Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Cipralex

Pseudonyymi kirjoitti noin 20 vuotta sitten (15 kommenttia)
Täällä tais olla joku jolla on kokemusta Cipralexista. Mun pitäis tänään alottaa popsiin tota ja olis kiva kuulla kokemuksia tosta et onko se nyt niin hyvä lääke kun oon kuullut puhuttavan. Pahoinvointia sen pitäis aiheuttaa yli 10%:lle käyttäjistä, ja yks kaveri kertoi tulleensa maaniseksi. :roll:

+/- saldo : 0 |

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei ole kokemusta, mutta veikkaan että 15 vuoden päästä nykyiset serotoniini-dopamiini yms. -lääkkeet ovat pois käytöstä. Ensinnäkin depression takana oleva biologinen mekanismi ei ole selitettävissä mainittujen välittäjäaineiden avulla - prosessi on paljon monimutkaisempi - ja siksi näillä lääkkeillä saatava hoitovaste on epäsuora, melkeinpä sattumankauppaa farmakologian kannalta. Lisäksi kun tutkimustulosten meta-analyysit viittaavaat siihen, että teho on vain vähän parempi kuin plasebolla, niin noiden lääkkeiden tulevaisuus on aika kyseenalainen. Keskimääräinen psykiatri varmaan sanoo, että väitteeni on kakkaa, mutta kysyppä asiasta joltain farmakologilta - näkökanta voi olla toisenlainen. Eräskin puolituttu farmakologiasta psykiatrian puolelle hypännyt lääkäri sanoi, että ennen reseptin kirjoittamista hän yleensä miettii, että söisikö itse tätä lääkettä ja usein päätyy kielteiseen vastaukseen.

    Pseudonyymi kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei ne pelkät lääkkeet välttämättä ihmeitä tee, mutta usein samalla käytävä terapia auttaa. Serotoniinikorvauslääkkeitä pidetään tosiaankin joinakin onnellisuuspillereinä ja luulen et käyttö nousee entisestään, ja joskus 15 vuoden kuluttua ne eivät välttämättä ole kokonaan pois käytöstä vaan on ehkä kehitetty jokin superyhdistelmälääke joka vaikuttaa johonkin mitä ei vielä tajuta.

    Cipralex voi kai tehdä sukupuolielämälle samaa kuin Suprium. Eli mitään hyvää ei oo kyseessä.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Noh, 15-20 vuoden kuluttua päästään tarkkailemaan mielenkiinnolla millaisia pitkäaikaisvaikutuksia ao. lääkkeillä on. Nythän keskimääräinen serotoniinilääke tulee markkinoille viiden vuoden kokeilujakson jälkeen. Serotoniinilääkkeet vaikuttavat niin perusteellisesti metabolismiin, että luulen että 20 vuoden päästä täällä on paljon kaikenlaista mutanttia liikenteessä. :shock: Kannattaa hakea suoraan valmistajan sivulta matskua - yleensä pdf-dokumentti - jossa on täydellisesti selostettu kaikki koeaikana ilmenneet ongelmat.

    Ps. tarkoitus ei ole masentaa :wink: - vain spekuloida

    Pseudonyymi kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hmm...jos serotoniinilääke voi tulla markkinoille 5 vuoden kokeilujen jälkeen, niin kuinkahan nopsaan esim. tulehdus- ja kipulääkkeet mahtavat tulla? Sitä ainakin olettaa että mielenterveyslääkkeet ovat erityisen huolellisesti testattuja ja turvallisia.

    MZ kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä olen testannut kolmea erilaista serotoniini-lääkettä.
    Kaksi niistä aiheutti lähinnä seinille hyppimistä, ja niiden kokeilu päättyi hyvin lyhyeen. Kolmatta söin pari vuotta, kun siitä ei tuntunut olevan erityistä haittaa, mitä nyt muutama lisäkilo tuli. Ei se tosin masennusta parantanut. Lopetin sitten kolmannenkin syömisen lääkäriltä kysymättä, ja olo on ollut jotenkin "normaalimpi".
    Cipralexia ei ollut mikään niistä, mutta en varmaan suosittele mitään masennuslääkettä, jos vielä sängystä pääsee ylös ja suihkuun.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hmm...jos serotoniinilääke voi tulla markkinoille 5 vuoden kokeilujen jälkeen, niin kuinkahan nopsaan esim. tulehdus- ja kipulääkkeet mahtavat tulla?


    Emmä tiedä noista muista lääkkeistä, ja toi viisi vuotta ei tarkemmin ajattelen ole luettua vaan kuultua tietoa, joten vastuu on nyt lukijalla. Mutta turvallisiksi en serotoniinilääkkeitä sanoisi. Hae vaikka Zoloftin valmistajan sivuilta täydellinen lista koeaikana esiintyneistä komplikaatioista.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Cipralexia ei ollut mikään niistä, mutta en varmaan suosittele mitään masennuslääkettä, jos vielä sängystä pääsee ylös ja suihkuun.


    Yllä viittaamani salamyhkäinen farmakologi-psykiatri oli aika paljon samoilla linjoilla. Nyt on vaan tulossa sellainen muoti, että serotoniinilääkkeiden tehottomuuteen turhautuneet psykiatrit alkavat määrätä sähköshokkihoitoja myös ei-katatonisille potilaille. Varokee.

    Pseudonyymi kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Oon popsinut nyt kuukauden Cipralexia. Alussa oli epämääräistä lievää pahoinvointia ja libido oli kadonnut, mutta reilun viikon päästä fysiikka oli taas kunnossa. Parin-kolmen viikon kohdalla alkoi huomata mielialan kohoamista, ja tällä hetkellä olo on mitä mainioin. Sosiaalisuuteni on noussut kohisten, virtaa riittää ja vastakkainen sukupuoli kiinnostaa jo muutenkin kuin tutkimuskohteena.

    Välillä tuntee itsensä ylivilkkaaksi, mutta luulen senkin johtuvan vain siitä että olen liian kauan ollut apaattinen ja omissa maailmoissani, ja muutos entiseen on suuri.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Käsittämättömän monet psyykelääkkeet näyttävät vaikuttavan verisoluihin tai niiden muodostumiseen. Cipralex ilmeisesti vaikuttaa veren hyytymistekijään, koska se voi aiheuttaa mustelmia ja sitä ei pidä käyttää verenohennuslääkkeiden kanssa. Serotoniinlääkkeet ovat melkein lähempänä kortisonin kaltaisia systeemilääkkeitä kuin psyykelääkeittä, jos vähän kärjistetään..

    Uni kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Heh, minä tuossa joku vuosi takaperin menin valittelemaan paikalliseen terveyskeskukseen unettomuutta ja pyytelin samalla mahdollisuutta päästä psykologihoitajan pakeille. Oli siinä kaikenlaista ikävää tapahtunut lyhyen ajan sisällä ja ajattelin, että puhuminen auttaisi. No, kunnianarvoisa Herra Terveyskeskuslääkäri kirjoitti kolmen (3) kuukauden annoksen Cipramiliä ja sanoi. että kun loppuu niin hae lisää! Ja siinä se. Eli todistetusti mielialalääkkeet on keskustelua parempi vaihtoehto... Mites olisi jos www.palasokeri.com muutettaisiin www.cipramil.com:ksi?

    Uni kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Siis sori, Cipralexiä tietysti. PSAH nim. edelleen(kö) sekaisin? =D

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja miksi sitten lääkäri valitsi Cipralexin, kun vaihtoehtoja on kymmeniä. Siksi koska Cipralexin lääke-esittelijällä oli isot tissit.

    Yeti kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mun ystävä syö tuota Cipralexiä (no siis "kaikkihan" ne jotain vastaavia syö). Hän sanoi, että siitä ei ole ollut mitään hyötyä, vaikka hän on sitä vuoden syönyt. Annoksia on tuplattu tasaisen aikavälein, mutta mitään vaikutusta ei ole ollut. Sanoin hänelle, että varmaan se lääke olisi alkanut vaikuttamaan jo silloin alussa (no se 2 vko:a kai niissä menee), jos se olisi joskus alkanut vaikkuttamaan. En jaksa uskoa, että se nyt vuoden jälkeen - annosta nostamalla - alkaisi yht'äkkiä toimimaan?

    Hirvittää tuo ssri-lääkkeiden myöntäminen. Varmaan lääkäreillä on niitä osakkeita jne.. mutta kovin helpoin perustein niitä käsittääkseni myönnetään. Koekaniineja ovat, mutta se kolikon kääntöpuoli on varmaan ne pelastuneet ihmishenget?

    Minäkin olen syönyt kiltisti omat ssri-lääkkeeni aikoinaan, mutta en huomannut vaikutusta. Tai huomasin vaikutuksen, kun lopetin ne. Oireet, mihin sitä määrättiin, niin lievenivät.

    harmaa kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ...ja vaikka nimettömiin lääkäreihin vetoavien foorumihörhöjen jutuissa voisikin olla totuuden siemen niin lääkitysasiat hoidellaan aina yhteistyössä lääkärin kanssa, ei anonyymien nettifoorumien perusteella... tänne voi kuka vain kirjoittaa mitä tahansa - minä jos joku sen tiedän :oops:

    Joo, huomasin kyllä että kysyjä kysyi *kokemuksia* lääkkeistä, ei mielipiteitä.

    Itsellä ei ole ko. lääkkeistä kokemuksia mutta nettifoorumien juttujen perusteella ei hoidella mitään terveyteen liittyviä juttuja. Masennus on tappava sairaus. Jos yhden lääkärin hoito-ohjeet esim. syöpään tai masennukseen epäilyttävät, menkää toiselle lääkärille. Saa täältäkin tietenkin kysyä, neuvot lienevät keskimäärin yhtä hyviä kuin paikallisella r-kioskilla.

    Doc.B.D kirjoitti noin 15 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Harmaalle tiedoksi, että syövän hoidosta ei koskaan päätä yksi lääkäri, vaan lääkäri-meeting, jossa usein jopa äänestetään käytettävästä hoitolinjasta. Jos haluaa kilpailuttaa lääkäriryhmää oman mielensä mukaiseksi tai muuten ruveta kinaamaan niiden kanssa, niin olisi ehkä parempi .. no vaikka tehdä autoeutanasia.