10 kaikkien aikojen parasta progealbumia
Boogie kirjoitti noin 21 vuotta sitten (39 kommenttia)
Listaa tähän ne kaikkien aikojen 10 "rakkainta" levyäsi.Oma listani on jotakuinkin tällainen(paremmusjärjestystä on mahdoton määrittää mutta kaikki nää on mielestäni briljanttia kamaa:
Rush-Moving Pictures
Rush-signals
Pink Floyd-atom Heart Mother
Pink Floyd-Wish You Were Here
Hawkwind-Hall Of The Mountain Grill
kansas-Two For A Show
Genesis-selling England By The Pound
Genesis-Lamb
Jethro Tull-Heavy Horses
Jethro Tull-Songs From The Wood
..ja tulipa sitten huomattua että 10 on aivan liian vähän, mut kyllä tää on aika hyvä paketti mielestäni
Rush-Moving Pictures
Rush-signals
Pink Floyd-atom Heart Mother
Pink Floyd-Wish You Were Here
Hawkwind-Hall Of The Mountain Grill
kansas-Two For A Show
Genesis-selling England By The Pound
Genesis-Lamb
Jethro Tull-Heavy Horses
Jethro Tull-Songs From The Wood
..ja tulipa sitten huomattua että 10 on aivan liian vähän, mut kyllä tää on aika hyvä paketti mielestäni
+/- saldo : 0 | Tweet
Tällaisten listojen laatiminen on aina hankalaa koska katse on kuitenki aina eteenpäin kohti uusia progemaailmoja ja -elämyksiä ja yhtäkkiä pitäisikin kaivaa luurangot kaapista ja muistella menneitä ;) Parhaiksi tai rakkaimmiksi nousee helposti ne nuoruuden suosikit, joitten kautta progeen on tutustuttu ja joita tuli kuunneltua aikoinaan enemmän ku laki sallii, mutta jotka ei välttämättä sen jälkeen oo pyöriny soittimesa kymmeneen vuoteen ;)
No listataan tämmönen nostalgiatrippi:
- Rush: Hemispheres
- King Crimson: In The Court...
- Emerson, Lake & Palmer: Tarkus
- Camel: Mirage
- Genesis: Selling England By The Pound
- Yes: Close To The Edge
- Rick Wakeman: The Myths And Legends...
- Jefferson Airplane: After Bathing At Baxter's
- Caravan: In The Land Of Grey And Pink
- Gong: Flying Teapot
Olipas ennalta arvattava lista :P
Näitä on listattu jo aikaisemminkin:
http://www.palasokeri.com/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1228&page=1
Pitäisiköhän yrittää vääntää jonkinlainen lista, vaikka ei ole helppoa.
Art Bears: Hopes and Fears
Univers Zero: Heresie
Pink Floyd: Wish You Were Here
Van Der Graaf Generator: H to He Who Am the Only One
Magma: Retrospektïw I-II
Henry Cow: In Praise of Learning
ELP: Tarkus
King Crimson: Red
Scorpions: Lonesome Crow
Soft Machine: Fourth
Siinä on sekaisin sekä vanhoja suosikkeja että viime aikoina paljon soittimessa pyörineitä. Lista voisi kyllä olla täysin erikin jossain eri fiiliksissä kirjoitettuna.
ei välttämättä järjestyksessä....
Sieges Even - a sense of change
Van Der Graaf Generator - H To He Who Am The Only One
Tangerine Dream - Force Majeure
Fates Warning - Perfect Symmetry
Genesis - Selling England By The Pound
Marillion - Clutching At Straws
Yes - Fragile
Rush - Hemispheres
Mike Oldfield - QE2
Renaissance - Ashes Are Burning
Janus kirjoitti 2/12/2003 klo 14:14: Näitä on listattu jo aikaisemminkin:
http://www.palasokeri.com/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=1228&page=1
Ei luulis haittaavan! Tullaan varmaan kirjoittamaan paljon tulevaisuudessakin.Höh!
No haittaa tai ei, mutta linkki on paikallaan näyttämään niiden listoja, jotka ei jaksa listata kolmen kuukauden välein uudestaan. Näetpähän nekin.
Ei luulis haittaavan! Tullaan varmaan kirjoittamaan paljon tulevaisuudessakin.Höh!
Eipä tainnut Janus tarkoittaa, että asia on loppunkäsitelty.
Lazer kirjoitti 2/12/2003 klo 19:34: No haittaa tai ei, mutta linkki on paikallaan näyttämään niiden listoja, jotka ei jaksa listata kolmen kuukauden välein uudestaan. Näetpähän nekin.
Painotan vielä kerran että olen aloittanut täällä tänään, ja eihän armeejassa korpraalikaan(yksi tähti) kansanomaisesti voi olla vielä niin viisas ja tietävä kuin ylikersantti(neljä tähteä) Got it..? Olen pahoillani.
HI-Hasta putoaa nyt nämä:
Genesis: "Englantia halavalla..."
MAN:"Welsh Connection"
Mandalaband:"Eye Of the Wendor prophecies"
Culpepers Orchard (eli se niitten eka)
Renaissance:"Turn Of The Cards"
Be-pop Deluxe: "Modern Music"
PFM: "Photos Of Ghosts"
Camel "Snow Goose"
Caravan "Cunning Stunts"
Matti Järvinen "Matin Levy"
U.K:s/t
Marillion:Misplaced Childhood
Marillion:Brave
Genesis:Selling England By The Pound
Genesis:Foxtrot
Kate Bush:Hounds Of Love
Pink Floyd:Wish You Were Here
Uli Jon Roth:Beyond The Astral Skies
Yes:Fragile
Rush:Moving Pictures
Vaikea päättää mitä jättäis pois, mut noihin päädyin.
Sami kirjoitti 2/12/2003 klo 22:05:
Minkälainen on uli Jon Rothin levy? eikös tämä herra ollut niissä Virgin killer- ajan Scorpions levyillä?sillon se kama oli kyllä täyttä paskaa.
Ai oikein 10? Olsisiskos niitä jopa 10?
No pistetään Being, Tolonen! ja Stand Up. Ihan nostalgisista syistä. Jaa-a. Muutkin on kivoja, mutta tollainen top10 top 20 ajattelu on vaikeaa..
Oon kuullu jossain määrin Ulin ekaa levyä (tai siis Electric Sun oli kai kokoonpanon nimi ja olikohan se levyn nimi Earhtquake) ja ... noh, sehän kuulosti Frank Marino -kopiolta ja mehän tiedämme ketä Frank kopioi, joten jaksaako kopion kopiota nyt niin vakavasti ottaa? ;)
King Crimson; Red, Larks ja In the Court
Genesis; Live ja Lamb
The Mars Volta; De-Loused in the Comatorium
Pink Floyd ; The Wall
E.L.P : elp
Family ; Fearless
P.F.M; Photos of Ghosts
Tämmöinen oli lista kun sitä viimeksi kyseltiin ja eiköhän se kelpaa vieläkin:
Mike Oldfield: Ommadawn
Mike Oldfield Amarok
Yes: Close To The Edge
Yes: Relayer
Gong: Shamal
Robert Wyatt: Rock Bottom
Van Der Graaf Generator: Godbluff
National Health: Of Queus And Cures
Pink Floyd: Wish You Were Here
Jaa, näitä vois yhtä hyvin läiskiä tähän n. 100, mutta täs nyt jotain suuntaa antavaa:
Hawkwind: Hall of the Mountain Grill
Pink Floyd: Piper at the Gates of Dawn
Gong: Flying Teapot
Bevis Frond: Inner Marshland
Sun Dial: Other Way Out
Porcupine Tree: Sky Moves Sideways
Ozric Tentacles: Erpland
Kingston Wall: Tri-logy
Dead Flowers: Altered States Circus
Magic Mushroom Band: Process of Illumination
Hezzu kirjoitti 2/12/2003 klo 21:28: Oon kuullu jossain määrin Ulin ekaa levyä (tai siis Electric Sun oli kai kokoonpanon nimi ja olikohan se levyn nimi Earhtquake) ja ... noh, sehän kuulosti Frank Marino -kopiolta ja mehän tiedämme ketä Frank kopioi, joten jaksaako kopion kopiota nyt niin vakavasti ottaa? ;)
Beyond the astral skies on erilainen kiekko kun Electric Sunnin kaks ekaa. Oopperalaulaja (tai sen kuuloinen) sekä klassiset vaikutteet jne. mukana. Lisäksi kyseinen kiekko on ensimmäinen jolla herra käyttää 36-nauhaista Sky-kitaraansa. Frank Marinostahan oli aikanaan niitä juttuja jossa sälli väitti että unessa Hendrixin sielu/henki puhui hänelle tai jotain sinne päin. Jaksaako hulluja niin vakavasti ottaa...?
Uli Jon Roth on aina tunnustanut Hendrix-vaikutteensa, soittaa esim. Live at Castle Donington 2001 DVD:llä coverina Hendrixin biisejä. Lisäksi tehnyt Saksan telkkarille Hendrix-tribuutin. En usko että Frank Marino olisi Rothin samanlaisen ihailun kohteena...
Boogielle voin sanoa että Scorpions on myös mielestäni täyttä paskaa, mitä sitten ?
Sitäpaitsi luulin että näiden listojen tarkoituksena oli kertoa näkemys muille suosikki levyistään proge musan alueella. En ollut sisäistänyt että olikin tarkoitus päästä "absoluuttiseen totuuteen".
Toi oli minun viestini.
Sami kirjoitti 3/12/2003 klo 12:37:
Sitäpaitsi luulin että näiden listojen tarkoituksena oli kertoa näkemys muille suosikki levyistään proge musan alueella. En ollut sisäistänyt että olikin tarkoitus päästä "absoluuttiseen totuuteen".
Eh?
Laitetaan nyt tämmönen:
Frank Zappa: Hot Rats
Gentle Giant: Acquiring the Taste
Jukka Tolonen: Tolonen!
Wigwam: Being
King Crimson: In the Wake of Poseidon
Pink Floyd: Dark Side of the Moon
Caravan: In the Land of Grey And Pink
Popol Vuh: Seligpreisung
Gracious: !
Yezda Urfa: Sacred Baboon
Hatfield and the North: s/t
Lasketaanko nyt sitten Hot Rats ja Tolonen! progeksi vai jazzrockiksi vai miksi. Ja Seligpreisung? Hyviä levyjä kumminkin. Yksitoista noita tuohon tuli, ei ole järjestyksessä.
-Petteri
Boogielle voin sanoa että Scorpions on myös mielestäni täyttä paskaa, mitä sitten ?
Niin ja oma paska ei haise, kuten vanha kansa sanoo. Lasketaanko nyt sitten Hot Rats ja Tolonen! progeksi vai jazzrockiksi vai miksi. Ja Seligpreisung? Hyviä levyjä kumminkin. Yksitoista noita tuohon tuli, ei ole järjestyksessä.
-Petteri
-Petteri
Tällä palstalla proge on erittäin väljä käsite joidenkin keskustelioiden osalta.Mielestäni Hot Rats ja Tolonen! sopivat tänne kuin nyrkki nenään!!:):)
Proge on ihan oikeasti väljä käsite.
Meitsin listalta:
Tämä levy ei varmaan Boogien mielestä voi missään nimesä olla progea tai edes mitään siihen viittaavaa? ;)
Hezzu kirjoitti 5/12/2003 klo 12:43: Meitsin listalta:
Tämä levy ei varmaan Boogien mielestä voi missään nimesä olla progea tai edes mitään siihen viittaavaa? ;)
Sinuna en olisi ensinnäkää tommoista kysymystä esittäny koska et ilmeisestikään tunne minua.Kyseinen levy on psykedeelistä progea jos et itse tuota tiennyt.On kuulunut suuriin suosikkeihini jo yli toista vuosikymmentä.Käsitän kyllä mitä ajat takaa..mutta metsään meni.
Lazer kirjoitti 5/12/2003 klo 12:37: Proge on ihan oikeasti väljä käsite.
Tottakai se on!!!! Jokainen täällä sen vaan käsittää eri tavalla.Ja ihan hyvä niin.
Okei,Okei elä hermostu! tarkoitus ei ollut suututtaa.
Boogie kirjoitti 5/12/2003 klo 12:52:
et ilmeisestikään tunne minua
En tunnekaan ja tuskin sinäkään tunnet kovin montaa meistä. Siksi tiettyihin henkilöihin kohistetut suorat vittuilut tuntuu "vähän" ylilyöviltä. Asioistahan voi tietenki tapella ja olla eri mieltä.
Hezzu kirjoitti 5/12/2003 klo 13:02:
En tunnekaan ja tuskin sinäkään tunnet kovin montaa meistä. Siksi tiettyihin henkilöihin kohistetut suorat vittuilut tuntuu "vähän" ylilyöviltä. Asioistahan voi tietenki tapella ja olla eri mieltä.
Boogie kirjoitti 5/12/2003 klo 12:52:
Ylilyönnit ovat olleet paheenani 3 vuosikymmentä, vittuiliaksi sen sijaan itseäni tunnista vieläkään, enemmänkin ronskinpuoleiseksi satiirikoksi.Pientä kuppikuntaanne en todellakaan voi vielä muutaman päivän mukanaolon jälkeen tunnistaa, ettekä te luonnollisestikaan minun.Mutta tässähän on aina kaksi vaihtoehtoa: 1.koetatte vain sisäistää että minä olen minä , ja en voi muuksi muuttua. 2.Mikäli paine käy ylikeittäväksi, minä voin lähteä foorumista sovinnolla, koska mielipiteeni ovat mielestänne täysin aiheettomia ja harhaanjohtavia.Ok.Olisipahan yksi"vittuilija" teillä vähemmän.
Boogie kirjoitti 5/12/2003 klo 13:14:
minä voin lähteä foorumista sovinnolla, koska mielipiteeni ovat mielestänne täysin aiheettomia ja harhaanjohtavia.
minä voin lähteä foorumista sovinnolla, koska mielipiteeni ovat mielestänne täysin aiheettomia ja harhaanjohtavia.
Ei tässä ketään olla pois ajamassa.
Tässä oma listani:
Emerson, Lake & Palmer: Tarkus
Caravan: In The Land Of Grey And Pink
Camel: The Snow Goose
Genesis: Selling England By The Pound
Wigwam: Nuclear Nightclub
Tool: Lateralus
The Mars Volta: De-Loused in the Comatorium
Kingston Wall: Tri-logy
Pink Floyd: Dark Side of the Moon
Hezzu kirjoitti 5/12/2003 klo 13:20:
Boogie kirjoitti 5/12/2003 klo 13:14:
Silloinhan sinä siis ymmärrät minua täydellisesti.Ollaan kavereita.
Hm, mitähän mieltä Boogie mahtaa olla minun listallani komeilevasta Scorpionsin Lonesome Crow:sta? Tosin sehän ei ole Rothin aikaista vaan levyllä soittelee Michael Schenker.
MZ kirjoitti 5/12/2003 klo 13:46: Hm, mitähän mieltä Boogie mahtaa olla minun listallani komeilevasta Scorpionsin Lonesome Crow:sta? Tosin sehän ei ole Rothin aikaista vaan levyllä soittelee Michael Schenker.
Lonesome Crow on tyypillistä senajan saksalaista Heavy/PROGE-osastoa, tyylinkirjoiltaan samantapaista kun esim aikalaisbändi Lucifers Friend(kannattaa tutustua jos et jo ole), scorppareiden kaksi ekaa eli tuo yllä mainitsemasi ja sitä seurannut Fly To The Rainbow(1974) kuuluvat mielestäni bändin parhaisiin levytyksiin.In Trancen(-75) jälkeen homma alkoi mielestäni mennä perseelleen.
Pannaan nyt vaikka tällainen lista, kun näitä on ehkä eniten tullut kuunneltua. Järjestys satunnainen.
Yes : Close To The Edge
King Crimson : Red
King Crimson : Discipline
Genesis : Selling England By The Pound
Genesis : A Lamb Lies Down On Broadway
Rush : Signals
Rush : Grace Under Pressure
CMX : Dinosaurus Stereophonicus
Wigwam : Lucky Golden Stripes & Starpose
YUP : Homo Sapiens
Jonkun mielestä CMX ja YUP tai vaikkapa Rush eivät ehkä ole progea, muttei tapella siitä. Progen määritelmistä voi riidellä jossain muussa ketjussa.
Aranwe kirjoitti 5/12/2003 klo 13:56: Pannaan nyt vaikka tällainen lista, kun näitä on ehkä eniten tullut kuunneltua. Järjestys satunnainen.
Loistavia levyjä!!:DEritoten Signals(..Ja on progea, mut en ala tappelemaan;)
Boogie kirjoitti 5/12/2003 klo 13:54: Scorppareiden kaksi ekaa eli tuo yllä mainitsemasi ja sitä seurannut Fly To The Rainbow(1974) kuuluvat mielestäni bändin parhaisiin levytyksiin.In Trancen(-75) jälkeen homma alkoi mielestäni mennä perseelleen.
Jep, samaa mieltä, vaikka ehkä pidän In Trancea FttR:ta parempana. Pitänee tutustua Lucifer's Friendiin.
Tämmönen lista tällä kertaa, tässä olis voinu olla vaikka 10 ihan muuta levyä ja ne olis ollu yhtälailla suosikkeja mulle.
Il Balletto Di Bronzo : Ys
Pulsar : Halloween
Magma : köhntarkösz
Amon Düül II : Phallus Dei
Tool : Lateralus
Christian Vander : Tristan & Iseult
International Harvester : Sov Gott Rose - Marie
Cressida : Asylum
Fusion orchestra : Skeleton in armour
Heldon : Stand By
Älkää kyselkö näin vaikeita:o;)
1.Fates Warning: Perfect Symmetry
2.Sieges Even: A Sense Of Change
3.King Crimson: Red
4.VDGG: Pawn Hearts
5.Dream Theater: Images And Words
6.Kansas: Leftoverture
7.Mahavishnu Orchestra: Inner Mounting Flame
8.Spiral Architect: A Sceptic's Universe
9.Clepsydra: Alone
10.White Willow: Sacrament
Tämä luettelo ei välttämättä sisällä "kaikkien aikojen parhaita progealbumeja" vaan tarkoituksenani oli kerätä ehkä hieman eri tyylisuuntien sisältämää parhaimmistoa niiltä alueilta progemusiikkia joista olen ajan kuluessa oppinut pitämään. Huomenna lista saattaa olla jo täysin toisenlainen! Ja jotain tietysti unohtui:D