Blues kokoelmat
EsaJii kirjoitti noin 21 vuotta sitten (2 kommenttia)
Levykaupoissa on tusinoittain blues kokoelmia. Olen niitä kokeillut ja saanut halvalla. Piti jopa yhdistää 4 kokoelmaa, parhat palat CDRlle.
Suurin osa jää pölyä keräämään, kun yleensä saisin itse sopivamman kootuksi.
Viimeksi tuli tusina levyä Scorcesen tevee sarjasta, josta jakosin vain yhden jakson katsoa.
Ostin eilen Vanguardin kokoelman, johon olen aika tyytyväinen.The Best Of Chicago Blues. Tässä on kaikki muut paitsi Chess muusikot. Eikä ole Elmore James vinguttajia. Sen sijaan Buddy Guy ha Junior Wells, sekä JB Hutto, jolta on kiva olla ainakin yksi raita.
Alligator on tehnyt myös aika hyviä kokoelmia omista esiintyjistään.
BB Kingiä ja Eric Claptonia en juuri kokoelmiini tarvitse, vaikka livena kelpaisivat.
Suurin osa jää pölyä keräämään, kun yleensä saisin itse sopivamman kootuksi.
Viimeksi tuli tusina levyä Scorcesen tevee sarjasta, josta jakosin vain yhden jakson katsoa.
Ostin eilen Vanguardin kokoelman, johon olen aika tyytyväinen.The Best Of Chicago Blues. Tässä on kaikki muut paitsi Chess muusikot. Eikä ole Elmore James vinguttajia. Sen sijaan Buddy Guy ha Junior Wells, sekä JB Hutto, jolta on kiva olla ainakin yksi raita.
Alligator on tehnyt myös aika hyviä kokoelmia omista esiintyjistään.
BB Kingiä ja Eric Claptonia en juuri kokoelmiini tarvitse, vaikka livena kelpaisivat.
+/- saldo : 0 | Tweet
Olen varmaan mainostanut tätä ennenkin, mutta minuun suuren vaikutuksen on tehnyt Bluebird-levymerkin When the Sun Goes Down: the secret history of rock'n'roll-sarja. Sen neljä ensimmäistä levyä on ahdettu piripintaan 1920-1950-lukujen bluesia osapuilleen kaikissa ilmenemismuodoissaan. Fennicassa muistaakseni 12 euroa per levy.
Ja minähän olen sitä koulukuntaa, jonka mukaan blues meni metsään laittaessaan sähköt päälle.
Myös se aika kun blues ja muut virtaukset alkoivat synnyttää rockia joskus 40 luvun lopulla ja 50 luvun alussa on jännittävä. Usein niissä on pianoa ja boogie meininkiä mukana, ei niinkään kitaraa. Piano ja puhaltimet olivat alussa mukana monella. Kitara tuli vähitellen mukaan.
Ike Turner touhusi monessa mukana, mm. Rocket 88 biisissä.