godspeed you black emperor!
Voffe kirjoitti noin 22 vuotta sitten (41 kommenttia)
Moni on varmaan kuullut gybe!:stä, mutta mitäs mieltä Palasokerin lukijat kyseisestä orkesterista ovat? Itse juuri hankin albumin "lift your skinny fists like antennas to heaven" ja voin kyllä varauksetta suositella sitä kaikille.
Tämän threadin aloitin lähinnä siksi, että en ole huomannu, että kukaan muu olisi ainakaan Levylautasella -listalle ilmoitellut kuunnelleensa kyseistä, mielestäni loistavaa albumia.
Saa myös ehdottaa edes jossain määrin samantyyppistä musiikkia soittavia orkestereja.
Tämän threadin aloitin lähinnä siksi, että en ole huomannu, että kukaan muu olisi ainakaan Levylautasella -listalle ilmoitellut kuunnelleensa kyseistä, mielestäni loistavaa albumia.
Saa myös ehdottaa edes jossain määrin samantyyppistä musiikkia soittavia orkestereja.
+/- saldo : 0 | Tweet
Minä en kyseistä orkesteria ole koskaan kuullut. Kiinnostaa kyllä kokeilla. Eli asiantuntijat neuvokoon ensinnäkin mistä levystä kannattaa aloittaa ja toiseksi mistä noita saa? Digeliuksessa taisin yhden levyn kerran nähdä, mutta muuten mitä olen joskus ylimalkaisesti levykaupoista etsiskellyt niin ei ole osunut silmään. Kohta joku taas sanoo, että siellähän niitä on iso pino Jäänsärkijässä...:D
Enpä tiedä missä niitä hyllyssä olisi. Itselläni on vain tuo Lift your skinny fists like antennas to heaven, mutta olen kyllä kuullut myös muita. Omasta mielestäni kuitenkin tuo mainitsemani on paras gybe!.
Omani tilasin Dis'n'Datista. Pari viikkoa kesti ja toissapäivänä hain oman katu-uskottavan vinyyliversioni sieltä ;)
CDON:issa noita näyttää olevan.
Upadate:
CDON:in alessa mm. monta Beckin albumia 10.95 samoin kuin Björkin Vespertine yms.\n[Muokattu 23/1/2003 / Doc.B.D]
CDONin tietokannan päivittäjät taitavat olla kohtuullisen lukutaidotonta. Ainakin nuo gybe!:n levyjen nimet ovat kohtuullisen mielenkiintoisesti ilmaistuja.
Mutta Dis'n'Datista saa tosiaan myös vinyylipainosta. Sekä tuplacd että tuplavinyyli Lift your skinny fists..:stä maksavat siellä 22e. Voi tosin joutua odottelemaan pari viikkoa ennen kuin saa levynsä, mutta eipä CDONistakaan taida useimmat levyt kovin nopeasti tulla.
Juu, loistava orkesteri on vaikka uusimmalla levyllä on jo havaittavissa merkkejä ideoiden loppumisesta. Bändi on julkaissut neljä levyä, joista omistan kolme ja kaikkia kyllä suosittelen.
Levyistä #f #a infinity on abstraktimpaa maalailua ja Slow Riot For New Zero Canada EP on sitten rokimpaa, jos rokista voi bändin kohdalla puhua. Lift Yr. Skinny Fists on näiden kahden levyn sekoitusta. Uusinta Yangui U.X.O. levyä en ole kokonaan kuullut mutta vaikuttaisi bändin heikoimmalta tuotokselta.
Bändin jäsenillä riittää myös sivuprojekteja joihin kannattaa toki tutustua. Hyviä ovat ainakin A Silver Mt. Zion ja Set Fire To Flames. Myös levy-yhtiökaverit Do Make Say Think ovat kova sana.
Ääh vähän sekavaa tekstiä tuli..\n[Muokattu 23/1/2003 / jooxa]
Pitchforkista löytyy arvostelut jokaisesta levystä:
http://pitchforkmedia.com/record-reviews/g/godspeed-you-black-emperor/f-sharp-a-sharp-infinity.shtml
http://pitchforkmedia.com/record-reviews/g/godspeed-you-black-emperor/lift-your-skinny-fists.shtml
http://pitchforkmedia.com/record-reviews/g/godspeed-you-black-emperor/slow-riot-for-new-zero-kanada.shtml
http://pitchforkmedia.com/record-reviews/g/godspeed-you-black-emperor/yanqui-uxo.shtml
Stupido Shopista saa inhimilliseen hintaan niin GYBE!:t kuin sivuprojektitkin suoraan hyllystä.
CDONista puheen ollen, tulivat sitten minunkin Hammill-levyni viimein. Kolme levyä kahdessa samana päivänä lähetetyssä paketissa. Onneksi noista kahdesta jälkitoimitetusta ei tarvitse maksaa postikuluja erikseen.
Hoo, jopas sattui! Minunkin Hammillit tuli tänään. :)
Pohjimmiltaan CDON sucks, mutta silti sieltä tulee tilattua levyjä. Outoa.
Minä en kyllä tajua, mikä ihmisiä niin sieppaa tuossa CDON:ssa. Hinnat ovat kohtuullisia, valikoima ihan tyydyttävä, toimituskulut varsin pienet, mahdollisuus maksaa laskulla, suhteellisen hyvät pakkaukset...
Ainoa miinus tulee minun silmissäni noista välillä aika pitkistä toimitusajoista, mutta niinpä haenkin kaikki kiireelliset tapaukset Oikeasta Kaupasta. Lisäplussa tulee vielä tuosta Viukkuksenkin mainitsemasta postikulujen puuttumisesta jälkitoimituksissa.
Ja jottei nyt aivan off-topiciksi menisi, niin olen kuullut Lift yourin avausraidan. En vain muista siitä mitään. :) Tarkoituksenani olisi kuitenkin tutustua perusteellisemmin ko. yhtyeeseen.
Joskus CDONissa on jotain näppäriä tarjouksia, mutta yleensä ottaen saan levyni sekä helpommin, halvemmin että nopeammin kun käyn Jäänsärkijässä lounastunnilla. Netistä on mielekkäämpää tilata sellaisia levyjä jotka saa sieltä selvästi halvemmalla (esim. italoproget BTF:ltä suht nopeasti kolmanneksen halvemmalla kuin Helsingin levykaupoista) tai joita ei saa kaupoista ollenkaan (esim. Dünin Eros ja muut Soleil Zeuhl -labelin julkaisut 13 euron kappalehintaan Jazzikselta viikossa, mikä on yli kolme kertaa nopeammin kuin mihin CDON on minun nähteni pystynyt). CDONilla levyt maksavat suunnilleen saman verran kuin kaupassa, usein enemmän, eikä valikoimakaan ole mitenkään ihmeellinen.
Minä en kyllä tajua, mikä ihmisiä niin sieppaa tuossa CDON:ssa.
No se sieppaa, kun en ole juuri koskaan - ehkä kerran tai pari -saanut levyä luvatussa ajassa ja nytkin backorderdina on levyjä noin 200 € edestä. Levyjä saa tietenkin kaupasta, jos asuu Hki:issä, mutta minä en asu. Turussa myydään paljon ei oota.
Mutta siis kyllä nuo sinun luettelemat hyvät puolet painavat sen verran, että levyjä tulee tilattua tuolta paljonkin.
CDONilla levyt maksavat suunnilleen saman verran kuin kaupassa, usein enemmän, eikä valikoimakaan ole mitenkään ihmeellinen.
Metallivalikoima on kyllä ihan kiitettävä. Noiden sinun harrastamien juttujen valikoima on tietenkin kehno.
Jätin huomioimatta tämän paikkakunta-aspektin. Itse asun Porissa, jossa tuo levykauppojen tarjonta ei ole ihan sitä luokkaa kuin Helsingissä tai edes jossain Tampereella. Minä en saa paikallisista levyliikkeistä levyjä yhtä edullisesti kuin CDON:sta. Senpä takia olenkin viimeisen vuoden aikana tilannut tuolta melkoisen pinon lättyjä. Yksi on jäänyt toimittamatta.
Ymmärrän kyllä, että kaikkia CDON ei miellytä. Pistää vain harmittamaan, kun se saa minun mielestäni osakseen vähän turhan paljon haukkuja. Ulkopuoliselle saattaa netin keskusteluista muodostua helposti sellainen kuva, että CDON on täysi fiasko.
No, minähän olen aina sanonut että Green Riveriä parempaa levykauppaa ei Helsingistäkään löydy ;)
Green River olisi/oli pirun hyvä levyliike, mutta siellä on tuo aika tärkeää roolia ainakin tällaisen vähävaraisen ihmisen levyhankinnoissa näyttelevä hintapuoli alkanut kusta koiville. Ennen 11,5 euroa maksaneet levyt maksavat nyt järjestään 13 euroa jne...
Olen kuullut levyt F# A# Infinity ja Lift Your Skinny ja hyviähän ne ovat, jälkimmäinen on mielestäni parempi. Seuraavaksi voisit sitten tutustua kotimaiseen Magyar Posseen.
(esim. Dünin Eros ja muut Soleil Zeuhl -labelin julkaisut 13 euron kappalehintaan Jazzikselta viikossa, mikä on yli kolme kertaa nopeammin kuin mihin CDON on minun nähteni pystynyt).
Mitä noita muuten tilasit? Potemkine ainakin on ollut sulla soitossa. Dün ja Archaia ainakin on hyvää kamaa, mutta millaisia muut?
nim. oispa Dünkin ollut digipack
Tilasin Dünin, Archaïan ja Potemkinen molemmat CD:t joilla on yhteensä bändin kaikki kolme älppäriä. Kaikki ovat oikein mainion oloisia. Lisäksi kuoresta löytyi Gowen/Miller/Sinclair/Tomkins -projektin Before a Word Is Said (kuulostaa juuri siltä miltä tuolla kokoonpanolla voisi kuvitella eli Gilgameshilta, ja Gowenin soitantaa on aina kiva kuulla), Thinking Plaguen In This Life (en ole ehtinyt vielä kuunnella kunnolla, mutta päätösbiisi jäi mieleen) sekä surullisenkuuluisa Comusin First Utterancen new age -remix.
GSYBE! on mielestäni erittäin hyvä yhtye, samoin kaikki projektit maistuu. Magyar Posse Porista edustaa tosiaan jossain määrin Suomen vastinetta, mutta on hieman selkeämpää tavaraa. Suomen parhaimpia yhtyeitä, ehdottomasti!
Itse juuri hankin albumin "lift your skinny fists like antennas to heaven" ja voin kyllä varauksetta suositella sitä kaikille.
Olenkohan jotenkin huono ihmmeinen, kun tuon kakkoslevyä ei oikein jaksa kuunnella. Ykköslevy pitää mielenkiintoa lostavasti yllä, mutta tulee uni..
Olenkohan jotenkin huono ihmmeinen, kun tuon kakkoslevyä ei oikein jaksa kuunnella. Ykköslevy pitää mielenkiintoa lostavasti yllä, mutta tulee uni..
No joo, itsekin olen enemmän sitä ykköslevyä kuunnellut, mutta mielestäni varsinkin kakkoslevyn a-puolen kappale "sleep" on kyllä nimenstä veroinen ja erittäin mukavaa nukkumismusiikkia. Eli siis melko usein kuuntelen juuri tuota kappaletta kuulokkeilla mennessäni nukkumaan.
Niin, on se 2. levy vähän sellainen bonus IMHO. Toisaalta harvassa kaksoislevyt joita jaksaa kuunnella kokonaan. Eipä tule monta mieleen; Aphrodite's Childin 666 ja Ummagumma.
Mielestäni skinny fists on täyttä tavaraa lukuunottamatta ekan biisin alkuborea, eikun boleroa, ja nelosbiisiä jota en kuuntele about koskaan. Suurin kiinnostukseni bändiin on nyttemmin hiipunut, enkä ole uusinta levyä edes kuullut. Kertokaapas: kuinka pahasti siitä on karsittu ei-rock-osuuksia? Minua aiemmilla levyillä ovat eniten ihastuttaneet juuri ne rätinä-kohina-foundsound-kollaasiambientväriläiskät ("where are you going?...", barco am/pm jne). Ovatko tuollaiset historiaa?
As regards tuplalevyt, jotka jaksaa kuunnella kokonaan: minulle ei äkkiseltään tule mieleen kuin Tom Waitsin Nighthawks at the Diner ja tietenkin Miles Davisin Get up with it.
Kakkoslevy on kyllä heikompi mutta ei missään tapauksessa huono. Sleep on upea, mutta Antennas To Heaven on jo vähän liian ambienttia. Varsinkin jos on kuunnellut koko tuplalevyn putkeen.
Yangui U.X.O.:lta puuttuvat käsittääkseni juuri nuo loistavat puhesamplet ja kollaasit.
As regards tuplalevyt, jotka jaksaa kuunnella kokonaan: minulle ei äkkiseltään tule mieleen kuin Tom Waitsin Nighthawks at the Diner ja tietenkin Miles Davisin Get up with it.
Clash: London Calling
Miles Davis: Pangaea
Led Zeppelin: Physical Graffiti
Todd Rundgren: Something/Anything
Prince: 1999
Rolling Stones: Exile On Main Street
XTC: English Settlement
Nuo menee aika kivuttomasti. Siis tuplia vinyyliaikakaudella, nykyisin levyt ovat niin pitkiä muutenkin. Liiankin pitkiä monesti.
Tuplalevyistä parhaiten mielenkiinnon pitää yllä The Whon:n Tommy.
Nyt kun tuon mainitsit, niin tietenkin tulee mieleen Quadrophenia!
Cardiacsin Sing to God ja Future Sound of Londonin Lifeforms ovat kokonaan kuunneltavia tupla-CD:eitä. Parhaita tuplia ovat kuitenkin 2-on-1:t kuten Soft Machinen tai Pohjolan kaksi ekaa tai Gentle Giantin Free Hand ja Interview :D
Minä en tykkää noista 2- on-1 virityksistä. Onhan ne yleensä edullinen ratkaisu hankkia kaksi levyä kerralla, mutta minusta olisi kyllä mukavampi jos levyt olisivat erillään.
Helppo urakka ei ole Cardiacsin levyn (normaalinkaan) läpikuuntelu, pitää niinsanotusti hereillä!:D Yritin kerran nukkua Guns:n soidessa taustalla...
Sing To Godia ei taida saada enää tuplana, vai? Muistan nähneeni jossain levyjä myytävän erikseen, Sing To God Part1 ja 2.
Ostin Sing to Godin joskus vuosi sitten. Tilasin sen Dis'n'Datiin ja parin viikon päästä tiskin alla odotti tupla-CD. Kai niitä sitten vielä jossain tukussa oli jäljellä.
Tuo uusikin levy on mielestäni mainio..
Ei ehkä kuitenkaan edellisen veroinen.
Loistava yhtye!
Yksi suosikkejani.
Ostin vasta eilen Gybbeleiden uuden levyn. Ei tässä minun mielestä ole kyse ideoiden loppumisesta vaan ilmaisun kristallisoitumisesta. Me likes.
aivan loistavaa elokuvallista tai mitä helvettiä me keksimmekään soundin kuvaukseen soveltuvaa musiikkia. ei kai määrittelyillä ole niin väliä.
slow riot..., lift your... ja yanqui kaikki ovat omalla tavallaan hemmetin hyviä levyjä. tässä on orkesteri, jota tosiaan diggaan ihan täysillä. veisi sivuja kertoa miksi ja miten, sen takia en sano mitään muuta kuin: kuuntelemisen arvoista materiaalia, myös uusin.
Minä sain vihdoinkin ensimmäisen GYBE! levyni elikkä ...Skinny Fistsin... Hyvältä vaikuttaa. Enemmän tämä minun makuuni tuntuu olevan kuin vaikkapa Circle.
"lift your skinny fists like antennas to heaven
Minäki pistin tuon tupla vinyylin tilaukseen ja kielipitkällä odotan sen saapumista:P
Ostin viime viikolla Yanqui U.X.O.:n tuplavinyylin, tykkään tästä enemmän kuin Lift your skinny fististä. Sitä en oo tosin kuunnellu kuin mp3-muodossa..
Yanqui U.X.O.:n tuplavinyylin
Tämän lafkan vinyylit on aika huono tasosia, sisäpussit naarmuttaa levyä ja muutenkin huono prässi, parin kuuntelu kerran jälkee rätisee!!!!!
Aijonki hommata tuon Yanqui U.X.O. :n cd:nä kanadasta, posteineen tais olla 15$
Play.comista saa Yanqui U.X.O.:n postikuluineen hintaan £8,99, joka on myös suunnilleen 15 dollaria.
Tarkistin hinnan se onkin vain 13$ aika halpa:D