Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Tylsin kirja?

Lanius kirjoitti noin 20 vuotta sitten (55 kommenttia)
Tittelin ansaitsee ehdottomasti Jean genet'n Querelle, jonka tylsyydellä voisi suorittaa useita kansanmurhia.

+/- saldo : 0 |

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Dostojevskin Idioottia jaksoin vain parisataa sivua. Kyllä Rikos ja rangaistus oli toista maata.

    Viukkis kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Täytyypä tutustua. Siihen saakka äänestän Don Quijotea.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ok.. kyse pitäisi varmaan olla proosaklassikoista, mutta kuriositeetin vuoksi täytyy huomauttaa, että KALEVALA on kirja, jonka jo pelkkä näkeminen tai nimen kuuleminen aiheuttaa väsymystä ja heikotusta.

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä taas luin Idiootin muutamassa päivässä ahmien, mutta Rikos ja rangaistus tuntui huomattavasti raskaammalta. Jotain vaikutusta saattoi tosin olla silläkin, että Idiootin suomennos oli huomattavasti uudempi kuin Rikoksen ja rangaistuksen. Kumpaakaan en kuitenkaan tylsänä pitäisi.
    Querellekin on joskus aikoinaan tullut luettua, mutta ei se jäänyt mieleen mitenkään erityisen tylsänä. En tosin hirveän hyvin muista sitä.
    Tylsintä en osaa sanoa, pitäisi muistella jotain kesken jääneitä kirjoja.

    Lobotomix kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Klassikkoäänestyksissä valitaan vuosi toisensa jälkeen James Joycen Odysseus maailman parhaaksi kirjaksi. Olen aloittanut sen ties kuinka monta kertaa ajatellen, että ehkä mä tällä kertaa tajuan, mutta ei... kesken jää muutaman kymmenen sivun jälkeen.

    Lobotomix kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Klassikkoäänestyksissä valitaan vuosi toisensa jälkeen James Joycen Odysseus maailman parhaaksi kirjaksi. Olen aloittanut sen ties kuinka monta kertaa ajatellen, että ehkä mä tällä kertaa tajuan, mutta ei... kesken jää muutaman kymmenen sivun jälkeen.

    Anonyymi kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Viukkis kirjoitti 8.1.2004 klo 12:19: Täytyypä tutustua. Siihen saakka äänestän Don Quijotea.


    Don Quijotea?!

    Viukkis kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ekat sata sivua lupasivat hyvää. Sitten se vaan jatkui ja jatkui ja sen jälkeen oli vielä toinenkin osa eikä enää tapahtunut mitään sellaista joka olisi varsinaisesti lisännyt kirjaan mitään olennaista. Kustannustoimittajaa olisi todella kaivattu.

    Aranwe kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Seitsemän veljestä.

    Don Quijote vaikuttaa jo tarinaltaan sellaiselta, että en edes yritä lukea sitä.

    Viukkis kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aranwe kirjoitti 8/1/2004 klo 15:38: Seitsemän veljestä.

    Oliko se kenties läksynä koulusta? Se on käsittääkseni ainoa tapa saada Seitsemästä veljeksestä tylsä.

    Jimi kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Matematiikkaa lukuun ottamatta kaikki koulukirjat olivat tavattoman tylsiä.

    YrjöAlkio kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    mikään kirja ei ole tylsä, niitä ei jaksa lukea loppuun.
    seitsemän veljestä on merkittävä vain koska on ensimmäinen suomalainen romaani, ei siinä ole suurta mystisyyttä taustalla muita kun suomalasia nuoriamiehiä.

    kyllä 7 veljeksessä on pari hyvää runoa.

    Aranwe kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    7 veljestä piti väkisin yrittää lukea koulussa. Kaikki muut pakolliset opukset tuli kyllä luettua, jopa Singeriä myöten, mutta Kiven veljekset jäivät puolitiehen. Harvinaisen puuduttavaa kamaa.

    Viukkis kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Seitsemässä veljeksessä on hyvä juoni, maukasta kielenkäyttöä ja toinen toistaan värikkäämpiä henkilöhahmoja. En tiedä mitä enempää romaanilta voi vaatia.

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minullakin jäi Seitsemän veljestä lukematta, kun se olisi koulussa pitänyt lukea, mutta luin sen aika pian sen jälkeen. Koululla oli kyllä kumma tylsyttävä vaikutus, kuten monessa muussakin asiassa.
    No, ei se kuitenkaan suurimpien suosikkieni joukkoon noussut.

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä Seitsemän veljestä aika tylsä minunkin mielestä on. Pakko myöntää. Vapaaehtoisesti sen luin viitisen vuotta sitten.

    Viukkis kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Annan siis kaikille kotiläksyksi Don Quijoten. Sitten katsotaan kuka on kuka!

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kalle Päätalon ziljoona sivuinen omaelämänkerta, IIjoki sarja. Luin jopa 5 tai 10 niitä, sukulainen antoi lukemansa.

    waka/jawaka kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä voisin antaa ääneni Sodalle ja rauhalle. Kesken jäi aika lailla alkutaipaleella, mutta ehkä tuota voisi kokeilla joskus uudelleen.

    Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meillä ei taijettu koulusa ees luetuttaa Seittemää veliestä, eli ompa sekin lukematta.

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hezzu kirjoitti 8/1/2004 klo 17:11: Meillä ei taijettu koulusa ees luetuttaa Seittemää veliestä, eli ompa sekin lukematta.

    Muistat väärin.

    Hezzu kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Janus kirjoitti 8/1/2004 klo 17:14:
    Hezzu kirjoitti 8/1/2004 klo 17:11: Meillä ei taijettu koulusa ees luetuttaa Seittemää veliestä, eli ompa sekin lukematta.

    Muistat väärin.


    Niinkö? No mikä klassikko se oli jota meijän ei tarttenu lukia vaikka se aina muilla oli luetutettu? :o

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Niinkö? No mikä klassikko se oli jota meijän ei tarttenu lukia vaikka se aina muilla oli luetutettu? :o

    No sitä en kyllä muista, mutta Seitsemän veljestä piti lukea. En pitänyt kirjasta, mutta se saattaa mennä tuon pakko-homman piikkiin. Vois joskus lukaista uudestaan.

    Jaakob kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Seitsemää veljestä ei nykykoululaisen pitäisi joutua lukemaan. Näinä päivinä minkä tahansa kirjan lukeminen on niin hankalaa, ja Kiven teoksen vanha kieli ja muutenkin ei-niin-helppo kerronta (nykymittapuulla) eivät varmasti auta asiaa. Itse jouduin Seitsemän veljestä lukemaan yläasteella, enkä voinut sietää sitä. Vuosi takaperin luin sen uudelleen (jälleen pakon edessä, tällä kertaa yliopistossa) ja johan maittoi!

    …tai ehkä minä vain olen kehittynyt hitaasti.

    Nimim. "Tuleva äidinkielenopettaja"

    Lanius kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Seitsemän Veljestä kuuluu mielestäni suomalaisen kirjan top5:een.
    Unohdin täysin, että Querellen kanssa tylsimmän kirjan tittelistä taistelee tasaväkisesti Ernest Hemingwayn Kirjava Satama. Se on jo sitten niin väsynyt ja yliarvostettu kirja.

    CosmicJazz kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Annan siis kaikille kotiläksyksi Don Quijoten. Sitten katsotaan kuka on kuka!


    Minä olen lukenut Don Quijoten, ja se oli todella tylsä. En muista että siinä olisi tapahtunut yhtään mitään...

    Tiedän lukeneeni joskus jotain vielä tylsempää, mutta juuri nyt minä iloisesti en muista sitä. :)

    Münchhausen kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yhdyn Don Quijotesta esitettyyn näkemykseen. Minun omat seikkailuni ovat paljon mielenkiintoisempia - ja lisäksi tosia.

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Janus kirjoitti 8/1/2004 klo 09:21: [quote]No sitä en kyllä muista, mutta Seitsemän veljestä piti lukea. En pitänyt kirjasta, mutta se saattaa mennä tuon pakko-homman piikkiin. Vois joskus lukaista uudestaan.


    kokeile Mauri Kunnaksen versiota. Paremmat kuvat.:D

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miten Kalevalaa ei ole lainkaan mainittu? Onko liian moukkamaista sanoa sitä tylsäksi?

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Koirien Kalevala: Toinen hyvä Mauri Kunnaksen kirja.

    Vyötiäinen kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eihän Kalevala suinkaan tylsä eepos ole. No, Pohjolan häät taitaa sitä olla. Tylsää, yksityiskohtaista häävalmisteluiden ym. kuvausta. Muutenhan se on varsin menevä ja kiehtova. Okei, se kalevalamittakin käy paikoitellen aika puisevaksi.
    Hassu juttu, että sisällöltään yksi mielenkiintoisimmista kirjoista on jäänyt kaksi kertaa kesken, ja vieläpä aivan viimeisten kymmenten sivujen osalta. Kyseessä on Camusin Rutto. Eksistentialistinen ateismi jyllää ainakin keskeyttämiini kohtiin saakka. Jos ootte kirjan lukenut, älkää paljastako mikä on teoksen lopullinen kanta. Vai onko sellaista? Epäilen. Useimmitenhan ei yksiselitteistä romaania löydy.

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miten Rutto voi jäädä kesken?:o

    Vyötiäinen kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sitä olen itsekin ihmetellyt. Ehkä se on vain se ylimasentava maailmankatsomus, mikä kirjasta huokuu. Ahdistaa kai liikaa tai jotain... En tiedä. Tarkoitus on vielä joskus lukea se alusta loppuun, ja tällä kertaa kokonaan. Sivullinen tai Putoaminen ei tuottaneet mitään suurempaa tuskaa, mutta Rutto näkyy niin tehneen.

    Vyötiäinen kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nyt on muiden muassa lainassa Camusin (vai Camus'n) novellikokoelma Maanpako ja valtakunta. Jos vain mitenkään muilta kiireiltä ehdin, olis tarkoitus lukea se.
    Ellei ahdista liikaa.

    Stello kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Voitin jostain yläasteen lyriikkakilpailusta Leskovin "Tuomiokirkon alttaripalvelijat", jonka kanssa kävi kaksi kertaa sama juttu - luin kirjan ihan viime sivuille, mutten loppuun asti. Ehkä se oli tylsä, kun mua ei koskaan jäänyt häiritsemään se, etten lukenut sitä loppuun..?

    Jos kokeilis kolmannen kerran.. edellisestä kerrasta on kuitenkin jo vuosia :)

    Jaakob kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Camusin (vai Camus'n)


    Camus päättyy kirjoitettaessa konsonanttiin mutta lausuttaessa vokaaliin, joten päätteen edelle tulee heittomerkki (s. Camus'n).

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rutto oli muistaakseni aika vetävä kirja.

    EberkJuho kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jimi kirjoitti 8/1/2004 klo 14:54: Matematiikkaa lukuun ottamatta kaikki koulukirjat olivat tavattoman tylsiä.

    No kyllä biologian kirja ainakin on, mutta historian kirjat taas ovat verrattoman mielenkiintoisia, luen jopa vapaa-ajallakin historiaa paljon.
    Matematiikan kirjat on tosin kirjoitettu usein tylsästi, mutta ei mulle aineena mitään sitä vastaan ole.

    Viukkis kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kun olin joskus esihistoriallisella kaudella yläasteikäinen, meidän biologian kirjassa oli erään kappaleen otsikkona "Luonnonsuojelu on maailmanlaajuinen ongelma". Se oli aika mielenkiintoisesti sanottu. Myös "sydämen ääni on kaksiosainen läp-löp" oli sellainen lause että moni kaunokirjailija voisi ottaa oppia.

    Akateemisen alesta lähtisi Querelle hintaan 3,90. Pitäisiköhän ottaa selvää onko se oikeasti verrattoman tylsä.

    Lanius kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Viukkis kirjoitti 12/1/2004 klo 13:36:
    Akateemisen alesta lähtisi Querelle hintaan 3,90. Pitäisiköhän ottaa selvää onko se oikeasti verrattoman tylsä.


    Tolla hinnalla kannattaa testata onko se tylsä. Mielestäni sen lukeminen oli pelkkää ajanhukkaa.

    Janus kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja jos haluaa nähdä Fassbinderin elokuvasovituksen niin se menee keväällä arkistossa.

    Pete kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Stello kirjoitti 11/1/2004 klo 08:13:
    Voitin jostain yläasteen lyriikkakilpailusta Leskovin "Tuomiokirkon alttaripalvelijat", jonka kanssa kävi kaksi kertaa sama juttu - luin kirjan ihan viime sivuille, mutten loppuun asti. Ehkä se oli tylsä, kun mua ei koskaan jäänyt häiritsemään se, etten lukenut sitä loppuun..?

    Jos kokeilis kolmannen kerran.. edellisestä kerrasta on kuitenkin jo vuosia :)


    Kannattaa kokeilla. Älä kuitenkaan odota mitään kirjallisuuden suurteosta.

    Mielestäni se oli kuitenkin ihan ok, toisaalta olen jollain perverssillä tavalla innostunut kaikista lukemistani venäläisten kirjoittamista kirjoista.

    edit:kirotusvihreitä




    \n
    [Muokattu 16/1/2004 / Pete]

    Lazer kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Janus kirjoitti 16/1/2004 klo 09:40: Ja jos haluaa nähdä Fassbinderin elokuvasovituksen niin se menee keväällä arkistossa.

    Muistaakseni kelpo pätkä. Miehistä puhinaa.

    Markkutapio kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nykyisin monet koululaiset tekevät kirjaesitelmänsä elokuvan perusteella, jos sellainen vain löytyy, tai sitten valitsevat sellaisen esitelmäaiheen josta löytyy.

    jomppa kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä se taitaa olla Jari Tervon Myyrä, joka ainakin näin tuoreena kokemuksena nostattaa niskakarvoja. En ole saanut aikaiseksi lukea sitä loppuun kun joka kappaleeseen on täytynyt ympätä joku vitsi. Käyhän se uutisvuotoon, mutta josko ne sitten jättäisi romaaneista pois.

    Ja kyllä, olen lukenut Kalevalan, Seitsemän veljestä ja nuo mainitut Dostot ja jokainen niistä kirii aika lailla lukukokemusteni kärkeen kokonaan luettiuna

    Markkutapio kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jari Tervon kirjoihin minunkin epämiellyttävin lukukokemus liittyy. En muista kirjan nimeä, mutta montaa sivua en pystynyt lukemaan. Jotenkin ärsytti se kirjoitustyyli. Tuon jälkeen en enää Tervoa ole lukenut.

    pinulk kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lukekaa pojat machokirjalija Jane Austenin Pride and Prejudice niin uni tulee aika nopeasti. Kuului englanninkielen kirjallisuustenttiin meikäläisellä.

    iikori kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En listaa tähän yhtä kirjaa vaan kirjailijan: Agatha Christie.
    En ole lukenut yhtään kirjaa kokonaan, paria olen yrittänyt,
    mutta kesken jäi. Kiinnostukseni ei riittänyt edes siihen, että olisin katsonut lopusta oliko hovimestari murhaaja.Kirjoja olen
    kuitenkin lukenut venäläisistä klassikoista Ta vinssi-koodiin.

    Jammo kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En listaa tähän yhtä kirjaa vaan kirjailijan: Agatha Christie.
    En ole lukenut yhtään kirjaa kokonaan, paria olen yrittänyt,
    mutta kesken jäi. Kiinnostukseni ei riittänyt edes siihen, että olisin katsonut lopusta oliko hovimestari murhaaja.Kirjoja olen
    kuitenkin lukenut venäläisistä klassikoista Ta vinssi-koodiin.


    Olen samaa mieltä!
    Koulussa aikoinaan oli pakko lukea yksi neidin kirjoista, jonka nimen olen aktiivisesti pyrkinyt unohtamaan, ja aika hyvin siinä onnistunutkin. No niin, siis teos oli tappavan tylsä ja taisin hypätä suoraan loppuun ja onnistuin kirjoittamaan opuksesta riittävän hyvän referaatin, millä sain seiskan...

    JiiPee kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Stephen Kingin uusimmat ovat olleet todella tylsiä. Luin tuossa taannoin kirjan nimeltä "Unensieppaaja". Sopivampi nimi olisi voinut olla vaikka "Unettava".

    Vanhat jutut olivat hyviä (Hohto, Tarpeellista tavaraa, ym) mutta kyllä helvetti jäätyy, ennenkuin luen enää uusia Kingin pitkäpiimäisiä höpinöitä.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mielenkiintoinen topikki tämäkin... Tommosta oon huomannu, että vaikka kirja periaatteessa (ja käytännössä...) on mielenkiintoinen, iskee joskus joku ihme tylsyysfaktori & kirjan lukeminen on yhtä tervan juontia. Tässä pari esimerkkiä. Dostojevskin Kirjoituksia kellarista. Tässä pohdiskelu oli melkoisen nihkeetä. Sellanen venäläinen "action-romaani", missä kaikki action tapahtuu päähenkilön korvien välissä. Luettua tuli kuitenkin. Antoisa. Sensijaan Keskenkasvuinen on kesken edelleen... Sitten on Joycen Odysseus... Se on "työn alla" koko ajan... Joo ja Lautreamontin tämä Maldoror... Se nyt on niin mahtipontisen tönkösti kirjoitettukin kyllä...

    JiiPee kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0

    iskee joskus joku ihme tylsyysfaktori & kirjan lukeminen on yhtä tervan juontia. Tässä pari esimerkkiä. Dostojevskin Kirjoituksia kellarista.


    No onkos tuo nyt ihme...mitäs mielenkiintoista kirjoitettavaa pimeästä ja kylmästä 1800-luvun venäläisestä kellarista nyt voisi keksiä? :P

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No mieshän päätyi siellä mm. sellaiseen päätelmään, että on olemassa kahdenlaisia ihmisiä: Toiset tekevät eivätkä ajattele teoillensa perusteita, ja toiset sitten ajattelevat niitä perusteita niin pitkälle, etteivät enää näe mitään syytä tehdä niitä tekoja...
    Tämän opuksen "seurauksia" olemme saaneetkin lukea aika monesta opuksesta tämän jälkeen....

    Yeti kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä olen lukenut Don Quijoten, ja se oli todella tylsä. En muista että siinä olisi tapahtunut yhtään mitään...[/quote]

    Just ostin, täytyy lukee.

    Koirien Kalevala: Toinen hyvä Mauri Kunnaksen kirja.


    Toi on hyvä, sain joululahjaksi. Oikeaa kalevalaa en taida saada aikaiseksi lukea.. liian vaikeaselkoista tekstiä..

    [quote]Jari Tervon kirjoihin minunkin epämiellyttävin lukukokemus liittyy. En muista kirjan nimeä, mutta montaa sivua en pystynyt lukemaan. Jotenkin ärsytti se kirjoitustyyli. Tuon jälkeen en enää Tervoa ole lukenut.


    Mulle putoo tervon jutut, just hommasin kesälukemikseksi Poliisin poika. Ainakin TV-elokuva toimi.

    Harry Harrison- Teräsrotta presidentiksi (like scifi)
    Hanna Marttila - Keroi tullensa petetyksi
    Tolkien - Taru sormusten herrasta
    -tyssäs sadan sivun jälkeen, ei ni ei.. noi kaks ekaa sain luettua kokonaan, mutta aivan hirveetä paskaa.

    Lerxst kirjoitti noin 17 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olikos se nyt Banco! tuo Papillonin jatko-osa nimeltään. Se oli tosi unettava aikanaan ja kauhea kontrasti tuli tuohon pääteokseen, mutta taisin rämpiä kirjan loppuun asti.