Moi anonyymi! » Login | Social login | Uusi käyttäjä

Gil Scott-Heron

Pekka kirjoitti noin 20 vuotta sitten (14 kommenttia)
Uudessa Mojossa oli miehestä muutaman sivun juttu ja alkoi kiinnostamaan. Onko kukaan perehtynyt tarkemmin? Ei haun perusteella kylläkään ole kenenkään levylautasella vieraillut...

+/- saldo : 0 |

    Lazer kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    The revolution will NOT be televized!

    didja kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen kuullut ainostaan Gil Scott-Heron/Brian Jackson -parivaljakon levyn "Winter In America", jolta löytyy mainio funk-styge "The Bottle". Levy oli muistaakseni sekoitus jazzia, funkia, ja poliittisesti ääritiedostavaa paasausta, välillä laulua välillä lausuntaa. Herra lienee monen rap -artistin esikuva. Muista levyistä en sitten osaakaan mitään sanoa, ainakin pari ensimmäistä kiinnostaisi kuulla vielä.


    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lainassa on joskus ollut Freewill ja Winter in America. Jäivät silloin vain pintaraapaisulle, joten en pysty sanomaan sen kummempaa. Eivät kuitenkaan tehneet instant-vaikutusta, tämä taitaa olla syventymistä vaativaa kamaa. Joo, tiukkaa tekstiä levyt kyllä sisälsivät.

    Lazer kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eli hyvä aloitus on tuo toka levy Pieces of a man, jolta löytyy tuo ykkösklassikokin. On Winter in americaa parempi.

    saigon kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Omistan Secretsin vinyylina. Hyva levy, varsinkin Three Miles Down on loistava.
    Jo mainittu Revolution... jne. on klassikko matskua. Hupaisaa, etta se soi Metso- konsernin TV- mainoksen taustana (ilman "laulua" tottakai). Yksi maailman vetavimmista bassokuvioista.\n[Muokattu 4/12/2003 / saigon]

    Pekka kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen varmaan tuon Revolutionin joskus kuullut, mutta nyt ei saa päähän...
    Kiitos vinkeistä, luultavasti jotain levyjä äijältä hommaan.

    didja kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos Scott-Heron maistuu, niin samantyylisestä matskusta voisi suositella Eugene McDanielsin levyjä "Headless Heroes Of The Apocalypse" ja "Outlaw", jotka on julkaistu kätevästi yhdellä CD:llä.
    Varsinkin ensin mainittu on aivan huippukamaa, funkia, jazzia, soulia ja painavaa sanottavaa. Mukana tekijämiehiä, kuten Alphonse Mouzon, Miroslav Vitous ja Ron Carter. Kannattaa tutustua!

    waka/jawaka kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minun tekisi mieli saada hyllyyni Scott-Heronin ja Brian Jacksonin "Bridges". Sitä ei kuitenkaan saa kuin vinyylillä, enkä millään haluaisi ostaa levysoitinta... Yhyy.

    Sakke kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos pitää siitä Scott-Heronin julistavammasta "runoilija"-puolesta, Last Poetsin eka LP on takuuvalinta: "Niggers are scared of revolution" jne.

    Mutta tosiaan, "Revolution..." on yksi kovimmista biiseistä ikinä. Omistamaltani samannimiseltä kokoelmalta löytyvä "Lady Day and John Coltrane" on kova kanssa.

    Pekka kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minun tekisi mieli saada hyllyyni Scott-Heronin ja Brian Jacksonin "Bridges". Sitä ei kuitenkaan saa kuin vinyylillä, enkä millään haluaisi ostaa levysoitinta... Yhyy.


    Kelpaisi minullekin ja vinyylinäkin, kuten myös Secrets, 1980 ja Real Eyes. Seuraavat tuotokset olen saanut hommattua:
    Pieces Of A Man
    The First Minute Of A New Day
    From South Africa To South Carolina
    It's Your World
    Reflections
    Moving Target

    Varsinkin livelevy It's Your World on erittäin hyvä.

    seppov kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Enpä malta olla sorkkasemasta soppaan!

    Nimittäin, tuli aika jänne fiilis tässä taannoin ollessani uimassa hesan uimastadikalla. Siellä havahduin kun huomasin, että kaiuttimista moikaa G.S-H:n tuttu In the bottle tuolta live levyltä. Aika harvinainen biisi tuollaisessa paikassa missä yleensä soi Radio Energy tms listapuuro.
    Deja vu tuntemus sikäli, että olin 80-luvun alussa tehnyt yle:lle ohjelman vielä melko tuntemattomasta G.S-H:sta. Ohjelmassa mm. mainittu biisi soi.
    Ja jo joitakin vuosia ennen sitä olin tehnyt samasta ekan ohjelman, jolloin G.S-H. oli aidosti 100% tuntematon suuruus meilläpäin.
    Tuo jälkimmäinen ohjelma hyödynsi mm. haastattelua jonka olin tehnyt G.S-H:sta Woodstockissa aiemmin. Tuolloin meillä oli ollut myös valmiina ammattitason videokamat G.S-H:n keikan tallentamiseksi. Ei kuitenkaan saatu managerilta lupaa.

    Ja tästäpä pääsee vielä oikein asiaankin, nimittäin: en huomannut täällä aiemmin lueteltujen levyjen joukossa paria G.S-H levyä ja yhtä VIDEOTA.
    Nämä pari levyä ovat Scott-Heron/Brian Jackson Midnight Band: The first minute of a new day, Arista/-75 ja The Mind of G.S-H, Arista/-78. Ja tuo mainittu video on todella erinomainen Lontoossa tehty konserttitaltiointi: G.S-H & His Amnesia Express - Tales of Gil (Castle. -90), suosittelen. Saisikohan sitä vaikkapa dvd:nä?
    Tuossa v. 90 kuvatussa konsertissa G.S-H ainakin oli hyvässä vedossa. Toisaalta G.S-H:n myöhemmistä (?) vaiheista on liikkunut sitten erinäköisiä huhuja.
    G.S-H:lta lienee vähän hiljaisemman kauden jälkeen ilmestynyt jotain materiaalia 90-luvulla.
    G.S-H:illa on mainiot (epäviralliset) kotisivut. En ole kuitenkaan itse niihin pahemmin paneutunut.
    Jos täällä joku G.S-H:n uran viime vaiheista vielä tietää jotain, niin kiinnostaisi kyllä...

    S.






    [/u]

    Pekka kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Ja tästäpä pääsee vielä oikein asiaankin, nimittäin: en huomannut täällä aiemmin lueteltujen levyjen joukossa paria G.S-H levyä ja yhtä VIDEOTA.
    Nämä pari levyä ovat Scott-Heron/Brian Jackson Midnight Band: The first minute of a new day, Arista/-75 ja The Mind of G.S-H, Arista/-78. Ja tuo mainittu video on todella erinomainen Lontoossa tehty konserttitaltiointi: G.S-H & His Amnesia Express - Tales of Gil (Castle. -90), suosittelen. Saisikohan sitä vaikkapa dvd:nä?
    Tuossa v. 90 kuvatussa konsertissa G.S-H ainakin oli hyvässä vedossa. Toisaalta G.S-H:n myöhemmistä (?) vaiheista on liikkunut sitten erinäköisiä huhuja.
    G.S-H:lta lienee vähän hiljaisemman kauden jälkeen ilmestynyt jotain materiaalia 90-luvulla.
    G.S-H:illa on mainiot (epäviralliset) kotisivut. En ole kuitenkaan itse niihin pahemmin paneutunut.
    Jos täällä joku G.S-H:n uran viime vaiheista vielä tietää jotain, niin kiinnostaisi kyllä...


    Tulihan tuo The First Minute mainittua viimeisessä viestissäni, The Mind Of on taasen kokoelma ja Tales on saatavana DVD:nä.
    Miehen viimeisin levy "Spirits" ilmestyi vuonna 1994. Sittemmin on tullut tuomita huumeiden hallussapidosta ja mies on ollut aika pahastikin deekiksellä, mutta nyt on kuulemma suunta taas ylöspäin ja yhteistyöhön Brian Jacksonin kanssa on palattu.

    Onkos Sepolla tietoa The Black Wax -DVD:stä vuodelta 1982, VHS:nä alunperin julkaistu?

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vanhaa historiallista aikaa, kun mustatkin oli radikaaleja ja jopa islamilaisia. Nyt ne vaan tekee aika kamalaa räppiä, 99% aika kehnoa.

    kissamies kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mielenkiintoinen haastattelu mieheltä:

    http://www.youtube.com/watch?v=ZbnBafZnNUI&search=Gil%20Scott-Heron


    Hieman ärsyttävä tyyli tuolla haastattelevalla akalla..