Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Tietokone musantekoon

kite kirjoitti noin 21 vuotta sitten (17 kommenttia)
Tarkoitus olisi hankkia uusi tietokone, jonka yksi keskeinen käyttötarkotus olisi musanteko. Suosituksia? Erityisesti olisin kiinnostunut kuulemaan äänikorttisuosituksia. Mitään täysin professionaalia ei ole (toistaiseksi) tarkoitus saada aikaan, mutta kohtuullista midiä ja audiota pitäisi pystyä äänittämään kuitenkin, jotta tuotantoa kehtaa sitten tarjota eteenpäinkin (ulkoinen äänikortti mikkiliitännällä ja sis. rak. etuasteella?). Ohjelmana käytän tod.näk. Cubasea ja/tai Pro Toolsia.

Prossun tehoiksi riittänee 2,4 Ghz, emolevy 512 Mt, kovalevytilaa 120 - 160 Gb. Äänivaimennettu kotelo lienee paikallaan. Tarvitsen myös muut koneen peruspalikat, kuten verkkokortin, dvd/cd-rw, levykeaseman, tuulettimet, ym. Käyttis, näyttö, näppis ja hiiri vanhasta koneesta tai muualta. Rahaa olisi kaikenkaikkiaan käyttää max. 800e. Mutta mitä vähemmän, sen parempi :)

Kovin kiitollisena ottaisin ehdotuksia vastaan siitä, minkälaista konetta mun kannattais harkita ja mistä hommata se. Alustavia tiedusteluja olen jo tehny sieltä täältä ja apuja löytyy, mutta en menettäne mitään kyselemällä asiaa täältäkin... Vastata voi joko tähän foorumiin taikka sitten mulle suoraan.

+/- saldo : 0 |

Jake kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Uudessa Tekniikan Maailmassa taisi olla aiheesta useampisivuinen artikkeli, mutta en ole sitä ehtinyt vielä lukemaan, ainakin pikaisesti katsottuna näytti siltä että osa jutussa olleista releistä oli sieltä kalleimmasta päästä ja toisaalta oli jotain Behringerin halpiskuraa samassa setissä. Hyödyllinen detalji oli jossain kuvatekstissä mainittu ulkoinen "äänikortti", eli joku usb/firewire-liitäntäinen audioboxi on huomattavasti helpompi eristää häiriöiltä kuin koneen sisällä majaileva. Selailin äskettäin myös Sound on Sound lehteä, missä näytti olevan aika paljon noista ammattitason audioreleistäkin ulkoisia usb/firewire-purnukoita, joten tuossa häiriöhommassa lienee perää, joskus muutama vuosi sitten viriteltiin minigrip-pussissa ollutta foliopaperia äänikortin ympärille koneen sisällä. Auttoi häiriöihin, mutta kortti tuppasi lämpenemään "hieman" liikaa (lopulta tinat suli kortilta).

Tuossa jotain irtojuttuja, mitä tuli ensimmäiseksi mieleen. Olen oman video/audio "työasemani" rakennellut läppärin ympärille, mikä on kätevä ottaa mukaan jos tarvii äänittää jossain muualla kuin kotona, mutta kotona onkin sitten kosminen johtoviidakko pöydällä kun kaikki lisälaitteet ovat kaapeleiden päissä ja omilla virtalähteillään.

EberkJuho kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei musiikin teko vaadi kyllä edes mitään hyvää tietokonetta. Itse olen käyttänyt sellaista 6-7v. vanhaa 433mhz Intel Celeronia, jota ei ole edes muokattu eikä mitään. Ihan hyvin pärjää. Ilmaisohjelmillakin pärjäää hyvin. Audacity ehkä paras ilmainen studio. Drumflow ihan hyvä rumpukone, ja sitten on paljon muutakin.
    Oon vähän kokeillut sellaista ohjelmaa kuin Cool Edit Pro 2, ja vähän harkinnut josko hankkisin "kunnon" studio-ohjelman, kun audacityssa on omat heikkoutensa.
    Jos on vähän tilaa koneella (niin kuin minulla), niin kannattaa silloin tällöin tallentaa raidat moseiksi (eli mp3), koska muuten raidat ovat waveina koneella, ja vievät törkeästi tilaa.
    Kaikista hauskinta on se että olen pärjännyt toistaiseksi aika kehnolla nauhoitusvälineistöllä. Sellaista koneen mukana tulluttu mikkiä käytän, ja pistän se yleensä kitarakajarin viereen. Basson nauhoitus onkin sitten hiukan hankalampi homma, mutta senkin saa oikeastaan yhtä helposti (ja ihan hyvän kuuluiseksi) kun nauhoittaa mikillä kajarin vierestä. Omistan myös piuhan jolla pystyy suoraan nauhoittamaan, mutta mikkisysteemi toimii paremmin.
    Akustisen kitaran nauhoitus taas on vaikeaa, koska tietokonemikkini on sellainen että siinä on kuulokkeet, niin että se pitää pistää sellaiseen huonoon asentoon että vaikuttaa soittoa...no hyvän kuuloinen siitä tulee silti (parempi kuin monilla hyvintuotetuilla levyillä).
    Voisin jossakin vaiheessa pistää linkkiä että minkälaista äänenlaatua saa tuollaisilla tsydeemeillä nauhoitettua.

Yksinnauhoittaminen on muuten aivan hullua puuhaa, joten jos on mahdollisuutta niin pyytäkää kaveria tai vastaavaa apuun :)

Doc.B.D kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Noista häiriöistä.. että jos tietokone on kiinni maadoittamattomassa pistokkeessa, niin varmaan hurisee.

Hurisee kyllä muutenkin, on noiden peltilaatikoiden sisällä kuitenkin sen verran monenlaista häiriökenttää ja -säteilyä. En tosin aivan uusimpia releitä ole päässyt testaamaan, mutta ongelmanahan on se että jos tekee moniraitaäänityksiä, pienikin hurina kertautuu kun kanavia on muutama kymmenen käytössä. Tietysti jos äänityksiä tekee kuulokesatsissa olevalla mikillä ja suoraan mp3:ksi niin tuskin siinä hurinat haittaa, mutta ajattelin että jos kysyjä on kuitenkin erikseen ostamassa tietokonetta musiikin tekoa varten, on kyseessä kuitenkin kenties hieman vakavampi harrastus.

kite kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    mutta ajattelin että jos kysyjä on kuitenkin erikseen ostamassa tietokonetta musiikin tekoa varten, on kyseessä kuitenkin kenties hieman vakavampi harrastus.

Juu, ei tässä ole tarkotus pelkästään ajankuluksi näperrellä ja kikkailla, vaan saada musiikkia talteen sekä omaan käyttöön että mahdollisesti muille tarjottavaksi.

Todella jännittävä yksityiskohta: mulla RAID-ohjaimet aiheutti rätinää äänikorttiin.

on noiden on kyseessä kuitenkin kenties hieman vakavampi harrastus.

No on se mullakin vakavampi harrastus, mutta ei oo oikeen varaa tietokoneeseen ja silleen, niin sitä tekee parhaansa sillä mitä on.

800e:lla ei varmaan hirveän hyvää uutta tietokonetta muuten saa, käytettynä ehkä.

Todella jännittävä yksityiskohta: Meiän koneessa on vaan joku 8gb muistia yhteensä, ja siitäkin on joku 5gb käytettynä :wink:

8 gigabyteä random access memorya?

CosmicJazz kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minulla on M-Audio Delta 1010LT äänikortti, ja siihen olen ollut tyytyväinen.

Ostin puolitoista vuotta sitten kokonaan uuden tietokoneen nimenomaan kotistudioksi. Se maksoi kyllä paljon, mutta syihin kuuluu, että ostin Cubase SL:n, vaikka olisin voinut saada cracked version (ne tulee yleensä bugeilla) ja myös ViewSonic litteän näytön.

Muuten koneessa on kaksi 40 Gb kovalevyä (yksi ohjelmille ja yksi audiolle), 512 Mb RAM, Firewire-systeemi, jne.

Tuoreimman huvin vuoksi tehdyn soolodemon biisejä voi kuunnella täällä: http://www.mikseri.net/oilfield

Sähkökitarat ja osittain bassoakin soitettu Line6 Podin läpi. Laulu ja akustista kitaraa äänitetty Röde NT1-A mikillä. Syntikat ovat VST-soundeja, soitettu MIDI-keyboardilla. Rummut ohjelmoitu Cubasessa, niitten tylsähkö soundi tulee vanhasta Boss DR-5 rumpukoneesta. Mikseripöytä on halpa Behringer.

Cubase SL on toiminut erittäin hyvin. Ei ole ollut latenssiongelmia, eikä tullut ärsyttäviä blippejä. Hyvä interface, ja helposti sillä voi esim. miksata suht hyvin.

OneSlip kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    800 € budjetilla saa jo vallan mainion koneen, jos vain vähän käyttää aikaa ja internetin resursseja. Katsellin juuri kaverilleni (muusikko, kuten minäkin) osat uuteen koneeseen ja hintaa tuli karvan verran yli 800. Hän kylläkin omistaa erillisen 16 raitaisen nauhurin, mutta äänikortti valittiin kuitenkin spekseiltään riittävä. Kannattaa tutkia www.mbnet.fi sivuston hintaseurantaa. Löytyy halvimmat osat.

Se mihin nauhoiutshommissa on syytä kiinnittää suurempaa huomiota on hyvät ja käyttötarkoituksiin sopivat mikit. Jos käsiteltävä materiaali on jo valmiiksi hyvänlaatuista, pääsee vähemmällä jälkikäsittelyllä ja kuulostaa paremmalta (näin omien kokemusten pohjalta).

Ja mitä tulee "Behringerin halppiskuraan", itselläni ei ole ollut muita kuin positiivisia kokemuksia lafkan tuotteista. Mutta tämä taitaa olla yksi niitä ikuisia kiistanaiheita :twisted:

Tuli mieleen että saako netistä jotain hyviä masterointisoftia, siis mieluiten freewareja, ?

Muutenkin hyvät freeware ohjelmat ovat aina hyvä, joten jos on vinkkejä tänne voi laittaa :wink:
    Pistän itse kohtapuoliin joitakin kivoja, kestää vaan jonkin aikaan etsiä.

Stello kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä ostin Evolution MK-461C midi controllerin, joka vaikuttaa aikas kivalta..

http://www.evolution.co.uk/products/evo_mk461c.htm

Sunkka kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä ostin Evolution MK-461C midi controllerin, joka vaikuttaa aikas kivalta..

Mulla on Rolandin PC-300 midikontrollerina. Simppeli mutta ihan jees.

Lerxst kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0

Ja mitä tulee "Behringerin halppiskuraan", itselläni ei ole ollut muita kuin positiivisia kokemuksia lafkan tuotteista. Mutta tämä taitaa olla yksi niitä ikuisia kiistanaiheita :twisted:

Asia on mielestäni myöskin niin, että aivan sama millä vehkeillä saa haluamansa vaikutuksen aikaiseksi jos kokonaiskonseptissa se on kohdallaan. Ei huolta siis - tämä rajaa myös itse asiassa ylikehittyneiden musageneraattorimahdollisuuksien luomaa uhkaa musiikin laadun latteuttavana uhkatekijänä - ehkä sillä kokonaisvisiolla ja henkilökohtaisella korvamerkillä ja originaali-idealla on edelleenkin joku merkitys vielä nykyaikanakin...??? Näin ainakin uskon. Jonkinlainen naivisti idealisti kun tosin olen kuitenkin. :roll:

Sunkka kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0

Sama juttu. Minullakin on pari Behringerin pikkumikseriä ja sitten tämä loistava V-Amp 2. Ei moittimista. Tosin olen kyllä kuullut vähän moitteita niiden räkkikompressoreista ja sellaisista, mutta näin demotasolla sillä nyt ei ole ihan niin suurta merkitystä.

Jotta tästä ei nyt lopullisesti tulisi tappelua siitä, onko Behringer hyvä vai huono, korjattakoon että tarkoitin lähinnä että TM:n artikkelista pisti silmään tuotearsenaalin kirjavuus, tuo "kura" määre tuli jostain mielikuvista että Behringerin koko tuotearsenaali ei olisi ollut aivan parasta mitä rahalla saa.

Ainiin. Tästä tullee vielä jonain päivänä ihan oikea artikkelikin sokruun, mutta mainostetaan vähän ennakkoon. Eli rumpuraitojen "ohjelmointiin" kätevä ja edullinen "sähkörumpusetti" löytyy esim. Yamahan DD 55 mallista, seitsemän pädin (+ kahden pedaalin) lyömälankku, joka juttelee sujuvasti midiä. Hieman nopeampi tapa tahkota monipuolisemmat rumpuraidat biisin pohjaksi. Lisää käyttökokemuksia tulevassa artikkelissa.