistähän se johtuu? Esim. CDONista tulee tilattua useinkin.
Palkkapäivän läheisyys on levyjen oston kannalta hyvää aikaa,
sekä ennen, että jälkeen. Joskushan sattuu että ei edelliskuussa
ole tuhlannut paljon mitään, ja uusi satsi on tulossa tilille heti kohta.
Tällaisessa tilanteessa on mukava hyvällä omallatunnolla marssia
levyostoksille. Itse palkkapäivänä tulee tietysti usein haettua jotain
soivaa sälää. Huonompi omatunto tulee aiheesta: "kuinka monta
cd-hyllymetriä olenkaan kaatanut jo tässä vaiheessa kurkusta alas".
Se ei ole ihan vähän se....
Niin, etenkin nyt kun tuopin hinta on noussut vuodenvaihteen jälkeen monessa paikassa... :(
Helsingin Kalliossa on halpaa kesät talvet ;)
Olisi tietysti kiva ostaa enemmän levyjä, mutta kun ei ole varaa. Pitäisi varmaan mennä töihin.
Nythän voipi olla, että kun nuo piraatti- & bootleggi-jahtaus-jutut lisääntyy ja kehittyy alan harrastajien psyykessä tuonne paranoijan suuntaan, niin yhä useampi alan silloin jo entinen harrastaja tapaa toisensa suljetulla osastolla ihan oikeesti....
"kurppa kusipää on kova jätkä"
Kalliossahan voi kaljoitella tuntikausia putkeen happy hour hinnoilla kun vaihtaa välillä kuppilaa
Kallio on kohtalokas paikka aloittelevalle alkoholistille;)
nimim. "noin viisi iltaa viikossa Kallion kuppiloissa"
Sauna syttyy hyvin noilla CDON:in laatikoilla. Tai siis se kiuas..
Monesti tosiaan tulee mietittyä baari illan jälkeen,että montako levyä tälläki rahalla olis taas ostanu:(
Viime aikoina on tullut hankittua aika paljon DVD-leffoja, joten musalevyjen ostoa on hieman rajoitettava. :(:P
Öhöh.. mulla meni pari kuukautta silleen että ostin noin 10 levyä viikkoa kohden, mutta nyt on jostain syystä tili aika aution näköinen... mitäköhän on tapahtunut. :o:P
Janus kirjoitti 16/10/2003 klo 12:08: Viime aikoina on tullut hankittua aika paljon DVD-leffoja, joten musalevyjen ostoa on hieman rajoitettava. :(:P
Vähän sama homma. Päätin jo ajat sitten, että tuohon DVD -vouhotukseen en lähde kun kellarissa on pahvilaatikoittain VHS -kasetteja... Nyt olen nostanut kädet pystyyn tämän(kin) addiktion edessä.
Ma ostan keskimaarin ehka 10-15 levya viikossa ja n. 3 DVD:ta. Tama ei kuitenkaan ole estanyt mua myos dokaamassa, vaikka hinnat nykyisessa kotikaupungissani ovat "slkeasti" entista kantakapakkaani Roskapankkia korkeammat. Mitas siihen sanotte.
saigon kirjoitti 16/10/2003 klo 14:43: . Mitas siihen sanotte.
Että olet sekä materialisti, että hyvä tuloinen.
Dokaaminen on jäänyt viimeaikoina levyostoja selkeästi vähemmälle ja vain siitä yksinkertaisesta syystä, että täällä ei oo enää mitään paikkaa, missä huvittais käydä! Tai yksi paikka on, mutta sekin menee kiinni viimeistään yhdeltä. Ehkä parempi näin.
saigon kirjoitti 16/10/2003 klo 14:43: Ma ostan keskimaarin ehka 10-15 levya viikossa ja n. 3 DVD:ta. Tama ei kuitenkaan ole estanyt mua myos dokaamassa, vaikka hinnat nykyisessa kotikaupungissani ovat "slkeasti" entista kantakapakkaani Roskapankkia korkeammat. Mitas siihen sanotte.
Entäs säilytysongelmat? Vuosittain tuosta kertyy melkoinen röykkiö levyjä. Yksi huone levyjä varten? :P
15 levyn viikkovauhdilla voi tulla myös aika vaikea ehtiä kuuntelemaan levyjä. Itse olen viimeaikoina ostanut n. 10 kuukaudessa ja silloinkin on tuntunut, että ei ehdi kunnolla tutustumaan kaikkiin levyihin.
Kcrimso kirjoitti 16/10/2003 klo 15:50: 15 levyn viikkovauhdilla voi tulla myös aika vaikea ehtiä kuuntelemaan levyjä. Itse olen viimeaikoina ostanut n. 10 kuukaudessa ja silloinkin on tuntunut, että ei ehdi kunnolla tutustumaan kaikkiin levyihin.
Hezzukin on ollut viime aikoina melko ahkerana. :D
Janus kirjoitti 16/10/2003 klo 15:52: Hezzukin on ollut viime aikoina melko ahkerana. :D
Ei kaikkea tarvi paljastaa :D ;) :P
Täytyy sanoa, että tuo reilun parinkymmenen levyn tilaus CDON:sta oli turhan iso. Vaikka levyt saapuivat parissa erässä, niin pureskeleminen kävi aika hankalaksi.
Mutta kun halvalla saa... :D
Pekka kirjoitti 16/10/2003 klo 06:56: Dokaaminen on jäänyt viimeaikoina levyostoja selkeästi vähemmälle ja vain siitä yksinkertaisesta syystä, että täällä ei oo enää mitään paikkaa, missä huvittais käydä! Tai yksi paikka on, mutta sekin menee kiinni viimeistään yhdeltä. Ehkä parempi näin.
Eiks se ole parempi kesällä muutenkin? Ei palellu lumihankeen kun sammuu, kuten talvella.
Janus kirjoitti 16/10/2003 klo 01:09:
Entäs säilytysongelmat? Vuosittain tuosta kertyy melkoinen röykkiö levyjä. Yksi huone levyjä varten? :P
saigon kirjoitti 16/10/2003 klo 14:43: Ma ostan keskimaarin ehka 10-15 levya viikossa ja n. 3 DVD:ta. Tama ei kuitenkaan ole estanyt mua myos dokaamassa, vaikka hinnat nykyisessa kotikaupungissani ovat "slkeasti" entista kantakapakkaani Roskapankkia korkeammat. Mitas siihen sanotte.
Levythan ovat osa sisustusta (mulla on Helsingissa himassa oikein sellainen vanhan hyvan ajan viinyylikaupan vinyyliteline, jossa voi pitaa kansitaidenayttelyita...).
No joo. Seuraavan kerran kun tulen Suomeen ajattelin menna Vanhan messuille myymaan jotain pois, koska tuleva asuinkumppani ja toivottavasti myohemmin myos vaimo, elamankumppani ja lasteni aiti, ei oikein lampea sille, etta yhteisessa asunnossamme olisi yksi pelkastaan mun sarjiksille, levyille ja leffoille varattu huone...pitaisikohan samantien investoida suurempaan asuntoon...
ps. jos saan peruutuspaikan tonne Vanhan messuille myynnissa tulee olemaan myos progea ja muuta tiluttelua, vink, vink.
Lazer kirjoitti 11/12/2002 klo 07:01: Harmillisen vähän kokemuksia siitä kuinka tuli järsittyä vanhoja kengänpohjia viikko, jotta saisi haluamansa uutuudet. Doc sentään avautui elämän tärkeysjärjestyksistään. Pasi mukavasti oli mieltä toiseen suuntaan, löytyisikö vielä joku joka pitää kaikkia edellä kirjoittaneita kajahtaneina. Onko tullut ikinä ostohuuman jälkeistä "krapulaa" eli kotona pinon ääressä hiki otsalla pohdittua kuinka paljon rahaa menikään :D
Ei ole ikina tullut krapulaa, mutta joskus tiettyjen levyjen ostamatta jattamiset typerien "talla viikolla en osta yhtaan levya"- paatosten jalkeen saattavat kummitella mielessa kymmenia vuosia. Krapulahan naissa asioissa tulee, jos tuhlaa.
Miksi ihmeessa tuntisin huonoa omatuntoa, jos tiedan jokaisen ostamani levyn arvon olevan nyt tai tulevaisuudessa enemman kuin ostohinta?
Supersaataja ILS sai varattua pari peruutuspulpettia Vanhan levymessuilta. Siella siis nahdaan.
saigon kirjoitti 22/10/2003 klo 14:08:
Miksi ihmeessa tuntisin huonoa omatuntoa, jos tiedan jokaisen ostamani levyn arvon olevan nyt tai tulevaisuudessa enemman kuin ostohinta?
Ohoh! Voiko tuo olla mahdollista huomioonottaen miten paljon levyjä ostat? Ei ne kaikki voi arvoaan säilyttää. Vai voiko? En tiedä, kun en mikään keräilijä ole itse.