Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

tee

Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten (46 kommenttia)
Miten nautit teesi? Sellaisenaan, sokerilla vai kenties hunajalla makeutettuna?

Mikä on lempiteetäsi?

Ite juon "raakana" tai hunajan kera. Nykysin oon juonu enempi tuommosia suht luonnollisia yrttiteitä (taipuupa tämä sana kummasti) ja mieluummin semmosia, joisa ei oo kofeiinia niin tohtii illallakin juuva. Äsken ostin nokkosteetä ja oon tuosa maistellu myös kamomillateetä ja sitten tuommosta Sleepytime-yrttiteetä, josa on aineksina kamomillaa, viherminttua, sitruunaruohoa, lehmuksenkukkaa, karhunvatukanlehtiä, appelsiininkukkaa, orapihlajanmarjaa ja ruusunnuppua, se on melko namia.

+/- saldo : 0 |

    fitchet kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kahvi on minun juttu. Mutta teetäkin tulee joskus juotua, yleensä pyrin valitsemaan mahdollisimman oudon nimisen teen. Vaniljanmakuiset teet ovat kuitenkin suosikkejani.

    VooDoo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Cocco Billiä mukaillen juon kamomillateetä "ilman vai kanssa". :wink:
    Rauhoittavaa & suolisto toimii.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mä juon aamusin pikakahvia, 4-5 teelusikallista kuppia kohden
    Kädet tärisee & suolisto toimii.

    Ai niin teestä.. vihreetä teetä, johon paljon maitoa ja sokeria.

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Earl Greytä on yleensä himassa vaimon vaatimuksesta. Itse juon lähes mitä vaan (jasmiinitee esim. on hyvää), ei tosin mitään hirveän katkeran makuist yrttiteetä. Kotona käytän hunajaa, töissä vedän raakana, ja tällä hetkellä Liptonia ihan pusseista.

    Kahviin en koske, paitsi ehkä pari kertaa vuodessa jos on pakko piristyä. Kamalaa litkua, paitsi teitysi jos sokeria ja maitoa on tarpeeksi makua peittämässä. Nik Turner juo muuten kahvin hunajan kanssa, olen itsekin testannut kerran, ja toimi yllättävän hyvin.

    Viukkis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vinkki kaikille jotka juovat teensä sokerin tai hunajan kanssa: kokeilkaa jättää tee pois. Rahaa säästyy mutta maku ei erityisemmin muutu.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vihreä tee voi olla aika kitkerää ilman sokeria. Riippuu laadusta.

    Viukkis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olutkin voi olla kitkerää ilman sokeria.

    EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen juonut teetä monet vuodet maidon kanssa, mutta nyt ei oiken sovi enää. Sokeria lusikallinen. Jääteessä ei sokeria.

    Vihreätä teetä olen kokeillut ja sekin kelpaa, en tykkää yrttiteestä kuitenkaan.

    Kaikki teeni on Liptonin tavallista joskus Earl Greytä.

    Sami kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Twiningsin paketteja tulee tottumuksesta ostettua. Se missä on viittä eri lajia samassa laatikossa on yleisin ostos, tosin myös sitruunan makuista tulee osteltua. Sekä hunajalla että sokerilla tulee ryystettyä. Ne jotkut hedelmän makuiset on aika kuvottavia. Taitavat olla Liptonin tekemiä, muistelisin. Vihreä tee ei myöskään miellytä. Tosin en ole maistanut pitkään aikaan.

    darshan kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vain irtoteetä. Mieluimmin metsästelen pk-seudun etnokaupoista; vaikka suurin osa niistä käyttääkin samoja tusinatukkuja, muutamilla on omaa maahantuontia. Hämeentien varreltakin saa pu erh:tä ja ti kuan yiniä polkuhintaan.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olutkin voi olla kitkerää ilman sokeria.


    Taidat olla niitä yrittiteen ryystäjiä?

    Taneli kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yhdessä vaiheessa join pelkästään vihreää tai yrttiä, nykyisin taas vähän mustaa välillä. 1-2 sokeria, joskus hermesetasta. Pusseja (Lipton Green Tchae Orient tai Yogi Green Balance lemppareita) tai irtoa (tämän hetken suosikki mustikka-kerma), paljon on vaihtoehtoja kaapissa. Kohta aion keittää Hepuliteetä :) - uusi suklaan ja mintun makuinen musta tuttavuus suoraan Oulun kauppahallista.

    EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suklaa ja tee...hymm. Ei sen pidä olla kaakaota. Ja menee muutenkin kahvi kaakao puolelle jo silloin.

    juuffo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lähes kaikki hyvin ja tunteella haudutettu tee, rouheista tai ihan lehdistä, on hyvää. Olin pelkän teen juoja liki 10 vuotta, nyt on taas pitänyt "hörppiä hölli-velliä" l. kahvia.

    OttoM kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä juon teen ilman sokeria tai mitään muitakaan "ylimääräisiä" lisukkeita.

    Monet teet ovat hyviä, mutta taidan olla liian laiska perehtyäkseni asiaan nykyistä enempää, eli noita tavallisimpia laatuja pussukassa tulee varmaankin juotua edelleenkin. Ehkä jonain päivänä aktivoidun(tässäkin :D )asiassa

    Jotain mansikan makuista hirvitystä tuli kerran juotua..en suosittele

    pimeys kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Irtoteetä ilman lisukkeita. Teelaaduista muun muassa darjeelingit, sencha gyokuro, pu-erh, keemun ja white downy ovat suosikkejani. Jos teetä keitän, kuluu sitä helposti toista pannullista.

    Tiedän, olen addiktoitunut.

    EberkJuho kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Juon aika harvoin teetä, lähinnä sen takia että en kouluaamuisin edes ehdi syödä aamupalaa kunnolla, saatikka tehdä teetä. Silloin kun juon, niin juon nykyisin irtoteetä. Tämän hetkinen suosikki on Lapsang Souchong (saatan muistaa nimen väärin). Muita hyviä teitä ovat eri vihreät teet, jasmiinitee ja Earl Grey esimerkiksi. Ilman sokeria ja maitoa natürlich.

    darshan kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Huomauttaisinpa vielä, että irtotee on halvempaa, riittoisampaa ja laadukkaampaa kuin pussitee.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tarkemmin ajatellen; parasta teetä mitä olen koskaan nauttinut oli eräs kehitysmaakaupasta ostamani afrikkalainen teelaatu, joka oli sangen tummaa. Siinä taisi olla paljon kofeiinia, ja kuten tiedätte, elämä maapallolla ilman kofeiinia on raskasta ellei peräti mahdotonta.

    Taneli kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suklaa ja tee...hymm. Ei sen pidä olla kaakaota. Ja menee muutenkin kahvi kaakao puolelle jo silloin.

    Itsekin kokeilin tätä ekan kerran vasta eilen. Ihan jees, ei se nyt kaakaota mieleen tuonut, mutta ei aiheuttanut myöskään hepulia. Kaverille ostin tervateetä, millasta se lienee...

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Marokossa käyttivät minttuteehensä kiinalaista Gun Powder -teetä, yhdistelmä oli oikein mukava. Mintun lisäksi laittoivat vielä paria muutakin yrttiä kehiin. Ostelinkin muutaman pussukan, ja on välillä tullut keiteltyä. En saa kyllä ihan samaa makua aikaiseksi... Hyvin makeaahan se marokkolainen minttutee yleensä on.

    Mutta minttutee on silti hyvää, olen nyttemmin itsekasvattamista ja kuivaamista lehdistäkin keitellyt. Vaimolle ei vain maistu, ikävä kyllä.

    boredom99 kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Twiningsin vihreää Java-teetä aamuin illoin, päivisin kahvia. Ja ei mitään lisukkeita, tietenkään (paitsi kahviin maitoa).

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikä tämä ei mitään lisukkeita natürlich, tietenkään juttu on?? Teehen voi sekoittaa sokeria, kofeenipillereitä, asperiinia, arsenikkia, karvasmantelia, lyijyä, DDT:tä, elohopeaa.. tosin paria viimeksi mainittua niissä on jo yleensä valmiiksi.

    Viukkis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos teen maku pitää peittää että sitä viitsii juoda, niin miksi yleensä juoda teetä? Vaikka voihan levyjäkin tietysti kuunnella niin että telkkari pauhaa vieressä kovemmalla jos nauttii niistä enemmän siten.

    Kcrimso kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos teen maku pitää peittää että sitä viitsii juoda, niin miksi yleensä juoda teetä?


    No toi on vähän sama kuin sanoisi, että ruokaan ei saa laittaa mitään mausteita kun sen oma maku peittyy. Itse en juo teetä, mutta kahvia sitten sitäkin enemmän. Maidon ja sokerin kera. Sokerin käyttöä pitäisi kyllä yrittää vähentää tai mieluiten lopettaa kokonaan..

    Viukkis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ei ruokaan sellaista maustetta kannatakaan laittaa, jotka saavat koko ruoan maistumaan vain kyseiseltä mausteelta.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Lukekaa tarkkaan koska nyt olisi tarjolla turhin virke, mitä nettiin on koskaan kirjoitettu: Jos vahvaan vihreään teehen laittaa sen verran sokeria, että kitkeryys peittyy, homma maistuu edelleen teeltä eikä sokerivedeltä.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Minä paan teehen hunajaa sillon kun on esim. lentsun uhka näköpiirissä, en juurikaan muulloin, en tiijä onko hunajalla lentsua parantava/ehkäsevä vaikutus, mutta niin haluan ainakin uskoa ja on ainakin toistaseksi toiminu ;) Joskus juon myös pelkkää kuumaa hunajavettä. Muuten kyllä juon teen yleensä sellasenaan, en mää kahvisakaan oo käyttäny sokeria varmaan 20 vuoteen. Ruokiinkaan en juuri käytä mausteita, hieman suolaa vain, enkä aina sitäkään. No joskus maustan kyllä soijakastikkeella, joka sinällään on kyllä maustettua. Mitä ilua on mausta joka peitetään jollain muulla maulla? ;)

    Viukkis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos vahvaan vihreään teehen laittaa sen verran sokeria, että kitkeryys peittyy, homma maistuu edelleen teeltä eikä sokerivedeltä.

    "Tee joka maistuu teeltä vaikka ei maistukaan kitkerältä" on loogisesti ristiriitainen käsite, koska tee maistuu nimenomaan kitkerältä.

    juuffo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Entäpä nämä latet ja muut ulukomaan herkut?
    Kaardemumma kahvi on nam!
    Kahvissa en yleensä käytä sokeria. Kerma/ Täysmaito on must!
    Teehen vain synteettistä, siis keinotekoista makeutus ainetta.
    (Juhlan kunniaksi jos löytyy hunajaa, se käy hyvin!)

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No tämäkin on makukysymys. Itse käytän aika paljon mausteita ruokiin, vaikka suolalla ja pippurillakin pärjää yksinkertaisemmissa jutuissa.

    Eikä hunajaa tarvitse toki teehen lusikkakaupalla mättää, pieni määrä ei mielestäni peitä teen makua, vain pyöristää sen yhäkin miellyttävämmäksi. Samasta syystähän esim. tomaattikastikkeeseen laitetaan hieman sokeria.

    Viukkis kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jokainen saa toki tehdä omaksi huvikseen millaisia sekoituksia haluaa, mutta jos aletaan tehdä kysymyksiä tyyliin "mikä villitys tämä nyt on että kalliiseen punaviiniin *ei* laiteta paria lusikallista sokeria että sitä litkua viitsis juoda" niin silloin älähdän.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Entäpä nämä latet ja muut ulukomaan herkut?


    Latteen kyllä pistän sokeria (sitä ruskeeta mitä annetaan mukaan sellasesa tötterösä), kumma kyllä, mutta sehän on herkuttelujuomaa muutenkin, joten siihen se sopii. Sitä kaakaotursuketta mitä ne myös ehottelee en oo testannu.

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    No en mäkään punaviiniin mitään laita, vaikka olenkin joskus maistanut kokiksen kanssa... On Saksassa kova juttu. Tuleeko älähdyksiä, Viukkis?

    Ja joo, voihan sitä vaikka kuinka pelkistetysti nauttia ravintonsa ja nautintoaineensa, eihän siinä mitään. On taatusti terveellisempääkin. Itse olen vähän sellainen "mahdollisimman paljon kaikkea ja heti" -tyyppi, ei tosin koske kaikkia elämänaloja!

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos muuten joku on huolissaan sokerin epäterveellisyydestä, mutta ei halua siitä kuitenkaan luopua, suosittelen ruskeaa intiaanisokeria. Siinä on mukana kaikki hyvätkin aineet tosin kuin käsitellyssä, valkaistussa myrkyssä. Ei ole samanlainen piikki insuliinituotannolle, ja on jopa jossain mielessä terveellistä. Hieman lakritsainen maku saattaa jotakuta häiritä, mutta musta sitä voi hyvin käyttää missä vaan mihin laittaisi valkoistakin sokeria.

    juuffo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    pyöristää sen yhäkin miellyttävämmäksi. Samasta syystähän esim. tomaattikastikkeeseen laitetaan hieman sokeria.
    Alan miehiä ! Itse laittaisin sokerin siaan siirappia.

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, toi ruokosokeri onkin aika lähellä siirappia, varsinkin tuoksultaan.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    "Tee joka maistuu teeltä vaikka ei maistukaan kitkerältä" on loogisesti ristiriitainen käsite, koska tee maistuu nimenomaan kitkerältä.


    No mun makuhermoja ei ole ohjelmoitu Javalla. Mistä tuli mieleen, että se mitä Suomessa sanotaan kahviksi, on kahvista keitettyä teetä. Ja se on kitkerää ja liian laihaa, pahaa. Sopivan vahvuisen kahvin tuntee siitä, että ensimmäisen kupin jälkeen rupeaa korvat soimaan.

    juuffo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Aikanaan hotellimme keittiölle tuli keittään omaa aamukahvia mies joka oli kiertänyt muutakin kuin tahkoa. Hänellä oli joku "ihme" pikki pikku pannu jolla keitti jotain "ähläm" kaffia.
    Se OLI vahvaa, yllättävää kyllä ei kitkerää tai mitenkään pahaa. Nimenomaan vain vahvaa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    pikku pannu jolla keitti jotain "ähläm" kaffia

    Ehkäpä libanonilaista mutakahvia. Kupin pohjalle jää mustaa "mutaa". Se on kaikkien kahvien äiti!

    fitchet kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Ehkäpä libanonilaista mutakahvia. Kupin pohjalle jää mustaa "mutaa". Se on kaikkien kahvien äiti!


    Kun meillä oli asuntolassa normaali kahvi loppu, kämppis keitti varmaankin juuri samaa kahvia. Täytyy kyllä sanoa, että oli todella [u:ccf4b2a5a3]piristävää[/u:ccf4b2a5a3] kahvia. Muistaakseni Turkkilaista, en ole varma...

    boredom99 kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Teestä jätin sokerin pois jo vuosia sitten, ja yhtenä uutena vuotena päätin että jätän kahvistakin, pari kuukautta maistui kitkerältä ja pahalta mutta sen jälkeen siihen tottui. Ainoa mihin enää laitan sokeria on mämmi (ja sitäkin on vain kerran vuodessa).

    Ruokiin laitan mausteita paljon, mutta suolaa harvemmin, loraus soijakastiketta ajaa tarvittaessa saman asian, ja tarpeeksi yrttejä.

    Janus kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Harvemmin tulee juotua, mitähän siellä kaapissa nyt onkaan. Pussiteetä en nykyisin enää juo. Hunajaa laitan silloin tällöin.

    didja kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kahvilinjoilla, 2-4 kupillista päivässä, tilkalla maitoa höystettynä. Teetä en juo kotona oikeastaan ollenkaan, muualla tarjottaessa, liraus hunajaa sopii teehen, tee on hyvä juoma illalla, se ei vie yöunia kuten kahvi saattaa tehdä myöhään juodessa.

    Marokossa käydessä tuli litkittyä sitä niiden minttuteetä huomattavia määriä, sehän nautitaan todella runsaalla sokerilla höystettynä, ja on kerrassaan hyvää. Marokkolaisten hammashuolto taitaa olla kyllä retuperällä, eikä heidän kansallisjuomakaan(tämä tee) taida auttaa asiaa. Marokkolaisista jäi mieleen varsinkin se mustanruskeiden hampaan tynkien koristama, leveä hymy :)

    Astro kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ainainen vesipiippujen lutkutus kuluttaa myös hampaita aika rankasti...

    Oravamangusti kirjoitti noin 18 vuotta sitten+/- saldo : 0
    mielestäni earl grey, prince of wales, breakfast tea yms.. on perkeleen hyviä Twiningsilta. Lempiteemerkkini :D .
    myös liptonin venäläinen tee ja perusTee on hyvää, vähän ehkä paperisen makusta twiningsiin verrattuna.

    jos jotain halpoja teemerkkei käytetään niin nordqvistin "Viisasten tee" on oikein hyvää.

    kokeilkaapa jostain hankkia venäläistä ruusunLEHTIteetä. se on helkutin hyvää :P .