Eurovaalit 2004
Heikkikerkkanen kirjoitti noin 21 vuotta sitten (46 kommenttia)
Nyttenhän sitten kohta on eurovaalit. Tuosta Suomen vaalihumusta olen hieman pihalla kun ei tule seurattua Suomen mediaa juuri ollenkaan. Helsingin Sanomia ja Ylen uutisia kattelen internetistä, mutta (onneksi) ei Suomen kanavat näy täälläpäin. Katsoin Helsingin Sanomien vaalikonetta, muutama kysymys on huonosti aseteltu. Esim. puolustuspolitiikassa vaihtoehtojen rajaaminen 1.suomen armeijaan 2.EU:n puolustusliittoon ja 3. Natoon ei ollut mielekästä. Kuitenkin löytyi ehdokas, joka oli melkein kaikissa asioissa samaa mieltä ja perusteli hyvin vastauksensa. Täytynee tutustua Ari Heikkiseen (vihr.) tarkemmin, vaikka tunnen hänet jonkin verran entuudestaan mm. Vihreän Langan kirjotusten kautta.
Miten on tuo ennakkoäänestäminen ulkomailla, minkälaisia papereita tarvitsee todistaakseen äänioikeutensa eurovaaleissa? Menenkö konsulaattiin vain passin kanssa ja sanon että "tere, tarttis äänestää" vai pitääkö olla vielä jotain erityisiä lärpäkkeitä? En ole nääs koskaan ennen äänestänyt ulkomailla.
Miten on tuo ennakkoäänestäminen ulkomailla, minkälaisia papereita tarvitsee todistaakseen äänioikeutensa eurovaaleissa? Menenkö konsulaattiin vain passin kanssa ja sanon että "tere, tarttis äänestää" vai pitääkö olla vielä jotain erityisiä lärpäkkeitä? En ole nääs koskaan ennen äänestänyt ulkomailla.
+/- saldo : 0 | Tweet
Suomen vaalihumu on toistaiseksi rajoittunut minun nähdäkseni yhteen Ville itälän tv-mainokseen. Sekin lähinnä negatiivisesti.
Ulkomailla äänestämisestä en tiedä, mutta ei ainakaan vaalit.fi-sivuilla ei anneta mitään erityisohjeita ulkomaita varten.
Hmm, en voi vielä äänestää pariin vuoteen, muistaakseni Presidentin vaalit on ekat jossa voin äänestää.. :(
Tuli mieleen että mun yks vanha maikka on ehdokkaana tuolla ehdokkaana, en kyllä äänestäis sitä :D
Menenkö konsulaattiin vain passin kanssa ja sanon että "tere, tarttis äänestää."
Näin on, mutta jos olet yhteydessä johonkin Suomessa, niiden pitäisi lähettää joku lomake. Konsulaateilla on määräpäivät ja ajat. Soita lähimpään konsulaattiin.
En ole koskaan äänestänyt Suomen vaaleissa, vaikka olen osan ajasta ollut äänioikeutettu.
Uskalletaanko täällä paljastaa ketä ehdokkaita mietitte äänestävänne? Stubb ainakin antoi itsestään hyvän kuvan Uutisvuodossa. Jos ehdokkaiden inhimillisyydellä mitataan, niin Stubb on meikäläisen listalla aika korkeella.
Kuka hiton Stubb?
Kuka hiton Stubb?
Turun Sanomat kuvailee Stubbia näin:
"Filosofian tohtori Alexander Stubb on EU-asiantuntija."
Huh, Hesarin vaalikone tarjosi mulle kolmanneks ehdokkaaks Kari "mekaaninen susi" Peitsamoa! :D
Ja Folke Westikin näyttää olevan ehdokkaana. Taas voi sanoa kuten usein ennenkin, "ei hyvältä näytä".
Noista vaalikoneita ei kannata ottaa turhan vakavasti. Minä olen saanut kolmesta koneesta (Hesari, Yle, MTV3) ehdotuksen äänestää Riitta Väisästä ja joka kerta "omaksi" puolueekseni tarjotaan kristillisdemareita ja eläkkeensaajia.
Tyydy kohtaloosi ja äänestä Riittaa!
Pseudonyymi: Joo, kattelin että se on joku pukumies kokoomuksesta, ei siis ihan mulle.
Olen testannut kaikki kolme konetta, ja aika hyvin ovat Vihreät olleet kärjessä, ei tosin se henkilö, ketä olen ajatellut äänestää.
Huonoiten sopivat ovat olleet kristillisiä, perussuomalaisia ja kokoomuslaisia.
Joo, kattelin että se on joku pukumies kokoomuksesta, ei siis ihan mulle.
Stubb on ärsyttävän näköinen, vaikuttaa pikkunilkiltä ja on kokoomuslainen. Kolme syytä jättää äänestämättä. Mutta on kuitenkin ns. hauska mies.
Ei ollut se vaalikone mitä testasin niin huono kun oletin. Viidestä vähiten sopivasta ehdokkaasta kolme oli SKP:sta. Niistä viidestä suositellusta taas kaksi oli Liberaaleja ja yksi Kokoomuksesta. Suunta on oikea. 8)
Mulle kaikki koneet on ehdotellu Vasemmistoliittoa ja Vihreitä. Vihreitä en äänestä periaatteesta, kun siellä on kaikennäköstä possea, jotka vois yhtä hyvin kuulua vaikka Kokoomukseen, mutta kannattavat luonnonsuojelua. Ei siis Suomen vaalitavassa kannata äänestää, jos on muistakin jutuista mielipiteitä kuin luonnonsuojelusta.
Vasemmistoliitosta ajattelin äänestää jotain alle 30-vuotiasta, ja vaalikoneet tarjosivat hauskalla nimellä varustettua ehdokasta: Pekka Buttler! Vaikutti ihan hyvältä, äänestän varmaan sitä. Numerokin oli 2, eli ei ole hankaluuksia muistaa, kun se komeilee ekana listoissa.
Nyt tuli mtv3:n koneessa Lea Saukkonen ykkösehdokkaaks. (5 parasta osumaa, 5 eri puoluetta!) Ja TS:n koneessa se on jo hännillä. Mut ainoot mitkä koneesta riippumatta pitää sijoituksensa ovat Kallis ja Guzenina kärjessä ja Kankkunen viimeisten joukossa.
Maikkaria, Yleä ja Hesaria olen kokeillut, ja noista ehdottomasti huonoin on maikkarin rävellys. Kysymykset turhia ja vastausvaihtoehdot aneemisia.
Mun kohdalla vaalikoneet sekä hesarin että mtv3:n kohdalla ovat toimineet kyllä hyvin. Samaa mieltä olevat ehdokkaat edustavat sitä linjaa mitä minäkin ja tuntuvat perustelevan vastauksensa hyvin silloin kun siihen on mahdollisuus. MTV3:n koneessa on muutama kysymys, jotka saattavat kyllä vähän sekoittaa testaajaa.
Samanmieliset ovat järestään vihreitä ja vasemmistoliittoa, eri mieltä olevat Suomen Kommunistista Puoluetta ja sitä hemmetin Suomi-Isänmaa-liikettä.
edit: kokeilinpa ylen vaalikonetta ja taas oli Väinö Kuisma kaikkein eniten eri mieltä. Vitsi kun rupesin nauramaan kippurassa kun luin herran EU-tilityksiä. Siinä on Periaatteen mies, perkele.
"Aina nämä kotibryssät Lipposen johdolla ruikuttavat ja itkevät, kuinka "taas jäätiin oven ulkopuolelle", ainoa mitä saadaan osaksemme on virne ja nauru muiden EU-maiden osalta, kun suurin toivein hamutaan "kuuta taivaalta" ja aina saadaan ns. paskat käteen."
Joo, kyllä nuo kaikki koneet mullekin ovat Vasemmistoliittoa ja Vihreitä suurimmaksi osaksi tarjonneet, mutta en kyllä tiedä millä perusteella tuo maikkarin kone arpoo ne ehdokkaat, kun kysymykset tuntuvat olevan ihan käsittämättömän turhia.
Kävinpähän tännään sitten äänestämässä. Mukana piti olla äänestyskortti kotimaasta ja henkilöllisyystodistus. Toivottavasti minun mieliseni ihmiset pärjäävät vaaleissa edes yhden äänen verran paremmin pyöräytykseni vuoksi :)
Joopa-joo.. maikkarin vaalikoneen mukaan Pekka Reinikainen on mun kanssa samoilla linjoilla. Reinikainen on kristitty, fundamenttalisti kreationisti, joka vastustaa mm. eutanasiaa. Minä olen taas sitä mieltä, että ihmisarvolla on kilohinta.
Eipä taida olla vaalikoneisiin uskominen... Vai näinkö huonosti tunnemme itsemme? Mullekin kone tarjosi aikamoista iljetystä...
Kaipa sen voi mennä niinkin, että irrationaalisella teokraatilla ja irrationaalisella antihumanistilla on samansuuntaisia yhteiskunnallisia ajatuksia.. vai voiko..?? Vähän sama kuin sosialisti ja kansallis-sosialisti voi olla jostain asioista samaa mieltä. Argh, puoluepolitiikka aiheuttaa aivokasvaimia.
En oo kyllä aatellu äänestää... mutta testasimpa varsin tuota Ylen vaalikonetta, tämmösiä tuloksia tuli:
* Ehdokkaat, jotka ovat vastauksissaan lähimpänä sinua:
1. 75 Sorvali, Ritva SKP 80%
2. 228 Eriksson, Viveka RKP 79%
3. 2 Buttler, Pekka Vas. 78%
4. 175 Raiski, Satu Kesk. 77%
5. 10 Kärkkäinen, Jukka Vas. 74%
* Ehdokkaat, jotka ovat vastauksissaan kauimpana sinusta:
187. 172 Nissilä, Minna Kesk. 47%
188. 109 Laakso, Pekka Lib. 47%
189. 114 Syreeni, Sampo Lib. 44%
190. 209 Ahlbeck, Jarl RKP 43%
191. 110 Liebkind, Dave Lib. 41%
* Puolueet, jotka ovat vastauksissaan lähimpänä sinua
1. Liberaalit 72%
2. Köyhien Asialla 70%
3. Suomen Kristillisdemokraatit (KD) 67%
...
Heh, hyvin menee, en tunnista ehokkaista ketään :lol:
Kävittekö äänestämässä? Itse en sitten ehtinyt.
Kolmen vartin päästä nähdään sitten että miten kävi. Meneekö Folke läpi?
Haastattelija kysyy Lipposelta: "Jäättenmäki oli vaalien ääniharavia. Minkälainen järkytys tämä teille oli?" :D
Paskat vaalit, vaadin mitätöintiä.
Haastattelija kysyy Lipposelta: "Jäättenmäki oli vaalien ääniharavia. Minkälainen järkytys tämä teille oli?"
Mihin Lipponen sanoi: "Edellisten vaalien ääniharava heillä oli Väyrynen, nyt Jäätteenmäki". Jos olisi kehdannut jatkaa, olisi varmasti sanonut: "että revi siitä, kertonee kaiken äänestäjistä."
En nähnyt Lipposen haastattelua mutta olen samaa mieltä. Kyllähän Jäätteenmäen Ja Väyrysen läpimeno kertoo kaiken...
Tulos on loistava! Jäätteenmäki ja Niinistö saatiin pois sotkemasta Suomen sisäpolitiikkaa. Sillä mitä ne tekevät Haukanpesässä, ei ole tietenkään mitään merkitystä tai vaikutusta.
Eihän Niinistö ollut ehdolla :?
Ajattelin tänään aloittaa eurovaalikampanjani vuoden 2009 vaaleja silmälläpitäen. Pitäisi ensimmäiseksi suunnitella muutama pikkurötös ja pari isompaa, josta saisi kuitenkin korkeintaan ehdollista vankeutta. Lisäksi voisi muihin laittomuuksien rajamailla sinnitteleviin projekteihin osallistua ikäänkuin perustaksi. Kunhan saan vuoden parin sisällä nämä uskottavuustekijät kuntoon, alan valitsemaan puoluetta, koska kaikki varmasti haluavat minut listoilleen. Liity kannattajajoukkoni jo tässä vaiheessa niin lupaan viilauksista kermat päältä. Kampanjapäällikön hakemukset osoitteeseen crawler@palasokeri.com.
Palasokeri rp.?
Äh, miksi vaivautua, onhan noita puolueita, tarkoitushan on päästä Brysseliin ördläämään viideksi vuodeksi kovalla palkalla, ei niinkään vaikuttamaan mihinkään. Tarpeeksi kun sikailee niin pysyy otsikoissa ja tulee valituksi uudelleen. Kampanjani teema on rehellisyys.
Bryssel on tylsä ja likainen kaupunki, ei kannata mennä sinne. Pari kertaa siellä olen ollut, eikä siellä mitään ihmeellistä ollut, no oli Em-kisat 2000 jota olin kattomassa, mutta muuten ei siellä mitään ole! :D
Eihän Niinistö ollut ehdolla :?
Argh, totta, ajattelin Itälää, kirjoitin muuta.
Jaahans, ehdokkaani Ari Heikkinen keräsi hulppeat 891 ääntä, mikä ei tällä kertaa riittänyt läpimenoon...
Jos ja kun uusi perustuslaki tulee voimaan, niin monille voi tulla pienenä yllätyksenä parlamentin voiman melkoinen kasvaminen. Kannattaa tietysti muistaa että tälläkin hetkellä EU:n budjetti pitää hyväksyä parlamentissa ja parlamentti voi tarvittaessa ulostaa komission, että ei se ihan merkityksetön kerho ole.
Vaikka suomessa äänestysprosentti nousi, niin muiden maiden ältsin alhainen äänestysprosentti murentaa kyllä parlamentin legitimiteettiä. Puolasta menee 54 parlamentaarikkoa, ja äänestysprosentti oli 15...
parlamentti voi tarvittaessa ulostaa komission
Hmmm... oliko tuolla Voffen paskat vaalit -kommentilla sittenkin ihan konkreettinen merkitys.
Olen ihmetellyt miksi mikään puolue ei pyytänyt Matti Nykästä ehdokkaaksi.
Pitää olla vähintään ralliautoilijan näkemys yhteiskunnallisiin asioihin, jotta olisi riittävän uskottava ehdokas.
Hmmm.. sitten kun työvoiman vapaan liikkuvuuden ja ylikansallisten yhtiöiden vallan haittapuolet alkavat hahmottua alemmalle keskiluokalle, perustan uuden puolueen. Sen nimeksi voisi tulla vaikka Kansalliset Sosialistit. Ensimmäiseksi Nokia ja Sonera otettaisiin täysin valtion haltuun ja jokainen alkuperäiskansalainen saisi rajattomasti soittoaikaa. Sitten kaikkien ei-kristillisten uskonnollisten yhteisöjen omistamista kiinteistöistä tehtäisiin bingohalleja. Etnisiltä vähemmistöiltä otettaisiin kaikki soittoaika pois. Varsinkin afrikkalaisten rumpujen soittaminen toreilla ja kävelykaduilla kielettäisiin jyrkästi. Montako nimeä puolueen perustamiseen tarvitaan?
Tarvitaan 5000 äänioikeutetun kansalaisen allekirjoittamaa kannattajakorttia. Puolueella pitää olla myös yleisohjelma, josta ilmenevät tavoitteet ja periaatteet.
Ongelmallinen rajoitus voi olla siinä, että perustettavan yhdistyksen täytyy noudattaa Suomen perustuslaissa kirjattuja periaatteita. Ei-kristillisten yhteisöjen omistusoikeuteen puuttuminen ohjelmassa saattaisi johtaa ongelmiin. Kannattaa ensin perustaa puolue joka lupaa pistää verot alas, työttömyyden ylös, turvata peruspalvelut jne. jne. Ei suoraan semmosta mikä voisi olla perustuslain vastaista.
Kun puolue ryhdikkään marssimusiikin johdattelemana voittaa vaalit kevyesti ja muodostaa enemmistöhallituksen, voi perustuslain muuttamisyritys tulla kyseeseen, mutta silloin kannatus pitää turvata ainakin pariksi vaalikaudeksi, koska muistaakseni perustuslakiin tehtävät muutoksia ei vahvista se hallitus/eduskunta jonka aikana esitys tehdään.
Mutta pikkuhiljaa muutamien lakimuutosten jälkeen mm. julkiset hippien ruoskimiset voivat tulla kyseeseen. Tällöin tietysti voi tulla ongelmia EU-kumppanien suhteen, sillä EU:ssa on jo valmiina nämä öykkäröintipakkomekanismit sellaisia maita kohtaan, jotka eivät noudata tiettyjä EU:n periaatteita.
Kannattaa rakentaa teräksisesti toimivat sisämarkkinat, jotta kauppasanktiot eivät pure. Kannattaa myös rakentaa maa kansainväliseksi suurvallaksi jotta voi ruoskia hippejä ja muuta epäsosiaalista ainesta myös ulkomailla ja pyyhkiä persettä Geneven sopimuksella ja YK:n julistuksilla.
Kiitos Heikki tiedoista, nimitän sinut propagandaministeriksi.
Kannattaa rakentaa teräksisesti toimivat sisämarkkinat, jotta kauppasanktiot eivät pure
Yeah, tota tuli jo itsekkin mietittyä ennen tietoiskuasi. EU pilaa aina bileet. Tulin siihen tulokseen että kannattaa panostaa sikatalouteen ja siihen liittyvään sinkkiämpäreiden tuotantoon. Sinkkiämpäreitä voi myös viedä Venäjälle. Hipit lähetään Ahvenanmaalle tietenkin. Damn, kyllä Norjan öljyvarat pitäisi sittenkin saada haltuun. Pitäisikö laajentua Jäämerelle päin hieman? Ei kait Venäläiset suutu, jos sinkkiämpärikauppojen pohjalta on valmiiksi sellaiset suhteet, että voi luvata niille öljyputken Norjasta ja luvan pitää vaikka ydinsukellusvenetukikohtaa siinä jossain omilla nurkilla?
Docci, sinähän olet ollut hirveän mukava viimeaikoina. What's up? Onko Aaaaamor puraissut tai ootko voittanu lotossa? Vai oletko hyvin iloinen siitä (tulevasta) australian mökistä? : ) :) näkänää.
No kun Heikkikin on pitäytynyt kirjoittamasta sellaisia ärsyttäviä itsestäänselvyyksiä, kuin että minä olen ääliö, niin olen itsekkin pysynyt suhteellisen rauhallisena.
Ja mitä itse asiaan tulee, eli talouden fokuksen siirtämiseen sikatalouteen, se tapahtuu siten, että kaikki pääkaupunkiseudulla asuvat savolaiset palautetetaan takaisin synnyinseuduilleen arvosta ja ammatista huolimatta. Sikoja kasvatetaan turnipsilla ja sen kitkeminen onnistuu jopa savolaiselta opistoinsinööriltä. Itse asiassa Savon ympärille rakennetaan muuri, jotta savolaiset eivät pääse sekaantumaan muuhun varsinais- eli kantasuomalaiseen väestöön. Savonmurteen puhuminen kielletään.
Norjalaisten öljyputkista on helppo vetää sivuhaara tännepäin. Ei ne huomaa pientä öljyntuotannon vajausta jos sitä ei ryövää liian ahnaasti. Ja savolaisista hipeistä voisi tehdä sioille nesterehua.
Sinkkiämpäreiden lisäksi emalimukit ovat tulevaisuuden vientivaltteja joiden tuotantoon kannattaa satsata.
Emalista tuli mieleen että tänään on Aatun nimipäivä.