Neoproge?
Anonyymi kirjoitti noin 22 vuotta sitten (27 kommenttia)
Osaisiko joku antaa viiltävän analyysin siitä, mikä tekee progesta neoprogea? Onko sellaista edes olemassa kuin "neoproge", vai onko se yhtä yksinkertaistettu määritelmä kuin "proge"?
Oletetaan, että kaipaisin vaihtelua ainaisiin Yes- ja Genesis- kipaleisiin (tai vastaaviin). Mikä olisi hyvä levy, lähtökohta, josta voisi aloittaa "neoprogeen" tutustumisen?
Oletetaan, että kaipaisin vaihtelua ainaisiin Yes- ja Genesis- kipaleisiin (tai vastaaviin). Mikä olisi hyvä levy, lähtökohta, josta voisi aloittaa "neoprogeen" tutustumisen?
+/- saldo : 0 | Tweet
Mistähän tollasia löytys?
http://www.loki-found.de - noilta löytyy paljon poliittisesti epäkorrekti materiaalia. Vai miltä kuulostaa esim:RITUALNAYA BIOINGENERIA Hton CD-R 12 eur (project from St. Petersbrg. Industrial ambient "music of indo-aryan misteries",Ultra, lim. 90). :D
No jos vaihtelua noihin kaipaat niin ehkä sitten ei kannata neo-progeen siirtyä koska kyseistä genreähän on syytetty monasti noihen vanhojen legendojen imitoinnista. ;)
Minusta paras neoproge (riippuu tosin hieman siitä mitä bändejä genreen luetaan) bändi on IQ. Heiltä suosittelisin tutustumaan aluksi vaikka levyyn Ever. Seventh House on myös loistava levy.\n[Muokattu 28/3/2003 / Kcrimso]
Eikä kannata erehtyä käsittämään, että neoproge tarkoittaisi uudempaa progea yleensä. Itse olen ymmärtänyt että termi tarkoittaisi 80-lukuhenkistä Genesiksen ja Toton välimaastossa liikkuvaa kevytprogea.
Niin, jos kaikki uusi progi olisi neoprogea, niin King Crimson olisi kanssa neoprogia. Mutta kun bändi on ollut olemassa 70-luvulta pitäen niin... ts. eiköhän termi tule selväksi, jos sillä tarkoitetaan just noita 80-luvulla ilmentyneitä bändejä, jotka aloittivat uransa progen alkuajan eli myyttisen kultakauden jälkeen. Itse olin 15 vuotta sitten sitä mieltä, että progin kulta-aika oli 1970-1972, minkä jälkeen ei enää tehty hyviä levyjä. Nykyisin olen hieman vapaamielisempi. :D
Mielenkiintoinen Neo-bändi on kotoinen Ageness. Marillion ja myöh. Genesis kuuluvat. Vaikutteet ovat jopa liioitellusti pinnassa ja tiedostettuja, mikä on hyvä, koska tahattomia plagiaatteja on liikaakin. Hyvin on maneerit hallussa. Onneksi yksittäisissä biiseissä virtaa myös oma veri ja lainaukset keskittyvät tulkintaan ja soundiin. Neo noin laajemmin ottaen ei kyllä innosta.
Niin, jos kaikki uusi progi olisi neoprogea, niin King Crimson olisi kanssa neoprogia. Mutta kun bändi on ollut olemassa 70-luvulta pitäen niin...
King Crimson on ollut olemassa 70-luvulta lähtien vain nimenä. Bändin nykyinen kokoonpano ja tyyli sai alkunsa 80-luvun alussa ja se sopii siis mainiosti neoprogenimikkeen alle. :D
Marillion on tietysti kuuluisin, mutta onneksi he myös kehittyivät!:D
Twelfth Night, IQ, Pendragon...
Noiden levyjä joskus omistin, mutta on tullut myytyä kaikki pois. Jokaisessa alkoi joku aina ärsyttämään. :P
It Bites laskettiin ilmeisesti neoprogeksi, mutta he olivat selvästi tarkoituksella kaupallisempia. Jotenkin It Bitesista olen aina jollain perverssillä tavalla tykännyt...:D Poppia progevivahtein. Ja olivat he selvästi parempia muusikoita kuin yleensä neoprogebändeissä. Yleensä rumpalit ovat tökkineet, esim. Mick Pointer tai IQ:n Steve Cook.
ja se sopii siis mainiosti neoprogenimikkeen alle. :D
Noh, huh, termiin neoproge sisältyy jo itsestään käsitys että on kaksi progen kautta: alkuperäinen ja se neo. Eli termi perustuu aikamääreeseen. Jos bändin ura ulottuu kahden aikakauden yli, niin kyseessä on kaksi eri bändiä? Vesinokkaeläin on muuten hieno eläin, eikä sekään välitä mitään nominalismin ja realismin erosta.
Jokaisessa alkoi joku aina ärsyttämään.
Englantilaisissa neoprogebändeissä ei minua ärsytä juurikaan se, että ne kuulostaisivat joltain vanhalta 70-luvun isolta nimeltä, vaan se, että ne kuulostavat liikaa toinen toisiltaan.
kyseessä on kaksi eri bändiä
Olen samaa mieltä. KC:n nimi otettiin 80-luvun versioon vain kaupallisista syistä. Musiikillisesti kyseessä on kaksi eri bändiä. Miten olisi Neo Crimson? ;)
termiin neoproge sisältyy jo itsestään käsitys että on kaksi progen kautta: alkuperäinen ja se neo
Älä unohda zeuhlkautta, canterburykautta, progemetallikautta, fuusiokautta, RIO-kautta, krautrockkautta jne.
Älä unohda zeuhlkautta, canterburykautta, progemetallikautta, fuusiokautta, RIO-kautta, krautrockkautta jne.
Uhuh, noihan ei ole aikakausisidonnaisia tyyliluokitteluja, vaan sisältöön (ilmaisutyyliin kuten zeul ja fuusio) sekä maantieteellisiin kriteereihin (canterburry jne.) perustuvia juttuja. Siis ihan eri tasolla kuin proge/neoproge -taksonomia.
Eikö klassisen musiikin puolella puhuta neo- tai uusklassisesta teoksesta, jos sävellys muistuttaa rakenteeltaan (Wieniläis)klassista, mutta on sävelletty huomattavasti klassisen kauden jälkeen? Voisiko siitä tehdä mitään analogioita progen puolelle? J -70-luvun sinfonisen progen jäljittelyä kutsutaan sitten neoprogeksi, ja uutta aidosti progressiivista musiikkia voisi kutsua kokeelliseksi (rock)musiikiksi.
Uhuh, noihan ei ole aikakausisidonnaisia tyyliluokitteluja
Aivan. Eikä ole neoprogekaan.
Uhuh, noihan ei ole aikakausisidonnaisia tyyliluokitteluja
Aivan. Eikä ole neoprogekaan.
Jaa? Mihin neo-määre sitten viittaa?
Yrität nyt selvästi pohtia liiaksi sitä mitä neoprogen pitäisi ideaalimaailmassa tarkoittaa ja sivuutat sen mitä se on käytännössä vakiintunut tarkoittamaan. Eli suomeksi sanottuna neo ei oikeasti viittaa enää mihinkään, se nyt on vaan sen alagenren nimi. Eihän progressiivinen rockkaan ole tarkoittanut edistyksellistä rockia sitten 70-luvun alun.
Minä luulin vielä 5 vuotta sitten, että neo-proge tarkoittaa metalliprogea, eli että esim. Dream Theater olisi neoa. No, toisinhan tuo nyt kuitenkin menee. :)
Noh, mulle kyllä riittää ihan hyvin määritelmä että neoprogea ovat ne bändit, joita kutsutaan neoprogebändeiksi. Threadrin aloittanut kyskä oli kuitenkin ehkä vähän syvällisempi. :)
Mielestäni neoproge tarkoittaa nykyään punkinjälkeistä poppiin kallellaan olevaa progea. Sitähän se on alusta astikin tarkoittanut - Marillionin sun muiden aloittamaa uutta aaltoa. Termin käyttäminen muuhun, vaikka Thinking Plagueen tai Shub-Niggurathiin tai Ruinsiin, on IMO harhaanjohtavaa vaikka ne "uusia" ovatkin.
Mitäpäs tähän paljoa voi enään lisätä...
Neoproge sai alkunsa 70/80 -lukujen vaihteesa; Marillion, Pendragon, Pallas, Twelfth Night, IQ jne., kaikkihan nämä synty tuollon. Suurimmalla osallahan oli enemmän tai vähemmän esikuvana Gabrielin aikanen Genesis, eli liekkö niin ihmeellistä että muistuttavat toisiaan niin paljon ;)
No jos vaihtelua noihin kaipaat niin ehkä sitten ei kannata neo-progeen siirtyä koska kyseistä genreähän on syytetty monasti noihen vanhojen legendojen imitoinnista.
Minua ei niinkään kiinnosta tämä imitointikysymys vaan hyvä musiikki. Progessahan parasta on (parhaimmillaan) loistavat laulumelodiat. Pystyykö mikään neoprogebändi tarjoamaan Yes/Genesis -tasoisia (70-luvun) melodioita? Ilmoittakaa bändien/levyjen nimiä, jotta voisin tutustua.
Edelleen suosittelen IQ: levyjä (kts. yllä). Erittäin melodinen yhtye.
Yksi parhaista neoproge-bändeistä on mielestäni Echolyn, jonka As the World -levyä voin suositella erityisesti hienojen laulustemmojen takia. Myös bändin uusin levy, Mei, on puhkikehuttu, mutta sitä en ole itse kuullut. Echolynin levyjen löytäminen Suomesta on onnen kauppaa.\n[Muokattu 31/3/2003 / Jimi]
En oikein saanut selvyyttä haettiinko tässä nimenomaan neoprogea vai yleensä ottaen vaan vaihtelua puhkisoitetuimmille klassikoille. Jos kyse on jälkimmäisestä ja esim. Hatfield and the Northin ja Banco del Mutuo Soccorson levyt eivät ole vielä tuttuja niin suosittelen tutustumaan niihin.
Käykäähän ostoksilla, paljon uusia nimikkeitä;
http//www.clinus.org/tusovkarecords/index.html
Kokeilkaa vaikka toi Akvariumin uusin, Sestra Khaos, siinä on sekä vanhaa että uutta progea koko rahalla ja paljon ylikin...(hinta kun on 9 eukkua!!!!)...joo. Kiva, kun pikkuhiljaa valikoimat laajenee näilläkin.
Muita suositeltavia on vaikka miten paljon, lukekaa niiden listalta! SE on progee, kun KOKEILEE itselle uutta juttua.
Kokeilkaa vaikka toi Akvariumin uusin, Sestra Khaos
Kokeiles ite näitä: Sal Solaris, Bardoseneticcube ja
Visshuda Kali. Venäjältä raikaa.. ;)
Mistähän tollasia löytys? Tosin tollanen on jo, kuin Venäläis-Abessiinialainen Orkesteri: Bardo.... Siinä kelttiläiseksi naamioitunut Akvarium esittää mantroja matkalla Avaloniin...
Myös Gabrielle Roth & The Mirrorsilla on albumi nimeltä Bardo 2, BG laulaa mantroja silläkin...