Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Parhaat levyt 1969

Kcrimso kirjoitti noin 7 vuotta sitten (11 kommenttia)
Suurprojekti alkaa!

Tarkoituksenani on koluta läpi levyhyllyäni ja listata kymmenen parasta levyä vuodesta 1969 aina nykypäivään asti.

Listatkaa omia suosikkejanne ja kommentoikaa! Ehkä tästä jopa syntyy keskustelua, tai sitten ei :) Tarkoituksenani on julkaista näitä listoja vähintään yksi päivässä joten eiköhän tämä saada päätökseen ennen kesälomia ;)

Sitten itse asiaan eli vuoden 1969 listaan. Ykkössijan valtaa minulla itseoikeutetusti King Crimsonin debyyttilevy jota usein myös pidetään ensimmäisenä ”oikeana” proge-levynä. Oli se sitä tai ei niin aivan huikeasta levystä on kyse ja ainakin se tarjosi valtasti rakennuspalasia joista muut progebändit tulevina vuosina rakensivat omaa musiikkiaan ja samalla veivät genreä eteenpäin. Vuonna 1969 rockmusiikki ei ollut kuitenkan vielä yleisesti ottaen kehittynyt kovinkaan pitkälle mikä näkyy sitten myös siinä että listalleni on kiilannut kolme jazz-levyä. Miles Davis peräti kahden levyn voimin. In A Silent Way on kiinnostava levy paitsi hienon musiikkinsa myötä, mutta myös siksi että sillä soittaa kitaristi John McLauglin jolla oli tärkeä rooli jazz-rockin kehityksessä ja jazz-rockhan on tietenkin hyvin läheinen sukulainen progelle. Itseasiassa itse jopa lasken sen yhdeksi progen alagenreksi, mutta tätä voi toki pitää kiistanalaisena näkemyksenä. Vuoden levyistä sekä Zappan Hot Rats ja Soft Machinen Volume Two olivat keskeisiä Canterbury scene suuntauksen kehittymisessä. Hot Ratsia ei tietenkään lasket Canterbury progeksi, mutta useat suuntauksen bändit ovat ammentaneet vaikutteita juuri tuota levystä. Tärkeä levy tietenkin myös omalle proge-sankarillemme Pekka Pohjolalle. The Beatlesin paras levy eli Abbey Road kuuluu tietysti myös listalle. Täydellinen pop-levy! Tosin nykypäivän vinkkelistä levyn musiikkia voisi kutsua vaikka art rockiksi. Floydin Ummagummaa ja Yesin debyytti listalla kummastuttaa ehkä monia, mutta itse pidän suuresti Ummagumman kokeellisuudesta ja toisaalta Yesin ensimmäisen levyn innokkaaasta energiasta. Bruford ja Squire olivat liekeissä heti alusta alkaen vaikka taidot eivät vielä toki olleetkaan aivan sitä mihin ne muutamassa vuodessa kehittyivät.

1969 top 10:


1. King Crimson: In the Court of the Crimson King
2. The Beatles: Abbey Road
3. Miles Davis: In a Silent Way
4. Colosseum: Valentyne Suite
5. Frank Zappa: Hot Rats
6. Pharoah Sanders: Karma
7. The Soft Machine: Volume Two
8. Pink Floyd: Ummagumma
9. Yes: s/t
10. Miles Davis: Filles de Kilimanjaro

+/- saldo : 0 |

    Janus kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Saatan jotain listaa viritellä myöhemmin. Filles de Kilimanjaro on 1968.

    Kcrimso kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Saatan jotain listaa viritellä myöhemmin. Filles de Kilimanjaro on 1968.
    Riippuu mistä katsoo. RYM ja Miles Davisin oma saitti on sitä mieltä että 1969 joten olen päättänyt luottaa siihen. Veikkaan että tässä saattaa olla joku sellainen tilanne että virallinen julkaisupäivä on ollut joulukuussa 1968, mutta syystä tai toisesta levy ei sitten ole kuitenkaan kauppoihin ehtinyt ennen kuin 69 alussa.

    Janus kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Wikipedian mukaan UK-julkaisu oli jo 1968 ja USA sitten 1969. No menköön nyt 1969-levynä.

    Janus kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    1. Nick Drake: Five Leaves Left
    2. King Crimson: In the Court of the Crimson King
    3. The Who: Tommy
    4. Colosseum: Valentyne Suite
    5. The Pentangle: Basket of Light
    6. Family: Family Entertainment
    7. Led Zeppelin: s/t
    8. Traffic: Last Exit
    9. Roberta Flack: First Take
    10. Arzachel: s/t

    Olipas vaikeaa karsia ja ainahan nämä elää, kolme ekaa voisivat olla toisessakin järjestyksessä. Tommya välttelin pitkään, johtuen nuorena nähdystä elokuvaversiosta. Eniten ihmetystä varmaan herättää Trafficin levy, joka bändin hajoamisesta johtuen koostuu sinkuista, ylijäämistä ja liveäänityksistä. Samoin Arzachelin nopeasti syntynyt purkaus, eikä varmasti vähiten tekijöitä itseään...

    Jimi kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    The Tony Williams Lifetime Emergency!
    King Crimson In the Court of the Crimson King

    ...öööh...

    Kcrimso kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ...öööh...
    Et tykkää jazzista? Sieltähän voisi ammentaa vaikka mitä.

    Jimi kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ymmärsin, että nämä pitää vetää omasta levyhyllystä.

    Kcrimso kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jaa... ei välttämättä. Itse omistan kaikki listatut levyt, mutta se nyt vaan johtuu siitä että minulla on tapana hankkia levyt joista todella paljon pidän :)

    JarkkoH kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    EI taida ihan koko kymppiä löytyä tältä vuodelta.

    King Crimson: In the Court...
    Miles Davis: In a Silent Way
    The Beatles: Abbey Road
    Velvet Underground: Velvet Underground

    Yhh, onkohan mulla paljon enempää tuolta vuodelta?

    J

    retrou kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voisi olla vaikka Trout Mask Replica.

    R2-D2 kirjoitti noin 7 vuotta sitten+/- saldo : 0
    1. Santana Santana
    2. King Crimson In the court of the Crimson King
    3. Led Zeppelin II
    4. Bob Dylan Nashville Skyline
    5. Steppenwolf Monster
    6. Ten Years After Ssssh.
    7. Beatles Abbey Road
    8. Johnny Winter The first album
    9. Moody Blues To Our Childrens Childrens Children
    10. Cream Goodbye