Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Kotiviiniä!

Heikkikerkkanen kirjoitti noin 21 vuotta sitten (7 kommenttia)

Ostin tuossa kotiviinin käymisastian ja tarpeet kotiviinin tekemistä varten. Olen alalla ihan rookie, kyseessä on ensimmäinen kerta kun ryhdyn moiseen hommaan. En ole ollut koskaan edes mukana kun kaverit ovat laittanet systeemit menemään. Huomenna pistän pänikän käymään, ja saapi nähdä mitä sieltä sitten muutaman viikon päästä tulee.
Mites muut, onko joukossa kokeneita kotiviinin laittajia? Opettavaisia kokemuksia, hyviä vinkkejä?


+/- saldo : 0 |

    Kcrimso kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kavereiden aikoinaan suorittamat kotiviini-kokeilut opettivat minulle ainoastaan sen, että homma ei kannata. :P

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Muutamia pöntöllisiä keittäneenä voin sanoa että kotiviinin teko nimenomaan kannattaa, siis taloudellisesti. Varsinkin jos on muuten
    kova häppääjä. Satsin hinnaksi ei ihmeitä tule, ja jos tykkää juoda
    viinaa pari kertaa viikossa, niikuin minä, niin säästö on huima. Yhden kaljapussin tai muutaman tuopin hinnalla saa 25 litraa "hyvää". Jos on onnea ja nodattaa tarkasti ohjeita, voi viinistä tulla
    ihan juotavaakin, tai sitten ei, päähän se kuitenkin nousee:D

    endbrax kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin, mikä se sitten yleensä "kannattaa"? Kotiviinin teko on mielenkiintoinen harrastus. Itse olen kokeillut viinin valmistusta herukoista ja raparperista ja erittäin hyvää juomaa on tullut! Kohta lähtee raparperisatsi taas käymään :)

    Salmela kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä aina kokeilla kannattaa. Oluesta on parempia kokemuksia kuin alkoholipitoisista (marja)mehuista.

    Mutta yhtä asiaa kannattaa painottaa. Kun ohjeissa puhutaan puhtaasta asstiasta, pullosta sekoituskepistä, laposta jne niin se todellakin tarkoittaa sitä. Yleisin epäonnistumisen syy lienee hygieniamokat.

    Ja toinen juttu - kiirehtimällä saa pikakiljua. Oikein päähän ottaa, kuin valmistusohjeissa sanotaan jotain että "valmista nautittavaksi n viikossa" ja sitten pienellä präntillä, jotta pidempi säilytysaika parantaa tuotteen laatua huomattavasti.

    Ainakin olut vaatii semmosen puolitoistakuukautta pullossarauhoittumista. Vuosikertoja ei kannata kuitenkaan tehdä.

    Osta toiset vehkeet kans, niin tulevaisuudessa juotavaa riittää jokapäivälle :-)

    endbrax kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä! Yhdyn edelliseen tuossa puhtaus- ja malttionvalttia-asiassa. Huolella saa laatumehua aikaan. Jos kotopihassa on marjapensaita, kannattaa huodyntää antimet ja kokeilla rohkeasti.

    Janus kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Muistan vielä sellaisen jutun, että kun viinin annetaan rauhoittua, niin pullojen on oltava kyljellään.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin, sittenhän on aivan erikseen tuo, ainakin jokaiselle Sokeri-Sakari-nimisen sarjakuvasankarin seikkailuja seuranneelle tuttu viinin muoto puna- & valkoviinin lisäksi, nimittäin harmaaviini. Sitruunoista & riisistä. Sokerista ja pikahiivasta. Maukasta ja ravitsevaa mennen-tullen.