koulutus
Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten (83 kommenttia)
Tuli mieleen tuosta esseestä... että liekkö on soveliasta hieman udella millasia kouluja Sokrun porukat on käyny? :)
Ite menin peruskoulun jäläkeen lukioon ja kirjotin yo:ksi 1992. Sitte tuli hieman pijettyä välivuotta ja 1995 menin kauppikseen ja valmistyin merkonomiksi markkinointipuolelta vuonna 1997. Sen jäläkeen ei oo tullu kouluja käytyä, vaikka välisä aina käy mielesä että voishan sitä jottain opiskellaki, ku vaan tietäs että mitä....
Ite menin peruskoulun jäläkeen lukioon ja kirjotin yo:ksi 1992. Sitte tuli hieman pijettyä välivuotta ja 1995 menin kauppikseen ja valmistyin merkonomiksi markkinointipuolelta vuonna 1997. Sen jäläkeen ei oo tullu kouluja käytyä, vaikka välisä aina käy mielesä että voishan sitä jottain opiskellaki, ku vaan tietäs että mitä....
+/- saldo : 0 | Tweet
Ensin suurtalouskokiksi 92 - 95 ja armeijaan 96 työttömänä deekuna! 97 - 99 sitte ravintolakokiksi 99 - 00 ja töihin enkä lähe enää opiskelemaan, tai ehkä sitä vois lukea vielä mesuksi joskus vuosien päästä.
Voi minähän olen tässä seurassa ihan piltti. Lukion toista Savonlinnan taidelukiossa.
Ylioppilaaksi -90, siitä vuodeksi Jamilahden Kansanopistoon opiskelemaan journalismia (eli mulla on Sokruun liittyvää koulutustakin!).
Saapumiserä 2/91, 11 kuukautta Haminassa kuljetuskomppaniassa, kotiin rekkakortin kera.
Työelämä kaupallisella alalla alkoi heti armeijan jälkeen. Hain kauppikseen ja pääsin, mutten sitten mennyt.
Suorittelin Markkinointi-Instituutin kolmen vuoden kurssit (minun tapauksessani melkein 5 vuotta, työkiireisiin vedoten...) ja valmistuin kauppateknikoksi.\n[Muokattu 1/11/2003 / Sunkka]
Aikoinaan kait tossa lukiota käydessäni luin Musa/Soundilehdestä tai jostain muualta, että Fugsien Ed Sanders oli loppututkinnon suorittanut pummi. Ajattelin, että tuossapa tavoiteltava elämänura meikäläiselle. Siinä suhteessa olen tästä päämäärästä epäonnistunut, että en ole pummi. Se loppututkinto on toistaiseksi kasvatustieteestä.
Lukio - ylioppilas
Suomen liikemiesten kauppaopisto - merkonomi (markkinointi)
EVTEK Muotoiluinstituutti - medianomi (graafinen suunnittelu)
Siinä minun koulutushistoriani. Jotain voisi taas alkaa opiskelemaan. Vaikka jotain iltakursseja.
Ylioppilaaksi kirjoitin vuonna 1979 ja sen jälkeen on tullut tarkkaan harkittua, mitä tässä alkaisi opiskelemaan? Täytynee tarkistaa ylioppilastodistuksen viimeinen käyttöpäivä. Ettei vain olisi jo mennyt pilalle. :D
Ylioppilaaksi 199* ja siitä lähtien tähtitieteen opiskelua (tai ainakin yritystä). Ehkä sitä vielä joskus valmistuu...
Mä ajattelin mennä Enkeli energia -kurssille ja sitten korvakanavahieronta -kurssille.
Ei vaiskaan... mutta valtaosa atk-alan kurssimuotoisesta koulutuksesta näyttää olevan aikamoista paskaa. Parista päivästä saa maksaa satoja euroja, kun samat tiedot voi omaksua 30 euroa maksavasta kirjasta sängyn pohjalla. Itse lopetin sähköistä kaupankäyntiä koskevan kurssin ja vaadin rahat takaisin heti kun sain kurssimateriaalin käsiini. Materiaali oli täysin juosten kustua; ilmeisesti joku inssi oli tunkenut mukaan omia kurssitekeleitään, kun mm. salausprotokollissa kerrottiin salausalgometreistä YLIPÄÄTÄN eikä sanakaan esim. SSLstä.
Ylioppilas 1996. Sen jälkeen suoritin siviilivaihtoehdon alta pois ja koulutin itseni oppisopimuksella koulunkäyntiavustajaksi (1999). Alkio-opiston kasvatustieteen ja psykologian linjalla vietin vuodet 1999-2001. Sen jälkeen olen opiskellut Jyväskylän yliopistossa pääaineena erityispedagogiikkaa ja valmistunen ensi keväänä (toivottavasti). Sivuaineina psykologia (15ov), kasvatustiede (35ov) ja Tieto ja viestintätekniikan opetuskäytön opinnot (15ov).
Doc.B.D kirjoitti 1/11/2003 klo 15:17: Parista päivästä saa maksaa satoja euroja, kun samat tiedot voi omaksua 30 euroa maksavasta kirjasta sängyn pohjalla.
Voi kun 30 eurolla saisikin jonkun atk-kirjan...
No ehkä jostain nettikaupoista tilaamalla. Onko suosituksia hyvästä liikkeestä?
No joo, 30 e oli vähän turhan optimistinen juttu..
Ei taida olla ATK-kirjat suomalaisissa verkkokaupoissa sen halvempia kuin tiskiltä ostettaessa. Päinvastoin: mukaan tulee vielä postikulut.
Atk-kirjoihin ei voi suomesta kuin data-clubia suositella ja sen varmaan jo tiesitkin. Ylivoimaisesti paras valikoima suomessa ja taitaa olla vielä halvinkin sekä Clubilaisena välillä ihan hyviäkin tarjouksia löytää.\n[Muokattu 1/11/2003 / jusu]
Doc.B.D kirjoitti 1/11/2003 klo 16:36:
Ei taida olla ATK-kirjat suomalaisissa verkkokaupoissa sen halvempia kuin tiskiltä ostettaessa. Päinvastoin: mukaan tulee vielä postikulut.
Ajattelinkin lähinnä ulkomaisia liikkeitä. Pitänee tutustua jossain vaiheessa vaikka Amazonin valikoimiin.
Ajattelinkin lähinnä ulkomaisia liikkeitä. Pitänee tutustua jossain vaiheessa vaikka Amazonin valikoimiin.
Yritän yleensä ostaa ATK-kirjat suomennoksina, joten ei tullut tuo mieleen.
Jaha, nuoriherra (?) Aranwe näkyy olevan kolleegani Domus Ditacticumin kerroksen suhteen. Kertokaapa hratohtori A.Naukkariselle terveisiä, kun satutte törmäämään. Hän tosin taitaa olla jossain toisessa kerroksessa nykyisin...
Tulee tuolla laitoksella käytyä aika harvakseltaan nykyään. Oikeastaan lähinnä graduseminaareissa.
Ylioppilaaksi vuonna -92. Sen jälkeen (ja sen aikanakin) vähän töitä, sitten -93-94 kansanopistossa teatteri-ilmaisunlinjaa. Tämän jälkeen taas duunia ja vuonna -97 yliopistoon lukemaan etnomusikologiaa ja sillä tiellä edelleen. Kun saan tuon gradun pois, niin voi kai taas keskittyä olennaiseen - eli musan tekemiseen/soittamiseen tai vaan yleiseen hörhöilyyn! :P Katsotaan mitä tapahtuu ja minne polut johdattavat...\n[Muokattu 3.11.2003 / kite]
BTW: mistä - paitsi typeryydestä - johtuun nykyisin yleinen ammattinimikkeiden ilmoittaminen ulkomaan kielellä. Oliskos alunperin nokialaisuutta?
Key Account Manager = Hän, jolla on toimiston lääkekaapin avaimet.
Supervisor = Hän, jolla on suurin lippalakki
Meh..
Kai ne noiden iitee-jamppojen keksintöä on. Ne kun usein eivät osaa suomea seiskaluokan räkänokkaista ikkunansärkijähuligaania paremmin.
Minä taas peruskoulusta ammattikouluun, sieltä sähköasentajana ulos keväällä 2001. Töitä, inttiä 6 kuukautta ja kesällä pois, nyt AMK:ssa sähkötekniikkaa.. Melko tylsä elämäntarina..
Ylioppilaaksi kirjoitin viime vuoden puolella (tosin valkolakkia en omista ;)). Sieltä jatkoin suoraan ilman välivuosia Jyväskylän yliopistoon lukemaan suomen kieltä opettajalinjalla. Tarkoitus olisi jossain tulevaisuuden vaiheessa siis valmistua äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi.\n[Muokattu 2/11/2003 / Jaakob]
Mun teologian opinnot Helsingin yliopistossa alkaa olla kohta suoritettu (niin kuin on ollut jo vuosia)...
Itseoppinut mediamoguli. Ei vaan opintoni yliopistossa (KTM) jatkunevat ikuisuuteen. Paitsi että työnantaja on sitä mieltä että kun saan soveliaalla leimalla varustetun läpyskän oppilaitoksesta, olenkin huomattavasti arvokkaampi duunari...
Doc.B.D kirjoitti 2/11/2003 klo 10:46: BTW: mistä - paitsi typeryydestä - johtuun nykyisin yleinen ammattinimikkeiden ilmoittaminen ulkomaan kielellä. Oliskos alunperin nokialaisuutta?
Meh..
Meh..
Ehkäpä trendi on lähtenyt alunperin Nokialta liikkeelle, mutta nykyään tuntuu että mitä pienempi IT-alan firma on kyseessä sitä monimutkaisempia managereita ynnä muita sieltä löytyy. Olen itsekin ollut aikoinani KAM ja sittemmin jotain muuta älytöntä. Nykyisin käytän aina kotimaisten asiakkaiden kanssa suomalaista ja kielenkäytössä vakiintunutta ammattinimikettä omassa viestinnässä koska se on mahdollista.
Parhaimmillaan tittelini on sisältänyt yleisnimikkeen jonka perässä on ollut sitten liuta tarkennuksia tyyliin "turhantoimittaja, se ja se osasto, se ja se vastuualue". Yritäppäs sitten vastata järkevästi johonkin lomakkeeseen, jossa kysytään sun ammattia...
Yleisluonteisiin kyselyihin ja kaavakkeisiin laitan ammatiksi yleensä runoilija.
Tuttava laitttaa lasten määrää kysyttäessä että I have no idea. Se on poikamies, aina ollut.
Kouluja..onhan niitä käyty. Ensin 9 koulua jotta sai ihmisen paperit, High School diploman. Sitten vielä 9 vuotta ja vielä 2 vuotta senkin jälkeen yliopiston nurkissa.
EsaJii kirjoitti 3.11.2003 klo 14:09:
Kouluja..onhan niitä käyty. Ensin 9 koulua jotta sai ihmisen paperit, High School diploman.
Kouluja..onhan niitä käyty. Ensin 9 koulua jotta sai ihmisen paperit, High School diploman.
9 koulua? Tehoton tuo Yhdysvaltojen koulutusjärjestelmä...
No siinä meni normaali määrä vuosia, mutta geometriassa menetin noin puoli vuotta sotkuilujen kanssa. syytän vanhempiani. Sain lukea asian kirjasta omalla ajallani sitten. Ne 9 koulua olivat kahdessa maassa. Olin Suomessa kahdessa koulussa, toisessa kahteen eri otteeseen. Keskikoulutodistuksen kyllä sain sitten viimeisenä oppimääränä suomeksi.
Ylioppilaaksi joskus 90 -luvun puolivälissä, armeija ja nyttemmin oon basisti. Eli siis työtön.;)
Tähän väliin on pakko pistää vähän offtopicia. ;)
Kitaristi ja basisti menivät eläintarhaan ja katselivat paviaania.
-Tuo näyttää siltä että sitä ei varmasti olla pantu aikoihin, sanoi kitaristi.
-Niin näyttää, komppasi basisti.
-Se on neljäsataa kun käyt panemassa paviaania, ilmoitti kitaristi basistille.
Basisti mietti hetken, ja sanoi:
-Ok, mutta mulla on muutama ehto:
1. Kukaan ei saa katsella
2. Saan käyttää kondomia
3. Koska olen taloudellisessa ahdingossa, maksan nyt 200 ja loput 200 myöhemmin kun saan rahaa.\n[Muokattu 3/11/2003 / Aranwe]
Hahhaa, melkein loukkaannuin.;)
EsaJii kirjoitti 3/11/2003 klo 14:09: Kouluja..onhan niitä käyty. Ensin 9 koulua jotta sai ihmisen paperit, High School diploman.
Suomessa ihmisen paperit saa yleensä synnytyslaitokselta. :D
Mutta kun on täysikäinen kansalaien, saa täällä tupakoida ja äänestää. Autoa saa jo ajaa 16 nvuotiaana. Viinaa vasta 21 vuotiaana, virallisesti. Tosin sitä olutta tarttee järjestää nuorisolle, jotteivat sekoa helpommin saataviin humeisiin.;)
Mä en ole lukion jälkeen opiskellut mitään, enkä opiskele :D
Anonyymi kirjoitti 5/11/2003 klo 07:08: Mä en ole lukion jälkeen opiskellut mitään, enkä opiskele :D
Tuo oli siis mun viesti!
En muistanut tarkistaa log-in tilaa, kun saitti on näköjään muuttunut sitten edellisen käyntini :P
Laita lomakkeisiin: käynyt elämänkoulun..
EsaJii kirjoitti 5/11/2003 klo 01:37: Laita lomakkeisiin: käynyt elämänkoulun..
Eihän tätä ikää ole niin jos lomakkeisiin kirjoitan noin niin nehän nauraa mut pihalle.
EsaJii kirjoitti 5/11/2003 klo 13:37: Laita lomakkeisiin: käynyt elämänkoulun..
Mä laitan nykyisin yleensä cat lady.
*paljon kissakavereita*
Kcrimso kirjoitti 1/11/2003 klo 12:35: Lukio - ylioppilas
Suomen liikemiesten kauppaopisto - merkonomi (markkinointi)
Siinä minun koulutushistoriani. Jotain voisi taas alkaa opiskelemaan. Vaikka jotain iltakursseja.
Heippati rallaa! Olen Atk-opettaja, jos mielesi tekee opiskella jotain (vaikka tää on aika kuiva ala), niin apua löytyy, mikäli sitä tarvitset. Tämähän on sellainen ala, jossa ei koskaan voi valmistua, siksi minä itsekin olen ikuinen opiskelija. Ja (vaikka ei saa käyttää isoja kirjaimia) HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ SEKÄ SULLE, ETTÄ KAIKILLE MUILLEKIN!Suomen liikemiesten kauppaopisto - merkonomi (markkinointi)
Kiitoksia vaan... Tässä juuri silmät ristissä yritän perehtyä css:ien saloihin.
Olen Atk-opettaja, jos mielesi tekee opiskella jotain (vaikka tää on aika kuiva ala), niin apua löytyy, mikäli sitä tarvitset.
Onko mitään visiota, mille alustoille virtuaalioppimisen kehitysympäristöt siirtyy - sanotaan vaikka viiden vuoden sisällä? Osaatko suositella jotain hyvää kirjallisuutta aiheesta?
Kcrimso kirjoitti 5/12/2003 klo 22:25: Kiitoksia vaan... Tässä juuri silmät ristissä yritän perehtyä css:ien saloihin.
Muista testata sekä IE:llä ja Nettikepillä. Voit yllättyä, miten eri tavoin ne tulkitsevat sisäisten taulokkojen aiheuttamia CSS-päällekkäisyyksiä.
Doc.B.D kirjoitti 6/12/2003 klo 07:54:
Tässä on ihan hyvää luettavaa: Suomi tietoyhteiskunnaksi -hankkeen koulutuspoliittiset linjaukset (kirj. Päivi Sillanpää). ESR-toiminnalla pyritään koko ajan kehittämän virtuaalioppimista ja mm. etätyöskentelyä (on muuten ihan mukavaa hommaa), mutta aikataulu on tosi väljä. Leader-projekteja löytyy jo ympäri maata, joissa annetaan opastusta etätyön tekemiseen. Jyväskylän yliopistossa on keskitytty pedagogiaan ja pedamuistiin.Onko mitään visiota, mille alustoille virtuaalioppimisen kehitysympäristöt siirtyy - sanotaan vaikka viiden vuoden sisällä? Osaatko suositella jotain hyvää kirjallisuutta aiheesta?
Virtuaalioppimiseen siirtyminen on siis paljon kiinni ihmisistä itsestään, kuinka nopeasti on siihen valmis. Opiskelupaikkoja löytyy ympäri Suomen ihan kiitettävästi.
Edit : Lisätty quote-lopputagi. Jos tämä boogie / sirpapii yhdyskunta ei opettele lainaamaan näitä viestejä oikein, on syytä etsiä toinen foorumi missä temmeltää\n[Muokattu 6.12.2003 / Jake]
Eihä netissä koko ajan roikkuvalta aikuis-ATK-opettajalta nyt voi odottaa, että osaisi sulkea tagit.
Tarkennapas sanaa yhdyskunta? Olen niin monilla saiteilla jäsen, joihin sinun ei ole edes mahdollista päästä. Eikä niillä koskaan hyökkäillä tuollaisella ala-arvoisella, negatiivisella asenteella. Pitäisi foorumin pitäjän pysyä asialinjalla.\n[Muokattu 6/12/2003 / sirpapii]
Anonyymi kirjoitti 6/12/2003 klo 10:46: Eihä netissä koko ajan roikkuvalta aikuis-ATK-opettajalta nyt voi odottaa, että osaisi sulkea tagit.
Kuinka luulet, että roikkuisin netissä koko ajan? Ilmeisesti itse ehdit sitä harrastaa, mulla harrastukset ovat muualla, mm. musiikissa. Koulutusmateriaalin ja multimediaohjelmien tekeminen vie myös sen verran aikaani, sekä varsinainen kouluttaminen, että jos vielä netissä roikkuisin, niin huhhuh.Doc.B.D kirjoitti 6/12/2003 klo 07:59:
Muista testata sekä IE:llä ja Nettikepillä. Voit yllättyä, miten eri tavoin ne tulkitsevat sisäisten taulokkojen aiheuttamia CSS-päällekkäisyyksiä.
Yllätyin jo siitä miten hankalaa CSS ylipäätänsä on. Pitäisi saada taulukoiden borderit näkymään hieman paremman näköisinä myös Netscapessa ja Operassa ja ilmeisesti CSS on ainoa keino siihen? Miten tuota CSS:ää kannattaa ylipäätänsä opiskella, osaatko suositella jotain hyvää kirjaa tai selkeää saittia joka lähtee ihan perusteista. Yritys ja erehdys-metodilla menee hermot vähän liian nopeasti...
Kuinka luulet, että roikkuisin netissä koko ajan?
Suck this:
"Eipä minunkaan tarvitse nettiin mennnä, koska siellähän joudun jo työni vuoksi olemaan melkein aina, mutta pientä tarkennusta voisi joillakin asiantuntijoilla olla haettavana,[..]"
Joo. Eiköhän tämä kisailu ala riittämään...
Kcrimso kirjoitti 6/12/2003 klo 11:34:
Miten tuota CSS:ää kannattaa ylipäätänsä opiskella, osaatko suositella jotain hyvää kirjaa tai selkeää saittia joka lähtee ihan perusteista.
Miten tuota CSS:ää kannattaa ylipäätänsä opiskella, osaatko suositella jotain hyvää kirjaa tai selkeää saittia joka lähtee ihan perusteista.
Käyttökelpoisia linkkejä:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/www/css-linkit.html
CSS:stä
Kirjallisuutta:
Kynn Bartlett : Teach Yourself CSS in 24 Hours
Dan Shafer: HTML Utopia: Designing Without Tables Using CSS
Eric A. Meyer: Cascading Style Sheets: The Definitive Guide (tää on kyllä jo pari vuotta vanha teos)
Tässä on yksi nettiosoite (Jyväskylän Yliopiston), josta löytyy suomenkielisiä ohjeita:
http://appro.mit.jyu.fi/doc/xhtml11/
Kiitoksia. Pitää tutustua noihin linkkeihin.
Yksinkertaisinta on katsella vähän Dreamweaverin CSS-inspektoria ja jos ei vielä selkene, niin hakea joku visuaalinen CSS-editori, jossa on hyvät helppifailit ja mahdollisesti joku alottelijan wizard-mukana. Laiskin ja yleisin tapa on tietenkin määrittää pseudoluokkia, eikä siis uudelleen määrittää HTML-tageja.
"Hienot" taulukon reunat (tarkoitat varmaan sellaista hairlineä) tehtiin ennen sijoittamalla kaksi taulukkoa sisäkkäin, joista ensimmäisessä oli halutun reunan väri ja cellspace 1 px ja sitten sen sisään toinen taulukko. Mutta homma hoituu tosiaan paljon paremmin CSS:n border-määrityksillä.
Noita Korpelan sivuja lukiessa sairastuu psykoottiseen depressioon..
Noita Korpelan sivuja lukiessa sairastuu psykoottiseen depressioon..
Muodon vai sisällön takia?
Korpelan sivuja ei voi pitää hyvänä esimerkkinä css:n käytöstä, mutta tuo sivu on kuitenkin vain linkkilista muiden tekemiin css-aiheisiin sivuihin. Korpelan muiden sivujen tutkiminen tapahtuu omalla vastuulla. :)
Doc.B.D kirjoitti 6/12/2003 klo 13:05:
"Hienot" taulukon reunat (tarkoitat varmaan sellaista hairlineä) tehtiin ennen sijoittamalla kaksi taulukkoa sisäkkäin, joista ensimmäisessä oli halutun reunan väri ja cellspace 1 px ja sitten sen sisään toinen taulukko. Mutta homma hoituu tosiaan paljon paremmin CSS:n border-määrityksillä.
Tuohon tyyliin minä olen luullut niitä tekevänikin, mutta ei ne näy samalla tavalla Operassa kuin Explorerissa. Missä vika? Esim. tällä sivulla: http://www.yliruusi.com/musiikki/levylogi.htm
Kcrimso kirjoitti 6/12/2003 klo 12:10: Kiitoksia. Pitää tutustua noihin linkkeihin.
Heh.. varsinkin viimeiseen XHTML:ää käsittelevään. Ja kirja, jossa esitellään mahdollisuuksia tehdä layoutteja pelkästään tyylitiedostoilla - siis ilman taulukoita - ei ehkä aloittelijoille.
Muodon vai sisällön takia?
No noissa sisältö tukee hyvin muotoa..:D Ei vaiskaan, Korpelan sivut ovat kyllä erinomaiset, mutta ei ne ole koko maailma. Standardit pitää olla halussa, mutta kyllä niitä pitää uskaltaa välillä rikkoakin. Korpela tosin taitaa olla asiasta hieman eri mieltä.
Tuohon tyyliin minä olen luullut niitä tekevänikin, mutta ei ne näy samalla tavalla Operassa kuin Explorerissa. Missä vika?
Äkkiä katsoen et ole tehnyt mitään sen suuntaista, jota tuossa edellä selitin ylimalkaisesti. Olet käyttänyt taulukon border-määrittelyä, ja sitä miten kukin selain renderoi taulukon reunat ei voi kontrolloida. IE:ssä nyt sattuu olemaan vähemmän pulleat reunat. Laita border-asetus nollaksi ja kokeile sitten tuota sisäisten taulukoiden kikkaa (ulomman cellspace 1 px ja haluttu reunaväri taustaksi. Idea on siinä että ulomman taulukon tausta muodostaa reunat sisemmälle, cellspacea säätämällä reunan kokoa voi kasvattaa, eh. (Netscape 4.xx:n kanssa tuo vaatii vielä hieman lisäviritystä, mutta ei siitä enenpää tässä)
Tai sitten käytä CSS:n border-määrityksiä.
Ah, nyt tajusin mitä tarkoitit. Eli näin: http://www.yliruusi.com/musiikki/kuunnellut.htm
Kiitoksia, pitääpä alkaa muuttamaan noita muitakin sivuja tuohon malliin.
nyt palataan vähän aiheeseen. että onko tollainen Steiner-lukio toimiva paikka opiskella?
kun sisko hakee sinne niin tahtoisi vähän tietoa, kun tuollainen Steiner koulu ei itseään paljoa mainosta.
Jos aikoo ryhtyä performanssitaitelijaksi, niin voi ollakkin hyvä paikka. Jos olen oikein ymmärtänyt - mistä en ole aivan varma - niin mm. ATK-opintoihin ei paljon panosteta, vaan enemmän rytmiseen liikuntaan. On tietenkin oma asia, jos haluaa tietoisesti jättäytyä jonon päähän yhteiskunnassa, jossa tullaan aika varmaan yhä enemmän tarvitsemaan tietotekniikkataitoja.
Sitten kokonaan oma asiansa on se, että stainerilaisuus on täydellistä humbuugia, katsoo sitä miltä kantilta tahansa.
Steinerista
http://www.skepsis.fi/lehti/sisallys/2001-3erva.html
Stainerin ajattelussa on kyllä jotain, joka vetoaa minuun:
"päässä meillä on varsinainen pää. Päässä meillä on vartalo: kaikki mikä kuuluu nenään. Ja päässä meillä on jäsentenosa, joka jatkuu ruumiinonteloon: kaikki, mikä liittyy suuhun. Näin me voimme ihmisen päässä nähdä kaiken, mitä ihmisessä ruumiillisesti on".
http://appro.mit.jyu.fi/doc/css/index5.html
- siinäpä hyvä esimerkki standardien mukaisesta ja akateemisesta lähestymistavasta. Mielenkiintoista vain on, että omalta koneeltani ei löynyt ainuttakaan selainta, jolloin nuo sivut olisivat toimineet kunnolla.
Sitten kokonaan oma asiansa on se, että stainerilaisuus on täydellistä humbuugia, katsoo sitä miltä kantilta tahansa.
Täältä suomalaisen opettajankoulutuksen kantilta Steiner-meininki herättää aina hurmosta etenkin uusissa opiskelijoissa, joiden idealistinen (varsinainen =) pää virittyy opiskelun jargonin taajuudelle.
Vaikkei Steiner-koulut (lukiot mukaan lukien) poikkeakaan vain opetus- ja opiskelumenetelmiltään (vaan myös filosofialtaan), on tämänkaltaisella vaihtoehtopedagogiikalla paljon annettavaa suomalaiselle yhtenäiskoululle, joka on ollut mestari tappamaan luovuuden yksilössä.
Mutta palataksemme siskon Steiner-lukioon, se on varmasti luonteva paikka, jos haluaa ideaalista ajattelua hieman muusta yhteiskunnasta ja vallitsevista "kovista arvoista" eristyksissä.
--kasv.t.yo.
On tuo aika happoa kamaa... Steineristä oli muuten juttua myös Tajunnan alkemistit kirjassa...
Olisi kyllä sinänsä mielenkiintoista, jos lukion opinto-ohjelmaan sisältyisi esim. selvänäköä, levitaatiota, ajatustenlukua ym.:cool:
eli, älä hyvä siskoseni mene Steiner-kouluun.
Onko sitä luovuutta pakko opiskella koulussa?
Jos aikoo journalistipelleksi tai kirjailijaksi, koulussa oppi hienosti kirjoittamaan oikeita lauseita, kieliopillisesti.
Sitä voi sitten omalla ajalla olla luova.
Tosin olisi hauska jos kaiken tason opiskelussa olisi yksi hauskakin aine päivässä.
Esa, teknisen puolen miehiä. [Muttei mikään matemaatikko.]
EsaJii kirjoitti 8/12/2003 klo 16:10: Onko sitä luovuutta pakko opiskella koulussa?
Ei kai sitä pakko ole opiskella... mutta ei sitä tappaakaan tarvitse ;)
EsaJii kirjoitti 8/12/2003 klo 16:10: Onko sitä luovuutta pakko opiskella koulussa?
Totta: olisi ehkä parempi että keskityttäisiin systemaattisen ajattelun kehittämiseen.
"Koulu tappaa luovuuden" on vanha mantra, johon on helppo yhtyä, mutta enpä usko että se kestää lähempää ruotimista. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että ns. luovuus on lähinnä persoonallisuusrakenteeseen perustuva juttu, joka määräytyy ihan jostain muista lähtökohdista kuin koulunpenkiltä. Ts. jos ihminen on oikeasti luova, ei se mene pilalle koulussa. Ja luova ongelmanratkaisu on sitten tietenkin ihan eri asia kuin taiteellinen luovuus, se on enenpi sukua systemaattiselle ajattelulle.
Olli kirjoitti 8/12/2003 klo 09:53 Vaikkei Steiner-koulut (lukiot mukaan lukien) poikkeakaan vain opetus- ja opiskelumenetelmiltään (vaan myös filosofialtaan), on tämänkaltaisella vaihtoehtopedagogiikalla paljon annettavaa suomalaiselle yhtenäiskoululle
Itsellä on sellainen muistikuva, että tutkimusten mukaan Steiner-koulujen oppilailla on muihin verrattuna huonommat kielelliset ja matemaattiset valmiudet . Onko luuloa vai tietoa? Entä osaatko sanoa mitään uskomuksestani, että ATK-opetus on olematonta. Pointti on siinä, että en tiedä Steiner-pedagogiikan käytännöstä paljon mitään, mutta Steinerin ajattelusta kyllä enemmän kuin suositellaan ja siltä pohjalta olen miettinyt, miten höpölöpö-teorian pohjalta voidaan kehittää mielekästä opetuskäytäntöä.
typofix\n[Muokattu 8/12/2003 / Doc.B.D]
Olisi kyllä sinänsä mielenkiintoista, jos lukion opinto-ohjelmaan sisältyisi esim. selvänäköä, levitaatiota, ajatustenlukua ym.:cool:
Jos lähdetään siitä, että Steinerin ajatuksissa on jotain tolkkua (minkä tietenkin pitäisi olla Steiner-pedagogiikan lähtökohta!), niin seuraavat skenaariot pitäisi olla aivan arkipäiväisiä..
- Juhan, myöhästyit taasen eurytmia-tunnilta
- Joo mutta mulla oli astraalikeho aamulla vähän jumissa enkä päässyt lähtemään..
- Ja muistakaan lapset, että telepaattinen lunttaaminen kokeissa on kiellettyä!!!
- Taas Juhan olet myöhässä
- Oikaisin metsän läpi ja siellä metsänhenki tuli sanomaan että tästä ei kuljeta.. myöhästyin kun jouduin kiertämään koko metsän.
- Juhan, koulumenestyksesi ei ole häppöinen..
- Mutta se johtuu huonosta karmasta, en voi asialle mitään. Lisäksi ylemmät energiakeskukset ovat huonosti kehittyneitä. En usko että läksyjen lukeminen auttaa asiaa yhtään...
Totta: olisi ehkä parempi että keskityttäisiin systemaattisen ajattelun kehittämiseen.
"Koulu tappaa luovuuden" on vanha mantra, johon on helppo yhtyä, mutta enpä usko että se kestää lähempää ruotimista. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että ns. luovuus on...
"Koulu tappaa luovuuden" on vanha mantra, johon on helppo yhtyä, mutta enpä usko että se kestää lähempää ruotimista. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että ns. luovuus on...
Ruodittu on. Yhdenlaista luovuuttahan on esimerkiksi pärjätä koulun säännöillä ;) Kun nyt täällä koulutus-topicissa ollaan, niin itse olen opiskellut luovuutta prof. Kari Uusikylän johdolla.
http://afot.net/Luovuus/Lu-Tekstit/lu-mat.html
Itsellä on sellainen muistikuva, että tutkimusten mukaan Steiner-koulujen oppilailla on muihin verrattuna huonommat kielelliset ja matemaattiset valmiudet . Onko luuloa vai tietoa? Entä osaatko sanoa mitään uskomuksestani, että ATK-opetus on olematonta.
Joo, kyllä näin on. Siksi mainitsinkin, että ns. kovat arvot eivät ole huudossa Steiner-koulussa. Lapsia "saatetaan" kasvamaan suojatussa ympäristössä. Kommenttini Steiner-pedagogiikan "annista" liikkuikin opetus- ja opiskelumenetelmällisellä puolella.
Arvokysymyshän se on, mitä opetetaan. Kyllä Suomessa pyritään opettamaan oppilaita esim. systemaattiseen ajatteluun. Siksipä mielestäni opettajankoulutuksessa olisikin tasapainon vuoksi hyvä tarjota myös vaihtoehtopedagogiikan (Steiner, Montessori, jne.) tuntemusta rakentamassa opettajan pedagogista ajattelua.
Olli kirjoitti 9/12/2003 klo 10:31: Kun nyt täällä koulutus-topicissa ollaan, niin itse olen opiskellut luovuutta prof. Kari Uusikylän johdolla.
Niin, äkkiä katsottuna tuossa viittaamassasi tekstissä luovuus ymmärretään tiettyjen persoonallisuuspiirteiden summaksi. Eikö tällöin ole hieman rohkeaa väittää, että yhtenäiskoulu latistaisi luovuutta.
Olli kirjoitti 9/12/2003 klo 10:34: Arvokysymyshän se on, mitä opetetaan. Kyllä Suomessa pyritään opettamaan oppilaita esim. systemaattiseen ajatteluun.
Totta kait opetetaan, mutta kun resursseja pitää kuitenkin aina jakaa, niin itse ainakin pitäisin hyvänä, että kakku jakautusi enemmän sellaisten tietojen ja taitojen opettamiseen, jotka tulevaisuudessa tuottavat veromarkkoja (jolla edelleen ylläpidetään ilmaista koulujärjestelmää). Kuulostaa varmaan aika teknoraattiselta ihmisen suusta, jolla on umpihumanistinen koulutus ja ammatti, mutta olen vakuuttunut että kauppaan ja merenkulkuun kannattaa sijoittaa enemmän kuin nukketeatteriin. ;)
Ja mitä tulee tuohon arvokysymykseen, niin tietenkin yhtenäiskoulullakin on tietty implesiittinen arvopohja, mutta sen ymmärtäminen ja arvostelu on aika helppoa. Samaa ei voi ehkä sanoa Steiner-pedagogiikasta, jonka perimmäinen arvopohja on ilmeisen epäselvä monelle S-koulun opettajallekkin.
Jep. Jokaisella käsityksensä koulusta - hyvä, että tohtorilla positiivisia ;) Minulla ne ovat kenties liiallisen asiaan perehtymisen johdosta vinoutuneet.
Niin, äkkiä katsottuna tuossa viittaamassasi tekstissä luovuus ymmärretään tiettyjen persoonallisuuspiirteiden summaksi.
Vaikka niin. Luovuus taisi käsitteenä hieman lipsahtaa (kenties liian vähäisen asiaan perehtymisen johdosta :)
...tarkoitin pikemminkin samaa artikkelia tarkemmin luettaessa esille nousevaa lahjakkuus-käsitettä.
http://afot.net/Luovuus/Lu-Tekstit/lu-mat.html
Mutta enpä uskalla enää sanoa, että koulu tappaisi senkin...
Onko mitään visiota, mille alustoille virtuaalioppimisen kehitysympäristöt siirtyy - sanotaan vaikka viiden vuoden sisällä? Osaatko suositella jotain hyvää kirjallisuutta aiheesta?
Mielestäni tämä kirja kasaa tuota opetuksen, opiskelun ja oppimisen näkökulmista.
http://www.edu.helsinki.fi/media/verkko.html
Eihän se mikään visionäärinen opus ole, eikä teknologiaorientoitunut, jos alustoja haluaa siltä kantilta tarkastella, mutta kuitenkin.
...ja onhan se "vedenpitävästi todistettu" että verkko kuolee viiden vuoden sisällä, joten...:D
Olli kirjoitti 9/12/2003 klo 13:13: Jep. Jokaisella käsityksensä koulusta - hyvä, että tohtorilla positiivisia ;) Minulla ne ovat kenties liiallisen asiaan perehtymisen johdosta vinoutuneet.
Hmm.. itse asiassa minulla on erittäin huono käsitys koulusta, mutta vielä huononpi käsitys Steinerin ajattelusta.
Humanistiylioppilas olen. Valmistuminen häämöttää jossain kaukana, tuskin näkyvänä hahmona.
Ylioppilas huonoilla arvosanoilla, nyt pitäisi jotain keksiä...
Peruskoulu -98, graafisen alan opintoja n. 75% -99 syksyyn saakka, 4 vuotta päihteitä ja työttömyyttä (sis. työharjoitteluja), media-assistenttiopinnot -03 alkaen, jotka jäänevät kesken koska yhteishaku tuntuu kiinnostavalta...
Paperiprosessinhoitaja -97, KeSR:n "miesten" koulu -98, siitä sitten enemmän ja vähemmän työntekoa ja yleistä koomailua.