Böb Dylan feat. SACD
darshan kirjoitti noin 21 vuotta sitten (16 kommenttia)
Olen tässä katsellut Dylanin tuotantoa sillä nenällä, että pitäisi aloittaa jostain. Asia X näyttää kuitenkin erittäin arveluttavalta: suurin osa miehen tuotannosta, ainakin minua (AMG:n juttujen perusteella) kiinnostavat levyt kuten Blonde on Blonde ja John Wesley Harding, ovat Tunnelin Levyssä ja CDON:issa saatavilla vain SACD-formaatissa. Mitäs remasterointikiusaa tämä on olevinaan? Eikö niitä oikeasti saa uusina tavallisina CD:inä? Vai kattoiko otos vain tarkalleen väärät kaupat?
+/- saldo : 0 | Tweet
En ihan varma oo, mutta nuo sacd-remasterit lienevät hybridilevyjä eli toimivat myös normaalisa cd-soittimesa..... mutta kannattaa varmaan omin silmin tarkistaa jossain paikan päällä.
Nuo SACD:t tosiaan toimivat myös tavallisissa soittimissa. Isukki sanoi ainakin jonkun noista uusista Dylaneista ostaneensa ja kuulosti kuulemma se tavallisessakin soittimessa soiva ääni paremmalta kuin aikaisemmat remasterit. Tosin nuo taitavat maksaa sen parikymppiä per levy, kun vanhempia remastereita saa varmaan kympillä jos sattuu löytämään.
Noita remastereita hehkutettiin ainakin Hesarissa äänentoistoltaan loistaviksi aikoinaan.
SACDt eivät soi ihan kaikissa kannettavissa halvoissa CD soittimissa, mutta esim mun autossa soivat.
Se minua tässä juuri pelottaakin, kun olen itsekin kuullut kerrottavan, etteivät SACD:t käytännössä toimi kaikissa CD-soittimissa.
SACD -levyjä on kolmea sorttia: yksikerroksisia, kaksikerroksisia (pitkäsoitto) ja kaksikerroksisia hybridejä. Jälkimmäisissä on kaksi erillistä masterointia samasta materiaalista. Jos soitin tunnistaa Sonyn ja Philipsin yhdessä kehittämän Super Audio -formaatin se käyttää sitä. Jos ei, silloin soi normaali CD-formaatti.
Sonyn SACD-faktapakkauksen (PDF-muodossa, 327 Kb) voi imuroida tästä:
http://www.sonydadc.com/file/SACD_Folder.pdf
Blonde on Blonde ja John Wesley Harding, ovat Tunnelin Levyssä ja CDON:issa saatavilla vain SACD-formaatissa.
CDONin tulevissa julkaisuissa ovat mm. nuo, hintaan 8,95. Veikkaan, että ovat niitä uusia remastereita, mutta ilman SACD-ominaisuutta.
Ei ole näkynyt meillä mitään remastereita ilman SACDtä. Ne kyllä soivat jopa autoni CD soittimessa, joka ei ol mikään kovin kallis vehje.
Ehdotan että menet korvalapustereo, lainaa jos ei ole, mukana kaupaan ja pyydät soittaa sitä SACDtä.
Dylanin tuotannosta kaikki greatest hits kokoelmat, 1-3, edelleen saatavana ilman SACDtä.
CDONin tulevissa julkaisuissa ovat mm. nuo, hintaan 8,95. Veikkaan, että ovat niitä uusia remastereita, mutta ilman SACD-ominaisuutta.
Täältä varmistus asiaan.
http://www.badlands.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Dylan_2004_CD_Remasters_4461.html
Ja ei kun tilaamaan... :)
Haluaako joku ostaa nipun SACD-Dylaneita, eivät suostu soimaan DVD-soittimessani johon olen joutunut turvautumaan CD-soittimen hajottua :(
Nyt pitäisi vain tietää uskaltaako noita ei-SACD-versioita tilata, vai onko ne rampautettu "kopiosuojauksen" keinoin. DVD-soittimeni ja tietokoneen asemat ovat nimittäin ainoat CD:itä syövät vempaimeni, eikä mikään niistä pidä "kopiosuojauksista" erityisesti.
Eli jos joku noita tilailee, ilmoittakaa sitten tänne onko ne oikeita CD:itä, vai rikottuja pasceja, kunhan saapuvat perille.
Nyt pitäisi vain tietää uskaltaako noita ei-SACD-versioita tilata, vai onko ne rampautettu "kopiosuojauksen" keinoin.
Eräässä kaupassa noita jo tutkin, ei nyt sattunut silmään mitään kopiosuojausmainintoja, mutta täysin varma en ole...
Kai sitä sitten täytyy itsekin yrittää jostain ihan fyysisestä levykaupasta bongailla noita ja tarkistella onko kyseessä cd vai jokin halpa kopio.
Tosi nihkeetä kyllä nykyään, kun ei voi edes tilata wepistä uutta levyä, ellei halua yllättyä kun huomaa ettei levy soi missään soittimessa.
Kävin tänään Black & Whitessä vilkuilemassa ja siellä näytti olevan noita uusia remastereita hintaan 9,90e/kpl. Kansissa ei tosiaan ollut minkäänlaisia ilmoituksia kopiosuojauksista tms. Takakannessa oli vain maininta että "luvaton kopiointi kielletty" tjsp. Vuosiluvuksi oli kyllä merkitty 2003, mutta ehkäpä se tarkoittaa noiden SACD:iden julkaisua/remasterointia.
Eli kai sitä täytyy joku päivä käydä ainakin Highway 61 Revisited ja Blonde on Blonde ostamassa.
Nappasin Stupidosta John Wesley Hardingin hintaan 8,90. Ei minkäänlaista viitettä kopiosuojauksen läsnäolosta. Ei tekstimainintoja, levyssä compact disc-logo lukupinnassa ei näy epäilyttäviä raitoja. En tietenkään mene takuuseen siitä, ettei Windowsissa esiin pomppaa soitto-ohjelma.
Mä ostin eilen pari noista remastereista. Soi tietsikassa normaalisti.