Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Jazz osasto

HeeBo kirjoitti noin 21 vuotta sitten (16 kommenttia)
Juu, elikäs ylihuomenna ois taas tarkotus mennä kirjastoon etsiin helmiä..Mutta ongelma on etten oo viä tutustunu kaikkiin jazz muotoihin. Oon kolunnu hyllyiltä fuusio jazzia ja muutaman traditional jazz levyn, mutta minkälaista musaa merkinnät swing ja free tarjoavat (VARMAAN AIKA LAAJOJA KÄSITTEITÄ MUTTA NOIN SUUNNILLEEN) ja oisko mitään ehdotuksia mistä artistista kannattais alottaa.. Vai kannattaako alottaa ollenkaan?


+/- saldo : 0 |

    Jimi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Swing ei ole minun suosikkimusaa, mutta siitä huolimatta mikä tahansa Stephane Grappellin levy saa hyvälle tuulelle.

    Mitä freejazziin tulee, lienee yhdentekevää mistä aloittaa. :)

    darshan kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Swing taitaa olla sitä Benny Goodman-osastoa. Siinä on varmaan yksi aloitusnimi, joskin minä olen ikiennakkoluuloisena umpiluupäänä kiertänyt genren kaukaa. Eponymöösi free jazz-levy on Ornette Colemanin Free Jazz: A collective improvisation.

    darshan kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niin, ja freensuuntaisesta voisi tipauttaa vielä Pharoah Sandersin (Karma, Tauhid, Summum Bukmun Umyun jne), joka on oikeastaan jopa ihan mielenkiintoista.

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sun Ran "When Angels Speak of Love" voisi olla turvallinen tapa vakuuttua siitä että freejazz ei ole ihmisten musiikkia, koska siinä aina välillä käydään bepopin puolella. :)

    HeeBo kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oon ny kuunnellu hakemani levyt ja on pakko sanoo että tää Stephane Grappelli on kyllä aivan loistavaa:) Nää Ornette Coleman levyt on kyllä vähän turhan ykstoikkosia, mutta osittain aikas hyviä, osaa jätkä kyllä puhallella saxofonia:o Varsinkin toi Grappelli saa helvetin hyvälle tuulella, rupee väkisinkin jalka hakkaan tahtia ja sormet naputteleen pöytää...

    Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Duke Ellington ja Count Basie taitavat myös olla swingin isoja nimiä. Itse en tosin niistä suuremmin välitä.
    Freen puolelta suosittelisin ainakin Cecil Taylorin Unit Structures -levyä. Eric Dolphyltä kannattaa tsekata vaikka Out to Lunch.

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suomalaisesta freestä Edward Vesala on rautaa. Dolphylta kannattaa kuunnella mitä vaan vastaan tulee.

    VooDoo kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Myös suomalaista freetä: Krakatau, siis tuo Raul Björkenheimin bändi.

    Anonyymi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen tässä kuunnellut Charles Mingusin Black saint & Sinner Ladya ja Eric Dolphyn Out to Lunchia, jotka molemmat ovat kolahtaneet ja kovaa! Mitähän herroilta kannattaisi seuraavaksi hankkia? Mingus Ah Um ja Dolphyn Out There?
    Entä tuo Ornette Coleman, kumpi levyistä Free Jazz tai Shape of Jazz to Come? Peter Brötzmannin Machine Gun taitaisi olla sitten kunnon freesekoilua.

    Janus kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Osta Mingus Ah Um seuraavaksi. Myös Mingus Dynasty on hyvä. Tuossapa kuulemani Mingukset ovatkin. :P

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suomalaisia: Paraffin Affliates. Ei ole vaan minulle oikein auennut heidän tuotanto.

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Dolphyltä vaikka "The Illinois Concert" tai "Iron Man"
    Mingusin "Tijuana Moods" on ihan huippulevy.

    darshan kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mingus:
    Mingus at Antibes, The Clown ja Oh Yeah ovat mielestäni vahvinta, mutten ole koskaan kuullut huonoa Mingus-levytystä (paitsi Mingus Plays Piano oli vähän tylsä). Muita hyviä mm. Right Now!, Mingus Ah Um, Jazz Portraits (jos muistan oikein että tämä on se kiva studiossa tehty "live") sekä Charles Mingus Presents Charles Mingus (tämä on tosin aikamoista sekoilua).

    Pekka kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Menee fuusion puolelle, mutta mites toi Eero Koivistoisen Wahoo!? Paljon on kehuttu ja kuulemma tullaista Miles-On The Corner -meinikiä?

    Muita Koivistoisen 70-luvun levyjä ei taidakkaan olla cd:nä saatavilla, paitsi ne Lovelle tehdyt.

    Kcrimso kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pekka kirjoitti 24/9/2003 klo 21:37: Menee fuusion puolelle, mutta mites toi Eero Koivistoisen Wahoo!? Paljon on kehuttu ja kuulemma tullaista Miles-On The Corner -meinikiä?


    Tuo Wahoo! on kyllä loistava levy, harmi vaan, että sitä ei tunnu saavan mistään.

    didja kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onko Wahoo! muka myyty loppuun?, eikö edes Digeliuksessa ole?

    Ja erittäin toivottavaa olisi myös noiden muiden 60-70luvun Koivistoisten CD-julkaisu. ODYSSEUS, THE ORIGINAL SIN,
    FOR CHILDREN ja 3RD VERSION ovat kaikki hyviä levyjä.

    Joku jolla on ylimääräistä rahaa, kaiva jostain heti oikeudet näihin äänitteisiin ja julkaise! Minä kyllä ostan!