Vuoden 2004 levyt
EberkJuho kirjoitti noin 19 vuotta sitten (66 kommenttia)
On tullut aika taas tarkastella kuluneen vuoden levysatoa, ja valita parhaat. Oma listani olisi tämänlainen:
1.Dillinger Escape Plan : Miss Machine
2.Neurosis : Eye of Every Storm
3.Isis : Panopticon
4.Kuusumun Profeetta : Sanansaattaja Oraakkeli Salamurha Hyökkäysvaunu
5.Therion : Lemuria/Sirius B
Bubbling under:
Magyar Posse : Kings of Time
Textures : Polars (tosin Hollannissa ilmestyi kait jo 2003)
Meshuggah : I
Pettymykset:
Destiny's Child : Destiny Fulfilled
Darkthrone : Sardonic Wrath
Ja sitten on vielä muutamia levyjä joita en edes ole kuullut, ja jotka voisivat olla hyvin korkealla listassa kuten:
Magma : K.A.
Haunted : rEVOLVEr
Enslaved : Isa
Cult of Luna : Salvation
Rotten Sound : Exit
Eli aika hyvä musiikkisato tänä vuonna, itselleni varsinkin vähän alternativemman metallin puolelta.
1.Dillinger Escape Plan : Miss Machine
2.Neurosis : Eye of Every Storm
3.Isis : Panopticon
4.Kuusumun Profeetta : Sanansaattaja Oraakkeli Salamurha Hyökkäysvaunu
5.Therion : Lemuria/Sirius B
Bubbling under:
Magyar Posse : Kings of Time
Textures : Polars (tosin Hollannissa ilmestyi kait jo 2003)
Meshuggah : I
Pettymykset:
Destiny's Child : Destiny Fulfilled
Darkthrone : Sardonic Wrath
Ja sitten on vielä muutamia levyjä joita en edes ole kuullut, ja jotka voisivat olla hyvin korkealla listassa kuten:
Magma : K.A.
Haunted : rEVOLVEr
Enslaved : Isa
Cult of Luna : Salvation
Rotten Sound : Exit
Eli aika hyvä musiikkisato tänä vuonna, itselleni varsinkin vähän alternativemman metallin puolelta.
+/- saldo : 0 | Tweet
Tänä vuonna on tullu mahottoman paljon hyviä levyjä, parhaitten karsiminen siittä joukosta on vaikeeta, mutta tämmöseen oon päätyny:
Top-10 aakkosjärjestyksesä:
- BetoniHank: Orvot kaksoset
- Circle: Forest
- Cleaning Women: Aelita - The Queen Of Mars
- Gong: Acid Motherhood
- Mory Kanté: Sabou
- Kiila: Silmät sulkaset
- Kuusumun Profeetta: Sanansaattaja Oraakkeli...
- Pelle Miljoona & Rockers: Setä Samulin sirkus
- Risto: Risto
- Lauri Tähkä & Elonkerjuu: Syntymähäjyt
Noin puolet nuista ois ihan helposti voinu vaihtaa johonkin toiseen loistavaaan, mutta antaa olla noin... Ja pari-kolme tämän vuojen julkasua on vielä kuulematta, joilla ehkä ois potentiaaliset mahikset päästä listalle.
edit: vaihetaas tuo yks kumminki...
Onkin näköjään tullut hankittua todella vähän uutuuksia tänä vuonna. Ainakin nämä lämmittivät sydäntäni, vaikkei mikään niistä ollutkaan aivan mullistava kokemus:
American Music Club: Love Songs For Patriots
Wilco: A Ghost Is Born
Todd Rundgren: Liars
Paul Westerberg: Folker
Kotimaisista tykkäsin muutaman kuuntelunäytteen perusteella Soul Tattoosta ja vasta tänään kuulin pari biisiä kovasti kehuttua Ruotomieltä, mikä kuulostikin oikein mainiolta.
Näköjään tullut taas liikaa touhuttua uusintajulkaisujen ja muiden vanhojen levyjen parissa. Ehkäpä sitten ensi vuonna ostelen ne puuttuvat tämänvuotiset.
Kovin vähän uusia hankin. Se U2 ja Fahrenheit 9-11 jatko Cd, songs inspired by. Mitäs tässä olisi 2004 vuodessa hienoa? Ei tule mieleen. Köyhempi kuin 2000-2003.
Olenpas hankkinut vähän levyjä, jotka olisi tehty tänä vuonna. No muutamia hyviä sentään jäi mieleen..
Teddy Rok Seven : Universal Four
Murs: 3:16
Ruudolf : Doupeimmat Jumala Seivaa
Nuo voisivat olla listalla, mutta en ole vielä kuullut.
Carola & Heikki Sarmanto Trio: s/t
Madvillain : Madvillainy
Uusi Kuusumun Profeetta on mielestäni pettymys kahteen edelliseen levyyn verrattuna. :oops:
Hyvä vuosi...
Parhaat muussa kuin paremmuusjärjestyksessä:
Dungen: Ta det lugnt
Amp Fiddler: Waltz of a Ghetto Fly
Gomez: Spilt the Difference
Stefon Harris & Blackout: Evolution
Charlie Hunter Trio Friends Seen and Unseen
Kuusumun Profeetta: Sanansaattaja Oraakkeli Salamurha Hyökkäysvaunu
Magyar Posse: Kings of Time
Teddy Rok Seven: Universal Four
Tomasz Stanko Quartet: Suspended Night
Wilco: A Ghost Is Born
Pinnan alla kuplii:
Astro Can Caravan: 21st Century Drifting Episode
Coltrane, Alice: Translinear Light
Hidria Spacefolk: Balansia
Mark Lanegan Band: Bubblegum
Madvillain: Madvillainy
Teddy Rok Seven:
Van Hunt: s/t
Wojciech: Ystävät, toverit
Toistaikseksi kuulematta jääneitä mielenkiintoisia julkaisuja:
Abercrombie, John: Class Trip
Ben Allison & Medicine Wheel: Buzz
Blackfield: s/t
Don Byron: Ivey Divey
Bill Frisell: Unspeakable
Eddie Gale: Afro Fire
Great Jazz Trio: Someday My Prince Will Come
Lars Horntveth: Pooka
Magma: KA
Medeski Martin & Wood: End of the World Party (Just in Case)
Stina Nordenstam: The World Is Saved
Rahsaan Patterson: After Hours
Phoenix: Alphabetical
Elliott Smith: From a Basement on the Hill
The Soundtrack of Our Lives: Origin, Vol. 1
James Yorkston & the Athletes: Just Beyond the River
Ja sitten on vielä muutamia levyjä joita en edes ole kuullut, ja jotka voisivat olla hyvin korkealla listassa kuten:
Magma : K.A.
Haunted : rEVOLVEr
Enslaved : Isa
Cult of Luna : Salvation
Rotten Sound : Exit
Magma : K.A.
Haunted : rEVOLVEr
Enslaved : Isa
Cult of Luna : Salvation
Rotten Sound : Exit
Noista Rotten Sound ilmestyy _virallisesti_ vasta ensi vuoden puolella. Anyway, meikäläisen lista:
01. Magyar Posse: Kings of Time
02. Cult of Luna: Salvation
03. Evergrey: The Inner Circle
04. Paatos: Kallocain
05. Meshuggah: I
06. Blackfield: s/t
07. Koma: Tsunami
08. Sonata Arctica: Reckoning Night
09. Kuusumun Profeetta: Sanansaattaja Oraakkeli Salamurha Hyökkäysvaunu
10. Mono: Walking Cloud and Deep Red Sky Flag Fluttered and the Sun Shined
Alempana kuplii ainakin Textures (joo, promoversio ilmestyi vuoden 2003 puolella), Pain of Salvation, Monumentum, Callisto.
Tämän vuoden julkaisuista tarkastamatta ainakin Isis, Neurosis, Grails... Hieno musiikkivuosi, mielestäni.
Jaa-a, laihanpuoleinen on ostoskori ollut 2004 julkaistuista levyistä toistaiseksi, mutta parhaat ovat ylivoimaisesti olleet tähän saakka:
Marillion: Marbles
Saga: Network
Lost in Translation Soundtrack (onkohän tää Suomessa 2004 julkaistu vai 2003?)
Paatos: Kallocain
Noista Rotten Sound ilmestyy _virallisesti_ vasta ensi vuoden puolella.
Voi olla, kun lähinnä oon ton arvosteluja nähnyt nyt parissa paikkaa. Uusimmassa soundissa ainakin, ja olikohan Imperiumissakin..
Marillion: Marbles
Kieltäydyn uskomasta että tänä vuonna olisi julkaistu 10 hyvää uutta levyä.
Marillion : Marbles.Ylivoimaisesti.
No eipä paljoa ole tullut tänä vuonna julkaistuja levyjä hankittu, tässä taitaa olla kutakuinkin kaikki ne aakkosjärjestyksessä:
Ahvak: Ahvak
Circle: Forest
Hidria Spacefolk: Balansia
Kuusumun Profeetta: Sanansaattaja Oraakkeli Salamurha Hyökkäysvaunu
Magma: K.A
Magyar Posse: Kings of time
Paatos: Kallocain
Rättö ja Lehtisalo: Pari lepakkoa Transylvaniassa
Noista ehkä kärkeen menis Ahvak. Magma vaikuttaa ekan kuuntelun kohdalla jo melko kovalta levyltä. Vaimokin tykkäsi yllättäen.
J
Paljon tuli hyviä levyjä tänäkin vuonna, vaikka varsinaiset mestariteokset jäivät vähiin. No ehkä yhteen.
Top 10:
1. Magma - K.A
2. Peter Hammill - Incoherence
3. Marillion - Marbles
4. Trey Gunn & Pat Mastelotto - Tu
5. Blackfield - Blackfield
6. Magyar Posse - Kings Of Time
7. Chroma Key - Graveyard Mountain Home
8. IQ - Dark Matter
9. Kuusumun Profeetta- Sanansaattaja Oraakkeli Salamurha Hyökkäysvaunu
10. Fates Warning - FWX
Sarjassa ihan kivoja julkaisuja on Frippin & Enon The Equatorial Stars ja The Tangentin, Neal Morsen ja Paatoksen uudet levyt. Happy The Manin uusi vaikuttaa myös kivalta, mutta sitä on paha mennä yhden kuuntelun perusteella arvioimaan. Mitään erityisen pahoja pettymyksiä ei osunut tänä vuonna oikeastaan kohdalle.
Kunniamaininta Bil Brufordin Random Acts Of Happinessille joka olisi ollut korkealla listassa jos olisin hyväksynyt livelevyt mukaan.
Vuosi meni aika fuusioksi. Proge ei tänä vuonna oikein iskenyt kipinää. Tosin uusi HtM on yhä hankkimatta.
Vuoden viisi parasta levyä
Frank Gambale : Raison D'être
Richard Hallebeek Project : s/t
Ohm : Live on KPFK 90.7 FM
Alex Skolnick Trio : Transformation
Mike Stern : These Times
Vuoden paras (ja samalla ainoa) kotimainen
Timo Pratskin : Update
Vuoden paras uudelleenjulkaisu
The New Tony Williams Lifetime : Believe It
Aina näiden joulukuisten vuoden parhaat-listasesonkien aikana minuun iskee sama ihmetys katsellessa muiden pitkiä top-listoja:
olenko mahdollisesti ainoa ihminen, joka ei mitenkään tietoisesti osta tämän vuoden levyjä, mikä sitten sattuukaan vuosi olemaan? Koko vuonna olen ostanut kokonaista kolme tämän vuoden julkaisua, vaikka levyjä on yhteensä tullut ostettua kuitenkin joitakin kymmeniä.
Wilcon A Ghost Is Born oli aika hieno.
Tom Waitsin Real Gone paljastui pettymykseksi - mies on valitettavasti paljastumassa entistä selvemmin entiseksi huippulauluntekijäksi.
Gnomuksen kakkoslevy ei nappaa oikein ollenkaan, turhahko ostos.
Siinä ne. Jee, osumaprosentti 33%.
olenko mahdollisesti ainoa ihminen, joka ei mitenkään tietoisesti osta tämän vuoden levyjä, mikä sitten sattuukaan vuosi olemaan?
En tiedä mitä oikein tarkoitat tuolla, mutta minua ainakin kiinnostaa suosikkiartistieni uudet julkaisut. Silloinhan niitä sitten hyllyyn kertyy.
Enpä minäkään tarkoituksella tämän vuotisia levyjä hanki. Vaan ne hyvät, jotka vastaan tulee. Joskus harvoin se sattuu sitten olemaan uusi levy. Tietysti kieli pitkällä tulee joitain tiettyjä levyjä odotettua ja hankittua ne heti ilmestyttyään, vaan eipä niitä kovin paljoa ole semmoisia. Tänä vuonna tuli suunnilleen se 10 täyteen. No jos aiemmin julkaisemattomista vuoden 84-85 demoista koottu Klimaxin älpee vielä lasketaan tän vuoden julkaisuiksi, niin menee top teniin.
J
Oman listani bändeistä 4 tai 5 on sellasia, joihin oon tutustunu vasta tänä vuonna ja niistä kahen kohalla on kyse debyyttilevystä.
Hyvä vuosi on ollut, mutten jaksa vielä kaikkia edes yrittää listata kun on paljon kuulemattakin... Vuoden paras levy on kuitenkin:
Animal Collective : Sung Tongs
ja kakkosena:
Kemialliset Ystävät : Alkuhärkä
olenko mahdollisesti ainoa ihminen, joka ei mitenkään tietoisesti osta tämän vuoden levyjä, mikä sitten sattuukaan vuosi olemaan? Koko vuonna olen ostanut kokonaista kolme tämän vuoden julkaisua.
Muhun verrattuna sä olet satsannut oikein tosissasi.
Smurffeilta ei sitten tullut joululevyä, vaan Idols-levy. Sell out! :cry:
Olen tehnyt havainnon, ettei tosiaan kannata välittömästi hankkia ilmestyviä levyjä. Eipä nykyään enää kulu kovin pitkää aikaa, kun levyt on jo saatavilla midprice-hintaan. Seuraavat on ainakin tulleet jo edullisina vastaan: Sonic Youth: Sonic Nurse, Auf der Maur, Björk : Medulla, PJ Harvey: Uh Huh Her, Prodigyn uusin... oli niitä jotain muitakin, ei vaan tuu nyt mieleen.
Mutta asiaan, eli viisi maininnan arvoista vastaan tullutta tämän vuoden levyä epämääräisessä järjestyksessä:
Magyar Posse : Kings of Time
Auf der Maur
Sonic Youth : Sonic Nurse
Rjd2 : Since We Last Spoke
Melvins / Lustmord : Pigs Of The Roman Empire
Ja bubblin' under... Ella ja Aleksi : Lenni lokinpoikanen
Paljonkos Sonic Nurse maksaa ja missä, on jäänyt vielä hankkimatta...
Levyarvosteluissa tulee usein vastaan mielenkiintoisia tuoreita julkaisua. Senpä takia kulloinkin käynnissä olevan vuoden levyjä tulee hamstrattua ihan huomaamatta... Tähän vielä päälle ne suosikkiartistien pitkään odotetut huippu-uutuudet, niin listaa kertyy äkkiä.
Vuoden 2004 ehkäpä se paras levy (juuri nyt tuntuu siltä):
Magyar Posse : Kings of Time
Muita hyviä julkaisuja olivat:
Diablo : Eternium
IQ : Dark Matter
Pain of Salvation : 12:5
The Haunted : rEVOLVEr
Laika & the Cosmonauts : Local Warming
Viime vuosi taisi olla vähän suotuisampi ainakin minulle.
En ole edes ostanut kymmentä tänä vuonna julkaistua levyä, mutta nää on jääny mieleen:
Marillion : Marbles
Diana Krall : The Girl In The Other Room
IQ: Dark Matter
Porcupine Tree: Coma Divine
Porcupine Tree: The Sky Moves Sideways
AInakin noissa versioissa (pahviset paksut tuplakannet) jotka minulla on, julkaisuvuodeksi ilmoitetaan 2004. Ja kyllä minä ne tuonne vuoden parhaiden uutuuksien joukkoon listaisin, vaikka ovatkin itselleni vielä sen verran uusia tuttavuuksia etten nyt ihan lopullista käsitystä ole vielä muodostanut. Mutta jos jaksan kuunnella jotakin levyä yli 10 kertaa niin jokinhan siinä viehättää.
Uncut valitsi 20 albumia
http://www.uncut.co.uk/
mm. Drive By Truckers
Lambchop..se C'mon
Jesse Malin, Wilco, Brian Wilson
Ostin numeron, mutta valitsin top 20 reissue kokelman CDnä
Neil Young haastattelu plus kokoelman arvio mukana
Paljonkos Sonic Nurse maksaa ja missä, on jäänyt vielä hankkimatta...
cdonissa tuo näytti olevan 13,95€, mutta olen mä siihen törmännyt jossain huokeammallakin hinnalla. En vain enää muista missä...
Noista Rotten Sound ilmestyy _virallisesti_ vasta ensi vuoden puolella.
Voi olla, kun lähinnä oon ton arvosteluja nähnyt nyt parissa paikkaa. Uusimmassa soundissa ainakin, ja olikohan Imperiumissakin..
Pilkkuahan tässä viilataan, virallinen ilmestymispäivä on 5.1.2005! Itsekin olen arvostelut lukenut, ja jos Murderworksista on parannettu, tuo menee suurella todennäköisyydellä ostoon!
Vuoden 2004 ylivoimaisesti surkeimmat levyt ovat
1. Marillion: Marbles
2. Circle: Forest
3. Kuusumun Profeetta: Sanansaattaja oraakkeli salamurha hyökkäysvaunu
4. Magyar Posse: Kings of Time
5. Björk: Medulla
Ja 5 parasta on luonnollisesti sama lista toisinpäin.
Smurffeilta ei sitten tullut joululevyä
Ainakin mainostelevision tiedotteen mukaan Smurffit ovat pukanneet uutta matskua pihalle.
Kukaan ei ole maininnut vielä Interpolin levyä. Ei sillä että minäkään olisin sitä kuullut, mutta kovasti on sitä eri puolilla kehuttu.
Tosi vähän olen ostanut uusia levyjä. Ja nekin ovat kaikki ennestään tutuilta esittäjiltä.
Lambchop: Aw Cmon/No, You Cmon
Kuusumun profeetta: Sanansaattaja Oraakkeli Salamurhaaja Hyökkäysvaunu
The Magnetic Fields: i
Tom Waits: Real Gone
Kiila: Silmät sulkaset
Mun listalle tämän vuoden levyistä pääsevät seuraavat
Magma: K.A
Kuusumun Profeetta: Sanansaattaja Oraakkeli...
Circle: Forest
Ahvak: s/t
The Giant Hogweed Orchestra: s/t (tämähän julkaistiin vasta tänä vuonna)
Kuulematta vielä Rättö ja Lehtisalo mikä olisi saattanut kiilata listalle.
Ostin numeron, mutta valitsin top 20 reissue kokelman CDnä
Neil Young haastattelu plus kokoelman arvio mukana
Niin tein minäkin. Paljon hyviä biisejä, siis koottu Uncutin mielestä vuoden parhailt uusintajulkaisuilta. Kovaa kolahti The Go-Betweensin "Streets Of Your Town", pitäisi vihdoin sijoittaa tähänkin bändiin.
Minulle ehkäpä paras uusintajulkaisu oli John Martynin One World Expanded Edition.
Kovaa kolahti The Go-Betweensin "Streets Of Your Town", pitäisi vihdoin sijoittaa tähänkin bändiin.
Minulle ehkäpä paras uusintajulkaisu oli John Martynin One World Expanded Edition.
Tuo Go-Betweensin biisi löytyy levyltä 16 Lovers Lane, hieno levy. Tuostahan siis julkaistiin kymmenellä lisäbiisillä varustettu remaster.
One World ei minusta kuulu Martynin parhaimpiin, outoa että juuri tuosta julkaistiin expanded edition.
Kukaan ei ole maininnut vielä Interpolin levyä. Ei sillä että minäkään olisin sitä kuullut, mutta kovasti on sitä eri puolilla kehuttu.
Ja ihan syystä. Ei mitään asiaa tälle listalle. Tarttuvia kipaleita, mutta levy ei kestä kovin useaa kuuntelukertaa, mielenkiinto loppuu todella äkkiä. Selvästi huonompi kuin debyytti.
Pitää vielä pähkäillä omaa listaa, melkoisen varmasti siltä löytyvät Forest ja Medúlla.
Aika vähän ostelin kuluvana vuonna uutuuslevyjä, sitä kun on tullut regressoiduttua liiaksikin noihin vanhoihin jo hyviksi koettuihin. North Mississippi Allstarsin hulppea livelevy Hill Country Revue pisti jalan vipattamaan hyväisesti. Se on meikäläisen Levy 2004.
Nämä tulee ainakin mieleen (ei järjestyksessä):
Blackfield: s/t
U2: How To Dismantle An Atomic Bomb
Magyar Posse: Kings Of Time
Paatos: Kallocain (joskin lievä pettymys edelliseen levyyn)
Happy The Man: The Muse Awakens
Hidria Spacefolkin ja Marillionin uusimmat edelleen kuulematta :oops:
Hieman pitkä tuli tästä viestistä...
Tässä on suunnilleen paremmuusjärjestykessä ne uudet levyt, mitkä minä olen ostanut tänä vuonna. Hyvä vuosi.
Fates Warning – FWX
- Fates Warning on minulle ikisuosikki, ja tämä on vielä yksi loistava levy heiltä. Taas vähän melodisempi ja ”helpompi” levy, vähän kuin ”Parallels”.
Megadeth – The System Has Failed
- Megadeth on myös niitä vanhoja lempibändejä, mutta ihan loistavaa levyä ei ole tullut yli 10 vuoteen. Tämä uusi on kai käytännössä Dave Muistanen soololevy, mutta se kuulostaa taas kunnon Megadethiltä! Rankempi ja enemmän tiukkaa riffittelyä ja villejä sooloja. Ja Chris Poland mukana taas. Tällaista kitarointia jaksan aina kuunnella. Aiai, kyllä tämä on bändin paras levy 12 vuoteen, ehkä jopa 14 vuoteen. Erittäin kiva yllätys.
Björk – Medúlla
- Erilainen ja hyvin kokeellinen levy. Minun mielestäni tämä on Björkin paras levy. Omaperäinen ja loistava.
Europe – Start from the Dark
- Europen “The Final Countdown” on ensimmäinen ostamani levy. Pietarsaaressa, tammikuu 1987... Tykkään edelleenkin siitä levystä, ja ”Wings of Tomorrow” (1984) on myös hienoa melodista heviä. Mutta sitten John Norum lähti bändistä, ja myöhemmät levyt olivat tylsempiä. Aivan liikaa 80’s syntikoita myös. No, tänä vuonna Europe palasi yllättäen. Vanha kitaraidoli John Norum on tullut takaisin bändiin, ja line-up on sama kuin ”The Final Countdown”-levyllä. Uusi studiolevy ”Start from the Dark” ei kuitenkaan kuulosta juuri ollenkaan vanhalta Europelta. Tämä on paljon modernimpaa hard rockia, ja myös raskaampaa kuin ennen. Mutta hyviä melodioita ja biisejä tehdään vielä. Olen kuunnellut tätä paljon, koska se on sellaista mukavaa ”helpompaa” musiikkia. Oli muuten kiva keikka Helsingissä syksyllä.
Pain Of Salvation – “BE”
- Taas yksi konseptilevy Pain of Salvationilta. Konsepti on suunnilleen ”elämän tarkoitus”, ja oikeasti ehkä bändin mielenkiintoisin tähän mennessä. Tyyli on muuttunut, tämä ei enää ole niin paljon progemetallia, vaan enemmän kokeellista progea. Tätä ei aina jaksa kuunnella, koska se vaatii niin paljon keskittymistä, mutta minun mielestäni se on hieno ja erittäin mielenkiintoinen levy.
Mokoma – Tämän Maailman Ruhtinaan Hovi
- Thrash metallia suomeksi. Tiukasti soitettuja hyviä biisejä, hyvät soundit. Toimii.
Paatos – Kallocain
- Onhan se erilainen kuin “Timeloss”, varsinkin soundit, mutta minä tykkään. Se vaati vain vähän enemmän kuuntelua. Kannattaa kuunnella sitä korvakuulokkeilla.
Magyar Posse – Kings of Time
- Tästä ei varmaan tarviste sanoa mitään enää. Hieno levy, hyvää tunnelmakamaa. Mutta bändin debyytti on edelleen minusta melkeinpä yhtä hyvä.
Ayreon – The Human Equation
- Mikael Åkerfeldt, Devin Townsend, James LaBrie ja Mike Baker laulavat kaikki samalla levyllä... mielenkiintoista. Taas konseptitupla Ayreonilta. Pitkä levy siis, ja se vaati sulattelua, mutta kyllä Arjen Lucassen on taas tehnyt monta hyvää biisiä. Ja hienot soundit.
Jon Oliva’s Pain - 'Tage Mahal
- Savatagea olen palvonut kohta jo 15 vuotta, mutta niiltä ei ole tullut uutta levyä pitkään aikaan. Onneksi sitä abstinenssiä voidaan hoitaa tällä Jon Olivan ensimmäisellä soololevyllä. Rumat kannet ja vähän halvat soundit, mutta biisit ovat hyviä ja Olivan lauluääni ja eläytyminen yhtä korkeaa laatua kuin ennen. Savatagelta se kuulostaa, eli se on hyvä.
Annihilator – All for You
- Tyypillistä Annihilatoria, eli nopeata ja suhteellisen melodista thrash metallia, maailman tiukinta kitarointia Vähän paremmat soundit, ja enemmän vaihtelua kuitenkin kuin yleensä. Ihan hyvä, mutta kunnon ”hittibiisit” puuttuvat.
The Haunted – rEVOLVEr
- Ruotsin parhaan thrashbändin neljäs levy. Alkuperäinen laulaja Peter Dolving on taas bändissä, ja tyyli on vähän muuttunut. Enemmän hardcore-vaikutteita, ja välillä lauletaan jopa melodisesti. Minun mielestäni tällä levyllä on vähän liian kylmät soundit, ja biisit olivat kovempia esim. kakkoslevyllä, ”The Haunted Made Me Do It”. Mutta kyllä tälläkin on hyviä hetkiä, esim. viimeinen biisi, 7-minuttinen ”My Shadow” on loistava.
Scorpions – Unbreakable
- Scorpionsin paras levy 20 vuoteen, mutta sehän ei sano paljon mitään. No, tyyli on vihdoinkin taas sitä vanhaa hard rockia, ja biisit ihan ok. Valitettavasti tällä levyllä on ärsyttävät soundit, aivan liian kompressoitua. Ja loppupuolella muutama selvä täytebiisi. Mutta syksyn keikka Tuurissa oli kova! Kyllä Rudolf Schenker on haara-asennon mestari! ;-)
Gene Simmons – ***hole
- Kiss on minulle ikuinen ykkösbändi, joten pakkohan oli hankkia tämä. Simmonsin toinen soololevy, ensimmäinen tuli 1978. Koko levyllä on paskat demosoundit, kannet ovat uskomattoman mauttomat, ja musiikityyliä ei ole. Simmons soittaa huvin vuoksi vähän mitä sattuu – poppia, heviä, nostalgisia balladeja... Halpaa rumpukonetta on käytetty paljon, ja onhan levyllä myös Casio-tasoiset keyboardsoundit. Mutta biisit ovat kivoja, ja muutenkin tällainen kalkkuna naurattaa.
Nightwish – Once
- Alussa tämä tuntui bändin parhaalta levyltä, ja onhan se parempi kuin ”Century Child” ja ”Wishmaster”, mutta olen silti jotenkin kyllästynyt siihen. Erittäin hyvin tehty se kuitenkin on, ja kivaa että bändi menestyy. Sehän on vain ihan oikein, että Marco Hietala vihdoinkin saa vähän rahaa. ;-)
IQ – Dark Matter
- Tämän ostin vain sen takia, kun kesällä kuunneltiin sitä autossa kun sain italialaiselta kyytiä Roomaan Peter Gabrielin Napolin keikan jälkeen. Eli tässä on hyviä muistoja. Ja onhan se hyvä neoprogelevy.
Rush – Feedback
- Tätä ei lasketa oikeaksi levyksi, mutta minun mielestäni se on kiva. Bändillä oli hauskaa, se kuuluu.
The Crown – Crowned Unholy
- Tämä ei oikeasti ole uusi levy, vaan uudelleen miksattu vanha levy. Hyvää mättöä kuitenkin.
The Soundtrack of Our Lives – Origin, Vol. I
- Tämä oli pettymys. ”Bigtime” on ainoa loistava biisi, muuten tämä ei pääse ”Behind the Music”-levyn mestariteostasolle. Ei tämä huonokaan ole, mutta odotukset olivat vain liian kovia.
Neurosis – The Eye of Every Storm
- Tutustuin Neurosikseen vasta tänä vuonna, hankkimalla pari levyä, tämä ja edeltäjä “A Sun That Never Sets”. Kaikkihan kehuu tätä uutta levyä, mutta minusta se on vähän liian tasapaksu ja monotoninen. Ei ole tarpeeksi kunnolla rankkoja kohtia. ”A Sun That Never Sets” on erittäin hyvä, mutta tämä on vain ok. Joskus se kyllä silti sopii hyvin tunnelmaan.
Dio – Master of the Moon
- Jaa, kyllä tämäkin oli pettymys. Ronnie James Dio laulaa aivan loistavasti, mutta biisit eivät ole niin hyviä kuin ennen, ja bändin muut muusikot ovat aika tylsiä. ”Magica” (2000) oli loistava, ”Killing the Dragon” (2002) hyvä, ja tämä vain ok. Sellaista perus-Dioa, mitä voi kuunnella vain sen takia kun kaikki muut levyt ovat jo niin puhkisoitettuja.
Amoral – Wound Creations
- Nuoren suomalaisen bändin debyyttilevy. Teknistä death metallia. Hyvää örinää. :) Ihan hyvä ja lupaava. Ensi kerralla saisi olla vähän enemmän koukkuja kuitenkin.
Iommi with Glenn Hughes – The 1996 DEP Sessions
- Tony Iommi ja Glenn Hughes äänittivät tämän vuonna 1996, mutta sitä ei julkaistu. Syy on tietenkin, että siitä ei tullut kovin hyvä. 2-3 oikein hyvää biisiä, muuten turhahko.
Waltari – Rare Species
- Waltari palaa vanhaan soundiin, eli tämä on samaan tyyliin tehty kuin “So Fine!” (1994). Mutta nykyään ne technovaikutteet alkavat jo olla aika noloja... No, muutama ihan hyvä biisi tällä levyllä kuitenkin. Kokonaisuudesta ei vain jaksa innostua. Ei ole kovin mielenkiintoinen.
Chris Caffery – Faces
- Savatagen kitaristikin teki soololevyn. Tämä on tupla, ja ylipitkä sellainen. Myös aikamoisen epätasainen. Valitettavasti melkein enemmän täytettä kuin hyvää tavaraa. Kakkoslevy on olevinaan bonuslevy. Se on lyhyempi ja hevimpi, ja toimii paremmin.
Suburban Tribe – Manimal
- Tästä bändistä tykkäsin kauan, mutta tämä levy on aivan hirveä. Vuoden huonoin. Ennen Janne Joutsenniemi keksi aivan loistavia melodioita, mutta niitä ei ole yhtään tällä levyllä. Blääh.
Ainakin Blackfield ja Magma pitää vielä hankkia.
Gene Simmons kuvaa itseään, albumin tittelissä?
Gene Simmons kuvaa itseään, albumin tittelissä?
Niin hän on kyllä väittänyt. :)
Levyn nimibiisi on kuitenkin jonkun norjalaisbändin pari vuotta vanha sinkkubiisi. Bändi lähetti sen demona Simmonsille, Simmons tykkäsi ja osti biisin. Simmonsin versiolla soittaa koko se norjalaisbändi, eli se on se vanha versio, mutta lauluraidat on korvattu... Ja se biisi on melkein ainoa, jolla on vähän paremmat soundit - paitsi että laulu on huonosti äänitetty! :P
Niin joo Waltarin levy ilmestyi myös tänä vuonna. Se siis singahtaa huonouslistani kärkeen.
Entäs jos sanoisin että tämän vuoden suosikkini ovat Mark Knopflerin "Shangri-La" ja CMX:n kokoelma "Cloaca Maxima 2"?
Mark Knopflerissa on mielenkiintoisia tarinoita ihmisistä lämpimällä jazz-tyyppisellä fiiliksellä. Tätä on kiva kuunnella yksinään syksyllä tai talvella ja lämmitellä Knopflerin pehmeällä äänellä. Myös peiton ja kupillisen teetä voi ottaa kaveriksi tehostamaan tunnelmaa. Aijai. Edelliseen Ragpicker's Dreamiin verrattuna jämptimpi kokonaisuus ja biisit eivät ole niin countrymaisen veteliä. Boom, Like that tempaa heti mukaan ja levyllä on kyllä yksi hienoimpia lopetusbiisejä ikuna, "Don't Crash The Ambulance". Mää tykkään ja keväällä pitää sitten Knopfleria lähteä töllimään Hartwallille jos mä nyt sinne tieni löydän... 8)
CMX taas yllätti tuolla Uraani-osiollaan tuolta kokoelmalta, joka sisältää noita singlejen B-puolia, jotka ovat jääneet minulta Punaista nro 6.:sta lukuunottamatta hankkimatta, joten hyvä hankinta oli. Vain Arkangelia jäin kaipaamaan "Helium" leijuntaosiosta mutta onpahan tuo jo "Vainajala" -levyllä. Ei ehkä lämmitä teräksessä nukkuvaa CMX-fania jos omistaa kaikki aiemmat kiekot, mutta minuun iski kovasti, kun aiemmin oli vain "Vainajala" ja "Aion" kokoelmissa.
Edit: Tulin, näin typotin...
Häpean jo etukäteen joutuessani ilmoittamaan etten ole saanut hankituksi kuin kaksi tämän vuoden levyä. :oops:
Hidria Spacefolk : Balansia (mielestäni jopa heikompi kuin edellinen)
Tarujen Saari : Sota kirottu! (sattumalta Hezzun vihjeestä!)
Mutta meikä onkin jämähtänyt pahasti 70-luvulle...
Se sallittakoon meille vanhoille. :roll:
Minun tämän vuoden ulkomainen levyni on R.L. Burnsiden A Bothered Mind. Mississippin äksyilijä näyttää jälleen kerran kaikille silkkimunabluestaiteilijoille, mistä hommassa alunperin olikaan oikein kyse.
Kotimaisista kovimman vaikutuksen teki Ruotomielen rujo, mutta monipuolinen Koiruohobluesband.
Tässä muutama tosi hyvä tänä vuonna ilmestynyt levy mitä nyt on tullut kuunneltua:
# N.E.R.D - fly or die
#Ville Leinonen - Suudelmitar
#Tv-Resistori - Intiianidisko
#Björk - Medulla
#Sparta - Porcelain
#Incubus - a crow left of the murder
#Wojciech - ystävät, toverit
Vuoden parhaista kotimaisista levyistä olen näköjään samaa mieltä kuin moni muukin:
Kuusumun Profeetta - Sanansaattaja oraakkeli salamurha hyökkäysvaunu
Magyar Posse - Kings of Time
Kärjen taakse jää vaanimaan Hidria Spacefolkin Balansia.
Circlen tämänvuotisista en kelpuuta mainittavaksi mitään, paitsi ehkä Empiren.
Ulkomaisia uutuuksia en muistaakseni hankkinut tänäkään vuonna. Magman K.A. olisi varmaan kovin, jos sen jostain olisin saanut hankituksi ja jos se nyt on samaa kamaa kuin livenä keväällä.
Myös Tonton mainitsema North Mississippi Allstarsin livelevy Hill Country Revue on rälee.
Neurosis – The Eye of Every Storm
- Tutustuin Neurosikseen vasta tänä vuonna, hankkimalla pari levyä, tämä ja edeltäjä “A Sun That Never Sets”. Kaikkihan kehuu tätä uutta levyä, mutta minusta se on vähän liian tasapaksu ja monotoninen. Ei ole tarpeeksi kunnolla rankkoja kohtia. ”A Sun That Never Sets” on erittäin hyvä, mutta tämä on vain ok. Joskus se kyllä silti sopii hyvin tunnelmaan.
Nämä uudemmat neurosikset ovat ehkä enemmän sellaista rauhoittelumusiikkia, mutta mielestäni silti hyviä. Eye of Every Stormin nimikkokappale on varsinkin aikamoinen teos, mutta vähän turhan pitkä lätty kokonaisuudessaan, ja hienot teokset vievät tilaa toisiltaan.
Vanhempi Neurosis onkin enemmän jotain doomahtavaa neuroottista metallia tai vastaavaa :wink:
Pitkän kuuntelun jälkeen Isis nouseekin listallani kakkoseksi!
Vuoden 2004 levyjä. kaikkia ei varmasti edes muista ja listasta puuttuu takuulla jotain olennaista...tuossa olis kuitenkin lista Parhaista.
Ella ja Aleksi: Lenni lokinpoikanen
Morrisey: You are the quarry
Kuusumun profeetta: Sanansaattaja..
Magyar Posse: Kings of time
Manic Street Preachers: Lifeblood
Giant Robot: Domesticity
Prime Mover Alias Drivkraft
Marillion: Marbles
Tom Waits: Real Gone
Uusia levyjä ei tullut ostettua mitenkään hirveästi ja niistäkin osaa ei kyllä mihinkään top- listaan voi pistää.
Hyvät ostokset (vuonna 2004 ilmestyneet)
Itäväylä
Kallio Underground: Pimeä puoli
Madvillain: Madvillainy
Hyvät ostokset (vuonna 2004 ilmestyneet uusintapainokset):
Various: Dischord 1981, Year of 7 inches.
Veikkaan, että Isis ja Neurosis olisivat ainakin listallani, jos olisin niitä kuullut. Täytyy myöntää, että aika surkea esitys puoleltani, mitä uuden musiikin suhteen tulee. Levyjä tuli kuitenkin ostettua n. 500.
Ai niin:
Vuoden yllättävin löytö:
Hassisen Koneen englanninkieliset biisit 1980-1982 levyn mukana tulleella High Tension Wire (= Harsoinen Teräs) bonusplattalla. Isä oli äänittänyt mulle noi n. 20 vuotta sitten c-kassulle ja nyt ensimmäistä kertaa kuuntelin niitä oikein tosissani. Sovituksethan ovat ihan helvetin rankkoja ja hyviä. Ismon lausuminen on nyt mitä on, mutta kyllähän tässä olisi nykypäivänä potentiaalia vaikka mihin. Bändi oli vain niiiiin paljon edellä aikaansa. Varmaan hienoin kotimainen bändi proge-, jatz- ja hc- piirien ulkopuolella. Nyt vaan joku tekemään covereita noista kunnon tuottajan kanssa, niin Euroopan alternative taivas on auki.
Vuoden levyjä listataan siellä ja täällä, mutta laitetaanpas tännekin allekirjoittaneen "virallinen" top-20:
1. Animal Collective: Sung Tongs (Fat Cat CD)
2. Kemialliset Ystävät: Alkuhärkä (Fonal CD)
3. v/a: Folk and Pop Sounds of Sumatra Vol.1 (Sublime Frequencies CD)
4. Ghost: Hypnotic Underworld (Drag City CD)
5. Kiila: Silmät Sulkaset (Fonal CD)
6. Islaja: Meritie (Fonal CD)
7. Black Forest/Black Sea: Radiant Symmetry (Last Visible Dog CD)
8. Fursaxa: Madrigals in Duos (Time-Lag LP)
9. Devendra Banhart: Niño Rojo (Young God CD)
10. Risto: Risto (Fonal CD)
11. Reynols: The Bolomo Mogal F Hits (Audiobot CD)
12. Es: Kaikkeuden kauneus ja käsittämättömyys (Fonal CD)
13. Acid Mothers Temple: Minstrel in the Galaxy (Riot Season CD)
14. v/a: Radio india - The Eternal Dream of Sound (Sublime Frequencies 2-CD)
15. Toho Sara: Hourouurin (Fractal CD)
16. Wooden Wand & The Vanishing Voice: Xiao (De Stijl LP)
17. The Anaksimandros: River of Finland (Eclipse LP)
18. Avarus: Jättiläisrotta (Secret Eye / Lal Lal Lal CD)
19. Pumice: Raft (Last Visible Dog/Stabbies etc CD)
20. Psychatrone Rhonedakk with Cotton Casino: Baron von Rhonedakk and the Chrystal Sun (Black Plastic Sound CD)
Kaiken kaikkiaan mahtava vuosi hyvälle musiikille.
Osallistukaa DPRP: polliin: http://www.dprp.net/dprpoll/2004/
Jos saataisiin vaikka listoille jotain muutakin kuin neoprogea...
Vuosi 2004 oli rikas, mutta timantteja ei tainnut syntyä...
Parasta satoa 2004:
Marillion: Marbles ****+
Fates Warning: FWX ****
Paatos: Kallocain ****
IQ: Dark Matter ****
Neal Morse: One ***1/2
- 500 kg lihaa : Sielu
- Circle : Forest
- The Demars : Veriläiskiä 7"
- Fun : Szklarska Poreba
- Kuusumun Profeetta : Sanansaattaja Oraakkeli Salamurha Hyökkäysvaunu
- Sonic Youth : Sonic Nurse
Kuulematta on vielä vaikka mitä: Kari Peitsamo, Tom Waits, Leonard Cohen, Carola, Circle, Kiila, TSOOL, Interpol, Mark Lanegan Band...
Pettymyksistä voisi mainita And The Lefthandedin In The Kingdom of Shadows.
Pettymyksistä voisi mainita And The Lefthandedin In The Kingdom of Shadows.
I double that.
Täytyypä heittää oman laihahkon listani jatkeeksi vielä Drive-By Truckersin The Dirty South -levy. Ostin sen juuri, ja yllätyin aika tavalla. Muuttuu joka kuuntelukerralla aina vain paremmaksi! Rouheaa Amerikan herkkua, jossa paikaavat kättä Neil Youngin Crazy Horse, Lynyrd Skynyrd, Tom Petty ja vaikkapa Springsteenin hienoimmat tarinat!
Vuosi 2004 oli kaikinpuolin hyvä progesieni vuosi, satoa oli tarpeeksi kerättävänä, vaikka ei mielestäni vuoden 2003 tasolle yltänyt.
TOP
1. Nektar - Evolution
2. Saga - Network
3. Ayreon - Human Equation
4. Fates Warning - FWX
5. Abydos - Abydos
6. Anyone's Daughter - Wrong
7. Ken's Novel - Domain Oblivion
8. Eyestrings - Burdened Hands
9. Guy Manning- A Matter of Life and Death
10. Proto Kaw - Before Became After
Vuoden pettymys oli: IZZ - Ampersand Vol 1
Vähille jäi CD-ostot kun DVD innostus otti niskavoiton... Muutama kuitenkin jäi mieleen:
Blackfield - Blackfield
Threshold - Subsurface
Fates Warning - FWX
Pride of Lions - The destiny Stone
Seventh Key - The Raging Fire
Sagan ja Marillionin kohdalla odotukset oli (taas) suuret. Pahasti petyin (taas).
Sagan ja Marillionin kohdalla odotukset oli (taas) suuret. Pahasti petyin (taas).
No mutta hyvinhän nuo odotuksensa lunastivat.Marillion varsinkin teki loistokiekon.Marillion varsinkin teki loistokiekon.
Niin, Sagalta se on vielä tekemättä.
Marillion varsinkin teki loistokiekon.
Niin, Sagalta se on vielä tekemättä.
Vuosi oli merkittävä siitä että poikani on nyt teini, ja pystyin ostamaan hänelle CDn synttäriksi. American Idiot ja U2n viimeinen ovat kelvanneet pojalle.
Pakko lisätä vielä pari levyä.
Hyviä:
Death In June & Boyd Rice : Alarm Agents
Secret Chiefs 3 : Book of Horizons
Huonoja:
Kuulin vähän Cypress Hillin uusinta, huono! Jopa huonompi kuin Stoned Raiders ilmeisesti.
Pakko lisätä vielä pari levyä.
Death In June & Boyd Rice : Alarm Agents
Death In June & Boyd Rice : Alarm Agents
Mä kyllä ajattelin, että jos levyn sanoitukset ei puhuttele, Ricen puhelaulu ei välttämättä paljon innosta, varsinkin jos omistaa kaikki muut Ricen puhelaulua sisältävät levyt. Musiikin kannalta levyn pitäisi olla nimetty B. Rice /w Douglas P. eikä toisinpäin.
Luftwaffe /w Douglas P. oli parempi levy tältä saralta, imho.
Mä kyllä ajattelin, että jos levyn sanoitukset ei puhuttele, Ricen puhelaulu ei välttämättä paljon innosta, varsinkin jos omistaa kaikki muut Ricen puhelaulua sisältävät levyt. Musiikin kannalta levyn pitäisi olla nimetty B. Rice /w Douglas P. eikä toisinpäin.
Luftwaffe /w Douglas P. oli parempi levy tältä saralta, imho.
En ole Ricen ja Death In Junen yhteistuotantoa muuten kuullutkaan, mutta tämän levyn musiikista tykkäsin, eikä se Ricen puhulaulu nyt niin hirveästi haitannut. Se toi siihen sellasta tiettyä tunnelmaa, ja aika hienon kontrastin tuo sellanen iloinen folk-musiikki synkkiin sanoihin.
Osallistukaa DPRP: polliin: http://www.dprp.net/dprpoll/2004/
Jos saataisiin vaikka listoille jotain muutakin kuin neoprogea...
Jos saataisiin vaikka listoille jotain muutakin kuin neoprogea...
Tuolta löytyy tuloksia:
http://www.dprp.net/dprpoll/2004/index.php
Taisi "neoproge" viedä taas voiton. Vaikka eikös IQ ja Marillion edusta tätä "New Wave Of Progressive Rock" -alalajia, vai?