Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Tupakointikielto ravintoloissa.

didja kirjoitti noin 19 vuotta sitten (18 kommenttia)
Hesarin uutinen:

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101977936703


Mitäs mieltä väki täällä on ravintoloihin esitettävästä täydellisestä tupakointikiellosta/erillisistä tupakointikopeista? Itse olen enemmän tai vähemmän baari-ihmisiä, ja tupakoin suht runsaasti. Mikäli moinen, mielestäni kohtuuton kielto saadaan läpi, niin kyllä oma baarissa viihtymiseni kärsii todella pahasti. Nythän baareissa pitää olla savuton alue, mutta kokemuksen mukaan ne ammottavat kovin usein tyhjyyttään. Baariin tullaan seurustelemaan, tupakoimaan ja nauttimaan juomaa, terveysintoilija harvemmin baarissa käy. Savuton baari on toistaiseksi aika kannattamaton liikeidea, onko ehdotuksessa järkeä mielestänne?

+/- saldo : 0 |

    waka/jawaka kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aika moni ei-tupakoitsija valittelee baari-illan jälkeen sitä hajua, mikä vaatteisiin on pinttynyt. Että sikäli savuttomille ravinteleille voisi ollakin tilausta...

    Itse kun en tupruttele, en myöskään halua tupakoida passiivisesti. Periaatteessa olenkin sitä mieltä, että tupakointi olisi baarireissullakin parempi hoitaa vaikka sitten ulkotiloissa. Kantani itse aiheeseen on kuitenkin se, että tuo esitetty kielto tuntuu kohtuuttomalta.

    Luvassa lienee mielenkiintoinen kiista, josta varmasti riittää näkemyksiä suuntaan jos toiseenkin.

    Boogie kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tupakki+Kapakki ne yhteen sopii..

    Voffe kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eipä välttämättä tee mieli niin usein lähteä baariin, jos ei saa tupakoida oluen ääressä. Toki savuttomia ravintoloita voisi olla enemmänkin, mutta taitaa olla lähinnä tupakoimattomien henkilöiden oma syy, ettei niitä kannata perustaa. Mitäs aina tunkevat niihin baareihin missä tupakoidaan, ja usein vielä tupakoitsijoiden puolelle. Onneksi eivät sentään yleensä valita tupakansavusta.
    Ja siis kysymys oli kohdallani ainoastaan baareista/pubeista, ei niinkään ruokaravintoloista. Ruokaravintolat saavat kyllä olla savuttomia, vaikka ruuan jälkeen onkin mukava polttaa tupakka kahvin kanssa.

    Kcrimso kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Henkilökohtaisesti tuo tupakointikielto voisi olla kyllä ihan kiva juttu koska tupakansavu ja etekin tupakalta seuraavan aamuna löyhkäävät vaatteet ovat aika vastenmielinen ilmiö, mutta kyllä se silti tuntuu hieman liioitellulta toimenpiteeltä.

    didja kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olisi mielenkiintoista nähdä, kuinka ulkona tai kopissa tupakointi järjestyy isossa(esim. 500-1000 asiakaspaikkaa) ravintolassa, jos arviolta 70 prosenttia asiakkaista polttaa. Ehkä pikkaisen hankalaa...

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hesarin uutinen:

    http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101977936703


    Mitäs mieltä väki täällä on ravintoloihin esitettävästä täydellisestä tupakointikiellosta/erillisistä tupakointikopeista? Itse olen enemmän tai vähemmän baari-ihmisiä, ja tupakoin suht runsaasti. Mikäli moinen, mielestäni kohtuuton kielto saadaan läpi, niin kyllä oma baarissa viihtymiseni kärsii todella pahasti. Nythän baareissa pitää olla savuton alue, mutta kokemuksen mukaan ne ammottavat kovin usein tyhjyyttään. Baariin tullaan seurustelemaan, tupakoimaan ja nauttimaan juomaa, terveysintoilija harvemmin baarissa käy. Savuton baari on toistaiseksi aika kannattamaton liikeidea, onko ehdotuksessa järkeä mielestänne?


    Lääketutkimuksen ammattilaisena tunnen tämän ehdotuksen taustan :
    passiivinen tupakointi aiheuttaa myös -tilastollisesti-terveyshaittoja ja terveysviranomaisten painostuksesta on suojatoimiin ryhdytty. Mutta olet oikeassa siinä, että eihän baareihin tulla varsinaisesti "terveyttä" hoitamaan. Toisaalta, baareissä käynti on jossain määrin sosiaalista toimintaa, mikä on on itsessään "terveyttä" edistävää!
    8)
    Itse en polta enkä mielelläni haistele naapurinkaan savuja, mutta kyllä tämä menee jo holhouksen puolelle! :shock:
    Varsinkin kun tiedän pahimpien karsinogeenien tulevan dieselautojen pakokaasuista, joita sitten kaikki joutuvat hengittämään! :x

    Vaadin oma ajotunnelia dieselkuorma-autoille!!!
    :P

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sikäli kun tarkoituksena on ensisijaisesti suojella työntekijöitä, ratkaisun pitäisi olla samanlainen kuin muissakin työpaikoissa. Jos työtila on terveydelle vaarallinen, silloin käytetään suojalaitteita, eli kaasunaamari vaan naamaan.

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse poltan nykyään lähinnä vain ja ainoastaan baareissa käydessäni, joten kyllä tämä toteutuessaan vituttaa. Tosin ehkäpä tuo auttaa lopettamaan tämän pahan tavan myös alkoholia nautittaessa...

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vaikea ajatella kyllä esim. näitä Sörkän (tai minkä tahansa lähiön) räkälöitä savuttomina! Kesäisin kielto ainakin lisää puistokemistien määrää. Toisaalta, jos kohta tupakan myynti, maahantuonti, hallussapito ja käyttö on kriminalisoitu, niin ehkäpä käyttökin alkaa tipahtaa... No, vaarallisempaahan se on kuin esim. kanna.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hulvaton tuo Docin esittämä vaihtoehto; Ajatelkaas, tarjoilijat alkas näyttää henkilöiltä King Crimsonin uusien levyjen kansista!

    Sit vois käydä myös noin, että alkas ilmaantua tällasta "kylmä asema"-tyyppistä vaihtoehtoo, elikkä täysautomaattinen juottola, jossa ei oo henkilökuntaa ollenkaan.... Mitä nyt parit vartiointiliikkeen heppua jossain turvallisen savuttomassa tilassa valvontakameroiden näyttöruutujen edessä seuraamassa menoa päihtölässä...

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ite ku meen baariin lähinnä musiikin peräsä niin ois ihan kiva jos se tupakka-alue ois tarpeeksi kaukana lavasta, ettei ne sauhut löyhähtele sinne asti. Toisaalta tuntuu, ettei baarisa tupakansavua pakoon pääse oli sielä misä hyvänsä.

    Janus kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aika raju muutos tämä tulee olemaan. Itse en polta, joten... Irlannissahan tupakointikielto astui voimaan jo joku aika sitten.

    boredom99 kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllä se on ajan kysymys ennen kuin täyskielto tulee voimaan, ja kohta ihmetellään miten tupakointi on ikinä voinut olla sallittua sisätiloissa... siihen suuntaan on oltu menossa koko ajan, ensin työpaikat, julkiset tilat, junat, lentokoneet jne... itse kannatan kieltoa ehdottomasti, olisi kyllä mahtavaa kun ei tarttis heti kotiin tultua laittaa kaikkia vaatteita pyykkiin. Kummasti ne savuttomatkin baarit alkaa kannattaa kun ei muita ole tarjolla.

    Sinänsä idea kaasunaamareista oli kyllä aika hauska...

    Janus kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sikäli kun tarkoituksena on ensisijaisesti suojella työntekijöitä, ratkaisun pitäisi olla samanlainen kuin muissakin työpaikoissa. Jos työtila on terveydelle vaarallinen, silloin käytetään suojalaitteita, eli kaasunaamari vaan naamaan.

    Kuulosuojaimet olisivat myös paikallaan monessa paikassa.

    Jaakob kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kannatan täyttä tupakoimattomuutta ehdoitta. Nykyisellään minun on käytännössä mahdoton käydä yhtään missään tupakansavun vuoksi, koskapa astma tappaa minua ovelle. (Vähäisen) Kokemukseni perusteella savuttomatkin puolet ovat käytännössä pelkkä muotoseikka, jolla ei ole mitään käytännön merkitystä.

    (Niin, tehdään nyt vielä selväksi, että tuskin minä tällaisen muutoksenkaan jälkeen missään tulen käymään mutta saanpahan vahingoniloiset naurut.)

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Entisenä tupakkamiehenä toivon täysin savuttomia ravintoloita. Ei sinne myrkkykaasujen sekaan huvita lähteä edes bändejä katsomaan. Mainittakoon, että silloin kun vielä tupakoin, pillastuin täydellisesti jos joku kehtasikin toivoa savuttomuutta jonnekin.

    Aranwe kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tupakoitsijat pillastuvat aina heidän perusoikeuksiensa rajoittamisesta. Onhan heillä oikeus pilata omat keuhkonsa, mutta jättäkööt muiden keuhkot rauhaan. Viimeksi lauantaina kävin baarissa. Istuin tupakoimattomien puolella, enkä käynyt savullisella alueella lainkaan. Silti vaatteet haisivat uskomattoman tunkkaiselle. Nykyinen tupakkalaki on täysi vitsi. Täyskielto on ainoa ratkaisu.

    Mainittakoon vielä, että entinen tupakkamies olen minäkin.

    Voffe kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Entiset tupakkamiehet on kaikkein pahimpia. Pettävät vanhat toverinsa, koska eivät itse kestäneet elämän kovassa koulussa!