DVD-ekstrat
Janus kirjoitti noin 22 vuotta sitten (19 kommenttia)
Mitä mieltä DVD-levyjen ekstroista? Katsotteko tunnollisesti kaikki dokumentit elokuvan teosta ja kuunteletteko kommenttiraidat? Itse en oikein jaksa muuta kuin sieltä täältä selailla. Paljon riippuu tietysti leffastakin. Minkähän takia kaikista levyistä ei tehdä kaksipuolisia? Ekstrat voisi tunkea sinne toiselle puolelle niin ei tarvitsisi itse elokuvaa pakata niin rajusti niiden takia...
+/- saldo : 0 | Tweet
Eipä ole pahemmin DVD-leffojen ekstrat kiinnostaneet. Mutta tuohon kaksipuoliseen DVD:hen viitaten, minkähän helvetin takia esim. KC:n Deja VROOOM on tehty kaksipuoliseksi ja yksikerroksiseksi, vaikka kaksikerroksinen ja yksipuolinen olisi ollut paljon kätevämpi ratkaisu...
Ainoa ihan hyvä extra mitä olen tähän mennessä onnistunut löytämään dvd-levyltä on ollut Nightwishin lätyltä löytyvä noin 30 min pätkä, minkä ovat ilmeisesti itse kuvanneet keski-euroopan kiertueella. Itseasiassa en tuota olisi varmaan muuten tullut edes katsoneeksi, mutta kaveri kehoitti moisen katsomaan kesken viinanjuontikinkereiden ja kyllähän tuo extra teemaan sopi hyvin. Eihän tuo siis tuotannollisesti ole mitään mutta hauska nähdä vähän kulissien taakse ja ihmetellä kuinka äijät (ja täti) jaksavat viikkotolkulla järjetöntä dokaamista ja kikkailua.
Spinal Tap -DVD:llä on ainakin todella olennaista ekstraa eli yli tunti poistettuja kohtauksia ja ennen kaikkea kommenttiraita jossa David St. Hubbins, Nigel Tufnel ja Derek Smalls marisevat miten huonolta bändiltä ohjaaja saikaan heidät näyttämään = puolitoista tuntia loistavaa improvisaatiota.
Viukkis kirjoitti 21/5/2003 klo 12:50: Spinal Tap -DVD:llä on ainakin todella olennaista ekstraa eli yli tunti poistettuja kohtauksia ja ennen kaikkea kommenttiraita jossa David St. Hubbins, Nigel Tufnel ja Derek Smalls marisevat miten huonolta bändiltä ohjaaja saikaan heidät näyttämään = puolitoista tuntia loistavaa improvisaatiota.
Tuo onkin harvoja tapauksia kun olen kuunnellut kommenttiraidan kokonaisuudessaan. :)
Tottakai "kaikki" ekstrat katsotaan! Parhaita ovat mielestäni kunnolliset about tunnin mittaiset dokumentit elokuvan teosta. Hyviä on mm. SW Episodi I:ssa, Hohdossa, Amadeuksessa, Capefearissa (Scorsese) ja totta kai LotR:in neljän dvd:n setissä. En minäkään nyt jaksa kaikkia valokuvagallerioita ym. välttämättä selata läpi, mutta yleisesti ottaen ekstrat kiinnostaa kyllä kovasti.
Kommenttiraidat kiinnostaa myös ja joitakin olen kuunnellut, mutta ongelma on se, että hyllyssä odottaa kokoajan 10-15 katsomatonta dvd-leffaa joten kommenttiraidoille ei oikein jää aikaa. Spinal Tapin kommenttiraita on tosiaan hauska. Oliver Stonella ja Paul Verhoevenilla on myös yleensä mielenkiintoiset ja viihdyttävät kommenttiraidat
Joskus extroista löytyvistä poistetuista kohtauksista löytyy selitys elokuvan epäloogisuuksille. Näin mm. The General's Daughter rainan kohdalla, jonka loppukohtauksessa ei ole mitään järkeä.
Extroja tulee kyllä katseltua, mutta mitä enemmän niitä näkee, sitä vähemmän ne kiinnostavat. Kommenttiraitoja kuuntelen aika harvoin.
Neljän levyn Fellowship of the Ringissä on kyllä todella mielenkiintoisia dokumentteja, mutta saas nähdä tuleeko kuuna päivänä katsottua koko kolmen ja puolen tunnin eepos kaikilla neljällä eri kommenttiraidalla... Ja noita järkäleitä on tulossa vielä kaksi lisää. Hui.
Oliver Stonella ja Paul Verhoevenilla on myös yleensä mielenkiintoiset ja viihdyttävät kommenttiraidat
Joo, Salvadorin tuossa hankin, en ole vielä kunnolla tutustunut. Siitä aion kyllä katsoa dokumentitkin. Hohdon teosta kertova dokumentti oli hauska, Shelley Duvall joutui näköjään kuvauksissa aika lujille. ;)
Minullakin on Salvador ja siinä on kuulema hyvä dokkari. Enpä ole vielä ehtinyt tosin katsoa.
Conan The Barbarianin kommenttiraita John Miliuksen ja Arnold Schwarzenneggerin kera on myös mainio! :D
Ei yleensä tule katsottua kuin poistettuja kohtauksia ja trailereita ym. pientä. Mieluummin katson uuden leffan kuin kuuntelen jotain kommentiraitoja tai katson making of dokkareita. Kyllähän ne toki saattaa avata leffaan uusia näkökulmia. Mieluiten niitä katselisin muiden suositusten mukaan, koska monesti nuo kommentit taitavat olla vähän diibadaabaa ja making of dokkareissa tekijät kehuu toisiaan kilpaa. "Se Viukkis on loisto viestijä. Ei voi kuin ihmetellä sitä sanaista arkkua, josta sen viestit suoltuu", tyyliin.
heh heh, Monty Pythonin Holy Grail on oikein kahdella DVDllä, ja siinä on parasta Lego animaatio, muuten filmissä on alle 2 minuuttia uutta.
Ei niitä tule katsottua juuri koskaan. Useimmiten en vaivaudu edes vilkaisemaan mitä ne ekstrat sisältävät. Tähän mennessä ainoat kokonaan katsomani ekstrat ovat olleet Fellowship of the ringin järeämpään painokseen liitetyt. Jos leffan saisi hitusen halvemmalla ilman mitään ekstroja niin totta vie ostaisin ennemmin niitä.
Nämä ei ole herättänyt intoa alkujaankaan ja mitä olen katsellut noita leffoista niin vielä huonompaan suuntaan on vienyt kelaukset niistä. Lopputuloksena huonot lisät vie oikeastaan hyvästä leffasta sen että jää paha maku.
Elikkä en kaipaa noita ja kun välillä noi on vielä mainonnan keskipiste niin mitä tähän nyt vois sanoa.:mad:
Vähän ihmettelen tätä valitusta dvd-ekstroista koska eivät ne minun nähdäkseni juurikaan hintoja nosta. Tupla-levyissä ehkä välillä, mutta toisaalta usein näkee myös järjettömän kalliita yhden levyn leffoja joissa ei ole mitään ekstroja. Toki olisi hyvä jos leffoista olisi tarjolla edullisempi ns. vanilla versio ilman ekstroja ja sitten hieman kalliimpi lisukkeissa. Minä ostaisin kyllä aina sen jossa ekstroja on.
Minä yritän aina katsoa kaiken, mutta kuten Kcrimsolla aika ei millään riitä. Juuri ja juuri ehtii katsoa itse elokuvat...
Trailerit ovat IMHO tylsiä, amerikkalaiset making ofit ovat melkein aina tyhjänpäiväistä kehumista ja eurooppalaiset making ofit yleensä vain jotain videokameralla tehtyä behind the scenes-footage - eli täysin turhaa kamaa on paljon.
Ohjaajien kommenttiraidat kiinnostavat minua eniten, ne antavat monesti tavallaan sivistyneemmän näkökulman elokuvaan ja kiinnittävät huomiota yksytyiskohtiin. Esim. Cameron Crowe on tehnyt viihdyttäviä kommenttiraitoja. Dream Theater teki kommenttiraidan Live Scenes from New York-dvd:lle, ja sekin toimii loistavasti. En ole valitettavasti koskaan törmännyt mihinkään toiseen musiikkidvd:seen jolla olisi kommenttiraita. Onko niitä edes?
Poistetut kohtaukset ovat yleensä poistettuja koska ne on tylsiä ja huonoja, mutta Spinal Tapissa se osasto on tosiaan ihan loistava, ja myös Tillsammansista oli poistettu muutama selkeä klassikkokohta (esim. kun se entinen aatelityyppi käy kusella Dramatenin portailla).
Se King Crimson Deja Vroom on kyllä outo... ikäviä sormenjälkiä tulee väkisin siihen kun on kaksi puolta.
Aluksihan kaikki dvd:t oli noita kaksi puolisi ns. flippereitä. Kehitys kehittyy, eikä sellaisia enää tarvitse tehdä.
CosmicJazz kirjoitti 22/5/2003 klo 08:59:
Dream Theater teki kommenttiraidan Live Scenes from New York-dvd:lle, ja sekin toimii loistavasti. En ole valitettavasti koskaan törmännyt mihinkään toiseen musiikkidvd:seen jolla olisi kommenttiraita. Onko niitä edes?
Dream Theater teki kommenttiraidan Live Scenes from New York-dvd:lle, ja sekin toimii loistavasti. En ole valitettavasti koskaan törmännyt mihinkään toiseen musiikkidvd:seen jolla olisi kommenttiraita. Onko niitä edes?
Cheap Trickin Music For Hangoversilla on myös kommenttiraita. Hauskaa kuunneltavaa.
En ole valitettavasti koskaan törmännyt mihinkään toiseen musiikkidvd:seen jolla olisi kommenttiraita. Onko niitä edes?
Yesin Live at Philadelphiassa on Chris Welchin turha kommenttiraita.
Pink Floyd The Wallilla on Watersin ja animaattori Scarfen kommentit.;)