Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

jooga

Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten (39 kommenttia)
Harrastaako kukaan minkäänlaista joogaa? Erilaisia joogalajejahan on vaikka kuinka monia, mikä ois alottelijalle paras? Semmoinen joka ei vaatis mitään hirmuista notkeutta tai kuntoa ;) Paljonko joogakurssit yleensä maksaa? Kansalaisopistot niitä ainaskin kai järjestävät. Joogastahan ois apua varmasti esim. lihas-, niska-, yms. kipuihin.

+/- saldo : 0 |

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tavallinen, kansanopiston järjestämä fyysinen jooga on paras juttu vaikutteille alttiille nuorelle miehelle. Hatha-joogaksi tuota yleensä sanotaan. Se ei vaadi minkäänlaista pohjakuntoa tai -notkeutta, koska asanoita eli asentoja ei pyritä heti suorittamaan täydellisesti.

    Hirmuista notkeutta ja kuntoa vaatii pari vuotta sitten muodissa ollut voimajooga. Harjoitukset ovat niin rajuja, että väittäisin niiden voivan johtaa nivelten yli-liikkuvuuteen ja ongelmiin vanhoilla päivillä.

    Jos kursseilla ruvetaan opettamaan hengitysharjoituksia, hengityksen pidättämistä ja niihin liittyviä asentolukkoja, bandhoja, luetaan mantroja tms. - suosittelen kävelemään ovesta ulos. Hyvin todennäköisesti opettaja ei tiedä mitä tekee.

    saigon kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jo on Docilla läpät.

    Itse olen harrastanut tuota astanga joogaa, joita jotkut spedet kutsuvat myös voimajoogaksi n. 3 vuotta. Ainoa vakavasti otettava jooga- tyyppi. Noi kurssit ovat ainakin Helsingissä täysin ylihinnoiteltuja.

    Mitään ongelmia ei synny, jos vain tietää, mitä tekee. Ohjaaja auttaa ja ohjaa. Joillekin tosin harjoitusten äärimmäinen rankkuus saattaa tuottaa ongelmia, mutta eipä ko. henkilöillä ole muutenkaan mahdollisuuksia saavuttaa mitään joogan päämääriä.
    Kuntokin kasvaa, kun vain jaksaa treenata. Jäykkyydestä pääsee kukin omaa vauhtia eroon. Minäkään en pysty tekemään 3 vuoden jälkeen edes läheskään kaikkia ns. ensimmäisen sarjan liikkeitä, mutta eipä mulla olekaan mikään kiire. Astangan pää-guru Pattabhi Jois on yli 90 vuotias ja edelleen todellä hyvässä kuosissa. Todennäköisesti paremmassa kuin moni täällä.



    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Jo on Docilla läpät.

    "Ainoa vakavasti otettava jooga-tyyppi".

    Satuin seuraamaan astanga-joogan tuloa Suomeen erittäin läheltä. Sanoisin, että opettajien kusipäisyys ja kyvyttömyys kriittiseen ajatteluun näyttää kertakaikkiaan vetävän puoleensa tietynlaisia oppilaita.

    saigon kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mielipiteittesi taso riittää tämän keskustelun lopettamiseen.

    Tietysti jos jooga kiinnostaa vain ilmiönä ja haluatte pintaraapaisun siitä, mitä se oikeasti on, niin menkään ihmeessä jonkun työväentalon lattialle levyttämään ketarat ojossa pariksi kuukaudeksi. Sitten voitte kertoa kaikille, että harrastatte joogaa.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Eikös joogan yks tarkotus oo jonkinlainen mielenrauha, mitenkähän saigonin tapauksessa on tulosta syntyny? ;)

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mielipiteittesi taso riittää tämän keskustelun lopettamiseen.

    Sopii mulle, koska se mitä kirjoitit astangasta on uskoon hurahtaneen höpinää. "Ainut vakavasti otettava jooga-muoto".

    Hauskaa kuulla, että kolmen vuoden voimajumppa kokemuksella olet päässyt joogan ytimeen. Itsellä kesti 12 vuotta kyllästyä ja vaihtaa Chi-Gungiin. Mun kung-fu on tällä hetkellä niin vahva, että pieraisisin sut hautaan. :lol:

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vaikka Saigon tietääkin kaiken joogasta ja asiasta ei kannata sen enenpää keskustella, uskaltaisin väittää, että monimutkaisia hengitysharjoituksia ei kannatta tehdä, jos on taipumusta ahdistuneisuuteen tai panikkihäiriökohtauksiin. Erityisesti pitkällinen hengityksen pidättäminen voi aiheuttaa omalaatuisia reaktioita aivoissa, joiden kemiallinen tasapaino ei ole ihan ok.

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pankaas hakurobotille sanaksi Rönkkönen Veijo tai Jimi Tenor Higher Planes, sen levyn kannessa on nääs kuva Rönkkösen patsaspuiston siitä osasta, jossa on kaikki jooga-asennot käsittävä betoni-omakuva-osasto... Puisto sijaitsee Parikkalan Koitsanlahden kylässä, valtatie 6:n vieressä lähellä Koillisrajaa, Imatralta ylöspäin. Kantsii suorittaa sinne pyhiinvaellus kesällä!

    saigon kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vaikka Saigon tietääkin kaiken joogasta ja asiasta ei kannata sen enenpää keskustella, uskaltaisin väittää, että monimutkaisia hengitysharjoituksia ei kannatta tehdä, jos on taipumusta ahdistuneisuuteen tai panikkihäiriökohtauksiin. Erityisesti pitkällinen hengityksen pidättäminen voi aiheuttaa omalaatuisia reaktioita aivoissa, joiden kemiallinen tasapaino ei ole ihan ok.


    Hengityksen pidättäminen? :lol:

    edit: tässä vielä linkki, jottei jengille jäisi docin horinoista väärää mielikuvaa http://www.astangasali.com/historia.html

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Hengityksen pidättäminen?

    Tässä puhuttiin nyt joogasta ylipäätään. Kyllä mä sen tiedän, että
    astangaan ei kuulu pranayama-harjoituksia, joihin sisältyisi hengityksen pidättämistä, mutta sehän on astangan ongelma.
    Niin ja se on tietenkin sinun ongelma, jos luulet että jokin astangaan kuulumaton asia ei kuuluu joogaan yleisestiottaen.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jätänkin sanomatta... :oops:

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pääsen ehkäpä mukaan terapiakeskuksessa järjestettävään rentoutusryhmään, jee. Eihän se nyt varsinaista joogaa ole, mutta kuitenkin :)

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Seuraava kommentti ei liity mitenkään Hezzun henkilöön eikä keneenkään olemassa olevaan tai kuviteltuun henkilöön, mutta minusta on äärimmäisen absurdia, jos verovaroja käytetään rentoutumisen opettamiseen. No eipä sen puoleen, kyllähän mm. Kelan kuntoutuskeskus järjestää luentoja aiheesta "Näin liikut". Vinkki: liike tapahtuu siten, että jalkaa laitetaan toisen eteen toistuvana liikesarjana. Kohta varmaan on kurssi herätyskellon käyttötarkoituksista pitkäaikaistyöttömille.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Liikkumista osaa ihan luonnostaan, rentoutumista pitää jonku opettaa ;)

    Sami kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    kyllähän mm. Kelan kuntoutuskeskus järjestää luentoja aiheesta "Näin liikut". Vinkki: liike tapahtuu siten, että jalkaa laitetaan toisen eteen toistuvana liikesarjana. Kohta varmaan on kurssi herätyskellon käyttötarkoituksista pitkäaikaistyöttömille.


    Ymmärtääkseni viittaat että ihmisellä pitäsi olla vastuu itsestään ja tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. No, niinhän nykyään ei ole.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jep, peruskoulun tarjoaman lukutaidon pohjalta jokaisen pitäisi pystyä itse ottamaan selvää miten liikutaan, rentoudutaan tai pyyhitään perse.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kaikki ei vaan osaa tai jaksa :(

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No joo, tarkoitus ei ollut ruveta kirjoittamaan mitään yhteiskuntapoliittista manifestia. Rutisen ajankuluksi, koska mua vaivaa iskias ihan hirveen törkeesti ja vuorokausirytmi on nurinniskoin. Mutta olen silti sitä mieltä, että henkinen laiskuus ei ole yhteiskunnan ongelma.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ruumiillisia vammoja hoijetaan terveyskeskuksesa, henkisiä vammoja mielenterveystoimistosa... potilaan kannalta lienee yhdentekevää onko se "yhteiskunnan ongelma" kunhan apua saa ;)

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Duuniajalla kävin kerran viikossa jonkinlaisessa joogassa puoli vuotta, kunnes lopettivat perkeleet sen. Minulle teki ainakin erittäin hyvää sekä psyykkisesti että fyysisesti (varsinkin selälle!), vaikka rentoutumisen osaan kyllä kiitettävästi muutenkin...

    Muutaman kerran olen yksikseni kotonakin liikkeitä tehnyt, yksi opuskin löytyy, mutta olen liian laista yksin enempi tätä harrastamaan. Ja selkä on kipeä... Suosittelen kyllä joogaa, varsinkin jos siitä ei tarvitse itse mitään maksaa!

    saigon kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Siis toi perus aurinkotervehdyssetti riittää varmasti selän kunnossa pitämiseen ja kohtalaisen kunnon ylläpitämiseen. Se on helppo opetella ja sitä on hyvin hankala tehdä "väärin" siinä mielessä, että siinä ei pysty hajoittamaan itseänsä.
    Sama aurinkotervehdyskuvio on ilmeisesti monissa joogatyypeissä täysin sama, joten liikesarjan erinomaisuus ei ole edes koulukuntakohtainne kysymys.
    Mulle on tosin opetettu, että aurinkotervehdysten jälkeen pitäisi tehdä joitain loppuliikkeitä (lähinnä niskahartijaseisonta ja vastaliike tälle) + tietysti noi perus risti-istunta rentoutukset.
    Astron kanssa olen samoilla linjoilla yksin joogamisen kanssa, mutta toi eka setti on kyllä niin nopeasti hoidettu, että pitäisi onnistua jokaiselta (no ei kyllä luonnistu esim. multa, vaikka järki sanoo toisin).

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ens viikosta alkaen rentoutusta luvassa, jee jee 8)

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Pidä hauskaa! Toivottavasti on hyötyä sulle.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä olen kuullut että oopium-peräruiske rentouttaa sopivasti.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No joo, tarkoitus ei ollut ruveta kirjoittamaan mitään yhteiskuntapoliittista manifestia. Rutisen ajankuluksi, koska mua vaivaa iskias ihan hirveen törkeesti ja vuorokausirytmi on nurinniskoin. Mutta olen silti sitä mieltä, että henkinen laiskuus ei ole yhteiskunnan ongelma.


    Hmm... Ehkä sinun kannattaisi rentoutua, kenties jopa mennä sinne vihaamallesi rentoutus-kurssille... :)

    Stressistä aiheutuu suuria kustannuksia yhteiskunnalle. Poissaolot töistä, stressin aiheuttamat psykofyysiset oireet, pahimmassa tapauksessa työkyvyttömyys. Itse asiassa kaikkein tehokkaimmat ja suorituskeskeisimmät ovat niitä jotka eivät osaa rentoutua.

    Se, että joku joka on stressaantunut menee rentoutuskurssille tarkoittaa nimenomaan sitä että hän ottaa vastuun itsestään. Perinteiset rentoutumiskeinot jotka jokainen osaa eli perjantaipullo tai rauhoittava lääkitys eivät ole pitkän päälle mitenkään hyviä ratkaisuja.

    Rentoutumiskurssien sisältöön en ota kantaa, ennakkoluuloisena ihmisenä oletan että ovat ihan täyttä paskaa ja tuskin olen edes väärässä. Ajatus on silti ihan hyvä.
    :-)

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Rentoutumiskurssien sisältöön en ota kantaa, ennakkoluuloisena ihmisenä oletan että ovat ihan täyttä paskaa

    Täyttä paskaa.. satun tuntemaan yhden A-klinikan psykologin, joka opettaa asiakkailleen rentoutumista. Ko. herra valittaa koko ajan että ei pysty nukkumaan..

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Täyttä paskaa.. satun tuntemaan yhden A-klinikan psykologin, joka opettaa asiakkailleen rentoutumista. Ko. herra valittaa koko ajan että ei pysty nukkumaan..


    Ehkä sitä ihmiset ajautuvat / hakeutuvat sellaisille aloille missä voivat työkseen puuhailla sen asian kanssa. mikä loppujen lopuksi onkin se oma syvin haava tai riittämättömyys. Tuollainen työ on varmaan oivaa vertaistukea... sille psykologille itselleen. :)

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jep, toi ei ole pelkkä sivistynyt arvaus, vaan on ainakin yksi tutkimus, jonka mukaan halu ymmärtää ja hoitaa omia psyykkisia ongelmia johtaa usein psykologin/psykiatrin uran valitsimiseen. Vastaavasti lääkärit tekevät paljon itsemurhia ja monet tähän ratkaisuun päätyvät ovat psykiatreja. Lisäksi psykoterapeuttien lapsilla on usein persoonallisuushäiriöitä!

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ihan kivaa oli se rentoutus, alkuun tuntu ettei asento oo hyvä, mutta ei tohtinu liikahtaa ettei häirihte muita, sitte se rentouttajan selostus meinas huvittaa, mutta jossain vaiheesa meinasin ihan nukahtaa ;)

    juuffo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse olen joskus kuunnellut jotain rentoutyus kasetteja/ cd'tä.
    Sisällöstä en osaa sanoa, nukahdan lähes heti.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tänään oli viimmenen rentoutussessio tältä erää, syksyllä jatkuu. Ihan mukavata tuo on ollu :) Vaan täytyy sitä yrittää tunkia ihtensä johonki jooga-kurssillekin jos vastaan tulee, eiköhän kansalaisopisto alota moista viimmestään syksyllä, uskosin.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kansalaisopiston tarjontaa syksyllä:

    YLIVIESKAN KESKUSTA | RAHKOLAN KOULU | LIIKUNTA, TERVEYS | syyskuu
    121. JOOGA I 20 t, opetuskertoja 10. Hilve Lehto. Alkaa ma 13.9. klo 17.45-19.15 Rahkolan koulun sali. Joogan perusteita. Ota mukaan lämmin vaatetus ja matto Kurssimaksu 19 e. Ryhmäkoko 40. E.

    Tuonne vois ehkäpä mennä o/

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No eipä ole paha hinta, alta 2 ekiä/pläjäys.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ens viikolla pääsen kai testaan joogailua. Sellasten alottelijoitten ryhmään yritin, mutta sielä oli niin täyttä että pääsin vasta seittemännelle varasijalle, mut se kansalaisopiston täti sitte sano että yhesä toisesa ryhymäsä ois yks paikka vapaana, että hän voi laittaa minut sinne. Kokkeillaas sitte sinne, vaikka pikkasen kyllä arveluttaa, että kuin pitkälle ejistyneitä ne muut sielä sitte on. Vaan jospa sitä jotenkuten peräsä pysys ;)

    Tuo hintatieto tuosa ylläällä oliki vanahaa tietua, tää on vähä pitempi kurssi ja maksaa 50 e, mutta työttömät pääsee puoleen hintaan! Jee :)

    Wizardian kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Itse sain selkäkipuihin avun tukipohjallisilla,
    ja nimenomaan oikein mitatuilla tuilla.
    Lisäinfoa: terveystuki.fi
    Ei mainos vaan ystävällinen vinkki,
    referenssit puhukoot puolestaan... :lol:

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No nii, eka kerta joogaa takana. Ihan jees. Se vaan oli vähä hankalaa ku tosiaan menin jatkoryhmään enkä alotusryhmään niin joutu vähän kyyläileen opettajasta ja muista mallia eikä sillee voinu täysillä keskittyä omaan suoritukseen. Ja sitte joittenki liikkeitten kans oli vaikeuksia saaja suoritettua niitä liikkeitä synkasa hengityksen kans. Mutta jees, kaippa mää tuola jatkan :)

    ps: Onkohan minusa jotain vikaa ku olin ainut miespuolinen lähes 40 hengen ryhmäsä? (vrt. olin ainut miespuolinen sosionomi-pääsykokeisa)

    Jimi kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Onkohan minusa jotain vikaa ku olin ainut miespuolinen lähes 40 hengen ryhmäsä?


    Riippuu siitä, oliko tuo sinusta positiivinen vai negatiivinen huomio? :wink:

    pinulk kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kyllähän voisi mennä joogaamaan, mutta kun ei saa mailaa ostettua mistään!

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joogaryhmä.. se on vain ajan kysymys, milloin joku päästää kunnon PIERUN!