Syksy
EsaJii kirjoitti noin 22 vuotta sitten (21 kommenttia)
Tänne vinkkejä miten selvitä, tai välttää kokonaan, syksy. Viina ei kelpaa, sitä voi yleensä vain kolme päivä putkessa harrastaa, sitten on maanantai.
+/- saldo : 0 | Tweet
Muuta Australiaan.
Miksi syksyä pitäisi vältellä? Jos kesästä selviää hengissä ja suhteellisen tervejärkisenä, ei syksyn pitäisi olla sen kummempi juttu. Paitsi ehkä jos kyseessä on Etelä-Suomen 90-luvun puoli vuotta kestävä syksy.
No kun räystäät tukkeutuu ja tarttee haravoida ja on märkää ja silti kylmää...;)
Ah, mutta sehän on perisuomalaista: vasta kun on märkää, kylmää ja apeata niin sitä tuntee oikein kunnolla elävänsä. :D
Muuttaa elokuussa eteläiselle pallonpuoliskolle ja takaisin sitten viimeistään siinä vaiheessa, kun siellä alkaa syksy.
Ei syksysä mitään erityisen ikävää oo mun mielestä, kaikisa vuodenajoisa on omat huonot puolensa ;)
Radiossa tuli eilen vinkki tähän; voit nauttia syksystä kun muistat että vielä ei ole talvi!
Itse pidän syksystä vuodenajoista eniten, siinä on särmää ja tunnetta, ilman kirpeys ja luonnon värit. Myös se "kuoleman läheisyys" pitää virkeänä. :D
Kyllä kesä on ainoa inhimillinen vuodenaika Suomessa.
Kesä on ainoa vuodenaika, jota ei pääse pakoon menemällä sisätiloihin. Kcrimson makuuhuoneen ikkuna lienee pohjoiseen päin, muuten hän ei väittäisi tuollaista.
No tämä kesä oli vähän ekstriimi. Verhot ja sälekaihtimet kyllä auttoivat, mutta kieltämättä pari yötä oli helteen vuoksi aika piinaavia.
VooDoo kirjoitti 3/9/2003 klo 02:39: Itse pidän syksystä vuodenajoista eniten, siinä on särmää ja tunnetta, ilman kirpeys ja luonnon värit. Myös se "kuoleman läheisyys" pitää virkeänä. :D
Tämän "maasta sinä olet tullut" ilmiön seurauksena ihmiset alkavat harrastaa myös luontoon tutustumista ja kasvimaat ja pihan hoidon ja sellaisen, kun tulevat tiettyyn ikään. Olen alkanut kiikaroida lintuja. [jos siinä vahingossa katsoo naapurin taloa kohti, ei ollut tarkoitus] Ja se omakin multaantuminen on selvemmin näkyvissä jo, tai ainakin eläkeikä, jolloin muututaan taakaksi yhteiskunnalle.;)
On taas syksy ja partiolla on viikonloppuisia retkiä loka ja marraskuu. Joulukuussa emme kai mene.
Yleensä poika menee perjantaina partiolaisten kanssa, minä en viitsi ajaa pimeellä johonkin mettään. Nyt vielä satoi.
Lauantaina menemme joko kanooteilla tai kumiveneillä jokea alas. voi olla 15 astetta päivällä. Eikä kovin kylmä yöllä, mutta märkä.
Tulen saa syttymään palavilla aineilla jossei muuten. Nuotiota aina kokoavat. En taida istusekella sateessa. Meillä on katos ruokailualueen päällä. Olen jopa autossa istuskellut tunnin näillä retkillä, mutta pojilla riittää tekemistä. Pelaaavat kai korttia teltassa jos sataa.
Joten ei eihan uusavuttomia olla.
Ottaisin itte valmiit safkat, mutta kun ne sitten laitta koko porukalle jotain, en muuta kun autan tiskaamisessa.
En ole "koulutettu" johtamaan, mutta isät saa olla mukana, joskus pari äitiä rohkenee mukaan.
Kuolemattomana kesän ystävänä voin todeta, että kevät on kesän parasta aikaa. Silloin kun kaikki on vasta tulossa, luvaten parempaa - pieninä pikku hiljaa kasvavina annoksina tiedät, että paras on vasta oven takana ja elät sitä pääomaa, jonka talvi on kerryttänyt. Sitten kun kesä on ohi alkaa syksy - joka on parhaimmillaan luomisvimman hedelmällisin aikakausi. Joskus liiallinenkin valo ja lämpö, vaikka hyvän olotilan yleensä saakin aikaan, häiritsee perustoimintoja, mutta alkusyksy lokakuun loppuun saakka on täynnä hillittyjä värejä ja melodramaattisia ajatuksia menneestä ja tulevasta verhottuna pehmeään kaamokseen, ilman purevaa keskitalven kylmyyttä tai joulukuun loskaa. Syksy on inspiraation lähde, sanon minä! Silloin on ajatus selkeimmillään. Talvella toteutetaan ja keväällä luodaan toivoa tulevaisuudesta kesän antaessa mahdollisuuden nauttia hedelmistä. Siinä se kai lyhykäisyydessään on, siis syksyn merkitys meikäläiselle. Tai jotain.
Kesä on ihan ok, paitsi tuollainen mennyt kesä, jolloin ilman kahluusaappaita ei päässyt mihinkään.
Syksyllä jo synkistellään tulevaa talvea ja huomaa, että valojakin tarvitsisi, jos tuon hehkulampun viitsisi vaihtaa.
Talvi taas on painajainen. Onneksi glögi on keksitty. Kylmyydessä ja pimeydessä ei ole mitään hyvää. Tähdetkin näkyvät huonommin kuin elokuun pimeydessä.
Kevät on muuten siedettävä, mutta silloin jo yleensä kauhistuttaa tuleva talvi...
Kesän kuumuutta tietysti aina kaipaa, mutta kyllä syksy on kaunein vuodenaika imho. Varsinkin tänään oli hieno päivä, aurinko paistoi aivan täysillä ja puista tippuu lehdet ja kaikkialla on oranssia... kaunista 8)
Viimeinen, toivottavasti, telttaretki partiolaisten kanssa tänä syksynä. On ollut viileetä, mutta luvassa ukkosta sekä 20 C astetta sunnuntaihin mennessä. Poika menee nyt illalla, minä vasta lauantaina. On sadetta luvassa, joten en edes pystytä telttaa ennen puoltapäivää, jolloin sade lakkaa.
Teemme tyhmiä temppuja noin 1000 partiolaisen voimin. Tarttee vähän isien valvovaa läsnäoloa.
Muutama urhea menee teltan kanssa metsään joulukuussakin. tammikuussa on mökit.
Yöllä koin muuten tämän (tai ehkä kaikkien tähänastisten) syksyn jännittävimmän kokemukseni: olemme täällä anoppilassa "maalla" (Kirkkonummella) ja heräsin yläkerrassa keskellä yötä siihen, kun salama posahti kasvojeni yläpuolella satoina jollei tuhansina sähköisinä erittäin kirkkaina säkkyröinä ja possahti mennessään. Ilmeisesti tuli ja meni raollaan olevista tuuletusikkunoista, tai en minä tiedä. Koko kokemus kesti vain ehkä sekunnin. Täytyy sanoa, että sydän hyppäsi kurkkuun. Heti piti käydä tarkistamassa, ovatko viereisessä huoneessa nukkuva vaimo ja poika vielä hengissä. Olivat kyllä, vaimo oli kanssa heräännyt iskuun. Ihme ettei mitään talossa hajonnut, vaikka alakerrassa oli appiukko nähnyt tulenlieskojen iskevän puhelinpistokkeesta. Onneksi oli puhelimet, TV ja tietokone irti seinästä. Aika jännää!
Tiistaina oli onneksi kuivaa, kun piti näyttää yhdelle kanadalaiselle nettitutulle kaupunkia, mutta sen jälkeen on satanut koko ajan (enemmän tai vähemmän). Kurjaa.
Onneksi monitorin takana olevan ikkunan pienempi luukku ei enää kolise, kun teippasin sen kiinni. Sitä ei voi muuten sulkea, kun kaikki kahvat on rikki (siis irronneet / katkenneet).
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
:lol: Lisään hienon kuvan:

Onneks täälläpäin Suomee on ollut upeet ilmat. Oli illallakin kiva tehdä tunnin lenkki raikkaassa syysilmassa. Lähti duunissa saamani päänsärkykin pois. Vesisateista en kyllä minäkään tykkää. Jokaisella vuodenajalla on omat hyvät ja huonot puolensa.
Lehtiä imuroitiin taas, siis leikattiin nurmikko, joka edelleen vähän kasvaa. Kun sataakin.