Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Nuorten kuolema on surullista

EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten (24 kommenttia)
Keskustelua muualla bussiturman jälkeen.
http://viestit.etusivu.net/showthread.php?s=&threadid=795


Minä olen se Tero siellä.

Miten te oikeat nuoret asiasta tuumaatte?

+/- saldo : 0 |

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä en ole mikään oikea nuori, mutta lainauksesi tekstistäsi Myyrmannin tapauksen jälkeen oli varsin osuva.

    Jaakob kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä olen tulevana opettajana pohtinut tänään, kuinka tällaista asiaa pitäisi käsitellä koulussa. Oppilaille pitäisi jotain pystyä sanomaan ja antamaan selitystä, mutta kuinka?

    En ole keksinyt ratkaisua.

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei kai tuollaiselle mitään selitystä voi antaa. Ehkä oppilaiden pitäisi antaa puhua asiasta tuputtamatta mitään selityksiä.
    Ja ehkä pitäisi vain muistaa, että henki voi lähteä milloin tahansa, joten kannattaisi yrittää elää. (Eikä istua tietokoneen ääressä kuten minä nyt).

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En osaa muuta kun hiljentyä, lasta voi vähän halata (muttei opettajana!). Time heals all wounds ja sellaista.

    fitchet kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuosta tulikin mieleen eräs naurettava homma. Suomi24 sivuilla oli joku "sytytä kynttilä" homma. Eli siis jokainen sai kirjoittaa oman nimensä kynttilä kuvaan ja näin on sytyttänyt vainajien muistoksi kynttiän. Aika naurettavaa. Jos joku oikeasti haluaisi muistaa, ja sytyttää kynttilän, menisivät he kuolleiden haudoille sytyttämään ihan oikeita kynttiöitä.


    Jeps, nyt löysin urlin;
    http://aurinko.suomi24.fi/kynttila/
    Turhaa Jeesustelua?

    kite kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos joku oikeasti haluaisi muistaa, ja sytyttää kynttilän, menisivät he kuolleiden haudoille sytyttämään ihan oikeita kynttiöitä.


    No jaa, jokainen kai suree omalla tavallaan ja omien uskomustensa mukaan - ja jotkut eivät sure ehkä juuri lainkaan. Eipä siellä hautakiven allakaan ole kuin maalliset rippeet, jos enää niitäkään. Jotkut varmasti kaipaavat tällaista konkreettista paikkaa missä muistella ja surra, ehkä yksin tai kollektiivisesti, toiset tekevät sen puolestaan vain mielessään.

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen joskus ihmetellyt kaikkia rituaalejamme. Jos kansa menettää suurelta osalta uskonnon, keksimmekö uusia rituaaleja?

    fitchet kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen joskus ihmetellyt kaikkia rituaalejamme. Jos kansa menettää suurelta osalta uskonnon, keksimmekö uusia rituaaleja?


    No internet ei ole ainakaan oikea paikka .

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0

    No internet ei ole ainakaan oikea paikka .


    No miksei ole? Internet on merkittävä osa monen ihmisen elämää joten tottakai kaikki elämän osa-alueet siirtyvät jollain tavalla sinne.

    fitchet kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No se nyt on hullua. Internetissä tärkeistä asioista katoaa ko. asian merkitys ja ydin, voima ja vaikutus.

    Kcrimso kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ehkä sinun mielestäsi.

    Lazer kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Munkin mielestä toi on aika kökköä sytytellä virtuaalikynttilöitä. Mieluummin lähden vaikka taksilla sinne paikan päälle viemään. Mut no, jokainen tekee niinkuin parhaaksi katsoo.

    fitchet kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ehkä sinun mielestäsi.


    Aivan. Niinpä.

    Jaakob kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eipä nuo virtuaalikynttilät ja muut vastaavat taidakaan olla varsinaisesti uhreja varten vaan lähinnä tavallisille sivustaseuraajille. Jos sellainen antaa 14-vuotiaalle asiasta järkyttyneelle vähän lohtua ja mielenrauhaa, niin ei se paha tai typerä asia ole.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suuri osa maailman ongelmista johtuu autoista ja siitä että ne käyttävät bensaa.

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ainakin ilmasto-ongelmista.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ...niin ja sitten öljyvarojen hallintaan liittyy tiettyjä ongelmia.

    Autot ovat vaarallisia kapistuksia, mutta niille annetaan paljon anteeksi, koska ilman autoja nykyinen infrastuktuuri ei toimisi.

    On muuten huvittavaa, että tv/video/peli -väkivalta nähdään huonona asiana, mutta kukaan ei uskalla sanoa, että autourheilu tarjoaa hengenvaarallisia malleja kyläraittien Tommi Mäkisille.

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ...niin ja sitten öljyvarojen hallintaan liittyy tiettyjä ongelmia.


    Heh, kieltämättä.
    Mitä tulee autourheiluun, kyllä useat ympäristöjärjestöt kritisoivat niitäkin. Ei tosin ehkä mainitsemastasi näkökulmasta.

    YrjöAlkio kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    :cry:

    Heikkikerkkanen kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tuli muuten mieleen, että Saksassa on semmosia baanoja että siinä on raskaan liikenteen baana, sitten tavan talliaisten baana ja sitten semmonen n. 200km/h ajavien baana.
    Suomessa kaikki nämä ovat samalla baanalla, tietyillä alueilla vielä melkoisen huonokuntoisilla teillä. Talvella usein pyryttää ihan hemmetisti kun rekka surahtaa ohi täysperävaunulastin kanssa. Ei oo mitenkään ihme että joskus käypi tälleenkin. Itelläni ei ole ajokorttia, olen vain huomannut kun olen kyydissä ollut.
    Kuolema se on vain sellainen, että se tulee ennemmin tai myöhemmin, eri syistä. Jännä oli että tuon bussiturman aikaan sain sähköpostiviestin, että Jyväskylässä, Kortepohjassa joku opiskelija oli tappanut itsensä.
    Pikkunen aika sitten Madridissa kuoli pikkusen enempi tavallisia ihmisiä, työmatkalla. Jännä silleen ajatella että mitä ihmiset ovat ajatelleet juuri ennen kuolemaansa. "Perkale kun pitäisi Saappi saaha kuntoon"; "Muistinko ostaa kaupasta voita?";"Helvetti kun Makkonen on mulukku"; "Mitä laittais illalla päälle?" ja sitten pum. Gus Van Santin Elephant kuvasti tietyllä tavoin aika hyvin tätä seikkaa, oli jännä tunnelma.
    Itse koin jotain saman tapaista pienessä mittakaavassa kun jäin 8-vuotiaana pyörällä auton alle. Mielessä ehkä pyöri pelkkä futis, sotaukot ja karkki, ja yhtäkkiä huomasin että lennän ilmassa ja pyörä lentää toiseen suuntaan ja tulen pärstä edellä maahan melkosen kovaa vauhtia. Olin niin yllättynyt ja hämissäni, etten muistanut edes ruveta itkemään.

    PS. em. viesti EI tarkoita että olisin huolissani maailman pahuudesta, USA:sta, autojen ylivallasta, kapitalismista ja sen sellaisesta mistä en ole ikinä puhunut mitään mutta johon minut aina liitetään.

    Jake kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tässä muutamana päivänä on ollut sanomalehdissä jos jonkinlaista raapustusta niin pääkirjoituksissa, mielipidepalstoilla kuin yleisönosastokirjoituksinakin tästä Konginkankaan turmasta. Mikäpäs siinä, mutta mikä noista on erityisesti pistänyt silmään on kirjoitusten poliittinen sävy. Turman varjolla on alettu ajamaan jos jonkinlaista asiaa; kaikille teille pitää saada keskikaiteet, mökkitiellä on vaarallista talvella, lisää kunnossapitoa. Pelastushelikopterit olisivat pelastaneet kymmeniä ihmishenkiä, koko Suomi täyteen moottoriteitä tai ainakin meidän mummolaan ettei lapset loukkaannu. En väitä etteikö em. aiheista keskusteluun olisi aihetta, tiet ovat oikeasti välillä aivan kosmisen huonossa kunnossa mikä tulee koetuksi hyvinkin läheisesti kun ajelee työasioissa muutaman kerran kuussa aamuyöstä esim. Helsinkiin. Ja pelastushelikopterit pitäisivät olla itsestäänselvyys siinä missä ambulanssitkin tämänkokoisessa maassa, missä naapurimökin Reijo menehtyy infarktiinsa kun ambulanssi odottelee lossia. Mutta jos näitä asioita pitää alkaa ajamaan kymmenien ihmisten kuoleman varjolla niin mielestäni on kyllä jotain aika pahasti persiillään. En nyt mene vannomaan miten homma käytännössä toimii, mutta jos itse joutuisin pilven reunalta tai periskoopilla manalasta katselemaan tätä touhua, mikään ei varmaan vituttaisi enempää kuin se että joku pikkupoliitikko alkaa turman varjolla puuhaamaan valaistua moottoriliikennetietä kesämökilleen ettei joudu viikonloppuisin ruuhkissa seisomaan sitä ylimääräistä varttituntia, jonka aikana ehtii juomaan pullon enemmän olutta.

    Huoh. Tämä se painoi mieltäni useamman päivän ajan.

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Työkaverin 18 vuotias poika ajoi pahan kolarin eilen. On kuulemma hengitylaitteiden varassa. Kulemme parin päivän päästä tarkemmin.

    Meillä ihmisillä on liian kiire.

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Työkaverin 18 vuotias poika ajoi pahan kolarin eilen. On kuulemma hengitylaitteiden varassa. Kulemme parin päivän päästä tarkemmin.

    Meillä ihmisillä on liian kiire.

    EberkJuho kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itseäni pelotti että joku kaveri olisi ollut onnettomuudessa, mutta onneksi ei ollut.

    Sattui muuten melkein samantapainen tapaturma yhdelle sukulaisella lokakuun lopussa Jyväskylän tienoilla. Siis rekasta tippui jotakin, mutta sukulainen ehti väistämään pahemmin vaaran, ja ehti väistämään tienlaitaan. Molemmat kyydissä olleet joutuivat tosin sairaalaan, mutta molemmat selvisivät.