Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Pohjoismainen etnoilu

Tonto kirjoitti noin 21 vuotta sitten (29 kommenttia)
Mitäs pidätte vaikkapa tunnetuimmista pohjoismaisista etnoilijoista, Hedningarnasta ja Gjallarhornista, tai vaikka suomalaisesta Tallarista? Itse olen vasta löytämässä tuota musiikkia, olen pitänyt aiemminkin satunnaisesti kuulemistani Hedningarnan kipaleista, mutta nyt tuntuu levy Hippjokk kolahtavan oikein todella! Ja samoin Gjallarhorn - hienoa tunnelmointia (Grimborg)! Suomalaisen Tallarin näin joskus esihistoriallisen asuinpaikan, Susiluolan, avajaisissa Etelä-Pohjanmaalla, ja sekin esitys vei sanat suusta. Upeaa perintöä meillä!

+/- saldo : 0 |

Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oon Hedningarna- ja Gjallarhorn-fanboy :mrgreen: Tallarilta oon kuullu yhen levyn (lainasin kirjastosta), ihan hyvältä sekin kuulosti, vaikkei niin repäisevää ollutkaan. Laulajanahan siinä oli joku näistä Hedningarnan muijista (Paulasto? Matveinen?).

Gjallarhornia oon menosa kahtomaan ens tiistaina Kaustisille ;)

Ootkos muuten lukenu sokurin kätköistä löytyvää esittelyä ruotsalaisfolkista? Moni nuista bändeistä osuu suht mukavasti tälle samalle osastolle. Testaappa esim. Garmarna. Suomalaista (tai no siis ahvenanmaalaista) hevimpää folkrockia edustaa Barka Vall, kandee tsekata.

ps: Gjallarhorn on siis suomalainen bändi.

EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Väsen, Troka, ja Swåp ovat saaneet täällä pikkasen julkisuutta, ainakin kokoelmalevyillä. Olen alkanut tykätä ilman laulua esitetyistä enemmän.

Yhdellä kokoelmalla minulla on yksi ainoa raita bändiltä Yggdrasil, mutta erottuu heti muista, koska siinä on puhaltimia. Maria Kalaniemi kans aika hyvä. Hege Rimestad sekoittaa pikkasen moderneja vaikuttimia musiikkiinsa.

ps: Gjallarhorn on siis suomalainen bändi.

Eipä se kovin suomalainen taija nykysin enään ollakaan, ruotsalaisilla taitaa olla jo ylivoima :D

EberkJuho kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, Gjallarhorn ja Hedningarna rulez!
    Hedningarnalta kannattaa tsekata Trä - se on nimittäin hyvä levy.
    Lasketaanko Värttinä tähän mukaan :D Olen joskus alle kouluikäisenä nähnyt livenä!

Kyllä vaan Värttinätkin lasketaan. Eka 10 vuotta oli kai erikoisin vaihe. Olen ne lyhyesti tavannut Ohiossa joskus 90 luvulla.

Maria Kalaniemi taitaa olla parhaasta päästä. On ollut kolme CDtä, yks tais mennä vaihtoon. Mutta niitä kahta kuuuntelen silloin tällöin. Ihan kivaa monimutkaisesta selkeään. Eroaa jostain Värttinästä selvästi johonkin progempaan tai jazzahtavampaan suuntaan.

Onkos kukaan muuten kuullut Sanna Kurki-Suonion soololevyä? Taitaa olla Musta nimeltään, ihan hyvältä kuulosti....ehkä vähän liikaa koneita. Olen vain kerran kuullut, ja siitäkin on aikaa.

Kurki-Suonion levy on melkoisen hyvä. Se levyn "hittibiisi" alkuun hieman pelotti kun oli niin koneellinen, mutta sehän toimii hienosti, kuten muukin levy.

Kurki-Suonion levy on melkoisen hyvä. Se levyn "hittibiisi" alkuun hieman pelotti kun oli niin koneellinen, mutta sehän toimii hienosti, kuten muukin levy.

Onks siinä joku hittibiisikin? :D

Manaus-kappale tuli bongattua moneen kertaan radiosta = hittibiisi ;)

Manaus-kappale tuli bongattua moneen kertaan radiosta = hittibiisi ;)

Hirveet poppii :D

k.p.tikka-ri kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onkohan tuo Rehupiikles (tai jotain sinnepäin...) sitä Pohojanmaalaista etnoilua? On se ainakin äkkiseltään semmonen tulkin kanssa kuuneltava...

En oo niitä Piikleksen ekoja levyjä kuullu, mutta Jatsin kutsu on ainaski hyvä, pitäis kai ostaa... zehän on zilkkaa zappaa ;)

Cup kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    En oo niitä Piikleksen ekoja levyjä kuullu, mutta Jatsin kutsu on ainaski hyvä, pitäis kai ostaa... zehän on zilkkaa zappaa ;)

Nyt minun on pakko hankkia joku tuon yhtyeen levy, kerta sitä zappaan verrataan! :wink:

Mulla on semmonen, minkä nimi on (vissiin...) Lumottu Pohojanmaa, ja nyt kun sen sanoit, Hezzu, niin kieltämättä tuossa asioiden kasaanpanossa jotain zappamaisuutta on... just taannoin kuuntelin Just Another Band From LA, siinä se Billy the Mountain...

Voi voi, isä oli Pohojanmaalta, enkä ymmärrä tuosta kulttuurista juuri mitään. Minä olen meren rannalta kotoisin.

Ai ihan zappamaisuutta...Muuten Flo and Eddie vuodet oli ihan hyviä, turhaan zappa fanit niitä vähättelee. Mark Volman esiintyy sohvana yhdessä live levyssä. Laulavat jopa saksaksi..YCDTOSA sarjassa.

Tonto kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Meikä avasi joskus Tampereella opiskelu-uran Rehu Piikleksen keikalla... Vietin alkuiltaa Ylioppilastalossa brittipoppia kuunnellessa. Porukka ihmetteli, että mitä h-vettiä, kun sanoin jättäväni seurueen ja meneväni katsomaan Rehu Piiklestä. Olen kotoisin sieltäpäin, luonnollisesti.

Viukkis kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Flo and Eddie vuodet olivat ihan hyviä, toisin sanoen Zappalta pahasti alakanttiin.

Entäs sitten nämä muitten maitten ryhmät, niin kuin Norgesta ja Sverigesta?
    No okei Hedningarna ja Gjallarhorn on kait osittain.

Norja on melko pimennosa, mutta Mari Boinehan on kova. Ruotsalaisia on jo toisaalla luetteloitukin ;)

Norjalaisista muistu mieleen Corona Borealis, en tiijä ovatko muita levyjä tehny ku tän yhen nimettömän vuojelta 2000. Levy on tehty jollekki hevilafkalle ja näyttääkin metallilevyltä, mutta on herkkää instrumentaalista folkkia.

Joo, toi vähän unohtui toi lista :D Luinkin sen äsken, ja pitääkin jotain noista kokeilla.
    Tälläinen löytyi kait Norjasta, ilmeisesti jonkun metallimuusikon sivuprojekti...tosin ei tää nyt ihan folkkia ole, mutta tällästä melankolista ja eeppistä akustista maalailua :D
    http://www.dargaard.com/mainpage1024.htm

MZ kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Miten olisi Ulverin Kveldssanger?

Eiks se oo se akustinen levy?
    Kuulosti ihan hyvältä, mitä oon siitä kuullut.

MZ kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0

Eiks se oo se akustinen levy?
    Kuulosti ihan hyvältä, mitä oon siitä kuullut.

Sehän se. Hienoa akustista, melodista ja synkkää tunnelmointia.

Pitäis varmaan sekin yrittää ostaa..

Kuuntelin tässä äsken norjalaista kansanmusiikkia, tälläistä aika vanhahtavaa, ei mitään laulua eikä moderneja koneita etc.
    Annbjörn Lien : Felefeber
    Levyllä kuullaan mm. Hardingfele ja nyckelharpa soittimia, aika rauhoittavaa on ja sopisi ehkä sormusten herraan hyvin.

...Fenno-Ugreja unohtamatta; Tänään olis Myllärit Imatran Valtionhotelin kellarissa ja huomenna pitkin päivää samalla paikkakunnalla mm. Folkswagen ja Burlakat ja ties mitä ja ties mistä. Ugrijuhlat. Davai. Tuda!
    Pekka?