Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Levyjen puhdistus

apazuzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten (13 kommenttia)
Kuinka moni teistä vinyylimiehistä puhdistelee levyjään, tuli vaan mieleen tuossa kun ajattelin alkaa putsaamaan tuomosta 20:n levyn läjää.

Mitä menetelmiä suositte?

Itse pesen ensin lämpimällä juoksevalla vedellä ja sitte vielä pyyhin record cleanerillä joka on alkoholipitoista.

+/- saldo : 0 |

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse olen entinen vinyylimies, mutta ennen tuli puljattua noiden kanssa enenmänkin. Ja kokemus oli sellainen että kaikki nestemäiset puhdistuskeinot jättävät levyyn jonkinlaista krahinaa. Minun kohdalla tämä koski myös levypesureita; aika usein nekin jättivät levyyn rasvaisen kalvon joka myös kuului. Eli jos levy ei ollut niin likainen, että siitä jäi neulaan töhnää tolkuttomasti, enpä pahemmin pessyt. Korkeintaa yritin poistaa pölyä ja nöhtää jollain kuivakeinolla, mm. pixel-rullalla. Senkin hyöty oli kyseenalainen, koska käsittelyn aikana levystä tuli pirun sähköinen ja se vain veti lisää pölyä itseensä.Yleensä tulos oli huononpi kuin lähtötilanne. Asia voi olla tietenkin toinen, jos levyissä on keittiörasvalla ja tupakansavulla kiinniliimattua pölyä vuodelta 1972. Tuollaisessa tapauksessa kokeilisin ehkä tislattua vettä ja jotain alkomahoolipitoista puhdistusnestettä..



    apazuzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Omasta kokemuksesta voin sanoa että juoksevalla vedellä peseminen auttaa mielestäni parhaiten, poistaa rahinaa huomattavasti ja sitte kun pyyhkii vielä tuolla litkulla joka vähentää staattista sähköä niin hyvä tulee.

    Ajattelin vaan että jos joku tietäs vielä parempia konsteja.

    Onhan niitä olemassa semmoisia vehkeitä jotka maksaa about 100000 mummonrahaa.

    jusu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Apteekista saa sitä alkomaholia mikä on hyvää vinyylien puhdistukseen mutta en nyt muista nimeä.

    Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Monenlaista tekniikkaa on varmasti ihmisillä käytössä: ostin kerran käytetyn vinyylin (Bachin Motetteja), jossa oli selvästi vessapaperin nöhtää.. muita mahdollisia selitysmalleja nöhdän alkuperästä en halua edes ajatella.. toisaalta voisin kyllä kuvitella että joku on mieltynyt kuuntelemaan Bachin kuoroteoksia pöntöllä istuessa.

    Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0



    Tuon normaalin puhistuslitkun sijasta mulla on nykysin oma mixtuura tislattua vettä ja isopropanolialkoholia (vai mitäs se ny onkaan) (molempia saa apteekista).


    apazuzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Johan on hezzulla vehkeet!
    Onko tuo koko disco-antistat härveli apteekista?
    Epäilen kyllä että ei, kerrohan mistä tuomosen saa?

    Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ostin yheltä tyypiltä joka luopu vinyyleistään :D

    En tiijä löytyykö moisia Suomesta mistään, mutta ulkomaisista nettikaupoista kylläkin (yhestä semmosesta tuon kuvanki varastin). Pistä Googleen hakusanaksi disco antistat niin eiköhän löyvy hintatietoakin.

    Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuo siis toimii niin että kaajetaan sitä puhistusnestettä tuonne kaukaloon ja sielä on semmoset harjakset joitten väliin levy asetetaan, sitten vaan pyöritellään niin harjakset hinkkaa paskat urista pois. Sitten kuivumaan tuohon telineeseen (kuivuvat n. tunnissa).

    apazuzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kätevä vehe mutta eikö tuohon mene koko pullo, pitää sitte pestä 100 levyä kerralla.

    Jimi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuohon Hezzun vekottimeen kun lisättäisiin vielä moottori ja äänirasia, niin se voisi soittaa levyä samalla kun sitä puhdistetaan. :D

    Parempi puhdistuslaite on sellainen, jossa on imuri levyn kuivaukseen. Tällöin nesteessä oleva lika ei kuivuisi takaisin levyn pintaan. En tiedä, onko tuollaisia laitteita (esim. Nitty Gritty) koskaan tuotu Suomeen.

    http://www.sleevetown.com/nitty-gritty.shtml

    Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    apazuzu kirjoitti 5/10/2003 klo 14:31: Kätevä vehe mutta eikö tuohon mene koko pullo, pitää sitte pestä 100 levyä kerralla.


    No mä oon kaatanu litkut sitte takas pulloon, voi sitä käytää useempaan kertaan, joskaan ei tietenkään loputtomasti...

    pimeys kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuota Hessun mainitsemaa puhdistinta myydään ainakin Helsingissä Kruunuradiossa 69 euron hintaan. En ole vielä kehdannut ostaa, vaikka muutama levy onkin melko likaisessa kunnossa.

    Kannattaa muuten kokeilla myös Kruunuradiossa myytävää Onzow Zerodust -neulanpuhdistustyynyä, joka on jonkinlaista hyvin joustavaa kumia. Sillä saa neulan ainakin omien kokemuksieni perusteella helposti puhtaaksi.

    juuffo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ootta varmana olleet nuorempana partiosa kun jaksatte tuomosia askarteluja.
    Jos on miehellä pyssy, piippu, nainen ja vinyyleitä puhistettavana eipä lopu puuhastelu, ei. :wink: