ADSL/analogiasuodin
Doc.B.D kirjoitti noin 20 vuotta sitten (8 kommenttia)
Mistä erottaa ADSL-käyttöön sopivan analogiasuotimen muista ei-ADSL-käyttöön sopivista suotimista.
+/- saldo : 0 | Tweet
Kokeilemalla. :?
No kun tuttu on ostanut kodinkoneliikkeistä jo kaksi sopimatonta suodinta, eli kokeilu ja myyjältä kysyminen ei ole hyviä neuvoja tässä kohtaa.
Millainen vika niissä on? ADSL ei toimi vai puhelimen linjasta kuuluu häiriöitä?
Edit: Hmmm... kumpi tahansa, niin silloin suodin on kytketty väärin.
Puhelinlinja kohisee. Jossain ohjeessa kehoitettiin tarkistamaan, soveltuuko suodin ylipäätään ADSL-käyttöön, mistä päättelin että on olemassa myös muita suotimia kuin ADSL-suotimia - en kyllä keksi mitä ne ovat. Suodinta on kyllä aika vaikea kytkeä väärin, sen pitäisi sietää pari metriä jatkojohtoakin.
Tuollainen tavallinen adsl-käyttöön tarkoitettu analogierotin jakaa linjan kahdeksi (adsl-modeemi ja puhelin), joista puhelimeen menevästä linjasta suodatetaan ylätaajuudet (adsl-signaali) pois. Sen voi siis kytkeä myös väärin, jolloin puhelimesta kuuluu kohinaa, mutta myös adsl-yhteys pitäisi lakata toimimasta.
Itselläni oli aikoinaan 5 metrin puhelinpiuha ennen adsl-suodinta ja sen jälkeen vielä 3 metriä lisää ennen modeemia, ja hyvin toimi. Nykyään minulla on wlan.
Tossa mun mötikässä ainakin lukee vielä ADSL selvyydeksi siinä mihin se piuha tökätään.
Tuollainen tavallinen adsl-käyttöön tarkoitettu analogierotin jakaa linjan kahdeksi (adsl-modeemi ja puhelin), joista puhelimeen menevästä linjasta suodatetaan ylätaajuudet (adsl-signaali) pois. Sen voi siis kytkeä myös väärin, jolloin puhelimesta kuuluu kohinaa, mutta myös adsl-yhteys pitäisi lakata toimimasta.
Höh.. täytyy katsoa uudestaan sen vehkeen rakenne, koska oma erotin tosiaan jakaa linjan kahdeksi, mutta tämä tutun mötikkä oli sellainen pelkkä välikappale.. ilmeisesti se on pelkkä haaroitin.
Joo ja kiitos neuvoista. Tänä tutun hässäkkä on muuten Elisan itseasennuspaketti, jonka toimittaminen kesti 5 viikkoa, minkä jälkeen meni vielä 4 viikkoa että itse yhteys alkoi toimia. Puhelinyhtiön selitys: "johto oli irti".