Liikennehavaintoja
EsaJii kirjoitti noin 20 vuotta sitten (28 kommenttia)
Ihan omianne vaan. Voimme kommentoida.
Cadillac-papparainen, semmoinen ainakin 70 vuotias, ajoi aina mustalla Cadillacillaan 40mph ruuhkalliikenteesä aamulla. Ei näkynyt puoleen vuoteen, luulin hänen kuolleen. Sitten hän ilmestyi taas vaaleansinisellä Cadillacilla yks aamu. Seuraava aamu ajoi ihan pikkuautoa. Menikö ne kaksi muuta lyttyyn?
Cadillac-papparainen, semmoinen ainakin 70 vuotias, ajoi aina mustalla Cadillacillaan 40mph ruuhkalliikenteesä aamulla. Ei näkynyt puoleen vuoteen, luulin hänen kuolleen. Sitten hän ilmestyi taas vaaleansinisellä Cadillacilla yks aamu. Seuraava aamu ajoi ihan pikkuautoa. Menikö ne kaksi muuta lyttyyn?
+/- saldo : 0 | Tweet
Edelläni ajanut farmari-Volvo, ratissa keski-ikäinen mies, ryhmittyi flemarilta ylöspäin ajettaessa Aleksis Kivenkadun kulmassa liikennevaloihin kuin olisi ollut ajamassa suoraan, vilkutti vasemmalle, ja valojen vaihduttua vihreäksi kääntyi oikealle.
Täällä Suomessa on ihmetelty tänään lähinnä tällaista:
Tie 6, Kouvola - Koskenkylä. Elimäki, Lapinjärvi. Välillä Elimäki - Lapinjärvi.
Liikennehäiriö. Kouvolan poliisi tiedottaa: Pyörätuolilla liikkuva henkilö kelaa vastaantulevalla ajokaistalla Helsingin suuntaan.
Tilanteen kesto: 17.6.2005 klo 14.15 toistaiseksi
Teilläkin pienet ruuhkat
http://www.iltalehti.fi/2005/06/20/200506203195693_uu.shtml
Arkipäivän ruuhkat ovat semmoisia joita ei voi välttää, mutta voi olla pikkasen aikaisemmassa päässä. Olen töissä klo 7 ja lähden klo 15 30. Tänään kuitenkin on määrätty kokous klo 15-17, joten joudun klo 17 ruuhkaan. Ja perkele, olen duunissa 10 tuntia, kunnei ilmoitettu kuin vasta kun lähdin kotiin perjantaina.
Ajan joka aamu moottoritietä noin 35-40km töihin. Tänä aamuna kaukana edessä räjähti autossa kai sylinteri, ja luulin koko moottorin sulavan ja savuavan kohta. Mutta miespä ajoi, ja lujaa, sillä piti pysyä savun edellä. Kyllä sen täytyi konepellin raoista näkyä kuskillekin. AInakin viitisen minuuttia ajoimme tässä savussa, joka leijui aina sen verran paikallaan ennen kuin haihtui, että oli kuin ajaisi sumussa.
Emme sitten nähneet autoa läheltä, lopulta tämä ajoi pois moottoritieltä. Poliisi kyllä ottaa selville jos liikkuu kaupungilla savustajallaan.
Matti tulee vankilasta ja ajaa heti autoa?
http://www.viheraho.com/nykanen/
kuka sen auton sinne vei? Mervihän ei aja.
Helsingin liikenne... 10 metriä... punaiset... Motorisesta kehityshäiriöstä kärsivä ensimmäinen auto lähtee liikkeelle viiden sekunnin reaktioajalla... kaksi autoa ehtii...
10 metriä... punaiset... 25 metriä ajoa... punaiset...
Kello 0.30 yöllä. Alppila. Reitti Junatie - Aleksis Kivenkatu - Sturenkatu - Helsinginkatu - Runeberginkatu... Töölöntori.
Ei juuri ristin sielua missään ja noin kahdetkymmenet punaiset liikennevalot. Ilma saastuu, hermot kiristyvät... Mutta turvallisuus ennen kaikkea. Voihan jonkun kaupunginvaltuutetun sokea mummo hypätä tielle minä hetkenä hyvänsä...
Eiks teillä muutu vilkkuvaks punaiseks...ai niin ei se ole sama. Meillä yöllä punaiset, suuri osa, vilkkuvat punaista yhteen suuntaan ja keltaista toiseen. Keltaisesta saa ajaa suoraan läpi. Punaisesta kuin stop merkistä.
Suomalaiset autolijathan ovat niin tyhmiä, että heitä pitää jatkuvasti ohjata liikennevaloilla. Myös yöllä. Se johtuu siitä, että kukaan ei tunne liikennesääntöjä - eikä myöskään omaa yhtään harmaata aivosolua pääkopassaan.
Näin siis viranomaiset ajattelevat. Suomalaiset ovat myös varmaan ainoa kansakunta, joka kunnioittaa täysin turhia ja mielipuolisia liikennevaloja vaikka Vetelin keskustassa - maanantaiyönä kello kaksi. Siinähän seisovat, tottelevaiset ja kiltit ihmiset, vaikka pitäjässä ei olisi yhtään ainotta ihmistä hereillä.
Suorastaan pelottavaa (todennäköisesti Tsaarin ajoilta peräisin olevaa) auktoriteettipelkoa, nöyryyttä, tottelevaisuutta - ja sääntöjen noudattamista sääntöjen vuoksi.
Matti tulee vankilasta ja ajaa heti autoa?
http://www.viheraho.com/nykanen/
kuka sen auton sinne vei? Mervihän ei aja.
http://www.viheraho.com/nykanen/
kuka sen auton sinne vei? Mervihän ei aja.
Toi kuski ei ole Matti. Matilla nahkatakki, ja hieman "normaalimpi" hiusmuoti nykyään. Matti meni lähdettäessä pelkääjän paikalle, Mervi taakse. En tiedä kuka oli kuskina, enkä välitä...
Harmittaa ihmiset, jotka eivät näytä vilkkua ajoissa tai ollenkaan. Eilenkin taas oli monta, jotka edessäni tai takanani hiljalleen valuivat risteyksessä kääntyvien kaistalle ja just ennen varsinaista kääntymistä laittoivat vilkun päälle.
Suomalaiset ovat myös varmaan ainoa kansakunta, joka kunnioittaa täysin turhia ja mielipuolisia liikennevaloja vaikka Vetelin keskustassa - maanantaiyönä kello kaksi.
Eräs tuttu väittää saaneensa Tampereella sakot käveltyään aamuyöllä punaisia päin, koska nurkan takaa ilmaantui hurjasteleva poliisiauto joka joutui tästä syystä hieman hellittämään kaasua.
Harmittaa ihmiset jotka ajaa kaupungin keskustassa omalla autolla. Töihin tullaan lähiöstä espoosta tankki täynnä kallista bensaa, ja autossa ei tietenkään istu muita ihmisiä kuin kuski, jonka monasti pönäköityvä olemus pistää vihaksi, kävelisi perkele, tai ajaisi polkupyörällä.
Autotie on keski-ikäisen, punoittavan, ylipainoisen miehen valtakuntaa. Joitain kuskeja selvästikin vituttaa väistää jalankulkijaa. Kaasu pohjassa tullaan, vaikka suojatiellä joku ylittää katua. Monasti saa henkensä kaupalla juosta pois alta, taksikuskit on pahimpia. Ratin takana istuva ihrakasa puhuu usein puhelimeen, eikä kiireiltään ehdi huomioida tiellä liikkuvia, eikä tietysti tarvitsekaan, yksityisautoilija on rattinsa takana kuningas, köyhät väistyköön!
Pahaa yleistystähän tämä on. Mutta välillä riepoo aivan perkeleesti madella keskustan ruuhkissa ja niellä pakokaasua, koska ihmisten mielestä on niin mukavaa tulla töihin ja asioille omalla autolla. Samoiten hengenvaarallisesti ajavat mulkut voisin omin käsin kuristaa.
Mielipidekyselijät kiersivät ovelta ovelle tiedustelemassa vastaajan omaa arviota ajotaidoistaan. 90 % pitivät itseään keskimääräistä parempana kuskina. Loput 10 % eivät olleet kotona kyselyä tehtäessä.
Harmittaa ihmiset jotka ajaa kaupungin keskustassa omalla autolla. Töihin tullaan lähiöstä espoosta tankki täynnä kallista bensaa, ja autossa ei tietenkään istu muita ihmisiä kuin kuski, jonka monasti pönäköityvä olemus pistää vihaksi, kävelisi perkele, tai ajaisi polkupyörällä.
Autotie on keski-ikäisen, punoittavan, ylipainoisen miehen valtakuntaa.
Autotie on keski-ikäisen, punoittavan, ylipainoisen miehen valtakuntaa.
Ah, miten stereotypinen yleistys! Minä en edes punota! :) Mutta ajan Helsingin keskustassa päivällä omalla autolla, koska liikun siellä työasioissa. Minulle ei metro tai bussi ym. julkiset ole missään tapuksessa (työaikana) mahdollinen vaihtoehto, koska mukanani on aina 4 suurta ja painavaa laukkua/kassia täynnä mallikappaleita. Niiden raijjaaminen raitsikassa asiakkaalta toiselle on fyysisestikin lähes mahdotonta. Sekin riittää, että Kluuvin pysäköintihallista kantaa laukkuja kaksi kerrallaan asiakkaan luo. Mutta koska laukut mahtovat juuri ja juuri farmarivolvon takapaksiin ja ajelen yksin, saatan näyttää juuri tuollaiselta, kuin didja kuvaili. Ilman punotusta kuitenkin. Eivät kaikki ole turhaan liikkeellä omalla autolla.
Autottomana päivänä ajoin 450km.
Harmittaa ihmiset jotka ajaa kaupungin keskustassa omalla autolla. Töihin tullaan lähiöstä espoosta tankki täynnä kallista bensaa, ja autossa ei tietenkään istu muita ihmisiä kuin kuski, jonka monasti pönäköityvä olemus pistää vihaksi, kävelisi perkele, tai ajaisi polkupyörällä.
Autotie on keski-ikäisen, punoittavan, ylipainoisen miehen valtakuntaa.
Autotie on keski-ikäisen, punoittavan, ylipainoisen miehen valtakuntaa.
Ah, miten stereotypinen yleistys! Minä en edes punota! :) Mutta ajan Helsingin keskustassa päivällä omalla autolla, koska liikun siellä työasioissa. Minulle ei metro tai bussi ym. julkiset ole missään tapuksessa (työaikana) mahdollinen vaihtoehto, koska mukanani on aina 4 suurta ja painavaa laukkua/kassia täynnä mallikappaleita. Niiden raijjaaminen raitsikassa asiakkaalta toiselle on fyysisestikin lähes mahdotonta. Sekin riittää, että Kluuvin pysäköintihallista kantaa laukkuja kaksi kerrallaan asiakkaan luo. Mutta koska laukut mahtovat juuri ja juuri farmarivolvon takapaksiin ja ajelen yksin, saatan näyttää juuri tuollaiselta, kuin didja kuvaili. Ilman punotusta kuitenkin. Eivät kaikki ole turhaan liikkeellä omalla autolla.
Autottomana päivänä ajoin 450km.
Joo, ihan tieten tahtoen yleistin. Silloin kun autoa todella tarvitaan, niin totta kai sitä pitää käyttää. Mutta niitä, jotka tulevat hyvien julkisten liikenneyhteyksien äärestä omalla autolla töihin, en voi ymmärtää. Etenkään kun bensan hinta on mitä on.
Jos asuisin kauempana kuin seinän takana työpaikasta, ostaisin sellaisen muodikkaan skootterin. Ja noille kuvailemilleni työmatkoille se ei myöskään oikein sovi. On se bensa vaan niin vitun kallista nykyjään.
Pahaa yleistystähän tämä on. Mutta välillä riepoo aivan perkeleesti madella keskustan ruuhkissa ja niellä pakokaasua, koska ihmisten mielestä on niin mukavaa tulla töihin ja asioille omalla autolla. Samoiten hengenvaarallisesti ajavat mulkut voisin omin käsin kuristaa.
Hauska vuodatuksesi toi mieleen nuoren, vihaisen, maalta muuttaneen miehen, joka todennäköisesti äänestää vihreitä. Omasta mielestäni on mielenkiintoista, että jotkut änkeävät Helsinkiin asumaan, vaikka 20 km pohjoiseen päin olisi niin vehrätä - ja ah niin autiota. Kaupungissa valitettavasti on autoja - ja yksityisautoja. Pk-seutu on neulanpiston kokoinen alue Suomen kartalla, ja kenenkään ei ole pakko asua siellä.
Koko liikenteen ruuhkautuminen Helsingissä johtuu siitä, että lukutaidottomat ja ajokortittomat liikennesuunnittelijat ovat tukkineet liikennejärjestelyillä - ja liikennevalojen järkyttävällä synkronoinnilla koko kaupungin. Katso esim. Kruununhakaa tai Viiskulman aluetta: ei valoja, ei ruuhkia... ja kolareita tilastojen mukaan erittäin harvoin.
30:n rajoitus oli mielestäni kaiken idioottimaisuuden huippu. Säädetään laki, joka tekee toteutuessaan kaikista ihmisistä lainrikkojia. Ensin rajoitus oli 50, sitten 40, sitten 30. Seuraavaksi varmaan 20 ja kypäräpakko... Turvallisuuden nimissä voidaan autoilijoita simputtaa loputtomasti - ja liikenteen sujuvuutta haitata mielin määrin.
Ja jos väität Helsingin pakokaasuja ja ruuhkia suuriksi - ja autoilijoita piittaamattomaksi, et varmaan koskaan ole käynyt esim. Etelä-Euroopassa. Matkailu avartaa.
Ja muuta takaisin sinne Närpiöön tai Kyyjärvelle. Säästyt kiusallisilta pakokaasuilta. :lol:
Harmittaa ihmiset jotka ajaa kaupungin keskustassa omalla autolla. Töihin tullaan lähiöstä espoosta tankki täynnä kallista bensaa, ja autossa ei tietenkään istu muita ihmisiä kuin kuski, jonka monasti pönäköityvä olemus pistää vihaksi, kävelisi perkele, tai ajaisi polkupyörällä.
Autotie on keski-ikäisen, punoittavan, ylipainoisen miehen valtakuntaa.
Autotie on keski-ikäisen, punoittavan, ylipainoisen miehen valtakuntaa.
Ah, miten stereotypinen yleistys! Minä en edes punota! :) Mutta ajan Helsingin keskustassa päivällä omalla autolla, koska liikun siellä työasioissa. Minulle ei metro tai bussi ym. julkiset ole missään tapuksessa (työaikana) mahdollinen vaihtoehto, koska mukanani on aina 4 suurta ja painavaa laukkua/kassia täynnä mallikappaleita.
Aivan. Tutkimusten mukaan 85% päiväliikenteestä Helsingissä on ammattiliikennettä. Joillekin ihmisille ei vain mene kaaliin, että jotkut ihmiset tarvitsevat autoa työssään.
Meinasin avautua tästä autoilujutusta ihan kympillä, mutta en jaksa. Totean vain että vastustan yksityisautoilun rajoituspyrkimyksiä paljon kiihkeämmin, kuin didja kannattaa niitä.
JiiPee:lle:
Olen asunut lähes koko ikäni Vantaan lähiössä, josta pääsee hyvin kätevästi julkisilla keskustaan, ja julkisilla olen aina matkustanut. Näin ovat tehneet myös auton omistavat vanhempani. Kantakaupungissa olen asunut kolmisen vuotta, työpaikkani on ydinkeskustassa. Lasken itseni PK-seutulaiseksi, ja nykyisin helsinkiläiseksi, en myöskään äänestä vihreitä. Siinä mielessä analyysisi meni hieman pieleen.
Ei tosiaan Helsingin liikenne ole mitään verrattuna esim. etelä-euroopan suuriin kaupunkeihin, joissa olen myös taajaan vieraillut. Mutta en asu siellä, ei kannata napista asioista jotka eivät minun arkeani kosketa. Sen sijaan asun Helsingin keskustassa, ja liikun siellä päivittäin. Katson myös oikeudekseni valittaa asioista, jotka häiritsevät jokapäiväistä elämääni, ja joihin voidaan mielestäni puuttua. Esim. on käsittämätöntä miksi julkisen liikenteen lippujen hinnat nousevat vuosittain. Mielestäni yksityisautoilevia ihmisiä pitäisi nyt kalliin öljyn aikana kannustaa luopumaan tarpeettomasta suhaamisesta aamu- ja iltapäiväruuhkaisessa keskustassa. Ihan sama tulevatko he Espoosta, Vantaalta, Keravalta vai Järvenpäästä.
Mutta onhan se selvää, että uuden auton ostosta korviaan myöten veloissa oleva haluaa myös ajaa sillä rakkineellaan. Toivottavasti
öljyn hinta nousee tavalliselle kuluttajalle ylitsepääsemättömäksi esteeksi käyttää omaa autoa turhaan. Ehkä se pakottaa miettimään vaihtoehtoja yksityisautoilulle.
Mulla ei ole toistaiseksi edes ajokorttia :roll:
Joillekin ihmisille ei vain mene kaaliin, että jotkut ihmiset tarvitsevat autoa työssään.
Toisille ei mene kaaliin edes se, että miksi noita työpaikkoja tarvitaan ja kuka tarvitsee.
Julkisen liikenteen hintojen nousuhan alkoi samaan aikaan, kun ala "kilpailutettiin". Vuonna 1994 seutulippu maksoi muistaakseni 6-7 markkaa, mitähän se nyt lienee? Yli 3 Euroa?
Hinnathan ovat siis nousseet yli kolminkertaisiksi, palvelu huonontunut, kaikki vähänkin kannattamattomat vuorot lopetettu - ja kaluston kunto on surkeaa. Ja hinnathan ovat vielä halpoja. Ajattele jos kaupunki lopettaisi julkisen liikenteen tukemisen kokonaan. Sitten se vasta kalliiksi muuttuisi.
Ah tätä vapaata hintakilpailua...
Myönnän, että on tyhmää ajaa yksityisautolla keskustaan, esim. töihin. Mutta jos tienaat 60.000 Euroa vuodessa ja omistat Mersun tai Audin, niin täytyyhän sitä jossain käyttää. Ja kyllä noiden yksityisautojen omistajat ovat veronsa maksaneet autoilustaan. Turha siitä on mielestäni kitistä. Moni tuntemani "nuori vihainen mies" muuttui täsmälleen samanlaiseksi "pönäkäksi" yksityisautoilijaksi heti, kun hänelle tuli perhettä ja rahaa. Vähän samaan tapaan kuin entiset Taistolaiset, joiden jalot aatteet katosivat samalla hetkellä ensimmäisten optiovoittojen tippuessa tilille.
Suurin syyllinen Helsingin ruuhkiin ovat liikennesuunnitelijat. Kukaan muu kuin totaalisen aivokuollut idiootti ei ole voinut suunnitella esim. Helsinginkadun ja Runeberginkadun liikennevaloja. Ajakaapa joskus kokeeksi keskellä päivää Sörkan metrolta Helsinginkadun kautta vaikka SAS Royal hotellille Autotaloa vastapäätä.
PS: Pasila on tehty mahdollisimman "autovastaiseksi" kaupunginosaksi. Lopputulos on se, että yksikään yritys ei halua sinne. Paikka on liike-elämän kannalta täydellisen kuollut.
Espoon Olari rakennettiin joskus "vihreäksi" autovastaiseksi kaupunginosaksi. Kun ihmisille tuli perheitä ja varallisuutta (ja yksityisautoja), niin ruokakassien kantaminen puolen kilometrin päästä ei enää ollutkaan niin hauskaa, humaania ja "ihmisystävällistä". Aluetta korjailtiin sitten myöhemmin sadoilla miljoonilla markoilla.
Jos omaksuisin hetkeksi provosoivan linjasi, niin sanoisin:
Itse en halua katsella kaiken maailman idealististen nurmivasaroiden ja porkkananpurijoiden paskanjauhantaa. Muuttakoot helvettiin pk-seudulta, jos eivät pidä kaupunkiin kuuluvista asioista; kuten liikenteestä, lentomelusta ja pakokaasuista. :D
Niistä vihreistä sun muusta: Vitsin mukaan 70 luvun (entinen)hippiäiti ajaa V8 moottorilla varustetulla maasturilla postilaatikolle että saa lähettää Sierra Clubin jäsenmaksun.
Joillekin ihmisille ei vain mene kaaliin, että jotkut ihmiset tarvitsevat autoa työssään.
Toisille ei mene kaaliin edes se, että miksi noita työpaikkoja tarvitaan ja kuka tarvitsee.
Vitsin mukaanhan työnantajan ja yritysten suurin ongelma tällä hetkellä on se suurin kustannustekijä - eli työntekijät.
Kapitalismi, vapaa markkinatalous ja uusliberalismi ovat hienoja teorioita. Ja kuluttajan kannalta ah, "niin hyviä asioita".
Kaikki nämä teoriat kuulostavat hienoilta niin kauan kunnes työnantajasi siirtyy Kiinaan ja Nokian neljävitonen kopsahtaa omaan perskannikkaan. Monelle tulee vielä ikävä tehotonta, vanhanaikaista ja sosialistista Elannon osuusliikettä. :D
Kaikki nämä teoriat kuulostavat hienoilta niin kauan kunnes työnantajasi siirtyy Kiinaan ja Nokian neljävitonen kopsahtaa omaan perskannikkaan. Monelle tulee vielä ikävä tehotonta, vanhanaikaista ja sosialistista Elannon osuusliikettä. :D
Nykykäsitys lienee että planeettamme "närästysongelmat ja ilmavaivat" keskeyttävät tän nykyisen/nämä nykyiset luonnonvarojen tuhoamiseen ja jatkuvaan kasvuun perustuvat taloussysteemit. Sekä sosialismin että markkinatalouden, sellaisena kuin niitä tähän asti on sovellettu. Eivät sosialistiset maat todellakaan mitenkään kauniimmin kohdelleet luontoa. Onhan noita hurrikaaneja aina ollut mutta aika umpimielinen on se kallo johon ei viimeaikaisia tapahtumia seuratessa hiivi ajatus, "Ehkä se Linkola sittenkin oli oikeassa...."
Kymmenen vuoden päästä muistetaan haikeina näitä vuosituhannen alkuvuosia jolloin bensaa vielä sai halvalla eli alle parilla eurolla per litra ja tavallisen ihmisen oli mahdollista ajaa omalla autolla jopa päivittäin.
Kymmenen vuoden päästä muistetaan haikeina näitä vuosituhannen alkuvuosia jolloin bensaa vielä sai halvalla eli alle parilla eurolla per litra ja tavallisen ihmisen oli mahdollista ajaa omalla autolla jopa päivittäin.
Kyllä mä pidän aika selvänä, että vaihtoehtoiset polttoaineet (vety ym.) tulee tavallisen kuluttajan käytettäväksi, ennenkuin öljyn hinta kohoaa järjettömyyksiin.
Luulen että koko vuosisata ajetaan vielä jollain pelillä. Öljyhän ei lopu mutta maksaa liikaa kaivaa siihen verrattuna mitä siitä saa energiaa.
Kaupunkien kaavatkin muuttuvat autojen tullessa kalliiksi. Kävely tulee muotiin.