Linnut
EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten (113 kommenttia)
täällä oli kai ainakin yks bongaaja. Luin tänään Intian linnuista
http://www.kolkatabirds.com/birdsind.htm
Hiljattain oma palstani täällä Palasokerissa. Siinä nyt ei ole edes kuvia.
http://www.palasokeri.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=53&page=1
Ainoa lintukuvani jonka helposti näkee
http://pix.etusivu.net/new/Moc1.jpg
poikanen vasemmalla, matkijalintu aikuinen oikealla
Hiljattain oma palstani täällä Palasokerissa. Siinä nyt ei ole edes kuvia.
http://www.palasokeri.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=53&page=1
Ainoa lintukuvani jonka helposti näkee
http://pix.etusivu.net/new/Moc1.jpg
poikanen vasemmalla, matkijalintu aikuinen oikealla
+/- saldo : 0 | Tweet
Kyl tarvis päästä ulkomaille katteleen noita lintuja, rupee kohta suomalaiset lajit jo loppumaan. Nyt on ollu meikäläisellä hiljasempaa noiden lintujen kanssa. Taisin vetää vuoden ekan puoliskon vähän liiankin kovaa. :D
No, syysmuutto kun kunnolla pääsee käyntiin niin johan meno maistuu taas. Pitäis vielä 3 eri lajia löytää tälle vuodelle ni menis 200 rikki, ja ne melkein sais kun vaan kävis Yyterissä katsomassa kahlaajia. Laskeekos Esa muuten pinnoja?
Viimeks oon käyny kattomassa punapäälepinkäistä (Woodchat shrike), ja tänään seurasin pihalla kun hemppo (Linnet) ruokki poikasta.
täällä oli kai ainakin yks bongaaja. Luin tänään Intian linnuista
Cuculus poliocephalus - poliopää käki? Ei tarvitse katsoa Luontoiltaa, ymmärtääkseen että biologit ovat mauttomia turjakkeita.
Telkkä on Bucephala clangula, ja se on sanatarkasti 'härkäpää mylvijä' ja peippo Fringilla coelebs, jossa coelebs tarkottaa 'poikamiehenä elävää'. Kyllä noissa tieteellisissä nimissä aina joku logiikka on, vaikka toi poliocephalus ei just nyt aukee.
Miksi kouluissa ei opeteta latinaa?
Linnut, jo lentäkää pohjoiseeeeeeen
Jossain lukioissa on muistaakseni kursseja tarjolla. Paljon hyödyllisempää kuin pakkoruotsi, jos vaikka lähtee opiskelemaan biologiaa, lääketiedettä, teologiaa, filosofiaa, oikeustiedettä...
Linnut, jo lentäkää pohjoiseeeeeeen
Helwatin elintasopakolaiset..
"why do birds suddenly appear, everytime you are near..."
Nokikanoja näin joku aika sitten. Puluja ja naakkoja ei tartte hakea ikkunalautaa kauempaa.
Meidän lukiossa oli pari kurssia Latinaa. Taisin jopa ilmoittautua, mutta siihen oli muistaakseni hillitön ylitunku ja jäi sitten väliin.
Jossain lukioissa on muistaakseni kursseja tarjolla
Minä luin kolmen kurssin verran latinaa lukiossa. Ehti siinä perusteita oppia, mutta vain pintaa tuli raapaistua. Ryhmässämme taisi olla kokonaista viisi ihmistä loppuun asti yli kahdestakymmenestä aloittaneesta. Opettajakin piti kurssit palkatta ja opiskeli itse samalla kieltä eteenpäin.
Pseudo, kyllä lasketaan, mutta on vasta alle 2 vuota merkattu ylös. Kahlaajia ei ole kuin joku 5-10 bongattu. Meillä onneksi riittää maata, jotan kotimaassa voisi noin 10 vuodessa kovinkaan pinkomatta bongata 400-500 lajia, luulisin.
Lintufoorumilla jätin tänään viestin, jonka alun perin piti olla jonkun verran humoristinen:
Suburban birding has its own problems. You may not get stuck ankle deep in mud, but you need to watch out for cars. Especially when they back into the street.
You need some binoculars. In the spring and fall, a field guide may be of use for migrants. People will invariably come and ask you what you are looking at. To adults, I say that I thought there was a nest in their tree. That way I don't need to explain much more. There was no nest. Kids will want to use your binoculars. Show them a Cardinal or other colorful bird, because they do not know how to find birds.
Take care not to aim binoculars at people's living rooms. Walk around so that you aim at the tree and bird only. One guy accuse me of being a snoop and taking pictures of his house. Did he not know that private investigators usually sit in parked cars and take pictures sneakily?
Avoid playgrounds, pools etc. where small kids are. You could be suspected of being a pedophile. Carry an ID and some money. I usually offer my drivers license to the most suspicious types. They never want to see it, though.
Some home owners are to be avoided. Learn those houses by memory.I walk on one side of a street to avoid an unpleasant person.
Birding skills not that difficult, unless you are doing a Christmas count. Learn two types of Chicadees. Learn House Finch female vs. other brown birds such as Song Sparrow.
In the US, cutting thru peoples yards is not allowed for adults.
Tutulta tuntui toi juttu. Välillä tosiaan joutuu tilanteisiin et joku saattaa luulla tirkistelijäks tai pedofiiliks kun kiikaroi talojen lähellä tai uimarannalla. :D
Ite oon 10 vuodessa havainnu 257 eri lajia Suomessa, ja luku on oikeestaan aika pieni koska täällä pesii suunnilleen sama määrä lajeja.
Amerikassa kuulemma lasketaan lajeja jotka on havaittu aktin aikana. Siis oman aktin, ei linnun.
Jaha, hyvä selvennys. Onhan siellä Suomessa, kulemma, nakubongaajat. Olen nähnyt netissä kuvia. Olivat suurin osa poikia.
Amerikassa kuulemma lasketaan lajeja jotka on havaittu aktin aikana. Siis oman aktin, ei linnun.
1.8.2004, klo 11.21. Bongattu mustarastas munahaukan päällä.
Cuculus Cullius nähty petolinnun perseessä.
Kyl mä oon vuoden opiskellu latinaa joskus kaks vuotta sitten.
Bongaus on tylsää, metsässä kävely taas on jotain kivaa.
1.8.2004, klo. 13.42. Tyhmä kana, nähty varpushaukka
Tuli tässä hankituksi 16x50 kiikari. Otan sen lomalle mukaan, kun osa aluetta on puutonta preeriaa, suota ja sellaista. Niillä ei näe ollenkaan 20-30m mittaa lähempänä. Ostaisin joskus maakaukoputken, mutta ken sen käyttö olisi nyt tätä menoa vain muutama kerta vuodessa kahlajia varten, ei ole vielä kiirettä.
Normaalisti käytän 10x36 Nikon Sporter kiikaria, vaikka suositumpi malli on sama kokoinen ja painoine 8x36 Sporter. Saa nykyään noin 200 eurolla. Ei ole tosin kokonaan vesipitävä, joten kaikkea ei saa 200 eurolla
Minä olen myös jonkin sortin lintuharrastaja. Tämä vuosi on tosin mennyt aika matalalla profiililla. "Eliksiä" suunnilleen saman verran kuin Pseudonyymillä, harrastusvuosia hieman enemmän. Tänä vuonna en ole edes viitsinyt laskea lajeja, ei varmaan ole paljonkaan yli sadan. Pitäisi varmaan aktivoitua, kun syysmuuttokin on meneillään, ja säät (toivottavasti) paranevat.
Onhan se aikaavievää. Nuorena olisin juossut pitkin puitoja jokia rämeitä. Luin tässä The Big Year kirjan. Kolme heppua haki yli 700 lintua vuodessa.Kova kilpailu. Yhdellä on USAn ja Kanadan alueella 850 lintua, eikä täällä edes pesi kuin alle 700.
Suomen ennätys on 314 lajia vuodessa. Sekin vaatii jo muutaman vapaapäivän töistä ym. hömpötyksistä.
Mulla on pari vanhaa ja nykyistä luokkatoveria jotka on hulluja bongareita. Jos niiden kanssa tekee sen virheen että menee jonnekin metsään tai vastaavaan, niin sitten ne juoksee ympäriinsä ja osottelee lintuja ja muuta ärsyttävää.
:D
Suomen ennätys on 314 lajia vuodessa. Sekin vaatii jo muutaman vapaapäivän töistä ym. hömpötyksistä.
Eikös lintubongarit ole yleensä sairaseläkkeellä? :wink:
Yllä olevaan liittyen: mitä muuta bongaillaan.. junia ja lentokoneita ainaskin. Mitä jos rupeis bongailemaan mikrobeja.
Bongaus vaatii sekä aikaa että rahaa. Mitenkähän tuo mahdoton yhtälö yleensä ratkaistaan? Tuskin ainakaan sairaseläkkeellä.
Liikutaanko bongauskohteisin yleensä yksityisautolla? Jos ei, niin en keksi mihin rahaa menee. Sairaseläke on _kait_ 50 % viimeisen vuoden keskimääräisistä ansioista. Kiikari ja eläkeläisalennuskortti julk.kulkuneuvoihin - mitä muuta tarvitaan?
/suunnittelee lähitulevaisuutta :mrgreen:
Mulla olisi pistelaskussa ongelmana, että jos sattuisi jonkun linnun lepikössä näkemäänkin, niin joko lintukirjasta ei löydä mitään sen näköistä tai sitten sieltä löytää 15 vaihtoehtoa, jotka kaikki on yhtä hyviä.
Pitääkö porukat lintukirjoja tosiaan mukana? Luulin että mukana on pienoiskivääri ja lajintunnistus ja inventaario tehdään vasta kotona.
Tarkoitin sitä, että kun kotona katsoo siitä kirjasta. Kivääriä ei oo eikä tuu.
No toi Módulo 1000 on kuiteskin aika kova.
Mulla olisi pistelaskussa ongelmana, että jos sattuisi jonkun linnun lepikössä näkemäänkin, niin joko lintukirjasta ei löydä mitään sen näköistä tai sitten sieltä löytää 15 vaihtoehtoa, jotka kaikki on yhtä hyviä.
Kolumnisti Andy Rooney:
Kaikki linnut ovat varpusia. Ostin lintukirjan. Siinä on uskomaton määrä erilaisia varpusia. Mutta minulle ne ovat edelleen varpusia.
Mutta jos et osaa tunnistaa lintua, kokeile summanmutikassa sanoja pääskynen, rantasipi, taivaanvuohi, sirkku tai sorsa. Jos se syö marjoja, se voi olla tilhi.
Doc: saat tunnistaa kaikki varpuset jotka haluat kiväärillä. Älä ammu joutsenia. Ne ovat usein valkoisia.
Suomessa aina silloin tällöin joku ampuu joutsenia. Mitä helvettiä sellaisen ihmisen päässä oikein liikkuu. Joutsen on niin hieno eläin, että ilmeisesti ainakin Karjalan-Inkerin muinaisuskonnoissa sitä pidettiin pyhänä eläimenä. Toisaalta pesäänsä puolustavasta joutsenesta on pyhyys kaukana. Olen joskus nimittäin meinannut kävellä kaislikossa suoraan joutsenen pesään.
Miksi joutsen olisi yhtään varpusta pyhempi? Jos siis jätetään karjalaisten pakanoiden uskomukset huomiotta.
Kaipa se on jotenkin uljaampi(?).
Laulujoutsenessa on sentään asennetta toisin kuin kyhmyjoutsenessa. Jälkimmäinen kun ei edes ääntele juuri mitenkään ja pesii suomenruotsalaisten nurkissa rannikolla. Kyhmyjoutsenet saa mun puolesta ampua kaikki jos asian hoitaa koulutettu likvidointiryhmä.
Kun puhutaan joutsenesta, pitää tehdä ero näiden kahden lajin välillä. Ja Suomen kautta läpimuuttava pikkujoutsenkaan ei liene tuttu kaikille.
Miksi joutsen olisi yhtään varpusta pyhempi? Jos siis jätetään karjalaisten pakanoiden uskomukset huomiotta.
Jaa, no se riippuu mitä pyhä-termillä tarkoitetaan tai pidetäänkö koko termiä ollenkaan mielekkäänä. Biologian tai ylipäätään luonnontieteiden kannalta varpunen ja joutsen ovat varmaan yhtämittaisia eläimiä. Nyt on vaan niin, että mittakeppi-asenteen ohella ihmisen psyykkeen sisältyy myös kyky erottaa erikoinen ja kaunis muusta ei-niinkään kauniista. Tämä on myös pyhä -termin alkuperäinen merkitys; se tarkoittaa jotakin mikä erottuu ympäristöstään jollakin positiivisella tai mystisellä tavalla. Itselläni on ainakin säilynyt aika voimakkaana tämä ilmeisen primitiivinen kyky tuntea pyhyyttä erikoislaatuisten tai kauniiden luonnonilmöiden parissa.
Noloja tälläset esitelmät. Yli 40 sanaiset viestit pitäisi käsitellä ryhmäterapiassa.
Kaikki tyhmät kurjet pitää kuitenkin säästää. Upeita lintuja.
Laulujoutsenessa on sentään asennetta toisin kuin kyhmyjoutsenessa. Jälkimmäinen kun ei edes ääntele juuri mitenkään
Ainakin se osaa pitää kamalaa sähinää, jos sitä vituttaa.
Kyhmyjoutsenet saa mun puolesta ampua kaikki jos asian hoitaa koulutettu likvidointiryhmä.
Jännittävä näkökanta. Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko sille jokin rationaalinen tai emotionaalinen syy. Ymmärrän kyllä, että jotain ihmisryhmiä voi olla hauska likvidoida, mutta miksi viattomia eläimiä?
1) Kyhmyjoutsenkanta on saanut alkunsa Ahvenanmaalle istuteista yksilöistä, joten se ei kuulu suomalaiseen lajistoon.
2) Poikasten kehitys hitaampaa kuin laulujoutsenella. Voivat jäätyä kiinni veteen ennen lentokyvyn oppimista. (aikuisetkin jäätyvät usein kiinni koska eivät jaksa lähteä etelämmäksi)
3) Kärkkyvät pullaa ihmisiltä ja ovat usein kesyjä ja lusmuja.
1) Kyhmyjoutsenkanta on saanut alkunsa Ahvenanmaalle istuteista yksilöistä, joten se ei kuulu suomalaiseen lajistoon.[/quote]
Suomalaiset vallotti Suomen saamelaisilta, eivät siis kuulu alkuperäiseen lajistoon.
Ihmisetki monasti jumittaa paikoilleen, vaikka parempi ois muuttaa.
[quote]3) Kärkkyvät pullaa ihmisiltä ja ovat usein kesyjä ja lusmuja.
Suomalaiset vallotti Suomen saamelaisilta, eivät siis kuulu alkuperäiseen lajistoon.
2) Poikasten kehitys hitaampaa kuin laulujoutsenella. Voivat jäätyä kiinni veteen ennen lentokyvyn oppimista. (aikuisetkin jäätyvät usein kiinni koska eivät jaksa lähteä etelämmäksi)
[quote]3) Kärkkyvät pullaa ihmisiltä ja ovat usein kesyjä ja lusmuja.
Monet ihmiset on myös lusmuja ja elävät toisten kustannuksella.
[/quote]
Samalla logiikalla esim. Britteinsaarilla oikeita "saarelaisia" on käsittääkseni ainoastaan Walesin alueella. Jne....
Valitettavasti. Mutta sehän on vaan oma häpeä.
[quote]Monet ihmiset on myös lusmuja ja elävät toisten kustannuksella.
[/quote]
Samalla logiikalla esim. Britteinsaarilla oikeita "saarelaisia" on käsittääkseni ainoastaan Walesin alueella. Jne....
Valitettavasti. Mutta sehän on vaan oma häpeä.
[quote]Monet ihmiset on myös lusmuja ja elävät toisten kustannuksella.
Valitettavasti. Mutta sehän on vaan oma häpeä. Tai pitäisi olla.
1) Kyhmyjoutsenkanta on saanut alkunsa Ahvenanmaalle istuteista yksilöistä, joten se ei kuulu suomalaiseen lajistoon.
Eikö tuolla perusteella pitäisi lahdata myös fasaanit sekä kanadan- ja valkoposkihanhet?
Tuo on itseasiassa aika pätevä perustelu; olen itsekkin ihmetellyt jäihin jumittuvien joutsenien määrää, enkä tiennyt että siinä on kyse väärästä eläimestä väärässä paikassa. Tiedän noita tapauksia aika paljon, koska setä on merivartija. Tasapuolisuuden vuoksi samalla voisi kyllä likvidoida ne ahvenanmaalaiset, jotka ovat tuoneet lajin "koristamaan rantoja".
Eikö tuolla perusteella pitäisi lahdata myös fasaanit sekä kanadan- ja valkoposkihanhet?
Fasaanien talvehtiminen kait onnistuu jotenkuten ja kaksi viimeksimainittua ei edes yritä - vai yrittääkö ne? :oops:
Fasaanien talvehtiminen kait onnistuu jotenkuten ja kaksi viimeksimainittua ei edes yritä - vai yrittääkö ne? :oops:
Eivät yritä, ainakaan minun tietääkseni. Mikään niistä ei kuitenkaan kuulu alunperin suomalaiseen lajistoon, paitsi valkoposkihanhi läpimuuttajana.
Entä pitäisikö esim. punarinnat lahdata, kun osa niistä yrittää talvehtimista, yleensä huonoin seurauksin?
Kiikari ja eläkeläisalennuskortti julk.kulkuneuvoihin - mitä muuta tarvitaan?
Noilla varusteilla voi harrastaa lintuja, mutta ei bongausta.
Harvinaisuudet kun aika harvoin sattuvat bussireitin viereen.
Kunnon bongarit ajavat vuosittain mielettömiä matkoja omalla autolla, ja kunnon välineetkin (kaukoputket ym.) maksavat maltaita.
http://www.suomikuva.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5459
Entä pitäisikö esim. punarinnat lahdata, kun osa niistä yrittää talvehtimista, yleensä huonoin seurauksin?
Ei kait, sillä punarinnan suhteen ei toteudu ensimmäinen Pseudonyymin esittämästä kahdesta seikkasta: a) eläin on istutettu, b) sen talvehtimisyritykset aiheuttavat sille usein kovaa kärsimystä.
Fasaani ei kovin hyvin pärjää talvella ilman ihmisen suoraa tai välillistä toimintaa. Eli ruokintapaikkojen turvin se selviää.
Luulisin kyhmyjoutsenten pelastamisen jäistä olevan aika hintavaa puuhaa. Punarintoja tai mustapääkerttuja harvemmin pelastetaan miesvoimin jäältä.
Luulisin kyhmyjoutsenten pelastamisen jäistä olevan aika hintavaa puuhaa.
En tiedä tuleeko siitä välttämättä suoraan mitään lisäkuluja muuhun normaaliin partiointitoimintaan nähden.
En tiedä tuleeko siitä välttämättä suoraan mitään lisäkuluja muuhun normaaliin partiointitoimintaan nähden.
Koitin miettiä tota just...Mut olettaisin et siitä tulee esim. palolaitokselle normaalia enemmän kuluja kun joinakin talvina on paljon pelastettavia.
Niin erilliset lähdöt on varmaan eri asia, itse tiedän vaan noita lähivartiolaivojen juttuja, jotka eivät ole kyllä koskaan jättäneet mitään pulaan, oli se sitten hirvi avannossa, joutsen tai öljytankkerista jäälle heitetty tiineenä oleva kissa (vitun ryssät).
mitä muuta bongaillaan.. junia ja lentokoneita ainaskin. Mitä jos rupeis bongailemaan mikrobeja.
Jotkut lintuharrastajat laskee lajeja autojen rekkareista. ANT on Anthus eli kirviset, CIR-Circus-suohaukat jne. Tämä tietysti edellyttää tieteellisten nimien hallintaa. Erityisen kovia ovat lajit jotka mahtuvat kokonaisuudessaan rekkariin kuten pyy ja emu. Pakkaa sekoittaa vielä lintujen lempinimet joita voi bongata rekkareista, esim. ARU ja HALI...
Näitäkin bongataan:
http://www.myrsky.com/
Näitäkin bongataan:
No juu.. kaikki varmaan tietää miltä voimakas saderintama näyttää kilometrien päästä. Minäpä tiedän erään neropatin, joka ei ollut myrskybongari, mutta silti päätti lähteä autolla katsomaan missä se rankkasateen raja menee. Sitten kun hän saapui sadealueelle, auto joutui vesiliirtoon ja ulos tieltä lepikkoon. Kukaan ei loukkaantunut, mutta auton toinen kylki meni rusinaksi.
Kunnon bongarit ajavat vuosittain mielettömiä matkoja omalla autolla
Bongaaminen on siis osa käyttäytymismallia, joka aiheuttaa huomattavia ympäristöhaittoja.
Bongaaminen on siis osa käyttäytymismallia, joka aiheuttaa huomattavia ympäristöhaittoja.
Jos kohteena oleva lintu on kaukana, monet menee kimppakyydillä sitä katsomaan. Ja isot bongarilaumat voi talloa jonkun kedon kuralilluks aika äkkiä, vaikka yleensä käyttäytyvätkin säntillisesti noudattaen tapauskohtaisia bongausohjeita. Joukkoon vaan aina mahtuu muutama mulkero jotka pilaavat kaiken.
Olen kai sitten aika light-bongaaja. Katselen lintuja yleensä kun olen muutenkin lomalla tai matkalla, vaikkapa nyt juuri camping matkalla.
Bongarit ovat siis niitä jotka lähtevät minne tahansa milloin tahansa katsomaan jo määritettyä lintua. Virallisesti vain tällainen toiminta on bongaamista vaikka termistä onkin tullut synonyymi lintujen ja vaikka minkä tarkkailulle ja havainnoinnille.
Itessäni on hiukan bongaria, mut en lähde katsomaan lintua kovin kauas enkä kesken hautajaisten. Yleensä teen spontaaneja retkiä vakiopaikoille ja joskus retkisuunnitelmat muuttuu kun tulee tieto että lähistöllä on joku hyvä laji bongattavissa.
Tänään olen nähnyt ainakin västäräkin, varpusen, harakan, pulun, laulurastaan ja oravan.
Minä taisin nähdä lokin. Tai sitten se oli koira. En tiedä. Jotain se siellä maassa teki.
Mä aina sekoitan harakan ja variksen, kertokaapas alan harrastajat, miten nämä erottaa toisistaan? :)
Harakka on mustavalkoinen ja pitkäpyrstöinen. Varis taas se harmaa/mustapukuinen ja raakkuva lintu. Siskoni aika sekava muistisääntö on, että variksen (va) puvussa on harmaata (ha), ja harakan (ha) valkoista (va). Selkeää!
Mä aina sekoitan harakan ja variksen, kertokaapas alan harrastajat, miten nämä erottaa toisistaan? :)
Heitäppä sekaan vielä korppi. :wink:
Aargh, näitä kait sentään pyörii pääkaupunkiseudulla vähemmän?
Minä en tiedä. Minä asun n. 2 tunnin ajomatkan päässä kaikesta sivistyksestä.
Heitäppä sekaan vielä korppi. :wink:
...ja mustavaris ja naakka.
Tuolta löytyy laadukkaita kuvia: http://www.tarsiger.com
Ok, eli varis on tommonen harmaa-musta, harakka valko-musta? Yritetään pitää muitsissa...
Sitten on vielä nokivaris joka on meikäläisen 'harmaavariksen' eteläisempi alalaji, joita välillä näkee täälläkin.
Ja sen voi sekoittaa nuoreen mustavarikseen...
Kun meillä on noita tavallissia variksia joka männyssä ja kuusessa, Irlannissa taas on yleinen nimenomaan mustavaris, joita siellä on tienposkessa elävinä ja kuolleina vaikka millä mitalla. Mustavaris on varista isompi ja muuten musta paitsi nokka ja leuka/kaula paljaan harmaa. Lisätään tänään nähtyihin varis ja joku lokki.
Ainakin Satakunnassa mustavariksia on hyvin, ja yleensäkin länsirannikolla. Tänään ikkunasta havaittuja: vihervarpunen, hemppo, varpunen, sinitiainen, naakka, tervapääsky ja phylloscopus sp.
phylloscopus sp.
Ai, näit vanhan kunnon phyllonkin?
Jees, lähinnä pajulintu tai tiltaltti. Pelkästä vilauksesta en pysty sanomaan kumpi oli kun ei saakeli pitäny ääntä.
Syksy lähestyy ja siipijuovalliset phyllarit.
Minä kävin pienen kävelylenkin tuossa asuntoni lähistöllä, ja havaitsin tiklejä, pari hemppoa, niittykirvisiä ja omituisesti laulavan pajulinnun. Liekö nuori lintu.
Osa fyllareista on mahdoton tunnistaa maastossa pelkän puvun perusteella. Ja muutenkin muutamat lajit ovat niin identtisiä että niiden lajistatus arveluttaa. Ja nyt kun tämä alalajien splittauskin on suosittua...
Keskustassa nähtyä: varis, kesykyyhky, harakka, kottarainen. Kottaraisen alamäki alkaa olemaan takana päin, ainakin täälläpäin pesiviä pareja taitaa olla enemmän kuin koskaan ja suht. isoja parvia liikkuu jo.
Joo, en menisi minäkään niitä helposti puvun perusteella määrittämään, paitsi sirittäjän.
Joko olet alkanut katsomaan harmaalokkeja "sillä silmällä"? Jos vaikka löytyisi näitä uusia harvinaisia lajeja joukosta.
Joko olet alkanut katsomaan harmaalokkeja "sillä silmällä"? Jos vaikka löytyisi näitä uusia harvinaisia lajeja joukosta.
Onhan niitä nyt tullu tsekattua tarkemmin, mut ei oo kohdalle osunu vielä muuta kuin tuhkaselkälokki (heuglini/intermedius/graellsii) Turussa kesäkuun alussa. Muutama päivä myöhemmin samasta paikasta löytyi etelänharmaalokki jota kävin kattomassa, ja paikalla oli varmaan 60 muuta mun lisäks nappaamassa elistä ja opiskelemassa lajia.
Lokkien taksonomia ja määritys on aika vaiheessa Suomessa (ehkä muuallakin) kun niistä ei ole saatavissa kattavaa lajimonografiaa. Suomessa on ehkä kymmenen laridistia jotka hallitsevat homman suvereenisti.
Minä en tiedä. Minä asun n. 2 tunnin ajomatkan päässä kaikesta sivistyksestä.
Tämä on hienoa. Sivistys on aivan liian yliarvostettu juttu. Ja saa tarpeeksi lankaa pitkin. Kaiki kaupungit ja tungokset ovat pahasta.
Niihin harakoihin ja variksiin. Harakassa on valkoistakin. Variksessa on harmaata ja mustaa. Semmoinen pienempi musta mutta täplikäs, talvella keltanokka, on kottarainen.
Ei nyt kotona kummempia lintuhavaintoja. Mutta anopin pihalla tuolla lännessä oli kalkkuna poikasineen. Söi kesällä paljon heinäsirkkoja. Anopin kissa uskaltaa sähistä sille, mutta ei ole paljon mahdollisuutta hyökätä enää edes poikasten kimppuun. No, talven jos kestävät...
Minulla oli tuossa lauantaina mukava kauppareissu, vaikka ei ollut silmälaseja eikä kiikareita. Ääniä kuitenkin kuului.
Valkoposkihanhia meni ilmeisesti aika iso parvi, ja lensi sen verran korkealla ja suuntaan koillisesta lounaaseen, joten tein rohkean päätelmän, että ne olivat arktisia, eikä näitä Helsingin pullaposkia. Sitten kuului pienehkö urpiaisparvi ja syksyn ensimmäiset tilhet. Toinen parvi pyöri paikallisena, toinen muuttava, noin parinkymmenen linnun parvi, jonka onnistuin jopa näkemään. Tklejä ja vihervarpusia tuntui myös pyörivän, käpylinnut ovat sen sijaan rajusti vähentyneet. Ja rastaatkin olivat jostain syystä kateissa.
Meillä oli täkäläisiä tilhiä ekan kerran viime viikolla. Melko aikaisin meille.
Sunnuntaina näin jotain 200 joutsenta Konnunsuolla; Siinä ne köllötteli pellolla & taustalla häämötti Herrasmiesten Lomahotellin punatiilinen, rautaikkunaverhoinen kartano... Warsinaiset bongarit olivat laskeneet täälläpäin viikonvaihteessa myös kymmeniä tuhansia hanhia turisteeraamassa kohti etelää. Siis sesongin huippua, sano.
Palstan palaen..vanhaa aihetta.
Lintujen perhe-elämää
Tästä asiasta, seksistä, parittelusta ja perheen kasvatuksesta on satunnaisia tietoja harrastajille, mutta ei oikein yleisesti. Eikä ollenkaan toisista lajeista. Jotkut pesivät niin salassa, että tutkijatkaan eivät joka lajista tarkkaan tiedä.
Punarintarastaan koiras, robin, ei osaa hautoa munia eikä lämmittää pokasia. Jos naaras kuolee, se kyllä ruokkii ne, jos ovat melkein valmiina lentämään pesästä.
Amerikan palokärki, dryocopus pileatus, on erilainen. Koiras hautoo ja ruokkii ja lämmittelee. Jos koiras kuolee, naaras hylkää poikaset. Muuten ne jakavat hommat aika tasoin.
Linnuilla on aistit ja hormoonit, joiden varassa ne toimivat. Vaiheittain kootaan pesää, paritellaan ja haudotaan. Aukinainen suu pakottaa pistämään siihen ruokaa, vaikka olisi käen poikanen. Parittelu on pikainen juttu, ja linnuilla ei ole nisäkkäiden tavalla siitintä. Kloakista kloakkiin.
Joissakin lajeissa kuten vesipääskyt (phaloropus suku) naaraat munivat valmiiseen pesään useille koiraille ja koiraat hautovat ja kasvattavat poikaset.
Tikoissa erikoisin perhejuttu on terho-tikalla, melanerpes formicivorus. Klovninaamainen otus jolla on punainen lakki. Perheisiin, tai jengeihin, kuuluu noin 15 tikkaa. Niistä kolme naarasta munii, enintään seitsemän koirasta saa niitä halujensa mukaan siittää. Loput jengistä eivät tee pesää mutta auttavat ohella. Auttavista koiraistakin joku saattaa kokeilla tuuriaan kun pomokoiraiden silmä ei valvo. Naaraiden kesken on jonkin verran kinaa, ja ne saattavat tuhota viereisen pesän munia.
Siis melko sotkuisia suhteita, mutta jotenkin ne saavat tarvittavan määrän poikasia kasvatetuksi kesässä.
Anit, mustat etelän linnut (crotophaga suku), pesivät yhteen pesään. Määräävä vanhin naaras munii viimeksi ja saattaa sitä ennen heittää muutaman munan pihalle. Naaraat vuorotellen hautovat. Kuka menee sanomaan ettei toiset see samaa temppua pomonaaraalle?
Muuten ne ovat rauhanomaisia lintuja ja elävät sovussa yhdessä, liikkuen aina ryhmissä.
Ja Jeesus sanoi: Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, vaan ne tappelevat ja naivat joukolla.
Turhauttavaa lintukuvausta metsässä:
http://viestit.etusivu.net/showthread.php?p=122539#post122539
tässä on hömötiainen
http://pix.etusivu.net/new/pyoratlinnut_009.jpg
Onko toi varmasti hömötiainen? Näyttää enemmän kuusitiaiselta.
No se on oikeastaan Carolina Chickadee, mutta hömötiainen on lähin sukulainen.
Tammitiainen taitaa sitten olla suomenkielinen nimi.
Sunnuntain Hesarin sarjakuvassa heilutaan Töölönlahden rannalla, jossa Sinisorsan lisäksi bongataan jopa pari muutakin lintua. Sitten heitetään kommentti, että missäköhän muussa Euroopan pääkaupungissa voi harrastaa lintubongausta ihan keskustassa.
No tuore kokemus Lontoosta kertoo, ettei tarvitse kuin mennä hetkeksi esim. St. James Parkiin tai Regents parkkiin, niin bongaa parikymmentä lajia ilman suurempaa yritystä. Esimerkiksi nokikanoja, joita Helsingissä voi bongata lähinnä jossain viikin lepikoissa ja vastaavissa, on näissä pilvin pimein. Kottaraisia todella paljon, ainakin kolme hanhilajia, punasotkaa, tukkasotkaa, mandariinisorsaa ja mitä lie haahkasta pelikaaniin. Mun tiedoilla ei kaikkia listata edes.
Muuttolinnut, laululinnut, näkee parhaiten juuri kaupunkien puistoissa. Vihreä keskellä betonierämaata vetäää lintuja kuin magneetti.
Samat linnut on muuallakin, mutta enemmän hajallaan.
Central Park New Yorkissa eräs parhaita lyhyen ajan bongaukseen. Kiikari vaan mukaan!
Pihatyranni
http://pix.etusivu.net/new/riverlands_51505_028.jpg
Kelopääsky
http://pix.etusivu.net/new/Michigan_Jun05_027.jpg
pesii koloihin, harvemmin pönttöön
Tulipa mieleeni, että löytyisikö pääkaupunkiseudulta opasta kierrokselle, jossa voisi havaita idänuunilinnun, pikkusiepon, kuhankeittäjän, mustaleppälinnun, luotokirvisen ja harmaapäätikan? Nuo ovat helpoimmat/omituisimmat puutteet elislistallani. Johtunee todennäköisesti ainakin osittain kyvyttömyydestäni tunnistaa lajeja äänen perusteella. Kaikki vinkitkin ovat tervetulleita.
Kirjokerttu vielä lisäyksenä.
Ainoat bongaajatuttuni ovat joko Turussa tai tää Karwin
http://groups.msn.com/Beo
jossain Hämeenlinnan nurkilla. Mutta jos haluat, voin viestittää Karwinille, hän voi kertoa jollekin Hesassa sitten.
http://birdingpal.org/Finland.htm
ilmaisia lintuoppaita
Näin merikotkan Iniössä. Olipa iso.
Tuli käytyä rankalla bongausretkellä Töölönlahden rannalla katsomassa mandariinisorsia. Olihan ne hienoja, ehkä vähän liiankin.
Tuli käytyä rankalla bongausretkellä Töölönlahden rannalla katsomassa mandariinisorsia. Olihan ne hienoja, ehkä vähän liiankin.
Nykyisin näkee jopa rottia sorsien syöttöpaikoilla. Montako jyrsijää osui silmiisi? Ne ovat niitä tummia hahmoja sorsien joukossa.
Nykyisin näkee jopa rottia sorsien syöttöpaikoilla. Montako jyrsijää osui silmiisi? Ne ovat niitä tummia hahmoja sorsien joukossa.
Tällä kertaa en nähnyt yhtään rottaa. Mandariinit olivat kahdestaan nurtsilla laiduntamassa, eivät siellä ruokintapaikalla muiden sorsalintujen seurassa.
Pari vuotta sitten näin suunnilleen samassa paikassa hienon naakan ja rotan kohtaamisen. Eivät tuntuneet oikein pitävän toisistaan.
Naakka ja rotta? Kuulostaa ja näyttää todellakin vaikealta yhdistelmältä! :shock:
Mulla on pari vanhaa ja nykyistä luokkatoveria jotka on hulluja bongareita. Jos niiden kanssa tekee sen virheen että menee jonnekin metsään tai vastaavaan, niin sitten ne juoksee ympäriinsä ja osottelee lintuja ja muuta ärsyttävää.
Heh heh.
Tota, kyllä sitä bensaa kuluu. Olen pariin lintuun pistänyt 4 dollaria bensaa per lintu, eliksiä. Joten ei ihan mahdottomat kulut.
Parhaat kiikarini oli 250 dollaria, satasellakin näkee jo ika hyvin. :roll: :D
The time you enjoy wasting is not wasted time.
Bertrand Russell
Tota, kyllä sitä bensaa kuluu. Olen pariin lintuun pistänyt 4 dollaria bensaa per lintu, eliksiä. Joten ei ihan mahdottomat kulut.
Parhaat kiikarini oli 250 dollaria, satasellakin näkee jo ika hyvin. :roll: :D
Onneksi minulla ei ole autoa. Joskus aikoinaan, kun oli just kortin saanut ja isän auto käytössä, bensaa kului. Eniten varmaan punakaulahanhen bongaamiseen. Itse en tosin maksanut.
Ostin Olympuksen 8*40 porroprismat 70:llä eurolla. Paljonkohan se on nykykurssilla taaloissa? Jotain 80? Niilläkin näkee jo ihan kohtuullisen hyvin.
Niin, piti vielä kysymäni Esalta, että millaisia lajimääriä USA:ssa suunnilleen on?Suomessa taisi jollain mennä 400 rikki viime vuonna. Itse olen vielä alle kolmensadan.
USAn lajit 48 osavaltion alueelta on joku 600-700*. Omassa osavaltiossani on parhaat saaneet noin 300-350. Pitävät osavaltiolistaa erikseen. Saattaa olla 400kin osavaltiossa. Kuntamme bongarit
http://mobirds.org/MOLists/STLAnnual&Life.pdf
http://www.answers.com/main/ntquery;jsessionid=1weut4w5sikoc?method=4&dsid=2222&dekey=List+of+Missouri+birds&curtab=2222_1&sbid=lc07a&linktext=Missouri
Alue on noin puolet Suomen pinta-alasta.
*Kaikki lintuoppaat kuitenkin listaavat Alaskan ja Kanadan mukaan, joten niissä on 960 lajia. Havajia ei lasketa.
Onko amerikasa tilhejä? (=waxwing)
Joulun alla kuvasin parven pihlajasta:
http://farm1.static.flickr.com/135/351978862_22f56c3d9d_b.jpg
Hei, hieno kuva! Itse osuin myös paikalle äskettäin kun tilhiparvi murkinoi puussa, mutta kameraa ei ollut mukana.
Täällä näkyy olevan muitakin lintumiehiä.Meikäkin ennen bongasi useammin (ja holtittomasti).Mm. tämmönen tapaus:
Oltiin retkellä Hankoniemellä, kun kuultiin , että Sulvassa (Vaasan lähellä) on tai oli edellispäivänä neitokurki. Eikun ajamaan sinne. Tarkempia nuotteja ei ollut;helvetinmoiset peltoaukeat, joilla pyörittiin vähän aikaa. ja eikun himaan, jossa mammaodotti vihaisena vieraiden kanssa. Toki kaverin kännykällä olin ilmoittanut, että saattaa retki vähän kestää.
On muuten otsikko "complete waste of time" vähän persiillään..
Onko amerikasa tilhejä? (=waxwing)
Sorry , mutta kuvassa on kyllä urpiaisia Carduelis flammea
Autolla. Ovat siellä pajukossa ne linnut. Isoissa puistoissa ym. Ruissaloon pääset bussilla.
Amerikassa on pieni tilhi Cedar Waxwing, Kanadassa sama kuin Suomessa.
Kah, urppejahan ne.
Meillä ei ole kissoista omaa ketjua, laitetaan tänne. Ateismin keskustelun yhteydessä tuli kissan tappamishalut esille. Ne ei oikeen niitä lintujaan edes syö, mutta isännälle tuodaan. Miksi? Onko ne muka ruokkivinaan perheenjäseniä? Miten ne luonnossa tekee?
Englannissa tutkittu kissoja
A questionnaire survey of the numbers of animals brought home by domestic cats Felis catus was conducted between 1st April and 31st August 1997. A total of 14370 prey items were brought home by 986 cats living in 618 households. Mammals made up 69% of the items, birds 24%, amphibians 4%, reptiles 1%, fish <1%
Descriptions and frequencies of prey items brought home to 618 households by 986 cats. 191 prey items could not be identified by the householder.
Aves House sparrow Passer domesticus 961
Unidentified Bird - 503
Blue tit Parus caeruleus 344
Blackbird Turdus merula 316
Starling Sturnus vulgaris 228
Robin Erithacus rubecula 142
Thrush Turdus spp. 128
Pigeon Columbiformes 114
Wren Troglodytes troglodytes 105
Greenfinch Carduelis chloris 82
Chaffinch Fringilla coelebs 70
Great tit Parus major 52
Dunnock Prunella modularis 34
Collared dove Streptopelia decaocto 33
Tree sparrow Passer montanus 27
Swallow Hirundo rustica 22
Finch Fringillidae 20
Goldfinch Carduelis carduelis 19
Magpie Pica pica 18
Song thrush Turdus philomela 17
Pied wagtail Motacilla alba 14
Pheasant Phasianus colchicus 14
Warbler Sylviidae 14
Tit Paridae 11
House martin Delichon urbica 9
Moorhen Gallinula chloropus 9
Yellowhammer Emberiza citrinella 8
Meadow pipit Anthus pratensis 8
Siskin Carduelis spinus 7
Partridge Perdicidae 6
Ducklings Anatidae 6
Jackdaw Corvus monedula 5
Coal tit Parus montanus 5
Swift Apus apus 5
Crow Corvus corone 5
Bird's egg - 4
Bullfinch Pyrrhula pyrrhula 4
Treecreeper Certhia familiaris 4
Sparrow Passer spp. 2
Skylark Alauda arvenis 2
Flycatcher Muscicapidae 2
Rook Corvus frugilegus 2
Yellow wagtail Motacilla flava 2
Great spotted woodpecker Dendrocopus major 1
Green woodpecker Picus viridis 1
Red grouse Lagopus lagopus scoticus 1
Herring gull Larus argentatus 1
Nuthatch Sitta europaea 1
Jay Garrulus glandarius 1
Budgerigar Melopsittacus undulatus 1
Goldcrest Regulus regulus 1
Descriptions and frequencies of prey items brought home to 618 households by 986 cats. 191 prey items could not be identified by the householder.
Aves House sparrow Passer domesticus 961
Unidentified Bird - 503
Blue tit Parus caeruleus 344
Blackbird Turdus merula 316
Starling Sturnus vulgaris 228
Robin Erithacus rubecula 142
Thrush Turdus spp. 128
Pigeon Columbiformes 114
Wren Troglodytes troglodytes 105
Greenfinch Carduelis chloris 82
Chaffinch Fringilla coelebs 70
Great tit Parus major 52
Dunnock Prunella modularis 34
Collared dove Streptopelia decaocto 33
Tree sparrow Passer montanus 27
Swallow Hirundo rustica 22
Finch Fringillidae 20
Goldfinch Carduelis carduelis 19
Magpie Pica pica 18
Song thrush Turdus philomela 17
Pied wagtail Motacilla alba 14
Pheasant Phasianus colchicus 14
Warbler Sylviidae 14
Tit Paridae 11
House martin Delichon urbica 9
Moorhen Gallinula chloropus 9
Yellowhammer Emberiza citrinella 8
Meadow pipit Anthus pratensis 8
Siskin Carduelis spinus 7
Partridge Perdicidae 6
Ducklings Anatidae 6
Jackdaw Corvus monedula 5
Coal tit Parus montanus 5
Swift Apus apus 5
Crow Corvus corone 5
Bird's egg - 4
Bullfinch Pyrrhula pyrrhula 4
Treecreeper Certhia familiaris 4
Sparrow Passer spp. 2
Skylark Alauda arvenis 2
Flycatcher Muscicapidae 2
Rook Corvus frugilegus 2
Yellow wagtail Motacilla flava 2
Great spotted woodpecker Dendrocopus major 1
Green woodpecker Picus viridis 1
Red grouse Lagopus lagopus scoticus 1
Herring gull Larus argentatus 1
Nuthatch Sitta europaea 1
Jay Garrulus glandarius 1
Budgerigar Melopsittacus undulatus 1
Goldcrest Regulus regulus 1
http://www.abdn.ac.uk/~nhi775/cat_predation.htm
Ikivanha topic kaivettu esiin. Onhan täällä vielä lintuharrastajia?
Kaveri on ostamassa kaukoputkea, noin tonnin budjetilla.
Tämä on harkinnassa:
http://www.lintuvaruste.fi/hinnasto/info/o-nikon82_telescope.shtml
Jos on tietoja putkiarvosteluista ja / tai tarjouksista, olisin kiinnostunut. Eikä omienkaan kokemusten kommentoiminen haittaa.
Lupasin olla rahattomaksi jäävä neuvonantaja..
Konnunsuolla on korppeja. Ja paljon. Tilanhoitaja on vissiin vaihtanut kanarotua; Aiemmin ne oli variksia...