Jouko Turkka
Lanius kirjoitti noin 21 vuotta sitten (19 kommenttia)
Mihin on kadonnut Jouko Turkka?
Turkka ei ole itsestään suurempaa meteliä pitänyt, ja kaipaankin hänen toimintaansa julkisuudessa. Turkka ohjaa näytelmänTurun Kaupungin Teatterille, mutta ensi-illan ajankohdasta ei mulla ole mitään tietoa. Missä ovat Turkan Kiimaiset Poliisit ja Seitsemän Veljestä? Nämä klassikot saisivat pian ilmestyä DVD-lle, tai ainakin näkyä TV:ssä. Odotellessa voi tietysti lukea Turkan jo lähes legendaarisia teoksia, kuten Häpeä ja Selvitys Oikeuskanslerille. Mutta missä voi kuunnella/ mistä löytää Turkan unohtumattomia tulkintoja Arto Mellerin runoista???
Turkka ei ole itsestään suurempaa meteliä pitänyt, ja kaipaankin hänen toimintaansa julkisuudessa. Turkka ohjaa näytelmänTurun Kaupungin Teatterille, mutta ensi-illan ajankohdasta ei mulla ole mitään tietoa. Missä ovat Turkan Kiimaiset Poliisit ja Seitsemän Veljestä? Nämä klassikot saisivat pian ilmestyä DVD-lle, tai ainakin näkyä TV:ssä. Odotellessa voi tietysti lukea Turkan jo lähes legendaarisia teoksia, kuten Häpeä ja Selvitys Oikeuskanslerille. Mutta missä voi kuunnella/ mistä löytää Turkan unohtumattomia tulkintoja Arto Mellerin runoista???
+/- saldo : 0 | Tweet
Joskohan se on heittelemässä paskaa ihmisten päälle? Turkka on sen sortin paskataiteilija, jolle ei pitäisi taiteilija-apurahoja maksaa, vaan ennemmin laittaa pakkotyöleirille, niin tekisi kerrankin jotain järkevää.
Olen ihmetellyt itse samaa että missä Jouko on.
Kiimaiset poliisit ja Seitsemän veljestä pitäisi vähintään uusia telkkarissa, mutta mieluummin julkaista DVD:nä. Sais nimittäin revetä oikein kunnolla. Kun tulee yleensä puhettakaan edellämainituista taideteoksista, niin on samantien veet silmissä.
Lisäksi poikansa Juhan kanssa tekemä keskustelu ohjelma Turkka ja Turkka voitaisiin uusia myös. Siinäkin klassikko kohtauksia.
Sekä dokumentti 80-luvun teatterikoulun opetusmetodeista. Olen nähnyt jotain pätkiä jossain ajankohtaisohjelmassa. Voi sitä huudon ja rään määrää. :P
Olihan tässä joku aika sitten jonkinlaista kohua kun Turkan näytelmää 'Osta pientä ihmistä' ei esitettykään (vai esitettiinkö sittenkin?). Jotain Nokia-kritiikkiä se taisi olla. \n[Muokattu 8/1/2004 / Janus]
Turkka Turkka-sarjan klassikkojaksot pitäisi tosiaankin uusia. Näitä jaksoja ovat mm. Juhan 'haastattelema' äiti, joka nukkuu, ja Hannu Salaman itkunsekaiset vastaukset Joukolle. Turkka toteutti opetusmetodeissaan Artaud'n julmuuden teatteria äärimmäisesti.
Paskasta sen verran, että Jumalan teatterissahan olivat asialla Jari Halonen&kumppanit, eli Turkan oppilaat eivätkä Turkka itse. Tietysti pikkuporvarillinen kulttuuriministeri halusi silloin erottaa myös Turkan ja Parviaisen, mutta onneksi ei onnistunut. Jumalan teatterista voi olla montaa mieltä, mutta mun mielestä se oli melkoisen onnistunut kokeilu.
Tossa hiljattain oli telkkarissa kun Neil Hardwick haastatteli teeveesssä Mari Rantasilaa. Se minkä takia Turkka herätti aikoinaan julkisuudessa niin paljon paheksuntaa muka "omituisine" opetusmetodeineen johtui lähinnä siitä, että opetus tapahtui melkolailla julkisuudessa. Ne samat filmit, jossa Turkka mm. laittaa yhden opiskelijan konttaamaan eläimellisin tavoin on nähty sataan kertaan, eikä niissä ole mitään ihmeellistä. Itsekin jonkin verran teatterimaailmassa olleena voisin sanoa, että ihan samanlaisia olen itekin tehnyt.
Rantasila selitti mistä niissä telkkarissa olleissa opetusmetodeissa on kyse, ja kaikki kuulosti varsin järkeenkäyvältä, mutta eihän sille voi mitään jos kaikki lävähtää jonkun mistään mitään tietämättömän junttieinarin teeveestä sisään.
Mielenkiintoista oli muuten tietää, että Turkan oppilaista melkein jokainen on jatkanut näyttelijänä, mutta sen lisäksi myös sellaisina "itsenäisinä" taiteilijoina, jotka tekevät monenlaista "omanlaistaan" taidetta. Tästä oli tehty joku tutkimus.
Ja kun katsoo, tottahan se on: Se kuinka helvetillinen määrä tällä hetkellä toimivista parhaista teatteri-ihmisistä on myös Turkan oppilaita on aika jännä juttut. Rantasilan lisäksi esmes Kai Lehtinen, Laura Ruohonen, Jari Halonen, Mikko Kivinen, Martti Suosalo. Kuka muuten oli nimeltään se Turkan oppilas, joka oli se traaginen äiti Pekka Lehdon Kaivossa, toinen niistä kiimaisista poliiseista ja sitten myös Kivenpyörittäjän kylässä se maho nainen. Samalla yksi parhaista, ellei paras suomalainen naisnäyttelijä.
Noi Aranwet voi mennä mun puolesta kattomaan Matrixia.
äskeinen anonyymi olin siis minä. Turkka on mun mielestä siinä mielessä mielenkiintoinen hahmo, että ihmiset puhuvat hänestä melkein kuin olisivat itse olleet hänen oppilainaan, mutta kun hänen OIKEITA oppilaitaan kuulee niin saa ihan eri kuvan.
En kyllä osaa arvostaa kovin korkealle ihmispaskan yleisöön heittämistä, tai alasti kuolaavia ja öriseviä kiimaisia poliiseja tai sen seitsemiä veljeksiä. Katson ennemmin vaikkapa Kauniita ja rohkeita kuin jotain Turkan tuotoksia. Taide on taidetta, mutta jossain sekin raja menee.
Mennyt maailma-ohjelmasarjassa on muuten mielenkiintoinen dokumentti Jouko Turkasta, joka kannattaa ehdottomasti kuunnella.
http://www.yle.fi/radiopeili/mmjuttu.php?id=154
Oletteko muuten lukeneet Kari Kontion kirjan Kausi helvetissä - eli neljä vuotta Turkan koulussa (1988)? Mikään kirja ei ole naurattanut ääneen niin paljon kuin se. Kontio opiskeli 80-luvun puolivälissä Teatterikorkeakoulussa ohjaajaksi ja kertoo millaista oli olla Turkan opissa. Kirjan otsikko on sikäli liioitteleva, että ei se nyt pelkkää helvettiä ainakaan Kontiolle ollut, itse asiassa hän oli jonkinlainen Turkan lempilapsi. Kirja on paitsi hauska (erityisesti Turkan puheista ja tempauksista kertoessaan) myös analyyttinen. Kontio itse on melkoinen narsisti, mutta onneksi hänellä riittää myös itseironiaa.
Merja Larivaara on tämä naisnäyttelijä, jonka nimeä joku haki. Mutta mahoa naista esitti kyllä Tuula Väänänen.
Mikko
turkka ei kumartele. Muisti palaa pohjolaan ohjelmassa naisnäytteliä sanoi että Turkan opetus oli tehokasta ja se hetki kun Turkka kehui oppilasta oli jotain suurta ja oikeasti kehui.
itse en tiedä olisinko viihtynyt Turkan opetuksessa mutta kiva oppitunteja olisi "kärpänen katossa" perspektiivistä katsoa.
Jouko on jees.
Turkan Seitsemän Veljestä on realistisempi kuvaus kuin muut versiot, ja se kertoo jopa kirjaa paremmin totuuden senaikaisista metsässä kasvaneista riemuidiooteista. Kuolaa, kuolaa, enemmän kuolaa. Räkää ja kärpästen popsimista, ähinää ja eläimellisiä ääniä. Mistä muusta on suomalaiset tehty?
Lanius kirjoitti 9/1/2004 klo 08:54: Turkan Seitsemän Veljestä on realistisempi kuvaus kuin muut versiot, ja se kertoo jopa kirjaa paremmin totuuden senaikaisista metsässä kasvaneista riemuidiooteista. Kuolaa, kuolaa, enemmän kuolaa.
Jotenkin en usko, että metsässä kasvaminen moninkertaistaa ihmisen kuolan erityksen sellaisiin mittasuhteisiin jota Turkan versiossa nähdään.
Kyllä 'ennen vanhaan' rähmää erittyi aivan eri tavalla kuin nykyään, asui sitten metsässä tai kylien laitamilla loisena.
Evoluutio on ollut nopeaa...
Anonyymi kirjoitti 8/1/2004 klo 01:52: Oletteko muuten lukeneet Kari Kontion kirjan Kausi helvetissä - eli neljä vuotta Turkan koulussa (1988)? Mikään kirja ei ole naurattanut ääneen niin paljon kuin se. Kontio opiskeli 80-luvun puolivälissä Teatterikorkeakoulussa ohjaajaksi ja kertoo millaista oli olla Turkan opissa. Kirjan otsikko on sikäli liioitteleva, että ei se nyt pelkkää helvettiä ainakaan Kontiolle ollut, itse asiassa hän oli jonkinlainen Turkan lempilapsi. Kirja on paitsi hauska (erityisesti Turkan puheista ja tempauksista kertoessaan) myös analyyttinen. Kontio itse on melkoinen narsisti, mutta onneksi hänellä riittää myös itseironiaa.
Justiinsa toissapaivana luin loppuun. Erinomainen kirja. Kontio on todella lahjakas kirjoittaja, vittu kun kay kateeksi. Kylla omat tekstit nayttavat aivan paskalta ton rinnalla. Toisaalta musta tuntuu, etta tekstin taso johtuu myos herran alykkyydesta. Oliko se justiinsa Kontio, joka alkoholisoitui taysin ja tilitti muutama vuosi sitten Nytissa/Suomenkuvalehdessa/Kuukausiliitteessa tarinansa ylos katuojasta.
Noi Turkan TV-sarjat sekä keskusteluohjelma plus Turkka persoonana ovat mulle ihan huumorijuttua. Ois tosissaan hauska nähdä niitä uusintana. Mutta siinä vaiheessa kun aletaan tosissaan kehua Turkan näkemystä Seitsemästä veljeksestä ja analysoida hänen sadistisia opetusmetodeja niin voi voi...
Seitsemästä veljeksestä ei välittyny minulle kuvaa että veljekset olisivat vain yksinkertaisia metsäläisiä, vaan Turkan tulkinnassa veljekset vaikuttivat vaikeasti kehitysvammaisilta ja/tai mielisairailta. En tiedä termejä en ole psykiatri....
Mulle Turkka on karsinassa "sikailu huumori" kuten Tom Green Show. Tosin Turkka on sitä tahattomasti, oletan.
Kuten sanoin en ole psykiatrian tuntija mutta olen kuullut alaa tuntevalta luonnehdinnan Turkasta ja hän epäili eriasteisia mielenterveyteen liityviä ongelmia.\n[Muokattu 9/1/2004 / Sami]
Sami kirjoitti 9/1/2004 klo 13:02:
Seitsemästä veljeksestä ei välittyny minulle kuvaa että veljekset olisivat vain yksinkertaisia metsäläisiä, vaan Turkan tulkinnassa veljekset vaikuttivat vaikeasti kehitysvammaisilta ja/tai mielisairailta.
Seitsemästä veljeksestä ei välittyny minulle kuvaa että veljekset olisivat vain yksinkertaisia metsäläisiä, vaan Turkan tulkinnassa veljekset vaikuttivat vaikeasti kehitysvammaisilta ja/tai mielisairailta.
Tuollainen kuva minullekin syntyi Turkan Seitsemästä veljeksestä. Siitä on tosin aikaa kun olen sen nähnyt joten muistikuvat ovat hämärät. Oli sillä sitten mitä taiteellisia arvoja hyvänsä niin ei se ainakaan mikään realistinen kuvaus metsässä asuneista veljeksistä ole elleivät he sitten tosiaan ole kehitysvammaisia. Kiven kirja ei ymmärtääkseni sellaiseen ainakaan viitannut.
metsässä asuminen yleensä tuottaa psykoosin omaisia tunteita jotka näkyvät siinä että kirkolla asuvien tyttöjen katse tuntui aina erilaiselta.
Jumalan teatteri taisi kuitenkin saada aika nuivan vastaanoton muulta teatteriväeltä. Mitä paskaa tämä nyt on, totesi laitossiivoja Mirja Pylkkänen.