Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Kylläpä on paksu tenttikirja

harmaa kirjoitti noin 20 vuotta sitten (27 kommenttia)
Eli otsikko kertoo aika paljolti kaiken, tenttikirja on tosiaan näin paksu: (harmaa levittää käsiään).

Ja ylioppilaaksi pääsin 10 vuotta sitten, sen jälkeen ei juuri ole tenttikirjoja luettu.

Hyviä tekniikoita tehokkaaseen opiskeluun?

Eli miten tästäkin lusmuilisi mahdollisimman vähällä vaivalla läpi...

Ei sentään, oikeasti haluan oppia tehokkaasti ja mielellään omaksua mahdollisimman hyvin nuo asiat. Ainakin tentti olisi syytä mennä läpi, eikä se ihan itsestään kyllä tapahdu.

Luettavana on vajaat 600 sivua vieraskielistä tekstiä, aihe kohtalaisen vieras ennestään.

Hyvä puoli: aikaa on reilusti, yli 1,5 kuukautta, mutta varmaan se kannattaisi käyttää järkevästi ("luin puoli viiteen edellisena yönä" -jutut on sellaisia varten jotka ei osaa suunnitella ajankäyttöään).

t. harmaa

+/- saldo : 0 |

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kun on vieras kieli, sillä kielellä on varmasti muitakin kirjoja samalta alalta. Joskus mulla on käynyt niin, ettei kurssin kirja tosiaan toiminut ja hankin apukirjoja.

    harmaa kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tentissä on 2 vaihtoehtoista kirjaa. Molemmissa se 500 sivua plusmiinus 50. Kummassakin suunnilleen sama sisältö..

    EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No mitä alaa tää on?

    Astro kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sen kun alat lukemaan. Pari-kolme kertaa kahlaat läpi ja teet muistiinpanoja. Jos ei kyseinen kieli ole täysin hallussa, sanakirja vaan viereen, niin voit vieraat OLEELLISET sanat sieltä tarkistaa. Tsemppiä!

    Lazer kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pääkohtien tsekkaus ja vaikka alleviivaus auttaa oikeasti, vaikkei lukisi edes toista kertaa. Jää jotenkin paremmin se ydin mieleen.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Pääkohtien tsekkaus ja vaikka alleviivaus auttaa oikeasti, vaikkei lukisi edes toista kertaa.

    Hyvä neuvo, jos tenttikirja on vaikka Heideggerin Sein und Zeit.

    Vakavasti puhuen: jos 600 sivua masentaa, kannatta heti alkuun katsoa mikä on oleellista ja mikä ei. Joskus hakemisto ja lähdeviitteet voi viedä 150 sivua. Taitosta ja esitystavasta riippuen 600 sivuinen kirja voi joskus sisältää tietoa 300 keskimääräisen sivun verran. Siinä vähän psykologista tukea isosta kirjasta selviämiseen..

    harmaa kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sen kun alat lukemaan.


    Joo, kiitos, siinähän se tarvitsemani takamuksellepotkinta tuli. Siis ihan oikeasti :)

    Olen vaan tietyissä asioissa niin (kirosana)llisen laiskaksi väsähtänyt ja veltoksi lässähtänyt että 600 sivun lukeminen tenttiin tuntui käsittämättömältä.
    No, uskon että strategiani -- lukemisen aloittaminen ajoissa (tässähän on melkein 2 kuukautta aikaa), ja tavoitteena pieni sivumäärä joka päivä, tekee urakasta inhimillisen.
    Lisäksi tänään kun luin sen tunnin (tavoite oli vain 45 minuuttia mutta teksti oli niin kiinnostavaa etten malttanut ajoissa lopettaa ;) niin eiköhän tästä hyvä tule.

    t. Harmaa
    ***hikipinko***

    OttoM kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itselläni on tässä kahteen tenttiin yhteensä 2000 sivua. Puolet olen jo lukenut ja kolme viikkoa olisi aikaa jäljellä. Paras konsti on jakaa asian mukaan sivumäärät niin että lukee samaa lukua tms yhtenä päivänä jne.
    Lukemisen oppii vain lukemalla. Lukiossakin meni vielä aikaa hukkaan kun ei osannut hahmottaa kokonaisuuksia lukemastaan.

    Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Siis oikeesti tollanen iso opus kannattaa lukuhutkaista vaikka vähän ylimalkaisesti parin päivän aikana, jotta hahmottuu sisältääkö kirja ylipäätään mitään järjellistä, ja jos sisältää, miten paljon sen sisäistäminen vie aikaa. Muuten voi käydä niin, että kuukauden lopussa kirja on kyllä luettu, mutta alusta ja kokonaisuudesta ei ole mitään hajua.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No niin, täytynee tästä kokonaisuuden kannalta tärkeä update (?) laittaa jotta tarinaa seuranneet saisivat informaationälkänsä (?) tyydytettyä.

    Luin kirjan pariin otteeseen, aikaa meni mukavasti keskimäärin vajaa tunti per päivä (tietenkin vähän kokonaisuuden ja mielenkiinnon mukaan vaihdellen 30 min ... 90 min), mikä sopi minulle hyvin sillä aina illalla kotiin tullessa söin illallisen, keitin kahvit, ja lueskelin sitten tuota kirjaa sen pätkän. Tuosta muodostui oikein mukava rituaali eikä lukeminen ikinä tuntunut puurtamiselta.

    Vasta toisella lukukerralla tein muistiinpanoja. MindMap-tekniikalla. Tuntui että se helpotti asiayhteyksien hahmottamista mutta kun pari päivää ennen tenttiä kaivoin mindmap-paperini esiin ja ajattelin kerrata lukemani niiden perusteella huomasin, ettei niistä ollut kovinkaan paljon apua siinä. Kertaamisen suoritin sitten kirjan sisällysluettelon avulla--samalla tavalla jolla koko ajan hahmotin sijaintiani kokonaisuudessa. Asioiden etenemisjärjestyksen sisäistäminen oli avain tentissä menestymiseen sillä osasin kirjoittaa liki tuntemattomasta tyypistä sen perusteella että muistin millä aikakaudella tämä vaikutti.

    Sen kahden kuukauden tunti/päivä-lukemisen jälkeen koko aihe alkoi jo tulla korvista ulos mutta itse tentti olikin sitten kevyt suoritus, sen kuin kävi kirjoittamassa kolme esseekysymystä. Vastauksia taisi tulla 9 A4-arkkia ja ne syntyivät helposti.

    Ja tentti meni läpi arvosanalla hyvä, eli tuo lukemisstrategia -- lukeminen jaettu pitkälle aikavälille, pieni määrä per päivä -- sopi minulle hyvin ja tällä vältin kiireen tunteen. Muistamista helpottivat erilaiset muististrategiat, esimerkiksi "kytkin päässäni" ulkomaisen nimen siltä kuulostavaan suomalaiseen sanaan joka jollakin tapaa assosioitui kyseisen henkilön tekemisiin.

    Kun on tyhmä, täytyy lukea fiksusti.

    "Harmaa "

    EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mites tää nyt oli, millä kielellä oli kirja ja tentti?

    Aranwe kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jossain tentissä en halunnut kahlata läpi 600-sivuista kuivaa kirjaa, vaan päätin että läpi sen on mentävä lukematta ja menihän se kolmannella yrittämällä. Vähänkö oon hyvä.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    EsaJii: Kieli on toinen kotimainen ja ainehan on humanistinen, olen niin paranoidi etten tällaisessa massamediassa kerro yksityiskohtia.

    Aranwe: kyllähän sitä yleissivistyksellä, arvailulla, selittelyllä ja sisulla pitkälle pääsee. Joskus tulee tehtyä paljonkin töitä ihan vain työnteon välttämiseksi.

    EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mutta siis itse tentti suomeksi?

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mutta siis itse tentti suomeksi?


    Ei.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    olen niin paranoidi etten tällaisessa massamediassa kerro yksityiskohtia.


    Mitä menetettävää? Tiedämme jo, että olet harmaa, koneesi on hidas, se kaatuu jos web-sivulla on richmedia-laajennuksia ja pidät vinyylilevyistä.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä voin paljastaa sellaisen yksityiskohdan, että tämä viesti on kirjoitettu kalsarit jalassa.

    EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No hyvä, ei sentään päässä, ja olivat kai omatkin...

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, omat kalsarit sentään - jos olisi jonkun toisen, emmä siitä foorumissa kirjoittaisi, vaan siitä tulisi novelli.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mitä menetettävää? Tiedämme jo, että olet harmaa, koneesi on hidas, se kaatuu jos web-sivulla on richmedia-laajennuksia ja pidät vinyylilevyistä.


    Olin harmaa vielä siloin kun rekisteröidyin tänne, nyt jo elävien kirjoissa. Koneeni on nopea kuin salama eikä piruvie kaadu oikeastaan mihinkään paitsi eilen skriinseiveriin. Vinyylejä en ole ostanut varmaan reiluun kymmeneen vuoteen mutta se ei tietenkään tarkoita ettenkö voisi pitää niistä. Ei minulla ole mitään niitä vastaankaan, hyllyssäkin on pino. Muuten kaikki meni ihan oikein. Tämä viesti on kirjoitettu varpaat jalassa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Tämä viesti on kirjoitettu varpaat jalassa.

    Joko tunnustat että tenttaamasi kirja oli The Essential Guide to Hair, Makeup & Skin Care.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joko tunnustat että tenttaamasi kirja oli The Essential Guide to Hair, Makeup & Skin Care.


    Voiko tuollaisiakin tenttiä jossakin? Onko kosmetologi- tai kampaajakoulussa tenttejä?

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä ammattitutkinnon takia joutuu kirjoja lukemaan, onko ne sitten kokeita tai tenttejä, emmä tiedä - mä olen vaan aromaterapeutti ja personal trainer.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä ammattitutkinnon takia joutuu kirjoja lukemaan, onko ne sitten kokeita tai tenttejä, emmä tiedä - mä olen vaan aromaterapeutti ja personal trainer.


    Tekevätkö personal trainerit muutakin kuin kuntosaliohjelmia? Kuntosalin seinällä on mainos, että kassalta saapi tilata personal trainerin tekemään treeniohjellmia. Ja näyttelijät käyttävät noita valmistautuessaan rooleja varten. Jos pitää kerätä massaa tai siirtää sitä oikeisiin paikkoihin.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Äh, emmä oikeesti ole mikään personal traineri, luulin että kaikki tietää että olen sirkuksen parrakas nainen ja menttalisti.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Äh, emmä oikeesti ole mikään personal traineri, luulin että kaikki tietää että olen sirkuksen parrakas nainen ja menttalisti.


    Olenkohan flashback-matkalla nuoruuden tripeistä vai onko tämä oikeasti vähän oudoksi mennyt tämä tenttikirja-topic. Oletko siis Sirkus Finlandialla töissä? En tiedä muita sirkuksia kuin Finlandian ja tietenkin meikäläisen elämän.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No meissä molemmissa on vähän menttalistin vikaa.