Levyjä kesäöihin, ei keksi itse!
strummer kirjoitti noin 21 vuotta sitten (23 kommenttia)
Perskules, kirjoitin pitkän ja syväluotaavan jutun levykokelmastani, siis siitä miten mielestäni laatu on aina korvannut määrän. Lyhyesti jutun juju oli valittaa, kuinka nykyteinit ostavat levyjä, joita kuuntelevat vain joitakin kymmeniä kertoja! No, olinkin kyseisen vuodatuksen kirjoittanut, ja aioin sen lähettää, niin eiköhän bbs valittanut etten ollut muka kirjautunut sisään! Ja viesti katosi jonnekin mistä en älynnyt etsiä. Tietysti olin kopioinut koko tekstin leikepöydälle, mutta ajattelin vielä lopuksi ennen lähetystä liittää viestiin yhden urlin, ja tietysti leikepöydän kautta..
En ala enää samaa juttua kertoilla uudestaan, vaan lähestyn aihetta toisesta näkökulmasta: aion ostaa kohta levyjä. Tänä vuonna niitä onkin tullut ostettua jo 7, ja koska armeijan aikana en ostanut yhtään levyä, ajattelin korvata sen.
Ja koska ostan niin vähän levyjä, tulevien ostosten pitää olla hyperlaadukkaita. Painetta lisää se, että seuraavaksi ostamiani levyjä tulee kuunneltua lähinnä kesäöisin, kaiken lisäksi nukun kesällä mökissä, noin 50m:n päässä sivistyksestä. Tällöin musiikin pitää olla tietynlaista tyyliltään, tunnelmallista, muttei mitään tylsää ambienttia, vaan PROGEA! Ja myös vähän synkkää.
Yksi levy, jonka ostan 99,9% varmasti, on Peter Hammillin Silent Corner and Empty Stage. Olen myös miettinyt, jos hankkisi myös yhden Miles Davisin, Nefertiti voisi olla sopiva. Sitten en keksikään mitään, Peter Gabrielin So on käynyt mielessä, mutta voi olla liian poppia. Auttakeehan, tod. näköisesti ostan 3-5 levyä.
Mainitsen nyt tässä onnistuneita kesälevyostoksia, että tiedätte vähän linjoja.
Marillionin: Clutching at Straws (upeeta, suosittelen kaikille)
Peter Gabriel: III (mahtavaa)
Miles Davis: Filles De Kilimajaro (todella tunnelmallista, ei varmaan voi kuunnella puhki)
Van Der Graaf Generator: Godbluff (hyvä kokonaisuus)
En ala enää samaa juttua kertoilla uudestaan, vaan lähestyn aihetta toisesta näkökulmasta: aion ostaa kohta levyjä. Tänä vuonna niitä onkin tullut ostettua jo 7, ja koska armeijan aikana en ostanut yhtään levyä, ajattelin korvata sen.
Ja koska ostan niin vähän levyjä, tulevien ostosten pitää olla hyperlaadukkaita. Painetta lisää se, että seuraavaksi ostamiani levyjä tulee kuunneltua lähinnä kesäöisin, kaiken lisäksi nukun kesällä mökissä, noin 50m:n päässä sivistyksestä. Tällöin musiikin pitää olla tietynlaista tyyliltään, tunnelmallista, muttei mitään tylsää ambienttia, vaan PROGEA! Ja myös vähän synkkää.
Yksi levy, jonka ostan 99,9% varmasti, on Peter Hammillin Silent Corner and Empty Stage. Olen myös miettinyt, jos hankkisi myös yhden Miles Davisin, Nefertiti voisi olla sopiva. Sitten en keksikään mitään, Peter Gabrielin So on käynyt mielessä, mutta voi olla liian poppia. Auttakeehan, tod. näköisesti ostan 3-5 levyä.
Mainitsen nyt tässä onnistuneita kesälevyostoksia, että tiedätte vähän linjoja.
Marillionin: Clutching at Straws (upeeta, suosittelen kaikille)
Peter Gabriel: III (mahtavaa)
Miles Davis: Filles De Kilimajaro (todella tunnelmallista, ei varmaan voi kuunnella puhki)
Van Der Graaf Generator: Godbluff (hyvä kokonaisuus)
+/- saldo : 0 | Tweet
Lyhyesti jutun juju oli valittaa, kuinka nykyteinit ostavat levyjä, joita kuuntelevat vain joitakin kymmeniä kertoja!
Hmmmm...?
Lyhyesti jutun juju oli valittaa, kuinka nykyteinit ostavat levyjä, joita kuuntelevat vain joitakin kymmeniä kertoja!
Hmmmm...?
Niin. Soundissa joku setä kehui, että on kuunnellut suosikkilevyään niin paljon, että osaa melkein biisilistan ulkoa. Itse väittäisin, että noin 80%:sta levyistäni biisilista löytyy muististani. Tosin eipä minulla ole levyjäkään kuin n. 50, ja kaiken lisäksi progea, eli aika usein levyillä on 4-7 biisiä.. ;)
mielestäni laatu on aina korvannut määrän
Eiköhän tuo oo melko yleinen mielipide? ;)
Vähän hankala sitä on mitään suositella jos kriteerit on kauheen kovat, mutta sitte annetaan ohjenuoraksi noin epämääränen satsi levyjä ja esim. VDGG:ltä tuommonen levy, joka ei oo läheskään niitten parhaimmistoa ;) Ja jos 100%:sta laatua pitää suositella niin mahtuuhan siihenki joukkoon satoja ellei tuhansia levyjä ;)
Ei mulla ole koskaan kamalan vaativat odotukset. Hyvä jos kaksi raitaa kelpaa albumista. Joitakin best of kokoelmia kuuntelen, kun omistin monet LPt ja en jaksa kaikkia uudestaan ostaa kyseiseltä bändiltä. Siis tiedän jo raidoista kelpaako kokoelma, ei tartte punnita niin paljon.
Jos olisin nuorempi, ostaisin kai kappale kerralla downloadeja, mutta kun en ole enää suurkuluttuja, on varaa ostaa albumi pari kuussa.
Mikä olikaan ongelma? Jokainen valikoi omansa omalla systeemillä.
Vähän hankala sitä on mitään suositella jos kriteerit on kauheen kovat
Mitäs vielä - kuvittele että olet kasaamassa TV-shopille Parhaat Progit 10CD -boxia. Alkuun vähän Santanan kahvimainosmusiikkia, sitten joku EPL-sikermä jne.
Noh... osta Necronomiconin Tips Zum Selbstmord, on hyperlaadukas ja vähän synkkäkin...
... tai mikset ostais uusia levyjä... esim:
-Kuusumun Profeetta: Sanansaattaja Oraakkeli...
-Paatos: Timeloss
-Kiila: Silmät sulkaset
Nyt kun kevät on jo pimennysverhon takana, pitäisikö ruveta listaamaan depressiivisiä progelevyjä..
Tilinavaus: Pater Noster
Noh, melkein kaikki Van.der.G-levyt on vaikertelua, asiaan paremmin perehtyneet listatkoot huippukohdat.
Itse väittäisin, että noin 80%:sta levyistäni biisilista löytyy muististani.
Enpä tiedä ono tuo nyt mikään kriteeri lainkaan. Mä en ole vuosiin pahemmin tuijotellut biisilistoja, kuuntelen vaan niitä levyjä. Täs on viisi:
Embryo: Rache
Amon Düül II: Tanz der Lemminge
Brainstorm: Smile a while
Gila: s/t
Xhol Caravan: Electrip
0nx tosta Gilan ekasta joku painos tarjolla, itse olen sellaisen omistanut viimeksi joskus 90-luvun alkupuolella ja sittemmin ei ole pahasti näkyny. Sopis ehkä hyllyyn Nightworks ja Bury My..n viereen.
Mulla on Second Battlen julkaisu siitä. Ehkä sitä jostain löytyy.
VDGG:ltä tuommonen levy, joka ei oo läheskään niitten parhaimmistoa
Täh? Godbluffhan on VDGG:n paras levy!
Strummer, osta Peter Gabriel 4:nen jos kerta kolmosesta tykkäsit. So on hyvä poppilevy, mutta ei pärjää kolmoselle tai neloselle. Up olisi myös hyvä valinta.
Mä en ole vuosiin pahemmin tuijotellut biisilistoja, kuuntelen vaan niitä levyjä.
Sama vika rahikaisella. Biisilistoja tulee luettua todella harvoin, ja senpä takia olenkin ongelmissa kun joku kaveri alkaa puhua levyjen kappaleista niiden nimillä. Siinä vaiheessa täytyy melkein pyytää hyräilynäytettä.
Itse asiassa voisin varmaan tunnustaa senkin, että minulla on huikea määrä levyjä, joiden kansilehtiä en ole tutkinut kertaakaan. Tuota kyllä vähän ihmettelen itsekin.
Nykysin jää tosiaan kansitekstien ja muitten plärääminen melko vähälle ... ja ei uuvemmista levyistä (=hankinnoista) jää biisien nimistä mieleen ku ihan jotku harvat "hitit" ...
Jep, eipä tule nykyisin noita vihkosia ja biisien nimiä tutkittua läheskään niin tarkkaan kuin aiemmin. Tavallaan vähän harmittaakin, mutta ei oikein ole aikaa.
Ehkä kannattaisi vähän hillitä sitä levyjen ostelua... Ei kai sentään.
VDGG:ltä tuommonen levy, joka ei oo läheskään niitten parhaimmistoa
Täh? Godbluffhan on VDGG:n paras levy!
Strummer, osta Peter Gabriel 4:nen jos kerta kolmosesta tykkäsit. So on hyvä poppilevy, mutta ei pärjää kolmoselle tai neloselle. Up olisi myös hyvä valinta.
PG 4 löytyy kyllä jo, se on tosin enemmän joululevy ;)
God bluff ei olekaan ehkä paras vdgg, H to He.. on
Godbluff on paras. Tästä asiasta ei voi neuvotella. :D
Eikös Novalisin Sommerabend mahda olla aika legendaarinen kesäöiden levy... Itse aion sen ainakin hankkia suvisten hetkien ratoksi.
Paras VdGG=Still Life.
Kyllä minäkin suurin piirtein muistin biisilistat kun mulla oli jotain 50 levyä, mutta nyt tilanne on eri. Onkohan mulla liikaa levyjä?
Synkkää progea:
Landberk: Riktigt äkta
Editoin tähän myöhemmin lisää suosituksia jos keksin jotain sopivaa.
Janus, ei ole ongelmaa niin kauan kun edelleen vaihdat tai annat pois. Jos joka ikisen hankkimansa pitää, sitten tulee aikanaan tilaongelma.
Mikä ihmeen tilaongelma? :roll: