Moi anonyymi! » Login | Uusi käyttäjä

Masennuksen ravitsemuksellinen hoito?

Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten (67 kommenttia)
Tuon vekkulin tohtori Tolosen firman sivuilla
http://www.biovita.fi/suomi/index.html


on rutkasti ihan oikeaa asiaa mainospuheiden joukossa. Itse lääkealan miehenä en voi kuin ihastella Tolosen aktiivista otetta lääketieteen uusimpien tutkimusten referoijana. Kun samalla luen myös "virallisen" lääketieteen totuudentorvea Duodecim-lehteä ja Lääkärilehteä, olen jo itsekseni lyönyt vetoa useasti Tolosen puolesta...

Masennus on aivan kuten Tolonen toteaa sairaus, jonka varsinaisesta syntymekanismista EI OLE olemassa varmuutta, vaikka niin helposti voisi saada käsityksen lääkeyritysten mainostekteistä. Oma työnantajafirmanikin muuten pyörii tällä alalla, joten luulen jotain tietäväni tai ainakin luulevani!
:wink:
Uusinta ihan oikeaan tieteeelliseen näyttöön perustuvaa hoitoa on lähdetty hakemaan ravitsemuksen kautta. Erityisesti EPA (eikosapentaeenihappo) on osoittautunut hyväksi ja tämä aine on täysin vaaratonta ja ennen kaikkea edullista kalliisiin SSRI yms synteettisiin aineisiin verrattuna.

Kannattanee kokeilla!

+/- saldo : 0 |

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, onhan tuosta luettu ja puhuttu, mutta ei se kyllä halapaa oo toi E-Epa, oon käyny kyseleen. Varmasti hyvää ainetta, vaikka melko ristiriitasta juttua joskus varsinki esim. tukiasema.netin foorumilta saa lukia.

    ps: tumma suklaa auttaa kuulemma myös, siinä on jotain hyödyllisiä jutskia.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joo, onhan tuosta luettu ja puhuttu, mutta ei se kyllä halapaa oo toi E-Epa, oon käyny kyseleen. Varmasti hyvää ainetta, vaikka melko ristiriitasta juttua joskus varsinki esim. tukiasema.netin foorumilta saa lukia.

    ps: tumma suklaa auttaa kuulemma myös, siinä on jotain hyödyllisiä jutskia.


    Tumma suklaa on todellakin loistotavaraa! Taloussuklaata minulla on aina varastossa niin kotona kuin töissäkin. Pari riviä vähintään mussutan joka päivä! Ei sitä saa toki liikaa syödä, muutoin rupiaa paino nousemaan.
    E-EPAA vedän myös vaimon kanssa päivittäin, mutten masennukseen vaan yleiseen hyvinvointiin ja vaimo ihon vanhenemismuutoksia vastaan. Suatanpa jossain vaiheessa kertoa omiin kokemuksiin perustuvista havainnoista. Uskon EPAAN kuin vuoreen! :lol:

    waka/jawaka kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ruotsalaiselle juoksijalle tarjottiin kuulemma epaa MM-kilpailujen kisakylässä.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ruotsalaiselle juoksijalle tarjottiin kuulemma epaa MM-kilpailujen kisakylässä.


    Ei siitä ainakaan haittaa olisi ollut, mutta luulen että kyseessä oli EPO...

    waka/jawaka kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ihanko totta? :wink:

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ihanko totta? :wink:


    Tarkoitin tietysti lepoa! 8)

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hepoa?

    MZ kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suklaata ei ainakaan suositella paniikkihäiriöstä kärsiville, siinä kun on myös kofeiinia. Tai niin minulle on ainakin kerrottu.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suklaata ei ainakaan suositella paniikkihäiriöstä kärsiville, siinä kun on myös kofeiinia. Tai niin minulle on ainakin kerrottu.


    Älä hyvä mies usko kaikkea, mitä sinulle kerrotaan! Ota asioista itse selvää, varsinkin kun se on nykyään netin kautta kohtalaisen helppoa. Ja jos netistä saatava tieto on ristiriitaista, konsultoi kirjastosta OIKEAA kirjaa tai kysy riippumattomalta asiantuntijalta, ei keltä tahansa Tarzanilta.
    Kofeiini todellakin pahentaa paniikkihäiriöisen oireita, MUTTA
    suklaassa onkin TEOBROMIINIA, kofeiinin sukuista ainetta, jonka ei ole todettu aiheuttavan kofeiinin kaltaista vaikutusta paniikkihäiriöstä kärsivälle.
    Joihinkin suklaisiin on saatettu lisätä kofeiinia valmistusvaiheessa ja se onkin sitten jo eri asia!

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suklaan ei tosiaan pitäisi aiheuttaa paniikkihäiriökohtauksia. Mutta suklaa on muuten aika tujua tavaraa; se aiheuttaa aivojen mielihyväkeskuksessa samanlaisia muutoksia kuin opiaatit. Aika monet addiktiivisen persoonallisuuden omaavat tuttut ahmivat suklaata tonnikaupalla. Itse joisin kaakaota ilmeisesti samasta syystä vaikka miten paljon, mutta en juo, koska olen päättänyt niin. Maitoon tehty kaakao nimittäin lihottaa sikana.

    Itse olen riippuvainen lähinnä kahvista, parasetamolista ja DVD-levyjen ostamisesta. Tupakkaa tekisi mieli polttaa, mutta en uskalla.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Satuittako kahtomaan pari viikkua sitte sitä Onnelliset -ohojelmaa, jota Marco Bjurströmi vettää/veti? Sielä oli aiheena "syömällä onnelliseksi", oikeenlaiset rasvat, täysjyväruis ja kaikkee sellasta tuttua juttua.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Masennus on aivan kuten Tolonen toteaa sairaus, jonka varsinaisesta syntymekanismista EI OLE olemassa varmuutta,


    Jokos me ollaan yhtä mieltä siitä mistä me puhumme kun puhumme masennuksesta? Toisin sanoen, mikä on masennuksen määritelmä?

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Tukiasema.net:

    "Masennus eli depressio

    Oireet:

    Depression oireet voivat olla monenlaisia ja siksi varsinkin nuorilla ja vanhuksilla sitä voi olla vaikea havaita. Depression voi kuitenkin tunnistaa muutamien yleisten oireiden perusteella. Seuraavassa muutamia keskeisiä masennuksen oireita.

    - Mielialan lasku, joka on usein voimakkaimmillaan aamuisin.
    - Mielihyvän kokemisen puute, joka vaivaa päivittäin.
    - Henkisen vireyden puute (joskus jopa lamaantuneisuus).
    - Tuntuu, että pienetkin asiat vaativat äärimmäisiä ponnistuksia.
    - Joskus voi esiintyä myös kiihtyneisyyttä.
    - Ruokahalun muutokset jompaankumpaan suuntaan (painon muutokset).
    - Unettomuus (etenkin aamuyön uni on katkonaista), nukahtamisvaikeudet.
    - Jatkuva väsymys ja joskus liiallinenkin nukkuminen.
    - Keskittymiskyvyn puute.
    - Muistitoimintojen häiriöt (esimerkiksi asioiden unohtelu).
    - Alentunut työkyky.
    - Avuttomuuden ja toivottomuuden tunne.
    - Itsensä syyllistäminen.
    - Kuolemantoiveet tai itsetuhoisuus.

    Depression tunnistamista vaikeuttaa siis oireiden monimuotoisuus. Eri ihmisten välillä oireet voivat vaihdella suurestikin; se mikä toisella on depressio-oirehdintaa, voi toisella olla täysin normaalia käytöstä. Siksi kannattaa huomio kiinnittää niihin asioihin, joissa on tapahtunut muutosta. Osa depression oireista saattavat olla myös ruumiillisia, kuten vatsakivut, päänsärky, tulehdukset tai kivut yleensä. Masentuneisuutta saattaa esiintyä myös muiden ruumiillisten sairauksien kanssa. Muun muassa diabetes, syöpä ja reuma saattavat aiheuttaa masentuneisuutta."

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Depression oireet voivat olla monenlaisia

    (........)

    - Unettomuus (etenkin aamuyön uni on katkonaista), nukahtamisvaikeudet.
    - Jatkuva väsymys ja joskus liiallinenkin nukkuminen.
    (........)

    Depression tunnistamista vaikeuttaa siis oireiden monimuotoisuus. Eri ihmisten välillä oireet voivat vaihdella suurestikin; se mikä toisella on depressio-oirehdintaa, voi toisella olla täysin normaalia käytöstä.


    Ei tuo ole mikään määritelmä. Löysää kuin laiha velli ja lisäksi tuollaisenaankin kovin ristiriitaista, jos sekä unettomuus että liiallinen nukkuminen ovat masennuksen oireita.

    Sanan masennus käyttämisen sijaan olisi hyödyllisempää puhua siitä mikä oikeasti vaivaa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Sanan masennus käyttämisen sijaan olisi hyödyllisempää puhua siitä mikä oikeasti vaivaa.

    Mitä eroa on oireilla ja vaivoilla? Homma etenee tietenkin niin, että mainituista oireista pitää esiintyä 4-5 samanaikaisesti, jotta puhuttaisiin masennuksesta. Tämän vuoksi ristiriitaisten oireiden luettelussa ei ole mitään ristiriitaista.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Satuittako kahtomaan pari viikkua sitte sitä Onnelliset -ohojelmaa, jota Marco Bjurströmi vettää/veti?

    B. sanoi eräässä naistenlehden haastattelussa, että on lähinnä buddhalainen vegetaristi ja valitti kun buffeteissa on harvoin tarjolla sellaisia kasviksia kuin kana ja kala. Viimeksi kun näin Marcon ravintelissa se kyllä veti poikaystävänsä kanssa lihaa poskeen.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Homma etenee tietenkin niin, että mainituista oireista pitää esiintyä 4-5 samanaikaisesti, jotta puhuttaisiin masennuksesta.


    Kuten itsekin olet huomannut, siihen määritelmään pitää tehdä juuri tuolla tavalla omia päätelmiä ja lisäyksiä ja tulkintoja, jotta "määritelmästä" saisi edes jollakin tavalla järkeenkäyvän.

    Edelleenkin ongelma on, ettemme tiedä mistä puhumme kun puhumme masennuksesta. Kun ei sanasta edelleenkään ole selkeätä määritelmää missään. "Depressio" kuulostaa vähän hienommalta kuin esimerkiksi "paha olo" mutta mitään enempää sisältöä sanalla ei näytä olevan.

    Pohjimmiltaan tässä on vähän samanlainen ilmiö kuin horoskooppien tulkinnoissa.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    ongelma on, ettemme tiedä mistä puhumme kun puhumme masennuksesta


    Ne joilla on omakohtasia kokemuksia kyllä tietää ;)

    Jahnu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Olen Hezzun kaa samaa mieltä eli itse kyllä tietää mitä on masennus jos siihen on joskus tippunut. Enkä tarkoita mitään alakuloa tai surullista mielialaa. Itse olen sairastanut vuosia bipolaarihäiriötä oireet kyllä huomaa määritelmiä lukemattakin, siis muutkin.

    MZ kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Suklaasta vielä: parikin eri psykiatria luetteli sen kahvin kanssa yhdeksi paniikkihäiriökohtauksen laukaisijaksi. No, minä en sitä pahemmin syö, joten ihan sama. Kahvi on sen sijaan suurempi ongelma. Sitä kun mielellään joisin.
    Masennusta sairastamattoman suusta kuulee turhan usein: "laiskuuttahan tuo vaan on, ota perkele itseäsi niskasta kiinni." Olisikin niin yksinkertaista. Masennuksen tosiaankin tunnistaa, kun itse siitä kärsii.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kuten itsekin olet huomannut, siihen määritelmään pitää tehdä juuri tuolla tavalla omia päätelmiä ja lisäyksiä ja tulkintoja, jotta "määritelmästä" saisi edes jollakin tavalla järkeenkäyvän.

    Diagnoosi tehdään oireiden perusteella, mitään muuta "määritelmää" ei kyseiselle sairaudelle ole. Ts. depressio on sairaus, jossa esiintyy tietty määrä yllämainittuja oireita.

    Yllä on jotain juttua depression tunnistettavuudesta. Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Depressio-diagnoosin voi saada esim. jos valittaa ärsyneisyyttä (hyvin tyypillistä miehillä), univaikeuksia ja keskittymiskyvyn puutetta, lyhytkestoisen muistin heikkoutta ja erillaisia kiputiloja, joihin ei löydy somaattista syytä. Tämä on "epätyypillinen depressio", mutta diagnostiikan kannalta kuitenkin depressio.

    Eipä silti, minustakin depressio on aika huonosti määritelty sairaus.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla oli pahimpaan aikaan melkein kaikki nuista luetelluista oireista... ja siihen kun lisätään paniikkihäiriö niin ei kovin kivaa ollu.

    EsaJii kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    - Jatkuva väsymys ja joskus liiallinenkin nukkuminen.
    - Keskittymiskyvyn puute.
    - Muistitoimintojen häiriöt (esimerkiksi asioiden unohtelu).
    - Alentunut työkyky.


    Minä luulin että kuuluvat vanhuuteen.

    En ole masentunut, luulen.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mulla oli pahimpaan aikaan melkein kaikki nuista luetelluista oireista... ja siihen kun lisätään paniikkihäiriö niin ei kovin kivaa ollu.


    "...the fragile and the sensitive are given no chance..."

    Toivottavasti olet saanut apua noihin asioihin. Ilman apua "masennus" (mitä se ikinä onkin) on pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus.

    Krooninen paniikkihäiriö (se että ennakoi niitä kohtauksia) voi kyllä rajoittaa elämää todella paljon. Jos ei pääse terapiaan niin kai noihin saa lääkettä. Ainakin lääkefirmat kertovat selektiivisistä serotoniinin takaisinoton estäjistä (SSRI) että ne auttavat sekä masennusoireisiin että paniikkihäiriöön. Tosin alkavat vaikuttaa vasta muutaman viikon jälkeen.

    Rauhoittavat bentsodiatsepiinit (diapamit, xanorit, jne.) jotka alkavat toimia melkein heti ovat siinä mielessä ikäviä että niihin voi syntyä riippuvuus ja siitä vieroittautuminen kuulemma on melkein työläämpää kuin heroiinista irrottautuminen. Heroiinin vieroitusoireet ilmeisesti kestävät lyhemmän ajan.

    Luulisi että jos seuraavat asiat -- ystävät-harrastukset-työ-perhe-seksielämä-oma psyykkinen+fyysinen terveys -- ovat kunnossa, ja silti masentaa, niin lääkitys lienee ihan paikallaan.
    Tosin en tiedä kellä nuo nyt koko aikaa ovat hyvässä kunnossa mutta ainahan tuota kohti voi pyrkiä :)

    Kyllä on helppoa tämä kaikki. Ainakin teoriassa. :)

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Toivottavasti olet saanut apua noihin asioihin. /// lääkefirmat kertovat selektiivisistä serotoniinin takaisinoton estäjistä (SSRI) että ne auttavat sekä masennusoireisiin että paniikkihäiriöön.


    Kyll kyll. Lääkitys on ja terapiasa käyn, apua on :)

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Älkää kiinnittäkö huomiota verhon takana olevaan mieheen, kiitos.

    "A new analysis has found that in the majority of trials conducted by drug companies in recent decades, sugar pills have done as well as -- or better than -- antidepressants."

    Lue lisää: Washington Post

    MZ kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0


    Rauhoittavat bentsodiatsepiinit (diapamit, xanorit, jne.) jotka alkavat toimia melkein heti ovat siinä mielessä ikäviä että niihin voi syntyä riippuvuus ja siitä vieroittautuminen kuulemma on melkein työläämpää kuin heroiinista irrottautuminen. Heroiinin vieroitusoireet ilmeisesti kestävät lyhemmän ajan.


    Heroiinin vierotusoireista ei minulla ole kokemusta, mutta bentsojen kylläkin. Kaksi kertaa sen noin neljän vuoden aikana, jonka olen erilaisia rauhoittavia syönyt, on lääkkeitten loputtua ja uutta reseptiä odotellessa tullut grand-mal -tyyppinen epileptinen kohtaus ja matka ambulanssilla sairaalaan. Ei lainkaan mukavaa. Mainitsemattakaan pienempiä oireita, kuten vapinaa ja pahoinvointia...
    Onneksi lääkkeillä pysyy kasassa, mutta olisi mukava tietää, miten niistä joskus pääsisi eroon.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rauhoittavat bentsodiatsepiinit (diapamit, xanorit, jne.) jotka alkavat toimia melkein heti ovat siinä mielessä ikäviä että niihin voi syntyä riippuvuus ja siitä vieroittautuminen kuulemma on melkein työläämpää kuin heroiinista irrottautuminen. Heroiinin vieroitusoireet ilmeisesti kestävät lyhemmän ajan.


    Heroiinin vierotusoireista ei minulla ole kokemusta, mutta bentsojen kylläkin. Kaksi kertaa sen noin neljän vuoden aikana, jonka olen erilaisia rauhoittavia syönyt, on lääkkeitten loputtua ja uutta reseptiä odotellessa tullut grand-mal -tyyppinen epileptinen kohtaus ja matka ambulanssilla sairaalaan. Ei lainkaan mukavaa. Mainitsemattakaan pienempiä oireita, kuten vapinaa ja pahoinvointia...
    Onneksi lääkkeillä pysyy kasassa, mutta olisi mukava tietää, miten niistä joskus pääsisi eroon.


    Syö hyvä mies riittävästi elintärkeitä rasvahappoja ja vältä kuin ruttoa kaikkea mikä sisältää "osittain kovettua kasvirasvaa" eli trans-rasvahappoja, tämä on tieteen viimeisin sana. Siis rasvaista merikalaa tai rypsiöljyä naamariin ellet suorastaan siirry asian ytimeen EPAn nauttimisen muodossa. Vasta kun olet tätä dieettiä testannut, voit sanoa ettei se toimi. Siitä ei nimittäin ainakaan ole mitään haittaa. Sen sijaan kaikki hampurilaiset, pizzat, keksit, kasvirasvajäätelöt, jopa myslit voit heittää suoraan roskikseen! Voita paistamiseen ja rypsiöljyä salaattikastikkeeksi!
    Lääkärilehti Duodecimin pääkirjoitus 24.09.2004 yms
    Minulta saa lisää linkkejä.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    jopa myslit voit heittää suoraan roskikseen


    Öö? Mitäs vikaa mysleisä?

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    BENZODIAZEPINES: HOW THEY WORK AND HOW TO WITHDRAW

    http://www.benzo.org.uk/manual/bzcha03.htm


    MZ kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Luulisi että jos seuraavat asiat -- ystävät-harrastukset-työ-perhe-seksielämä-oma psyykkinen+fyysinen terveys -- ovat kunnossa, ja silti masentaa, niin lääkitys lienee ihan paikallaan.
    Tosin en tiedä kellä nuo nyt koko aikaa ovat hyvässä kunnossa mutta ainahan tuota kohti voi pyrkiä :)

    Kyllä on helppoa tämä kaikki. Ainakin teoriassa. :)


    Pakko olla puujalkalinjalla ja kysyä, mitä lääkitystä määräisit ihmiselle, joka on psyykkisesti terve, mutta masentunut?

    Vakavasti ottaen, usein noiden muiden mainitsemiesi asioiden "epäkunto" johtaa masennukseen. Ja toisaalta toisinpäin: jos ne alunperin ovat edes osapuilleen kunnossa ja masennus siitä huolimatta iskee, niin se on yleensä niidenkin hyvien asioiden menoa.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    jopa myslit voit heittää suoraan roskikseen


    Öö? Mitäs vikaa mysleisä?


    Luepa valmistusluettelo. Jos siinä lukee "osittain kovetettu kasvirasva", niin jätä ostamatta. Jos taas rasvana on käytetty rypsiöljyä tai palmuöljyä tms, on se syömiskelpoista.
    Osittain kovetettu kasvirasva valmistetaan vedyttämällä oikeita kasvirasvoja eli puhaltamalla vetyä rasvan läpi metallikatalyytin katalysoimana siten että kaikki kasvirasvan kaksoissidokset eivät hydraudu (vedyty) ja tuloksena on toki pitempään säilyvä ja helpommmin käsiteltävä rasvajae, mutta se myös sisältää huikeat määrät transmuotoisia rasvahappoja (TFA) jotka ovat ihmiselle haitallisia. Aineiden vaikutus ilmenee hitaasti, mutta se onkin sitten ikävä kyllä kumulatiivinen.
    Tanskan lääkintäviranomaiset ovat v. 2004 kieltäneet kaikkien yli 2 % TFA:ta sisältävien teollisten rasvojen käytön. USA:ssa tulee voimaan käytäntö, joka vaatii kaikkien elintarvikkeiden osalta merkittäväksi niiden TFA-pitoisuudet vuoden 2006 alusta alkaen.
    Ei asiat monetikaan ole sitä, miltä ne näyttävät.
    Myslit voi toki tehdä itse, jolloin välttää nuo haitalliset teolliset transrasvahapot.
    Asian sotkemiseksi täytyy tosin muistuttaa että transrasvoja esiintyy myös märehtijöiden rasvassa. Niiden TFA-jakeet ovat keskittyneet etupäässä yhteen komponenttiin, nk. vakseenihappoon , kun teollisissa rasvoissa on tasaisempi jakauma eri pituisia rasvahappoja ja teolliset rasvat sisältävät entien nk. elaidiinihappoa, joka on tutkitusti selkeän haitallinen rasvahappomolekyyli.

    Tästä aiheesta voisin luennoida tuntikausia... :lol:

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Öö jaa, tossa paketisa sanotaan että rasvaa 4,5 g / 100 g, mutta ei vihjata minkälaatusta rasvaa...

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikähän puutostauti mulla on, kun tekee koko ajan mieli syödä raakaa lihaa, sushia ja tartaria? Eilen vedin naamaan purkin mustekalaa. Olenkohan katsonut liikaa zombie-elokuvia?

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mikähän puutostauti mulla on, kun tekee koko ajan mieli syödä raakaa lihaa, sushia ja tartaria? Eilen vedin naamaan purkin mustekalaa. Olenkohan katsonut liikaa zombie-elokuvia?


    Viittaa vahvasti syanokobolamiinin puutteeseen ... :lol:

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0

    Viittaa vahvasti syanokobolamiinin puutteeseen ...

    Ainakin ½ vuotta sitten homma oli labratesteissä ok. Mutta esim. täysikuun aikana mulle kasvaa kokoruumiin karvapeite, joten asiaa pitää tarkkailla.

    harmaa kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Luulisi että jos seuraavat asiat -- ystävät-harrastukset-työ-perhe-seksielämä-oma psyykkinen+fyysinen terveys -- ovat kunnossa, ja silti masentaa, niin lääkitys lienee ihan paikallaan.
    Tosin en tiedä kellä nuo nyt koko aikaa ovat hyvässä kunnossa mutta ainahan tuota kohti voi pyrkiä :)

    Kyllä on helppoa tämä kaikki. Ainakin teoriassa. :)


    Pakko olla puujalkalinjalla ja kysyä, mitä lääkitystä määräisit ihmiselle, joka on psyykkisesti terve, mutta masentunut?


    Niin tuo kirjoittamani litania -- ystävät-harrastukset-työ-perhe-seksielämä-oma psyykkinen+fyysinen terveys -- oli vain yritys tiivistää hyvän elämän perusedellytykset. Aihetta on pohdittu tuhansia vuosia ja siitä on kirjoitettu tuhansia kirjoja joten oli minulta varmaan aika mahtipontista tiivistää asia 9 sanaan.

    Fyysinen terveys on aika helppo ymmärtää, sitähän hoidetaan esimerkiksi liikunnalla ja monipuolisella ruokavaliolla. Psyykkisellä terveydellä tavoittelin esimerkiksi sellaisia asioita, että toimii omantuntonsa mukaan eikä -- esimerkiksi -- aja itseään töissä uuvuksiin, nauttii elämästään, ihmissuhteistaan ja harrastuksistaan. Näiden asioiden välillä siis vallitsee ilmeisesti synergia.

    Henkilökohtaisesti uskon että jos ihmisen elämä on noilla osa-alueilla tyydyttävässä kunnossa, ei masennus vaivaa. Tiedän että nykyinen lääketiede (jota en pidä absoluuttisena totuutena kuten en omia käsityksiänikään) näkee masennuksen myös jonkinlaisena kemiallisena sairautena, aivojen välittäjäaineiden ongelmana, joka tavallaan nähdään "irrallisena" näistä muista aspekteista.

    Ehkä vähän sarkastinenkin ajatukseni siis oli, että jos jossakin on ihminen jonka -- ystävät-harrastukset-työ-perhe-seksielämä-oma psyykkinen+fyysinen terveys -- ovat kunnossa, ts. ihmistä itseään tyydyttävässä kunnossa, ja ihminen on silti masentunut, niin varmaan sitten lääketehtaat ovat oikeassa ja lääkitys on paikallaan.

    Mitä tulee kysymykseesi, en ole lääkäri joten en missään nimessä määrää lääkkeitä kenellekään. Omalta kohtaltani ajattelen, että elämällä hyvin ja saamalla tyydytystä näistä asioista -- ystävät-harrastukset-työ-perhe-seksielämä-oma psyykkinen+fyysinen terveys -- todennäköistä on etten tarvitsekaan mitään lääkitystä. Ymmärrän, ettei kaikilla ole synnynnäisen edellytyksien tai tiettyjen elämänvaiheiden jälkeen yhtäläisiä edellytyksiä vain alkaa saada tyydytystä noista asioista, joten on ihan oikein hakea apua mistä ikinä sitä kokeekaan saavansa.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos verityyppisi on 0
    • syö lihaa (paljon proteiinia, vähän hiilihydraatteja)
    • jätä vehnäjauhot ja useimmat viljat ruokavaliostasi
    • harrasta tehokasta liikuntaa kuten aerobicia

    Jos verityyppisi on A
    • sinun tulisi olla kasvissyöjä (paljon hiilihydraatteja, vähän rasvaa)
    • harrasta rauhallista liikuntaa kuten joogaa tai golfia

    Jos verityyppisi on B
    • ruokavaliosi on joustava ja monipuolinen; voit syödä sekä lihaa että maitotuotteita
    • harrasta kohtalaisen vauhdikasta liikuntaa kuten uintia, tennistä tai reipasta kävelyä

    Jos verityyppisi on AB
    • olet moderni A- ja B-tyypin yhdistelmä; ruokavaliosi on toisinaan A:n, toisinaan B:n kaltainen
    • harrasta rauhoittavaa liikuntaa ja rentoutumisharjoituksia
    • immuunijärjestelmäsi on erittäin sietokykyinen

    http://yogalife.fi/product_info.php?products_id=76


    (veriryhmäni on A)

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Jos verityyppisi on 0
    • syö lihaa (paljon proteiinia, vähän hiilihydraatteja)
    • jätä vehnäjauhot ja useimmat viljat ruokavaliostasi
    • harrasta tehokasta liikuntaa kuten aerobicia



    Oho!

    Taitaa olla tässä jotain perää. Kuulun 0 veriryhmään ja tykkään paljosta proteiinista, inhoan pastaa, spagettia ja valkoista leipää ja lisäksi liikun aivan Duracell-pupuna jatkuvasti. :lol:

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Depressio ja vitamiinit:
    http://www.archure.net/salus/bhappy.html


    Millaisia pidempiaikaisia haittavaikutuksia 60-luvulla vietetyllä nuoruudella voi olla: http://www.archure.net/music/bio.html


    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vähän asian vierestä, mutta kuitenkin... tänään telkkarista:

    23:30 Telakka: Irti oravanpyörästä

    "Elämänmuutoksista ja työn etiikasta keskustelemassa kuppari ja hieroja Hanna Aro-Heinilä, lääkäri Ilkka Ruonala ja historioitsija Ilkka Levä. Harvalla on kanttia hypätä pois työelämän oravanpyörästä. Jotkut silti uskaltavat tehdä täydellisen elämänmuutoksen. Miksi uuvumme töihin? Onko toisenlainen työn etiikka mahdollinen? Eero ja Ilkka harrastavat shindoa, mittaavat stressiä ja naulaavat Pekka Himasen kanssa teesejä. Tuotanto: Aito Media ja YLE Ajankohtaisjournalismi. www.yle.fi/telakka"

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Rooibos - Aavikkokerma -punapensasteetä (sisältää runsaasti antioksidantteja ja mm. soluja puhdistavaa entsyymiä tehostaen aineenvaihduntaa ikääntymistä vastaan) ja intialaista Naan-leipää, mmmmmmmm...

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    TV1 ens pyhänä klo 12:30 Hyvä paha ruoka

    "Osa 1: Hyvinvoinnin suhteellisuus. Ovatko rikkaat terveempiä? Mitkä olosuhteet antavat parhaat edellytykset terveelle elämälle? Entä mitkä tekijät länsimaisissa elämäntavoissa aiheuttavat terveysongelmia?"

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    TV1 ens pyhänä klo 12:30 Hyvä paha ruoka

    "Osa 1: Hyvinvoinnin suhteellisuus. Ovatko rikkaat terveempiä? Mitkä olosuhteet antavat parhaat edellytykset terveelle elämälle? Entä mitkä tekijät länsimaisissa elämäntavoissa aiheuttavat terveysongelmia?"


    Rikkaissa teollisuusmaissa köyhät ovat lihavia, kehitysmaissa lihavia ovat rikkaat...
    :?

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vähän asian sivusta, mutta kuitenkin:
    Most scientific papers are probably wrong

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vähän asian sivusta, mutta kuitenkin:
    Most scientific papers are probably wrong


    New Scientist kuuluu omaan lehtikiertooni. Kyseessä on dynaaminen ja liikoja auktoriteetteja kumartamaton julkaisu, joka tuo julki asioita, jotka valtalehdistössä (tieteellisessä) monesti vaietaan.
    Oma kokemukseni tieteellisten artikkelien paikkaansapitävyydestä, silloin kun olen itse niissä kuvattuja asioita testannut, on kuitenkin lähempänä 90 %:a. Tämä johtuu lähinnä orgaanisen kemian esitysten helpohkosta toisintamisesta. Silti teema on oikeansuuntainen: 10 % virheellisiäkin on tieteessä liikaa.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Veikkaan että lääketieteessä ja erityisesti psykofarmakologiassa päästään lähelle tuota 50% rajaa. Tunnen etäisesti yhden farmakologista psykiatrian puolelle siirtyneen lääkärin. Lääkitystä määrätessä hän kysyy aina itseltään söisikö itse tätä lääkettä ja vastaus on kuulemma yleensä kielteinen.

    MZ kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hieman asian vierestä tämäkin, mutta sydäntäni operoitiin viikko sitten, ja sen jälkeen tuntuvat hävinneen lähes kaikki ahdistus- ja paniikkioireet, tai ainakin oireet, jotka niiksi tulkitsin.
    Kuinkahan usein nykyään käy niin, että kun potilas valittaa jotain oireita, niin lääkäri lyö vain rauhoittavia ja masennuslääkkeitä kouraan, vaikka taustalla oikeasti olisikin jokin somaattinen sairaus?

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Vastaus vähän kysymyksen vierestä, mutta somaattisten sairauksien kipuja hoidetaan toisinaan masennuslääkkeillä, koska ne nostavat kipukynnystä - ainakin yhtä paljon kuin plasebo.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Veikkaan että lääketieteessä ja erityisesti psykofarmakologiassa päästään lähelle tuota 50% rajaa. Tunnen etäisesti yhden farmakologista psykiatrian puolelle siirtyneen lääkärin. Lääkitystä määrätessä hän kysyy aina itseltään söisikö itse tätä lääkettä ja vastaus on kuulemma yleensä kielteinen.


    Veikkaat ihan oikein. Itse saattaisin tarjota jopa 40 %:a... :shock:

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hieman asian vierestä tämäkin, mutta sydäntäni operoitiin viikko sitten, ja sen jälkeen tuntuvat hävinneen lähes kaikki ahdistus- ja paniikkioireet, tai ainakin oireet, jotka niiksi tulkitsin.
    Kuinkahan usein nykyään käy niin, että kun potilas valittaa jotain oireita, niin lääkäri lyö vain rauhoittavia ja masennuslääkkeitä kouraan, vaikka taustalla oikeasti olisikin jokin somaattinen sairaus?


    Lääkärit lyövät nykyisin lääkkeitä pöytään miltei joka sairauteen, sitä kutsutaan kemikalisaatioksi. Se on lääkärille itselleen helpointa. Lääkefirmat ovat lobanneet asioita tähän suuntaan jo vuosikymmeniä. Ns. vaihtoehtoisia hoitoja, vaikka ne perustuisivat yhtä lailla tieteelliseen näyttöön kuin viralliset lääkeaineet, ei katsota hyvällä ja niitä kutsutaan halveksuvasti uskomushoidoiksi. Fakta on kuitenkin se ettei edes ateroskleroosin varsinaista syytä tiedetä, on vain suuri joukko nk. riskitekijöitä. Vahva tieteellinen näyttö on olemassa esim. eikosapentaeenihapon (EPA) sydäninfarkteja vähentävästä vaikutuksesta, mutta lääkefirmat eivät pysty tästä aineesta keräämään suuria voittoja, vaan pyrkivät tuomaan uusia (ja kalliita) aineita markkinoille. Raha ratkaisee!
    Nimimerkki 20 vuotta lääkealalla ollut... :oops:

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Kannattaa ehkä muistaa, että jako lääkkeisiin ja luontaislääkkeisiin on aika keinotekoinen. Monien "oikeiden lääkkeiden" tehoaineet ovat peräisin kasveista, esim. useat sytostaatit ovat peräisin kasvikunnasta. Vastaavasti luontaislääkkeiden tehoaineet ovat kemiallisia yhdisteitä aivan kuten "oikeiden lääkkeiden" ja niilläkin voi saada aikaan vakavia elinvaurioita.

    MZ kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joku tutun tuttu oli joskus vajaat kymmenen vuotta sitten syönyt sen verran luontaislääkkeitä, että maksa meni vaihtoon.

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Joku tutun tuttu oli joskus vajaat kymmenen vuotta sitten syönyt sen verran luontaislääkkeitä, että maksa meni vaihtoon.


    Aivan oikein! Chemical Abstracts-tietokannan sisältämien noin 20 miljoonan rekisteröidyn kemiallisen yhdisteen joukosta on tehty arvio jotta
    50 % synteettisesti valmistetuista aineista on myrkyllisiä (määritettynä LD50 rotalla alle 50 mg/kg tai jotain, en nyt muista)

    MUTTA

    peräti 60 % luonnonaineista kuului tähän ryhmään!

    Eikä ihmekään, luonnossa kemiallinen sodankäynti on pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja evoluutiolla on ollut aikaa kehittää tosi tehokkaita aseita...

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ongelman ydin on siinä, ettei "luontaislääkkeitä" tarvitse tutkia samalla pieteetillä kuin oikeita "lääkeaineita". Perskules, kun jokainen vähänkään pitemmälle ehtivä lääkeainekandidaatti joudutaan tsekkaamaan sadalla eri tavalla! Entsyymikartoitukset ja monenlaista eläintoksikologiaa tehdään rutosti ennen kuin ainetta voidaan antaa vapaaehtoisille koehenkilöille. Turvallisuus ennen kaikkea!
    Ja silti jokainen ihminen reagoi kaikkiin aineisiin hieman eri tavalla.
    Haastetta piisaa!
    Tupakkaa ja viinaa saa jokainen vetää kuitenkin minkä ruumis ja lompakko kestää! :x

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Ravinnon folaatti ja B12 -vitamiini suojaavat masennukselta :

    http://www.kela.fi/in/internet/kelansanomat.nsf/NET/240805150138HL?OpenDocument


    Pseudonyymi kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Yo. artikkelista napattua:

    On paljon sellaista, mikä puhuu sen puolesta, että vitamiinien vähäisyys aiheuttaa masennuksen.[/quote]
    ?

    [quote]Uskon kutienkin, että folaatin ja B12 -vitamiinin osuus masennukseen voi olla noidankehä: niiden puutteesta syntyy masennus ja masentunut syö huonommin, mikä puolestaan voi vaikuttaa masennuksen syvyyteen ja pitkittymiseen.


    Just. Mitä ton Tolmusen päässä liikkuu?

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Mitäs epäselevää tuosa sitte oli? :D

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000145&posting=22000000004152165


    Englantilainen neurologian ja psykiatrian erikoislääkäri Agnes Ayton esitelmöi mielenterveysongelmien ravitsemushoidosta Helsingissä torstaina 15. syyskuuta 2005 Hotelli Arthurissa klo 18.30 alkaen. Luento on englanninkielinen, ei tulkkausta. Yleisöllä on vapaa pääsy.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Nyt haisee omakehu, mutta siihen olette jo varmaan tottuneet..
    rupattelin yhden farmakologi-psykiatrin kanssa. Repäisin mielestäni hyvän vitsin, sanoin: "masennuslääkkeet ovat nykypäivän kemiaalinen lobotomia, ei tunnu pahalta, mutta ei myöskään erityisen hyvältä". Äijä meinasi tippua jakkaralta. Sanoin, että jos käytät tuota heittoa tulevassa kirjassasi, kerro edes mulle ensin. Amen.

    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    .. puolituttu joutui Seroxatin lopettamisen takia huumevieroukseen. Alkoi ns. hyppiä seinille. "Hyvin siedetty lääke", my ass..

    Jammo kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Psyykenlääkkeillä todetaan nykyisin niin paljon ns. "haittavaikutuksia" että kohta nähdään lääkemainoksia tyyliin :

    "Merklin uudella Supertraliinilla on VÄHITEN sivuvaikutuksia!"


    8)

    k.p.tikka-ri kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Entäs tämä sitten?:

    http://www.incident.net/works/miseanu/nues.html


    Doc.B.D kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Entäs tämä sitten?:
    http://www.incident.net/works/miseanu/nues.html

    Pah.. olin ihan varma että ainakin yhdeltä löytyisi munat.

    Hezzu kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    .. puolituttu joutui Seroxatin lopettamisen takia huumevieroukseen. Alkoi ns. hyppiä seinille. "Hyvin siedetty lääke", my ass..


    Mun ihan eka lääkehän oli juuri tuota ;) Sain ihottumaa...

    Lerxst kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Sepram 20 mg ja Spesicor 95 mg. Lisäksi kaurapuuroa ja olutta. Ei keskenään sekoitettuna kuitenkaan... :wink: Tarpeeksi pitkään on riittävä annos. :wink: Poislukien edellisestä tuo olut, toki...

    Pseudonyymi kirjoitti noin 19 vuotta sitten+/- saldo : 0
    Hah, lääkäri kirjotti mulle just Zyprexaa nukahtamislääkkeeks.

    Vanha juttu, mut menköön:
    http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/130403_01.html