Top 50 Worst Guitar Solos
Jaakob kirjoitti noin 20 vuotta sitten (27 kommenttia)
Toivottavasti tätä ei ole postattu jo aiemmin.
Mielenkiintoinen lista joka tapauksessa. Löytyisikö täydennyksiä?
http://www.pitchforkmedia.com/top/solos/
Mielenkiintoinen lista joka tapauksessa. Löytyisikö täydennyksiä?
http://www.pitchforkmedia.com/top/solos/
+/- saldo : 0 | Tweet
Höh. Tyypillinen kyynikkolista sellaiselta kirjoittajalta, jota on v**uttanut kun ei itse koskaan yltänyt moisiin saavutuksiin.
Eikä kyynikko voi tietenkään listata mitään top50-listaa, koska joutuisi muiden kateellisten kyynikkokolleegojensa hampaisiin.
Kyynikko paljasti itsensä siinä, että mukana on niin monta AIVAN LOISTAVAA soolo-osuutta, enkä tarkoita vain Marathonia... 8)
Höh. Tyypillinen kyynikkolista sellaiselta kirjoittajalta, jota on v**uttanut kun ei itse koskaan yltänyt moisiin saavutuksiin.
Heh, niin minäkin ajattelin. :)
Kissin biisillä "I Was Made for Loving You" taisi muuten olla Paul Stanley, joka soitti soolon, eikä Ace Frehley.
nojoo, onhan tuo aika naurettavaa että tuolla listalla on Comfortably Numb, tai Willie the Pimp. Toisaalta eipä näitä huonoin-listauksia voi kovin vakavasti koskaan ottaa.
Onpas kumma lista kun ei oo yhtään Iron Maidenin tai Judas Priestin mauttomimpia vingutuksia. Niitä on niin paljon ettei oikein yksittäistä esimerkkiä viitsi mainitakaan. Enempi sääntö kuin poikkeus että kitarasoolot on näillä kahdella epämelodisia tiluliluja, joissa ei ole päätä eikä häntää.
Onkos tuo Frampton Comes Alive hyvä levy vai ihan juustoinen? Hyvin menestyny se ainaski on...
Onpas kumma lista kun ei oo yhtään Iron Maidenin tai Judas Priestin mauttomimpia vingutuksia. Niitä on niin paljon ettei oikein yksittäistä esimerkkiä viitsi mainitakaan.
Höh, et vaan oikeasti keksi yhtään.
Hmpf. Iron Maidenin Wasted Yearsin soolo (Adrian Smith) on ainakin aivan sikahieno, kuten moni muukin herran melodinen luikaus - ja muistaakseni äänestettiin jopa vuoden parhaaksi hardrock-sooloksi jossain Guitar Playerissä vuonna 86 tai jotain... Ja Tiptonin soolot ainakin ennen vanhaan 80-luvulla olivat järjestään aika kivoja.
No pannaan sit esimerkkejä: Iron Maiden: Hallowed be thy name, Trooper, Aces High,
Juutas Priest: Hot Rockin', Turbo Lover, Painkiller
Mielenkiintoista. Nimenomaan Aces High ja Painkiller tulivat minulle ensimmäisenä mieleen miettiessäni sitä, mitkä Iron Maidenin ja Judas Priestin kitarasoolot olisivat mahdollisimman kaukana päämäärättömästä, melodiattomasta tiluttelusta. Aces High'n soolo sukelluksineen, konekivääritulituksineen ja syöksykierteineen tukee mainiosti kappaleen aihetta ja Painkillerin soolo on silkkaa runoutta joka toistuvasti onnistuu ns. koskettamaan allekirjoittanutta syvästi. Lisäksi molemmat ovat malliesimerkkejä siitä, miten rakennetaan kitarasooloon looginen draamallinen kaari.
Jos ajattelee hyviä hevi/hard-rock kitarasooloja niin mieleen tulee esim. seuraavat:
Deep Purple : Sometimes I Feel Like Screaming (Steve Morse)
Ozzy Osbourne : Mr. Crowley (Randy Rhoads)
Vinnie Moore : Daydream
Yngwie Malmsteen : I Am A Viking
Iron Maiden on kyllä hyvä hevibändi, mutta kitaristi kaksikko vaan ei ole ihan A-ryhmää.
Judas Priest taas on luku sinänsä... :lol:
Mielenkiintoista. Nimenomaan Aces High ja Painkiller tulivat minulle ensimmäisenä mieleen miettiessäni sitä, mitkä Iron Maidenin ja Judas Priestin kitarasoolot olisivat mahdollisimman kaukana päämäärättömästä, melodiattomasta tiluttelusta. Aces High'n soolo sukelluksineen, konekivääritulituksineen ja syöksykierteineen tukee mainiosti kappaleen aihetta ja Painkillerin soolo on silkkaa runoutta joka toistuvasti onnistuu ns. koskettamaan allekirjoittanutta syvästi. Lisäksi molemmat ovat malliesimerkkejä siitä, miten rakennetaan kitarasooloon looginen draamallinen kaari.
Sori kun varmistan, mutta ootko tosissas vai onko tuo sarkasmia?
Onkos tuo Frampton Comes Alive hyvä levy vai ihan juustoinen? Hyvin menestyny se ainaski on...
Ihan hyvä ja viihdyttävä levy se on. Ei tosin kaiken hypetyksen arvoinen.
Sori kun varmistan, mutta ootko tosissas vai onko tuo sarkasmia?
Oletan, että tuo ainakin oli suoraa vittuilua.
Hallowed by thy Namen soolohan on hieno, ja se tuo biisiin tunnetta. Ei Iron Maidenin sooloissa ole kyllä mitään vikaa, vaikka periaatteessa ovatkin turhaa tiluttelua. Yleensäkin kasari hevibändeillä on aika pitkälle mietittyjä sooloja, ja niiden kopioijat ovat näitä jotka tekevät tylsiä ja turhia tiluttelijoita.
No oikeastaan itse inhoan varsinkin kitarasooloja musiikissa yli kaiken...
Eikö Glenn Tiptonin hienoin soolo ole biisissä Beyond the Realms of Death?
Iron Maiden ja Judas Priest eivät ole koskaan olleet kovin tiukkoja bändejä, ja se koskee sekä sooloja että komppeja. Mutta molemmat viihdyttävät hyvin.
Ja minä kyllä ihan tykkään Painkillerin soolosta, osittain ehkä juuri sen takia että jotkut jutut siinä ovat ns. tuurilla vedettyjä.
Thrash-bändeiltä niitä päämäärättömiä tilutteluja löytyy hakemattakin, mutta mielestäni Judaksen ja Iron Maidenin soolot toimivat yleensä ainakin kohtuullisen hyvin, kuten aika usein muutenkin tuollaisessa heavyssa.
Lisättäköön vielä, että "proge"metallibändien kitaristeilla tuntuu myös olevan vaikeuksia soittaa järjellinen soolo. Johtuneeko koko genren ongelmista?
No oikeastaan itse inhoan varsinkin kitarasooloja musiikissa yli kaiken...
Noh, etkös sinä ollutkin itse basisti? :lol:
Noh, etkös sinä ollutkin itse basisti? :lol:
Toki, mutta soitan myös kitaraa.
Outoa, että kitaransoitosta kirjoitetaan negatiiviseen sävyyn, eikä Gary Moorea mainita kertaakaan. Onko Mooren haukkuminen vain suomalainen ilmiö?
Muuten ihan hauskasti laadittu lista, josta löytyy, sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä, jokaiselle jotakin.
Noista kasarihevikitaristeista Nick Mars ja Jay Jay French taitavat olla kasvottovimmat vinguttajat. Smith/Murray ja Tipton/G.G ovat ihan kuninkaita ja kaukana mauttomuudesta.
Summa summarum - minä en ymmärrä miksi yleensäkin kaikkein useimmin nostetaan aina kitarasoolo esille inhottavana ilmiönä rock-musiikissa, vaikka niitä tehdään ja on tehty kaikenlaisia koko maailman sivu. Ei sointujen plänkyttäminen, erilaisten äänten loihtiminen kitarasta erilaisten apulaitteiden avulla tai muodikkaan surkeasti rämisty vongutus ole sen kummempaa kuin mikä tahansa soolokaan, joka on vain yksi elementti soittimen ulosannin kokonaisuudessa.
Hyvä soolohan on "kappale kappaleessa" - tai ainakin voi parhaimmillaan loihtia jotain uutta teemaan tai värittää teeman tueksi, mikäli mitään sellaista on kappaleessa olemassa. Sen allekirjoitan, että mikään pakko ei ole tietenkään soolota, jos se ei tunnu sopivan. Silti, miksi kuitenkaan pitäisi fakkiintua ja karsinoitua jossain asiassa tyyliin "en koskaan soita sooloja" vain tehdäkseen omasta tulkintakyvystään tältä osin rajatun?
Mä tykkään ainakin sooloista.
Cheap Trickin Mandocello, listassa, oli ekaa Cheap Trickiä jota kuulin radiossa, ja ostin LPn. Sitä ennen se oli lähes paikallinen melko surkea kapakkabändi, joka oli ihan hauska jo silloin, jos oli kännissä.
Cheap Trickin Mandocello, listassa, oli ekaa Cheap Trickiä jota kuulin radiossa, ja ostin LPn. Sitä ennen se oli lähes paikallinen melko surkea kapakkabändi, joka oli ihan hauska jo silloin, jos oli kännissä.
Ihme valinta tuo Mandocello, on Nielsenillä nimittäin oikeastikin huonoja kitarasooloja. Mainettaan parempi kitaristi, pellen rooli vaan vienyt uskottavuutta pois. Eipä tosin Cheap Trickillä ole nuo kitarasoolot tai muut instrumentaalinäytöt olleet koskaan pääasia, vaan hyvät biisit.
Miulla on yks Trickin live vuodelta '75, eikä se mitään surkeaa kapakkajyystöä ole. Omia biisejä suurin osa ja coveritkin edustavat tuollaista The Move b-puoliosastoa. Meininki on aika rankkaa ja varsinkin komppiryhmällä on homma hallussa.
Näin ne ekan kerran juuri 1975. Aika paljon covereita. Maksoi 50c kapakan ovella. Erikoistarjous. Normaalisti dollarin siinä kapakassa.
Ei ne ainakaan palkan takia soittaneet hienosti!
Lueskelin tossa noita listan juttuja vähän tarkemmin ja tulin siihen tulokseen että toi on joku koomikko.
Lueskelin tossa noita listan juttuja vähän tarkemmin ja tulin siihen tulokseen että toi on joku koomikko.
Niin, ainakin osittain kieli poskessa kirjoitettu.