Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Tietoturvaa IRC:issä

harmaa kirjoitti noin 21 vuotta sitten (12 kommenttia)
En ole juuri IRCiä käyttänyt joten tämä on varmaan asiaan vihkiytyneelle "helppo"

Kun loggaan irc-serverille ja komennan /whois nickini niin saan näkyviin oman hostini todellisen nimen, leikitään että vaikkapa pc44.yliopisto.fi Tämä tieto on sellainen, että se on tavalllaan riski sillä sen perusteella joku minuun vittuuntunut henkilö voi ainakin yrittää aiheuttaa koneelleni kaikenlaista jäynää.
Miten saan tämän tiedon piiloon?

Mitä muita juttuja tulee mieleen mitä irc-ummikon kannattaisi ottaa huomioon?

t: Harmaa

+/- saldo : 0 |

jusu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sillä että hankit erillisen shellin jostain minkä kautta irkkaat niin ei näy suoraan sinun host/ip.

Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No ei kannata ainaskaan mitä sattuu linkkejä aukasta mitä kanavalle postataan. Ja dcc-lähetysten vastaanottoa ei kannata pitää automaattisella vastaanotolla.

EberkJuho kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ja pitää muistaa että Irc on elämä.

Jimi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Get an IRC!

Aranwe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Shellissä voi myös ajaa irc-clientiä screenissä, joten sen saa pysymään kanavalla 24/7 (jos shellkone tai serveri vain toimii kuten pitääkin) eikä kukaan tavallinen pulliainen ainakaan pysty varastamaan nickiäsi. Shell-tunnuksesi kyllä näkyy maailmalle ja ainakin samalle koneelle kirjautuneet pystyvät fingerillä katsomaan mistä tulet.

Netissä jää aina jäljet jonnekin. Minäkin näen ip-osoitteesi (moderaattori nääs), mutten tee sillä tiedolla yhtään mitään eikä minua kiinnosta sitä mihinkään käyttää.

Jimi kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jotkut IRC-netit (kuten StarChat) sotkevat tuon ip-osoitteen. Heillä on myös NickServ- ja ChanServ-palvelut, joilla nickit ja kanavat pysyvät omistuksessa, vaikka ei linjoilla olisikaan.

Suomessa yleinen IrcNet taitaa olla melko vanhanaikainen. Kun muualla saat rekisteröityä nickin ja se voi olla pitkäkin, on IrcNetissä edelleen rajana 9 merkkiä.

harmaa kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sillä että hankit erillisen shellin jostain minkä kautta irkkaat niin ei näy suoraan sinun host/ip.

Joitakin vuosia sitten jotkin järjestöt tarjosivat ilmaisia unix-shell-oikeuksia mutta eipä niiden kautta päässyt irciä käyttämään. Onko olemassa paikkaa mistä saa shellejä ilmaiseksi tai hyvin halvalla? (En minä sinne irciin nyt niin kovasti halua)

harmaa kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Netissä jää aina jäljet jonnekin. Minäkin näen ip-osoitteesi (moderaattori nääs), mutten tee sillä tiedolla yhtään mitään eikä minua kiinnosta sitä mihinkään käyttää.

Joo, olen huomannut, että hyvin harva ihminen (lue: hädin tuskin kukaan) on vähääkään kiinnostunut minun tekemisistäni. Minulla on kuitenkin sellainen inhimillinen piirre, että jossakin sisälläni KUVITTELEN muiden olevan kiinnostuneita tekemisistäni. Ja sitten minulla on piirre joka itseään suojatakseen haluaa ainakin jossakin määrin päättää itse mitä kaikkea itsestäni muille, tuntemattomille ihmisille, paljastan.

No anyway, leikitään vaikka että olen tunnettu suomalainen poliitikko ja minulla on julkisuudessa heteroimago. Vaimo, perhe. Perusarvot. Tosiasiassa olenkin armoton homo ja tykkään hillittömästi nahkavaatteista ja dominoimisesta ja runkkaamisesta :lol: Sitten roikun (tai haluaisin roikkua) tähän alaan vihkiytyneillä irc-kanavilla kaiket yöt. Minulla on kotiin hankittu kiinteä laajakaistayhteys ja nyt minua huolestuttaa, voiko joku selvittää sitä kautta henkilöllisyyteni tai edes päästä "liian lähelle". :oops:

t. Harmaa

ps. Aranwe näkyykö siis tämän nimenomaisen PC:n IP vai ISP:n proxy? Palasokeri on .com päätteinen joten periaatteessa voisi olla että liikenne kiertää proxyn kautta.

HTV:n ip. En tiedä onko proxy vai ei. Saattaa olla proxy. Enkä pidä moraalisesti oikeana tekona käyttää saamiani tietoja hyödykseni. En edes seuraa mistä käyttäjät tulevat, elleivät sitten ala käymään häiriöksi, kuten eräskin tukholmalainen naamiohomo.

Ei varmaankaan kukaan ulkopuolinen pysty selvittämään jälkiäsi helposti, mutta aina on toki se riski, että joku tuttu pyöriikin samalla kanavalla ja tunnistaa sinut. Poliitikkona jättäisin kyllä nahkahomosivut väliin (jättäisin kyllä muutenkin). Anonymiteetin karistaminen voi jossain tilanteissa olla jopa ihan järkevää. Tuleepahan mietittyä tarkemmin sanomisiaan ja tekemisiään.

Voffe kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Intter wepissä et ole koskaan täysin anonyymi, ja minkä tahansa sivun ylläpitäjä voi katsoa logeista kuka siellä sivulla on vieraillut. Toki voit käyttää anonyymiproxyja ja luottaa, että niiden ylläpitäjät ovat täysin luotettavia, mutta en kyllä itse näe siinä erityisesti mitään hyötyä.

IRC:ssä tosiaan näkyy myös aina sen koneen ip mistä sille irc-serverille yhdistää. Toki voit yhdistää shellin kautta, jolloin muille käyttäjille näkyy pelkästään shellikoneen osoite, mutta kyllä silti kyseisen serverin ylläpitäjä tietää kuka olet.

Hezzu kirjoitti noin 21 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Asiaan mitenkään liittymättä:

Kätevän tuntonen webbipohjanen ircci-systeemi löytyy esim. osotteesta http://chat.ircnet.org

Ei siis tartte asennella mitään, tuohon vaaan laittaa nickinsä ja kanavaksi esim. #palasokeri.com